Topnerd Tycho - de aanval van de theïstische
evolutionisten op onze kinderen De theïstische
evolutionisten zijn opnieuw in de aanval gegaan. Deze keer is de aanval gericht
op de kinderen. Cees Dekker en de bekende christelijke kinderboekenschrijfster
Corien Oranje hebben een kinderboek geschreven over een jongen die “ontdekt”
dat de evolutietheorie en het geloof in God goed samengaan. Zie deze link, naar een
lijst met citaten uit een interview met Dekker en Oranje over het boek: www.toetsalles.nl/htmldoc/Topnerdcit.htm
1. De titel
en inhoud van het boek “Het
geheime logboek van topnerd Tycho, is een avontuurlijk verhaal over een
jongen die van zijn slimme oom Jeroen, sterrenkundige, leert dat je uitstekend
de evolutietheorie kunt aannemen en tegelijk in God geloven.” 2. Vakwerk Het boek is wat opzet
betreft vakwerk. Het is onderwijs in verhaalvorm. Het lezende kind zal zich identificeren
met de hoofdpersoon en zo meegevoerd worden in Tycho’s ontdekking dat de wereld
door God is geschapen door het proces van evolutie. En dat dit niet in strijd
is met de Bijbel. Onderwijs in verhaal vorm is een zeer effectieve manier voor
het overbrengen van een boodschap, speciaal als het kinderen betreft. 3. Het doel
van het boek Het boek heeft het
uitdrukkelijke doel om kinderen te laten zien dat je in evolutie kunt geloven
en tegelijkertijd ook in de Bijbel. De uitgever had Oranje en
Dekker eerst gevraagd om een boek te schrijven waarin beide opties zouden
worden aangereikt aan de kinderen. Een boek dus dat zowel het creationisme als
theïstische evolutie als serieuze alternatieven zou presenteren. Maar dat wilde
Dekker niet. Oranje ging daar in mee omdat ze tot de conclusie kwam: “evolutie
klopt”. Ik citeer Oranje uit het interview in het ND: “hoe meer ik er over ging lezen, hoe meer ik
dacht: evolutietheorie klopt gewoon”. Cees Dekker was zich er
van bewust dat er nog geen boek voor kinderen was dat theïstische evolutie
onderwees. Om met zijn woorden te spreken, er was een lacune op dat gebied. Die
lacune heeft hij nu samen met Corien Oranje opgevuld. 4. Het is
meer dan zo maar een kinderboek Dat blijkt uit de
publiciteitscampagne rondom het boek. De grote interviews in de christelijke
pers. Neem bijvoorbeeld het grote interview met Dekker en Oranje, waar ik in
dit artikel uit citeer en naar verwijs. Er wordt zelfs, in samenwerking met de
Evangelische Hogeschool, op 24 september een symposium rondom de lancering van
het boek gehouden. Dat gebeurt niet met een doorsnee kinderboek. Er is veel
meer aan de hand. 5. De drie
hoofdstellingen van het boek (1)
Evolutie is
een feit Of om het met de woorden
van Corien Oranje te zeggen: “evolutie klopt” (2)
Als je niet
in evolutie gelooft dan neem je de wetenschap niet serieus Ik citeer Corien weer:
“Met theïstische evolutie doe je zowel de wetenschap als de Bijbel recht.” Met
andere woorden, als je niet in evolutie gelooft dan doe je geen recht aan “de”
wetenschap. Zo worden de creationisten genegeerd en weggezet. (3)
Geloof in de
evolutie en geloof in de Bijbel gaan samen Deze drie stellingen
geven de filosofie achter het boek weer. Dit zijn de overtuigingen van de
schrijvers. Dit is de boodschap die ze door het boek over willen brengen. Dit
willen ze de kinderen duidelijk maken. 6. Een
korte reactie op de drie hoofdstellingen van het boek Evolutie is geen feit. Het is niet meer dan een
hypothese over het ontstaan van het leven en van de soorten. Het aangevoerde
bewijs is flinterdun. Zelfs eerlijke niet-christenen geven dit toe. Hier
is een voorbeeld van een niet-christen die op integere en zorgvuldige wijze het
