Pipers christelijk hedonisme – een waarschuwing. Deel I.

 

John Piper is een populaire schrijver en spreker onder christenen. Hij verkondigt een leer die hij “christelijk hedonisme” noemt. In dit artikel zullen we zijn boodschap toetsen aan de Bijbel.

 

1. Wat is hedonisme?

 

Het hedonisme is de levensfilosofie waarbij het maximaal genieten het hoogste doel is van het bestaan. Genieten is het doel en de drijfveer van het leven.

 

Je hebt het grove hedonisme. “Laten we eten en drinken en vrolijk zijn, want morgen sterven we.” (1 Kor. 15:32. NBG51) En je hebt het filosofische verfijndere hedonisme. Dat is meer berekenend. Dat redeneert als volgt: Wijn drinken is fijn, daar geniet ik van. Als ik veel wijn drink dan word ik dronken en volgt er een kater. Als ik geregeld veel wijn drink, dan raak ik misschien verslaafd en beschadigt het mijn lever. De juiste weg is met mate drinken. Dat geeft over langere termijn gezien het meeste genot. Op die manier wijn drinken is de handelwijze die leidt tot maximaal genieten.

 

Veel mensen zijn tegenwoordige hedonist. Er is geen hoger geestelijk doel in het leven. Ze vullen de leegte in hun leven op met pleziertjes, met genieten. Op de grove manier of op de verfijndere manier. Dit zijn de slagzinnen die je hoort: “Het leven is kort, je moet er alles uithalen. Genieten is het doel. Mens durf te leven. Jezelf opofferen voor een ander, dat moet je niet doen, kies voor jezelf. Je leeft immers maar één keer.”

 

2. Christelijk hedonisme?

 

Piper zegt dat er ook zoiets bestaat als christelijk hedonisme. Een christen moet volgens hem ook streven naar maximaal genieten. Het verschil met het wereldse hedonisme is dat een christen streeft naar maximaal genieten van God. Dat moet de drijfveer van zijn leven en bediening zijn.

 

Piper verbindt ‘leven tot Gods eer’ en ‘genieten van God’ met elkaar. Volgens hem verheerlijken we God het meest, als we ons het meeste in Hem verheugen.

 

Ik geef een citaat van de site van Desiring God, de organisatie van Piper. Eerst het Engelse citaat, de Nederlandse vertaling staat er onder.

 

      -------------------------

Joy is not optional. It’s essential.

Christian Hedonism is the conviction that God’s ultimate goal in the world (his glory) and our deepest desire (to be happy) are one and the same, because God is most glorified in us when we are most satisfied in him. Not only is God the supreme source of satisfaction for the human soul, but God himself is glorified by our being satisfied in him. Therefore, our pursuit of joy in him is essential.

Christian Hedonism claims that the Christian life should be the pursuit of maximum joy in God joy both in quality and quantity. Fullness of joy and joy forevermore (Psalm 16:11) are found only in him.

(https://www.desiringgod.org/topics/christian-hedonism )

    ----------------------------

De vertaling.

Vreugde is niet een optie, het is essentieel.

Christelijk hedonisme is de overtuiging dat Gods ultieme doel in de wereld (Zijn eer) en ons diepste verlangen (gelukkig zijn) het zelfde zijn, omdat God het meeste in ons wordt verheerlijkt als wij het meest gelukkig zijn in Hem. God is niet alleen de hoogste bron van vreugde voor de menselijke ziel, maar God zelf wordt verheerlijkt als we ons geluk vinden in de vreugde in Hem. Daarom is ons streven en jagen naar ‘vreugde in God’ essentieel.

Christelijk hedonisme stelt dat het christelijk leven behoort te bestaan uit het streven (pursuit) naar maximale vreugde in God. Zowel in de hoeveelheid vreugde als in kwaliteit er van. Volheid van vreugde en eeuwigdurende vreugde (Ps. 16:11) zijn alleen in Hem te vinden.

Samenvattend:

 

Door ons in God te verheugen verheerlijken wij God. Daarom moeten wij er naar streven om ons maximaal in God te verheugen, want dan wordt God maximaal door ons verheerlijkt.

Vreugde is volgens Piper de focus van het christelijk leven. Het is in zijn ogen het belangrijkste christelijke gebod. De top prioriteit (1)

 

Nog een heel belangrijk element van Pipers christelijk hedonisme is zijn subtiele verandering van wat ‘vreugde in God’ is. Hij geeft een geheel eigen invulling van ‘je verheugen in God’. Volgens hem is het van God genieten. God ervaren. Dat doe je speciaal door te aanbidden. (2)

 

3. Is het Bijbels?

 

Is Pipers leer over christelijk hedonisme terug te vinden in het onderwijs van Jezus en de apostelen? Is die leer terug te vinden in de Bijbel. Het antwoord is ‘nee’.

 

De Bijbel heeft wel veel over vreugde te zeggen, maar dat past niet in Pipers leer over christelijk hedonisme.

