(Diverse voorlopige evaluerende notities van R. van der Ven)
DE ANDERE KANT VAN WILLOW CREEK
Een veelbelovend concept voor grootscheepse gemeentegroei en voor het bereiken van ongelovigen in deze postmoderne tijd –mét (mega)resultaat- is dat van Willow Creek.
Een enquête onder onkerkelijken was voor Bill Hybels aanleiding tot een nieuwe formatie: het organiseren van zondagmorgendiensten voor ongelovigen, aantrekkelijk gepresenteerd met goede muziek, psychodrama, humor, creativiteit en entertainment.
Het eerste wat van het initiatief van Willow Creek gezegd dient te worden is: een welgemeend compliment als het gaat om de warme bewogenheid voor de verloren wereld, een bewogenheid waar menig christen nog veel van kan leren. Het is een feit: Willow Creek trekt!
Toch dienen we onze ogen niet te sluiten voor 'de andere kant'.
Hieronder worden enige bedenkelijke punten aangehaald
(de opsomming is beslist niet compleet).
1. Concessies als het gaat om dé evangelieboodschap, 'het woord des kruises',
confrontatie met de zondigheid der mens (1 Kor. 1:18,2:2,9:16, Gal. 1:7-9).
Ongeveer 70% van de bood-schappen van Bill Hybels draaien om de liefde van
God voor de mensen, slechts 7% handelt over de heiligheid van God. Willow Creek
presenteert veelal een verwaterd 'evangelie', aantrekkelijk en beslist niet
bedreigend voor de doorsnee ongelovige bezoeker.
2. De geestelijke vader van Bill Hybels is Robert Schuller, welvaartsprediker, die het woord des kruises van zijn kracht ontdaan heeft door het verkondigen van 'een ander evangelie' (Gal. 1:8): 'Geen verkondiging over vergeving en reiniging door Jezus' bloed, want dat is aanstootgevend. Jezus is voorbeeld en helper en het geloof in Hem dient om het zelfrespect te herstellen. Mensen confronteren met hun zondige staat is zondig. Het kruis beschermde onze Heer ervoor dat zijn volmaakt zelfrespect veranderde in zondige trots.' Van Schuller nam Hybels de techniek van 'het mogelijkheidsdenken' over.
Nog een belangrijk leraar voor Hybels is de Koreaanse voorganger P. Yonggi Cho, de
aanhanger van de occulte (boeddhistische) leer der 'vierde dimensie'. Hybels nam
van Cho over de 'balans der elementen': het inzicht dat de te grote nadruk van bepaalde
elementen als 'Bijbelstudie', 'lofprijzing' en 'armenzorg' geen succes opleverde
(pas de balans leidde tot succes). Iets van visualisatie (naast mogelijkheidsdenken)
zou kunnen doorklinken in het gebedsadvies: 'Stemt uw geest nauwkeurig af, zodanig
dat als u in gebed bent, u zich die voorstelling van het gebed toeëigent, dat alles mogelijk
is.' Een mystiek advies geeft hij aangaande de stille tijd bij
de methode van het 'journaling' (het noteren wat er aan gedachten en indrukken binnenkomen):
'Mijn geest is rustig en staat open. Dan schrijf ik een H voor horen op een stuk papier
en omcirkel het. Daarna zit ik rustig en zeg eenvoudigweg: Here, ik nodig U nu uit
door middel van de Heilige Geest tot mij te spreken. De daarop volgende ogenblikken met
God, die zijn het waar het werkelijk op aankomt. Dat is nog eens echt christen-zijn.'
3. Bill Hybels voert een oecumenische koers, waar het gaat om de brugfunctie van
Willow Creek tussen landskerk, pinksterchristenen en rooms-katholieken.
Yonggi Cho, P. Wagner en Hybels dromen van de zogenaamde 'kerk van de toekomst',
waarvan Willow Creek het 'oefenmodel' is. Is het concept van Willow Creek een
mogelijke voorhoede van een wereldwijde 'oecumene voor evangelicals' op weg naar
Rome onder het overbekende wachtwoord 'Eenheid in veelvoud'?
4. Een belangrijke rol, als het gaat om de hermeneutische sleutel (Bijbeluitleg),
speelt bij Hybels de psychologie.
5. Zeer bedenkelijk zijn de volgende uitspraken: 'De kerk is de enige hoop voor de wereld',
'De kerk is Gods instrument voor verlossing in de wereld',
'De kerk kan invloed op de wereld uitoefenen', 'De kerk kan de wereld veranderen'.
Een eigenaardige accentverschuiving heeft hier plaatsgevonden: de kerk in de plaats
van Christus…
Literatuur (onder meer):
'Willow Creek. Verführung der Gemeinde Jesu!', Walter Trachsel, Trachsel-Verlag, Frutigen.
'Willow Creek, een eerlijke evaluatie', G. Pritchard, Barnabas, 1997.
'Auf den Irrwegen von Willow Creek - die Irrungen des Bill Hybels', D. Halstenberg,
Internationale Arbeitsgesellschaft Bekennender Christen, Wuppertal.
'Auf Einheitskurs – Bill Hybels' wahrer Weg!', D. Halstenberg.
'Die grobe charismatische Koalition – Yongghi Cho – Peter C. Wagner – Bill Hybels',
D. Halstenberg.
'Christendom in verleiding. Geestelijke verleiding in het laatst der dagen',
D. Hunt en T.A. McMahon, 1985, Stichting Moria.
'De charismatische verwarring', John MacArthur, Novapres, 1994.
HOME