bewijs voor de neodarwinistische evolutietheorie onderzoekt en tot de conclusie
komt dat het bewijs geen stand houdt: http://www.darwinisme.be/problemen Dat alleen theïstische evolutie recht zou doen aan
de wetenschap is de gebruikelijke arrogante bluf van de atheïsten, nu
overgenomen door theïstisch evolutionisten. Als je beweert dat de waargenomen
feiten beter in het scheppingsmodel passen dan in het evolutiemodel, dan ben je
opeens niet meer wetenschappelijk bezig. Ook de derde stelling klopt niet. Het is niet waar
dat geloof in evolutie en geloof in de Bijbel samen kunnen gaan. Om evolutie te
kunnen combineren met de Bijbel, moet je namelijk Genesis 1 en Genesis 2
opvatten als dichterlijke fantasie. Want een letterlijke lezing van Genesis 1
en 2 en de evolutietheorie gaan niet samen. Voor het opvatten van Genesis 1 en 2 als poëzie is
echter geen grond te vinden in de hoofdstukken zelf. Die lezen als een ordelijk
verslag van wat er gebeurd is. Maar beslissend voor de uitleg van deze twee
hoofdstukken is dat in andere gedeelten van de Bijbel wordt uitgegaan van een
letterlijke interpretatie. Jezus en Paulus doen dat[i].
En toch vergeestelijken theïstisch evolutionisten als Cees Dekker en Corien
Oranje Genesis 1 en 2. In feite zeggen ze daarmee: “Paulus en Jezus hebben zich
vergist in hun uitleg van deze Bijbelgedeelten”. Als je dat toelaat dan is het
hek van de dam. Wat weerhoud je er dan nog van om je af te vragen waarin Jezus
en Paulus zich nog meer hebben vergist? Waarom Paulus dan nog serieus nemen als
hij spreekt over de letterlijke zondeval of over andere omstreden onderwerpen,
zoals homosexualiteit. Laten we, omdat het zo belangrijk is, eens
nauwkeurig bekijken wat de apostel Paulus over de schepping van man en vrouw
heeft geschreven. Ik citeer: "Want
eerst is Adam geformeerd, en daarna Eva." (1 Tim. 2:13) en "de man is niet uit de vrouw, maar de
vrouw uit de man. De man is immers niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om
de man." (1 Kor. 11:8,9). Paulus vatte het verslag uit Genesis 2, over
de formering van de vrouw uit de rib van de man, letterlijk op. Eerst was Adam
er en daarna pas Eva. Eva is genomen “uit
de man”. En Eva is geschapen “om de
man”. Nadat Adam de dieren een naam had gegeven drong tot hem door dat hij
geen partner had. Daarop maakt God uit zijn rib een vrouw voor hem (Genesis
2:18-22). Op deze feiten baseert Paulus zelfs mede de regels voor de verhouding
tussen man en vrouw binnen de gemeente (1 Tim. 2:11-13). Deze uitspraken van
Paulus zijn met geen mogelijkheid met theïstische evolutie in overeenstemming
te brengen. Hij ging uit van de letterlijke formering van Eva uit de rib van
Adam. Dat is wat anders dan God die in een mannetje en vrouwtje van een
geëvolueerd aapachtig beest een menselijk bewustzijn legt. 7. De ernst
van de zaak Als de Bijbel niet meer beslissend is voor de
eigen interpretatie, dan betekent dat het einde van het Schriftgezag. Voor een
uitgebreide weerlegging en bespreking van de gevolgen van het theïstisch
evolutionisme voor het Schriftgezag verwijs ik naar dit document: www.toetsalles.nl/htmldoc/oproep.htm Wat denkt u dat het met
het geloof van kinderen zal doen als de dominee of de biologieleraar van de
reformatorische of algemeen christelijke scholengemeenschap leert dat Genesis 1
en 2 slechts dichterlijke verbeelding zijn. En dat de apostel Paulus wel
uitging van de letterlijke tekst van Genesis 2, maar dat wij het intussen beter
weten dan Paulus. Wat denkt u dat het met kinderen, ook met kinderen van
gelovige ouders zal doen, als ze een bekwaam geschreven en meeslepend
kinderboek lezen, waar een ‘echte’ wetenschapper uitlegt dat evolutie klopt en