 

3.1. De Bijbel over vreugde

 

Het is slechts één opdracht onder vele opdrachten

 

De Bijbel spoort ons aan om ons te verblijden. “Verblijd u altijd in de Heere.” En “Verblijdt u altijd” (1 Thess. 5:16). “Schep vreugde in de HEERE” (Psalm 37:5). Maar de aansporing om ons te verheugen is simpelweg een Bijbelse opdracht zoals er zoveel opdrachten in de Bijbel staan, bijvoorbeeld de aansporing om dankbaar te zijn, om altijd te bidden, om lief te hebben, enzovoort. Nergens wordt gezegd dat verheugen in God onze topprioriteit moet zijn.

 

vreugde heeft altijd een reden

 

Wat bovendien opvalt, is dat vreugde in de Bijbel altijd een reden heeft. Dat is zo in het Oude Testament. Keer op keer is er sprake van vreugde over het heil, over God die verlost uit nood. “wij zullen ons verheugen en verblijden in zijn heil” (Jesaja 25:9) “Dan zal ik mij verheugen in uw heil.” (Psalm 9:15). Vele andere zaken worden genoemd. Vreugde over God die beschermt (Psalm 5:12). Vreugde over God die verlost heeft van vijanden. “In U zal ik mij verblijden … want mijn vijanden zijn teruggedeinsd, ….” (Psalm 9:1-4). Vreugde over Gods wet. “Welzalig de man die … zijn vreugde vindt in de wet van de HEERE en Zijn wet dag en nacht overdenkt.” (Psalm 1:1,2). Vreugde over Gods werken (Psalm 111:2).

Vreugde over overvloed die God geeft. “vanwege de overvloed van alles” (Deut. 28:47)

 

Hetzelfde vinden we terug in het Nieuwe Testament. Ook daar worden allerlei redenen gegeven waarom we ons als christenen verblijden.

We verheugen ons in de hoop die wij hebben, in wat er gaat komen. “Verblijd u in de hoop (Rom. 12:12.) 

We verheugen ons in het feit dat onze naam is opgetekend in het boek des levens. “… verblijd u erover dat uw namen opgeschreven zijn in de hemel.” (Lucas 10:20)

Petrus heeft het over onuitsprekelijke vreugde over de komende zaligheid. (1 Petrus 1:8,9).

Johannes spreekt over blijdschap over kinderen die in de waarheid wandelen. Grotere vreugde dan dit kent hij niet. “Ik heb geen grotere blijdschap dan hierover dat ik hoor dat mijn kinderen in de waarheid wandelen.” (3 Joh. :4).

Verhoorde gebeden zijn ook een bron van grote vreugde, als je dat meemaakt. “… bid, en u zult ontvangen, opdat uw blijdschap volkomen zal worden.” (Joh. 16:24)

Er is vreugde als je waardig wordt gekeurd om voor het evangelie te lijden. Jezus zei: “Verblijd en verheug u, want uw loon is groot in de hemelen, want zo hebben ze de profeten vervolgd die er vóór u geweest zijn.” (Matth. 5:12)

Enzovoort.

 

+ Hoe Piper blijdschap invult

 

Als je deze en andere zegeningen overdenkt, dan maakt dat dankbaar en blij. Er is voor een christen altijd een reden om blij te zijn. Maar dat is niet de soort blijdschap waar Piper het over heeft. Hij vult blijdschap anders in. Blijdschap in de Heer is volgens hem jezelf verlustigen in de Heer, het is God ervaren. Het is van God genieten.

 

Wat is blij zijn in de Heer?

 

Is dat je in Hem verlustigen, van Hem genieten, Hem ervaren, zoals Piper leert. Of is het blij zijn over de vele weldaden van God, daarover juichen, daar blij en dankbaar over zijn.

 

Als je alle Bijbelplaatsen in het Oude en Nieuwe Testament doorneemt die spreken over blijdschap of vreugde, dan zie je dat het altijd om het laatste gaat. Blijdschap over Gods weldaden.

We zien wel dat God, voor zijn daden, maar ook voor zijn grootheid en zijn volmaakte karakter wordt geloofd en geprezen. In lofprijzing stilstaan bij die dingen zal ongetwijfeld vreugde en dankbaarheid in de harten hebben gewekt. 

 

Pipers opvatting dat ‘vreugde in de God’ het ‘genieten van God’ is, klinkt vroom en super geestelijk, maar is in strijd met de Bijbel.

 

Tot zover de toetsing van wat Piper over vreugde en ‘jezelf in God verblijden’ zegt. We gaan door met wat hij leert over ‘God verheerlijken door ons in Hem te verheugen’.

 

3.2. Wat de Bijbel zegt over God verheerlijken

 

De Bijbel verbindt ‘je in God verheugen’ niet met ‘God verheerlijken’. Er staat nergens in de Bijbel dat we ons in God moeten verheugen om daardoor God te verheerlijken. Die link wordt niet gelegd, terwijl dit de kern is van Pipers christelijke hedonisme.

Als dit werkelijk fundamenteel zou zijn voor het christenleven, dan zouden we die leer terug moeten vinden bij Jezus en de apostelen, maar dat is niet het geval. 

 

Hoe kunnen wij als christenen God verheerlijken?

 

We verheerlijken God door goede werken te doen. “Laat uw licht zo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken zien en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken.” (Matth. 5:16)

We verheerlijken God door waardig te wandelen, door een sieraad te zijn voor de leer.