dat Genesis 1 en 2 niet letterlijk zijn bedoeld. Ik heb midden vorige eeuw
meegemaakt hoe binnen een tijdsbestek van 10 tot 20 jaar, de grote
Gereformeerde Kerk synodaal werd “omgeturnd” van orthodox naar vrijzinnig. Dit
proces begon met het door de leiding van de Gereformeerd Kerk en de Vrije
Universiteit tolereren van theïstische evolutie. Theistisch evolutionisten
zoals VU hoogleraar Jan Lever kwamen openlijk uit voor hun theïstische
evolutionistische denkbeelden. Er was protest, maar er werd niet tegen
opgetreden, het werd getolereerd. Toen die slag door de theistisch
evolutionisten gewonnen was, was het Schriftgezag weg en volgde een lawine van
andere dwalingen. En ook toen waren er, net
als nu, de bezwerende stemmen: “Geloof en evolutie kunnen best samen gaan. Het
is geen hoofdzaak van geloof. We kunnen als Bijbelgetrouwe christenen best van
mening verschillen op dit punt. Laten we in dialoog met elkaar blijven ……..” 8. Nogmaals
de doelgroep Het boek is geschreven
voor kinderen in de leeftijd van 10 tot 14 jaar. Maar je kunt de doelgroep nog
wat scherper afbakenen. Het boek is in het bijzonder gericht op de “nerds”
onder hen, op de leerlingen van vwo niveau, op de kinderen van gelovige ouders
die aanleg hebben om later een universitaire studie te doen. Het boek is dus
speciaal gericht op de groep kinderen uit Bijbelgetrouwe kring waar de
intellectuele elite van de volgende generatie uit zal voortkomen. Het boek is
toegesneden op deze groep, het sluit aan bij hun belangstelling. Het is een
krachtige poging om de toekomstige intellectuele elite onder de kinderen uit
Bijbelgetrouwe kring te winnen voor de theïstische evolutie. Het is een
geestelijke aanslag op deze kinderen. 9. Cees Dekker is bezig om de kinderen van
gelovigen ouders “te redden” Cees Dekker is op zijn
manier bezig om de kinderen van gelovige ouders te “redden”. Want als ze in het
hoger onderwijs komen, dan komen ze in een spagaat. Ze hebben thuis, in de kerk
en op de christelijke middelbare school geleerd om Genesis 1 en 2 letterlijk te
nemen. En dan worden ze op hogeschool en universiteit geconfronteerd met de
evolutietheorie. Cees ziet het als zijn missie om deze kinderen te redden door
hen te vertellen dat de Bijbelgetrouwe christenen van vorige generaties Genesis
1 en 2 helemaal verkeerd hebben gelezen. Het gaat in die hoofdstukken niet om
een beschrijving van de schepping, maar om dichterlijke verbeelding. Dat je de
kinderen leert dat de Bijbel begint met een soort sprookje met een diepere
“theologische” betekenis en dat je ze indirect leert dat Jezus en Paulus zich
vergisten toen ze uitgingen van een letterlijke schepping, dat is voor Cees
Dekker blijkbaar geen probleem. Dit boek betekent een
complete breuk met hoe de kinderen vroeger werden voorbereid op de confrontatie
met de seculiere wetenschappelijke wereld. Hen werd verteld dat ze op de
universiteit met de evolutietheorie zouden worden geconfronteerd en ze werden
onderwezen waarom het aangevoerde bewijs voor die theorie niet deugt. 10. Wat gaan
onze geestelijke leiders doen? Wat gaan de dominees
doen? Wat gaan de leraren van de theologische opleidingen van de orthodox
reformatorische kerken doen? Wat gaat de leraren van de theologische
opleidingen van de evangelische beweging doen? Wat gaan de leiders van
christelijke organisaties doen? Wat gaan de besturen van de reformatorische en
algemeen christelijke scholengemeenschappen
doen? En zeer belangrijk. Wat gaan de biologie en natuurkunde leraren van deze
scholengemeenschappen doen? Zal er stelling worden
genomen tegen het boek van Dekker en Oranje en tegen theïstische evolutie?