“ … opdat zij het onderwijs van God, onze Zaligmaker, in alles tot sieraad mogen strekken.” (Titus 2:10)

We verheerlijken God door zijn naam te belijden voor een vijandige wereld. We verheerlijken God door ons lijden voor Hem. “En dit zei Hij om aan te duiden met wat voor dood hij God verheerlijken zou.” (Joh. 21:19)

We verheerlijken Hem met onze rijkdom, door vrijgevigheid. “Vereer de HEERE met je bezit,

met de eerstelingen van heel je opbrengst …” (Spr. 3:9)

We verheerlijken God door, net als Jezus, het werk dat Hij ons te doen heeft gegeven te volbrengen. “Ik heb U verheerlijkt op de aarde. Ik heb het werk volbracht dat U Mij gegeven hebt om te doen.” (Joh. 17:4)

Enzovoort.

 

Er wordt in de Bijbel aangegeven hoe wij God kunnen verheerlijken, maar God verheerlijken door ons in Hem te verheugen wordt niet genoemd.

 

3.3. Wat is volgens de Bijbel topprioriteit in het christelijk leven?

 

Is dat het najagen (the pursuit) van vreugde in God, zoals Piper beweert? Ook dit is niet terug te vinden in de Bijbel. Wat is dan, volgens de Bijbel, wel topprioriteit in het leven van de christen? Wat zijn de dingen waar een christen naar moet ‘jagen’?

 

Dit zijn de voornaamste:

-Jaag naar de liefde, naar liefhebben. “Jaag de liefde na … “ (1 Kor. 14:1)

-Jaag naar vrede met allen.  “Jaag de vrede na met allen …” (Hebr. 12:14)

-Jaag naar de heiliging  “Jaag … na … de heiliging, zonder welke niemand de Heere zal zien.” (Hebr. 12:14)

-Jaag altijd het goede na, voor elkaar en voor allen. “Pas op dat niemand een ander kwaad met kwaad vergeldt, maar jaag altijd het goede na, én voor elkaar én voor allen.” (1 Thess. 5:15)

-Jaag naar gerechtigheid, godsvrucht, geloof, liefde volharding en zachtmoedigheid.  “Jaag daarentegen gerechtigheid, godsvrucht, geloof, liefde, volharding en zachtmoedigheid na.” (1 Timotheus 6:11).

De begeerten der jeugd ontvluchten en deze dingen najagen. Gerechtigheid, geloof, liefde  en vrede. (2 Tim. 2:22)

 

Jagen naar blijdschap en naar ‘genieten van God’ ontbreken.

 

3.4. Voorlopige conclusie

 

We hebben basisstellingen van Pipers christelijk hedonisme bekeken. Ze zij zijn niet in de Bijbel terug te vinden.

 

De Bijbel spreekt wel over vreugde, maar de aansporing om je te verheugen is slechts één van de vele opdrachten die in de Bijbel staan. Het is geen topprioriteit. De Bijbel geeft aan waar wij als christenen naar moeten jagen, maar jagen naar vreugde ontbreekt in de lijst.

En als het om vreugde gaat, wordt altijd een concrete reden genoemd, een zegen van God. Het gaat niet over het genieten van God, het gaat niet over het ervaren van God.

En je verheugen in God wordt in de Bijbel niet verbonden met het verheerlijken van God.

 

Hoe kan het dat Piper dit niet ziet?

Het is verbijsterend. Nog onbegrijpelijker is dat zo veel orthodox reformatorische en evangelische christenen zijn leer hebben aanvaard.

 

Systematisch onderzoek van de Bijbel maakt duidelijk dat Pipers leer over hedonisme volledig ontbreekt. Dit is eenvoudig te controleren. Gebruik je concordantie, gebruik de zoekfunctie van je digitale Bijbel en neem de teksten over blijdschap en vreugde door. Doe hetzelfde met verheerlijken. En zet op een rijtje wat volgens de Bijbel topprioriteit moet zijn in het christenleven, begin met het woord jagen.

 

Piper erkent zelf dat hij niet op zijn leer over hedonisme is gekomen door de Bijbel te bestuderen. De aanzet waren de leringen van de Franse rooms-katholieke filosoof Blaise Pascal (3) . En het “licht” is bij hem op gegaan toen hij een artikel van C.S. Lewis las. (4) In het artikel gaf Lewis geen Bijbelstudie maar een filosofische beschouwing.

 

Twee duizend jaar hebben christenen de Bijbel gelezen en bestudeerd, maar nooit is iemand van hen bij de kernstellingen van Pipers christelijke hedonisme uit gekomen (5) Dat wij God verheerlijken door ons in Hem te verheugen. En dat daarom de jacht naar vreugde in God topprioriteit moet zijn in ons leven.

Toen hij eenmaal deze lijn te pakken had, vond hij deze “waarheid” vervolgens op vele plaatsen terug in de Bijbel. In werkelijkheid begon hij die leer overal in de Bijbel “in te lezen”.

Daar worden in het volgende punt enkele voorbeelden van gegeven.

 

4.  Piper probeert er wel een Bijbelse basis aan te geven

 

We zullen hieronder twee sleutelteksten bespreken die hij keer op keer in boeken en preken herhaald. Teksten die volgens hem zijn leer over christelijk hedonisme zouden bevestigen.

 

+ Deuteronomium. 28:47-49

 

“Omdat u de HEERE, uw God, niet gediend zult hebben met blijdschap en hartelijke vreugde, vanwege de overvloed van alles, zult u uw vijanden, die de HEERE op u af zal sturen, dienen met honger en dorst, met naaktheid en gebrek aan alles. Hij zal u een ijzeren juk op de hals leggen, totdat Hij u wegvaagt.

De HEERE zal een volk van ver weg tegen u doen opkomen, van het einde van de aarde, zoals een arend aan komt zweven; een volk waarvan u de taal niet verstaat, …”

 

Pipers uitleg en toepassing.

 

Het is niet genoeg dat we God dienen, we moeten het met blijdschap en hartelijke vreugde doen en als we dat niet doen, dan zal God ons straffen. Je in God verheugen is een bevel van Godswege en het niet uitvoeren van dit bevel heeft zeer ernstige consequenties.

 

Opnieuw verbijsterend. Waarom?

 

De dreiging met deze vloek is niet van toepassing op de christelijke gemeente. God gaat geen “vijanden” op christenen afsturen die te kort schieten in vreugde in God. Vijanden die een ijzeren juk op onze hals leggen totdat we weggevaagd zijn.

 

Laten we kijken naar de context van de verzen. De verzen staan in Deuteronomium 28. In dit hoofdstuk wordt de vloek en de zegen aangekondigd die onderdeel zijn van het verbond dat God met Israel bij de Sinai heeft gesloten. Als Israel naar God zou luisteren, dan zou er zegen zijn. Als Israel niet naar God zou luisteren, dan zou er vloek volgen.

“En het zal gebeuren, als u de stem van de HEERE, uw God, nauwgezet gehoorzaam bent, door al Zijn geboden, die ik u heden gebied, nauwlettend in acht te nemen, dat de HEERE, uw God, u dan een plaats zal geven hoog boven alle volken van de aarde. En al deze zegeningen zullen over u komen en u bereiken, wanneer u de stem van de HEERE, uw God, gehoorzaam bent.” (Deut. 28:1-2)

“Daarentegen zal het gebeuren, als u de stem van de HEERE, uw God, niet gehoorzaam bent door al Zijn geboden en Zijn verordeningen, die ik u heden gebied, nauwlettend te houden, dat al deze vervloekingen over u zullen komen en u zullen treffen. “ (Deut. 28:15)

Dit is de grote lijn van Deuteronomium 28. Hier gaat het om. Vreugde wordt niet genoemd, het gaat om gehoorzaamheid.

 

In één van de aangekondigde vloeken wordt wel gesproken over God dienen met vreugde. Dat is het vers waar Piper op wijst. “Omdat u de HEERE, uw God, niet gediend zult hebben met blijdschap en hartelijke vreugde, vanwege de overvloed van alles, zult u uw vijanden, die de HEERE op u af zal sturen, dienen met honger en dorst, met naaktheid en gebrek aan alles …” (Deut. 28:47.48)

 

De sleutel tot het juist verstaan van dit vers zit hem in de woorden: “vanwege de overvloed van alles” (:47)

 

God had het volk gezegend met allerlei materiële zegeningen, in de eerste plaats de verlossing uit Egypte. Daar had het volk dankbaar en blij over moeten zijn. Dat had de motivatie moeten zijn om God met blijdschap te dienen.

 

Het ‘dienen met vreugde’ in vers Deut. 28:47 heeft te maken met overvloed, met de zegen van God. Het heeft niets te maken met het je verheugen en verlustigen in God. Het gaat om blijdschap over Gods weldaden. “Omdat u de HEERE, uw God, niet gediend zult hebben met blijdschap en hartelijke vreugde, vanwege de overvloed van alles, …”

 

We kunnen hier als christenen wel een geestelijke les uithalen. Ook wij behoren ons te verheugen over alle zegeningen waarmee God ons zegent. Blij zijn over de hoop, over onze redding, over verhoorde gebeden, enzovoort. Als we God daar voor danken, dan zal blijdschap ons hart vervullen. Maar het is ver gezocht om in dit vers Pipers leer over christelijk hedonisme terug te vinden. Temeer omdat, zoals we hierboven gezien hebben, die leer volledig ontbreekt in de Bijbel.

 

Nog een vers.

 

+ Psalm 37:4

 

“Schep vreugde in de HEERE, dan zal Hij u geven wat uw hart verlangt.”

 

Piper verwijst in zijn bekendste boek “Desiring God” tien keer naar dit vers. Hij zegt dat dit vers aantoont dat ‘je in God verheugen’ een bevel is. Het is een gebod. Maar als je naar de context van het vers kijkt, dan zie je dat dit niet klopt. Het is geen bevel, het is een pastoraal advies dat David geeft.