Zullen er maatregelen worden genomen? Zal er publiekelijk worden gewaarschuwd?
Zal er leertucht worden toegepast? Of zal het net zo gaan als in de
Gereformeerde Kerken Synodaal. Niet meer dan een zwak protest van een enkeling,
geen krachtige stellingname of waarschuwing, geen afscheiding en geen
tuchtmaatregelen. Zal er goed onderwijs
materiaal dat de letterlijke schepping verdedigd worden geschreven. En zal het
goede materiaal dat er op dit moment al is worden verspreid. Als Paulus een dwaling tegenkwam
die rechtstreeks het evangelie en het geloof bedreigde, dan ging hij er
frontaal tegen in. Dan verdedigde hij de schapen. Dat is de plicht van elke
geestelijke leider. “Ziet dan toe op uzelf en op de gehele kudde,
waarover de heilige Geest u tot opzieners gesteld heeft, om de gemeente Gods te weiden, die Hij Zich door
het bloed van zijn
Eigene verworven heeft. Zelf weet
ik, dat na mijn heengaan grimmige wolven bij u zullen binnenkomen, die
de kudde niet zullen sparen; en uit uw
eigen midden zullen mannen opstaan, die verkeerde dingen spreken om de
discipelen achter zich aan te trekken. Waakt dan
…. ” (Handelingen 20:28-31) Paulus spreekt over valse
leraren, die hij vergeleek met grimmige wolven, die de kudde (de christelijke
gemeente) zouden binnen dringen. Mannen die verkeerde dingen spreken om de
gelovigen achter zich aan te trekken. Dat is wat er hier aan de hand is.
Theïstisch evolutionisten zijn de kudde binnen gedrongen. Geestelijk gezien
zijn het wolven, vermomd in schaapsklederen. Laten we een voorbeeld
nemen aan de wijze waarop Paulus en de anders apostelen omgingen met valse leer
en valse leraren. Valse leraren die het fundament van het geloof bedreigden.
Leertucht
is een Bijbelse zaak. De dwalingen zijn anders, nu gaat het om theïstische
evolutie, maar de aanpak blijft hetzelfde. Dit zijn enkele van de Bijbelse
richtlijnen: “ontvangt
hem niet” (2 Johannes :10) “de
mond snoeren” (Titus 1:11) “houdt
ook dezen op een afstand” (2 Timotheus 3:5) “bevelen
om geen andere leer te brengen” (1 Timotheus 1:3) Niet verzoeken, maar bevelen! “Let
op .. de slechte arbeiders ..” (Fillipenzen 3:2) Houdt ze in de gaten. Wie het
zijn, wat ze doen. 11. Wat gaat
u doen? Doet u uw kinderboeken
van Corien Oranje weg? Bedenk, als kinderen haar andere boeken lezen en daar
plezier aan beleven, dan zullen ze ook naar dit boek grijpen, als ze het
tegenkomen. Houdt u in de gaten wat
de biologie en natuurkunde leraren op de christelijke middelbare school van uw
kinderen of uw kleinkinderen over evolutie
en schepping vertellen? Wordt daar nog
met overtuiging door de leerkrachten de letterlijke schepping beleden en
verdedigd en wordt met kracht de evolutietheorie weerlegd? Rust u uw kinderen toe
door hen goede literatuur te geven, waarin de evolutietheorie wordt weerlegd en
de letterlijke lezing van Genesis 1 en 2 wordt verdedigd. Wat doet uw kerk op
dit gebied? Wat doet de school van uw kinderen en kleinkinderen? Enkele boekjes/boeken die
ik kan aanbevelen. Wellicht is er meer goed materiaal beschikbaar. -Evolutie. Een ei zonder kip. Drs. Ben Hobrink Kinderen vanaf brugklas
leeftijd. -Hoe bestaat het! 60 vragen
over schepping, evolutie en de Bijbel. Door Don Batten en anderen. Geschikt
voor middelbare scholieren en studenten. Waarschuw anderen voor
het boek van Oranje en Dekker. Bijvoorbeeld door deze waarschuwing tegen het
boek naar anderen door te sturen. Kaart de zaak aan bij uw geestelijke leiders.
Onderzoek hoe de school hier in staat.
|