 

In psalm 37 geeft David advies over hoe te reageren als je verdrukt wordt door vijanden. Hij spreekt over goddelozen die het gemunt hebben op de rechtvaardige. “De goddeloze loert op de rechtvaardige en probeert hem te doden” (:32). Als dat je situatie is, dan beveelt David het volgende aan:

- Ontsteek niet in woede over de kwaaddoeners (:1)

-Benijd niet wie onrecht doen, want zij zullen snel verdorren ... (:1)

-Vertrouw op de HEERE en doe het goede (:3)

-Bewoon de aarde en voedt u met trouw (:3)

-Schep vreugde in de HEERE   (:4)

-Vertrouw uw wel aan de HEERE toe   (:5)

-En vertrouw op Hem  (:5)

-Zwijg voor de Heere  (:7)

-En verwacht Hem  (;7)

-Ontsteek niet in woede over … een man die listige plannen uitvoert (:7)

-Keer u af van het kwade, doe het goede  (:27)

-Wacht op de HEERE (:34)

-En houdt u aan Zijn weg (:34)

-Let op de vrome en zie naar de oprechte, want het einde van de man zal vrede zijn (:37)

 

Dit is geen bindende wetgeving uit de wet van Mozes. Het gaat hier niet om geboden. Het is instructie hoe te handelen als je in die bepaalde omstandigheden terecht komt. De aansporing om je te verheugen in de Heer staat in een rij van andere aansporingen. Het wordt niet speciaal benadrukt. Vertrouw op God wordt twee keer herhaald. Dat is het belangrijkste dat je in zo’n situatie moet doen.

 

Let op wat het vers niet zegt.

Het zegt niet dat wij God verheerlijken door ons in Hem te verheugen. Dat is de basisstelling van Pipers Hedonisme. Er staat ook niet dat vreugde in de Heer de topprioriteit in het geestelijk leven van een gelovige moet zijn.

 

Hoe kun je uit dit vers Pipers hedonisme halen? En toch doet hij dat.

 

4.  De ernstige gevolgen van Pipers leer

 

Wat hij onderwijst is niet onschadelijk. Vanuit zijn leer over het hedonisme herinterpreteert en verandert hij vele onderdelen van de christelijke leer en de praktijk. Met als gevolg dat veel zaken uit het lood worden geslagen.

We hebben hierboven, in punt 3.1, al gezien hoe hij “blijdschap” in de Heer op een subtiele manier anders invult.

 

Hieronder worden nog enkele van de gevolgen van Pipers christelijk hedonisme kort aangestipt. Een uitgebreidere bespreking volgt in deel II.

 

4.1. Het beeld van God

 

Zijn leer beïnvloed onder meer het beeld van God. Hij leert dat God ook een hedonist is. Volgens hem doet God alles wat Hij doet omdat Hij daar van geniet. Hij geniet van zichzelf.

 

Enkele citaten van p. 23 van Pipers boek “Verlangen naar God”:

-“De grond van het christelijk hedonisme is dat God zich het meest verheugd in zichzelf”

-Het hoogste doel van God, in alles wat Hij doet met zijn schepping, is “het genoegen dat Hij schept in het verheerlijken van zichzelf”.

-God zet zijn soevereine macht en wijsheid in “om volkomen van zijn eigen heerlijkheid te kunnen genieten(6)

 

Een belangrijk onderdeel van het Bijbelse beeld van God is het feit dat God liefde is. Maar ook dat beschadigt Piper.

De liefde van God is volgens hem niet onbaatzuchtig. God is volgens hem een hedonist. En God heeft lief omdat Hij daar zelf gelukkig van wordt.

Terwijl de Bijbel zegt dat God liefheeft omdat hij liefde is (1 Joh. 4:7,8). Hij ontfermt Zich omdat Hij een ontfermer is (Psalm 116:5). Zo is Hij, zo is zijn natuur. De Bijbel zegt dat de liefde zichzelf niet zoekt (1 Kor. 13:5. NBG51). Zo is het ook met de agape liefde van God. Maar dat weerspreekt en verduistert Piper.

 

Het is schrikwekkend hoe Piper met zijn filosofie over het hedonisme het beeld van God en het karakter van God beschadigd. Dit is een ernstige zaak. “U hebt niet juist over mij gesproken” (Job. 42:7)

 

4.2. Aanbidding, worship

 

Zijn leer over hedonisme beïnvloed zijn visie op aanbidding. Aanbidding is volgens hem een ervaring (een experience), het is jezelf verlustigen in God.

 

Maar als je de Bijbelteksten die over aanbidding spreken naloopt, blijkt dat over emotie niet wordt gesproken. Bij aanbidding is emotie op zijn hoogst een bijzaak, een gevolg, niet de essentie zelf. Volgens de Bijbel is aanbidding: ‘het erkennen van God als God’. Dat kun je doen met woorden: Hem belijden, danken, loven en door je daden zoals voor God knielen, jezelf voor Hem neerwerpen.

Satan vroeg Jezus om hem te aanbidden. Als Jezus dat zou doen, dan zou satan hem alle koninkrijken van de wereld geven. “ … en [de duivel] zei tegen Hem: Dit alles zal ik U geven, als U knielt en mij aanbidt.”  (Matth. 4:9) Hij vroeg Jezus om hem te aanbidden, dat wil zeggen hij vroeg Jezus om hem te erkennen als God en voor hem te knielen. Met zijn voorstel om hem te aanbidden vroeg hij Jezus niet om zich ‘te verlustigen in hem’. (Dat is de essentie van Pipers definitie van aanbidding). Daar dachten Jezus en de satan niet aan, toen ze met elkaar over aanbidding spraken. Dit illustreert dat Pipers opvatting van aanbidding absurd is en onbijbels.

 

Enkele citaten van Piper over aanbidding:

“Aanbidding is het feestmaal van het christelijk hedonisme” (Verlangen naar God, p. 67). Je gaat God “eten”.

Aanbidden is genieten van God. Hij spreekt over “feasting fully on His Beauty” (Desiring God, p. 97) (7)

-. “ … deze gevoelens … vormen de essentie van eeuwige aanbidding …” (p. 82)

 

In zijn boek Verlangen naar God schrijft hij over drie fasen van worship (pp. 86,87). Die fasen leiden naar wat hij noemt de ideale worship ervaring. In het originele Engelstalig boek spreekt Piper over “the ideal experience of worship(8) . Die fasen leiden naar het ervaren van “de volle vreugde in God”.

 

In de eerste fase is er verdriet over de dorheid van je ziel. Er is weinig verlangen naar God, er is weinig genieten van God. Maar toch is er verdriet over de dorheid.  In de tweede fase, de tussenfase, voelen we de volheid van vreugde nog niet, maar we proeven er van, we verlangen er naar. Dan kom de derde fase, de eindfase. Waarin we zonder beperking vreugde ervaren over ‘alle facetten van Gods volmaaktheid’. In deze fase zijn we verzadigd met Gods volkomenheid. En we vloeien over van blijdschap over de gemeenschap met Hem.

Dit is, volgens Piper, het feest van het christelijk hedonisme.

 

In de derde fase kun je beleven dat je wordt losgemaakt van je gedachten en geredeneer. Je stijgt er bovenuit. Piper zegt daar dit over: “ … in the moment of autenthic emotion, the calculation vanishes. We are transported (perhaps only for seconds) above the reasoning work of the mind, and we experience feeling without reference to logical of practical implications  (9) (de onderstreping is van mij)

 

Dit heeft niets te maken met aanbidding zoals de Bijbel er over spreekt. Dit lijkt als twee druppels water op wat in de rooms-katholieke mystiek de toestand of ‘staat van contemplatie’ wordt genoemd. Een staat waarin redeneren stopt en je God ervaart, waarin je God ‘schouwt’. Het is een soort trance, waarin je een diep gevoel van geluk voelt.

 

Als je dit niet zo beleeft dan is je aanbidding volgens Piper niet echt, niet authentiek. Dan past hij Mattheus 15:8 op je toe. Dat vers spreekt over het vergeefs eren van God omdat het hart ver is van God. “Dit volk nadert tot Mij met hun mond en eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich ver bij Mij vandaan …”

Dit is schandelijk misbruik van de Bijbel. Dat blijkt als je naar de context van het vers kijkt. Jezus spreekt hier, in Mattheus 15:1-9, tegen de Farizeeën, die Hem verwierpen. Ze hadden allerlei menselijke geboden aan de wet van Mozes toegevoegd, waardoor ze het woord van God krachteloos maakten. Terwijl ze intussen wel op hun manier godsdienstig waren. Tegen hen zegt Hij:

“En zo hebt u door uw overlevering het gebod van God krachteloos gemaakt. Huichelaars! Terecht heeft Jesaja over u geprofeteerd, toen hij zei: Dit volk nadert tot Mij met hun mond en eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich ver bij Mij vandaan; maar tevergeefs eren zij Mij, omdat zij leringen onderwijzen die geboden van mensen zijn.” (Matth. 15:6-9)

 

Waarom eerden ze God tevergeefs? Is dat omdat er te weinig emotie in hun aanbidding was? Is dat omdat ze niet wegzweefden in worship? Nee. Het is omdat zij leringen onderwezen die geboden van mensen zijn. Ze waren huichelaars want ze deden zich voor als gelovigen, terwijl ze intussen het woord van God krachteloos maakten.

Het is ronduit schokkend dat Piper dit vers toepast op medegelovigen. Op gelovigen die Jezus liefhebben, maar die zijn door hedonisme gekleurde visie op worship afwijzen.

 

Dit is opnieuw een voorbeeld van Pipers schriftinleg. Hij leest zijn theorie er ‘in’ en verandert daardoor de betekenis van het Bijbelvers.

 

4.3. De zondeval

 

Volgens het christelijk hedonisme, was de zonde van Eva niet zozeer dat ze ongehoorzaam was. Haar zonde was ook niet dat ze God niet geloofde en vertrouwde en ook niet dat ze als God wilde zijn. Dat is niet wat, volgens Piper, ten diepste haar zonde was. De oorzaak van de zondeval was volgens hem Eva’s ontevredenheid met God, ze zocht haar geluk in iets anders dan God Zelf. Ze begeerde iets anders dan God zelf. Dat ziet hij als de essentie van haar zonde (10) . Als de essentie van de zondeval.

 

Deze gedachte is volledig afwezig in de Bijbel. Het wordt niet genoemd als in de Bijbel de zonde van Adam en Eva ter sprake komt. Neem Romeinen 5:12-21. Dit gedeelte spreekt over de zondeval. Acht keer wordt het woord overtreding gebruikt, één maal ongehoorzaamheid.   

 

4.4. Het ultieme kwaad, zijn opvatting over wat zonde is

 

In 2017 heeft Piper op de grote jaarlijkse Passion conferentie een toespraak gehouden met als titel “The Ultimate Essence of Evil(11) . Wat is volgens hem het ultieme kwaad? Wat is volgens hem de essentie van het kwaad? Het is het kwijt raken van God als de bron van je geluk. Het is de voorkeur geven aan iets of iemand anders dan God.

 

Enkele citaten uit zijn lezing:

-The ultimate essence of evil is the failure to be satisfied in God

-The ultimate essence of evil is a preference for other things, other people, anything created more than God, that is the ultimate essence of evil biblically

-Disobedience of law-breaking is not the ultimate essence of evil

 

De vertaling:

-De ultieme essentie van het kwaad is het falen om verzadigt te zijn in God

-De ultieme essentie van het kwaad is het hebben van een voorkeur voor andere dingen, voor andere mensen, voor iets van de geschapen dingen, boven God. Dat is Bijbels gezien de ultieme essentie van het kwaad.

-Ongehoorzaamheid of het breken van de wet is niet de ultieme essentie van het kwaad.

 

Het ultieme kwaad is volgens Piper niet ongehoorzaamheid en opstand tegen de heilige en liefdevolle God. Het is niet boosaardigheid, zondige hartstochten, verdorvenheid, ongerechtigheid. Het is niet hoogmoed, als God willen zijn. Nee, het is je vervulling en vreugde in iets anders zoeken dan in God. In de lijn van het christelijk hedonisme wordt zonde gereduceerd tot je doel missen. Als je God niet tot bron van je geluk en vreugde maakt, dan mis je het doel waarvoor je geschapen bent.

 

4.5. Het evangelie

 

Ook hier wordt op subtiele wijze de nadruk verlegd. De diagnose van de nood van de mens wordt: De fout die de mensen maken, is dat ze geluk zoeken in andere dingen dan God. Dat is de oorzaak van de nood waarin ze verkeren. Dat is ten diepste hun probleem waardoor ze hun doel missen. Onze opdracht is om hen dat duidelijk te maken en hen aansporen om hun geluk in God te gaan zoeken.

Samengevat wordt dit dan de boodschap: “Je zoekt naar geluk, maar je zoekt het op de verkeerde plaats. Je mist je doel als mens. Je kunt het geluk alleen bij God vinden, in de relatie met Hem. Je probeert de leegte in jezelf op te vullen met allerlei dingen, maar alleen God kan het hart bevredigen. Daarom, stop met het zoeken van je geluk in andere dingen dan in God. Ga je geluk in God zoeken.”

 

Deze boodschap is op zich niet onjuist, maar het is niet de kern van het evangelie. In de Bijbel wordt hier zeer weinig nadruk op gelegd. Je vindt er bijvoorbeeld geen spoor van terug in de evangelieprediking van de apostelen. Neem de evangelisatie boodschappen van Paulus in Athene (Hand. 17:22-31) en Antiochië (Hand. 13:17-41). Of de boodschap van Petrus op de pinksterdag (Hand. 2). Of in de brieven van de apostelen. In de Romeinen brief geeft Paulus in de eerste drie hoofdstukken een ordelijke uiteenzetting van het evangelie. Ook daar ontbreekt het verhaal van Piper over het christelijke hedonisme volledig. Pipers theorie over het zoeken van je vreugde in iets anders dan God. Paulus heeft het over de toorn van God, ongerechtigheid, mensen die God niet willen erkennen, schuld, strafwaardigheid en over gerechtigheid buiten de wet om door het geloof in Jezus.

 

Een voorbeeld van hoe Pipers leer over christelijk hedonisme zijn evangelieverkondiging beïnvloed is zijn boodschap op Passion 2020. Hier is een analyse, met citaten van zijn boodschap: https://www.therealjohnpiper.com/piper-at-passion-2020/

Zijn boodschap werkt door, een voorbeeld is de cursus “Life Explored” uitgegeven door het IBB. (12)

 

4.6. Het christelijk leven en Gods geboden

 

Het christelijk hedonisme ontwricht ook het christelijk leven. En onze houding tegenover Gods geboden.

 

Het christelijk hedonisme zegt dat we ons niet zozeer moeten richten op het onderhouden van Gods geboden, maar op onze relatie met de Heer. En dat het najagen van vreugde in God topprioriteit moet zijn. Als je, je vreugde in God zoekt, dan zal dat je de goede richting opsturen, dan zal dat je aanzetten tot gehoorzaamheid. Dan valt alles op zijn plaats. Als je, je richt op de geboden, op waarheid, op zuiverheid in de leer, dan maak je dezelfde fout als Eva. Je zet dan iets anders op de plaats van God. Dan worden de geboden, de verdediging van de waarheid, je afgod. Dan is er iets mis met je geestelijk leven. Dan heb je zielzorg nodig om hiervan af geholpen te worden.

 

Christen hedonisten, zo beweert Piper, “are the least duty oriented and most God-besotted people in the world(13) (Piper, Desiring God, p. 105)

Een christen is een liefhebber van God. En als hij God werkelijk lief heeft, als hij werkelijk “God-besotted” is, dan is hij niet ‘plicht georiënteerd’, maar ‘liefdesdronken’ van God.

 

Wat doet Piper?

 

+ Hij relativeert het kwaad van het breken van Gods wet

 

Hij vindt het verliezen van je “smaak” voor God een groter kwaad dan het kwaad van het breken van Gods wet.

Ik herhaal de citaten die hierboven in punt 4.4. zijn gegeven.

“The ultimate essence of evil is the failure to be satisfied in God” en ”the ultimate essence of evil is a preference for other things, other people, anything created more than God, that is the ultimate essence of evil. Biblically”. “Disobedience of law-breaking is not the ultimate essence of evil”.

 

Zo relativeert hij de zonde.

 

+ Hij maakt een valse tegenstelling

 

Piper maakt een valse tegenstelling tussen gericht zijn op het onderhouden van de geboden en de persoonlijke omgang met God. Jezus verbindt juist de liefde voor Hem met het onderhouden van zijn geboden. Hij zei: “Wie Mijn geboden heeft en die in acht neemt, die is het die Mij liefheeft, en wie Mij liefheeft, hem zal Mijn Vader liefhebben; en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren.” (Joh. 14:21).

Aan wie openbaart Jezus zich dieper? Aan “wie mijn geboden heeft en die in acht neemt”.

 

+ Hij negeert wat Jezus heeft gezegd over zijn geboden in de grote opdracht

 

Jezus zegt in Mattheus 28:19: “Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen.”

 

De nieuwe discipelen moesten alles leren onderhouden wat Jezus bevolen had.

Hoezo, niet richten op de geboden?

 

Jezus sprak herhaaldelijk over “mijn geboden” (Joh. 14:14, 15,21, 15:10).

 

+ Piper beweert dat wij als christenen niet onder de wet zijn

 

Hij komt gevaarlijk dicht in de buurt van het antinomianisme. Hij beweert dat wij als christenen niet onder de wet van Mozes zijn, we zijn niet onder de tien geboden (14) (14) NOOT14. Hij heeft de tien geboden in feite vervangen door het ene gebod om je in God te verheugen.

 

Evangelische christenen zeggen ook dat we als christenen niet onder de wet van Mozes zijn, maar zij zeggen tegelijkertijd dat we wel onder ‘de wet van Christus’ zijn (1 Kor. 9:21). De geboden van Jezus en de opdrachten in de brieven van het Nieuwe Testament zijn de bindende leefregel voor de christenen (15) . God verwacht dat we doen wat ons in de Bijbel wordt opgedragen. We moeten daders van het woord zijn: “En wees daders van het Woord en niet alleen hoorders. Anders bedriegt u uzelf.” (Jakobus 1:22)

Jezus verwacht en eist gehoorzaamheid. “Waarom noemt u Mij Heere, Heere, en doet niet wat Ik zeg?” (Lucas 6:46). “U bent Mijn vrienden, als u doet wat Ik u gebied.” (Joh. 15:14)

 

+ Hij negeert wat de Bijbel zegt over de motivatie om te gehoorzamen

 

Bij het christelijke hedonisme is de vreugde in God de drijvende kracht om te gehoorzamen. Die gedachte komt je niet in het onderwijs van Jezus en de apostelen tegen (16) . Er worden wel verschillende andere motieven gegeven voor gehoorzaamheid. Zoals dankbaarheid en wederliefde. “met beroep op de barmhartigheden Gods” (Romeinen 12:1, NBG51)

Ook de vreze des Heren is een motief om te gehoorzamen. Als we, als christen, bewust ongehoorzaam zijn, dan zal God ons tuchtigen (Hebr. 12:6, 1 Kor. 11:32). Dat ontdekte Jona, dat zullen ook wij ontdekken. Paulus zei: “Wee mij indien ik het evangelie niet verkondig” (1 Kor. 9:16). God laat niet met zich spotten. “Dwaal niet, God laat niet met Zich spotten, want wat de mens zaait, zal hij ook oogsten.” (Gal. 6:7). Die waarheid moet een gezonde heilzame vrees voor God in ons hart opwekken. Wij moeten als christenen als gehoorzame kinderen wandelen in de vreze des Heren. (1 Petrus 1:14-17)

 

+ Piper stuurt de christenen in de richting van het ‘positive only’ Christendom.

 

Pipers hedonisme relativeert het belang van de geboden, van gehoorzaamheid, van plicht, van de vreze des Heren, door christenen te leren dat ze zich niet moeten richten op deze dingen, maar op het najagen van vreugde in God. Door dat te doen stuurt Piper de christenen in de richting van het ‘positive only’ Christendom.

Je richten op de geboden, aandringen op zuiverheid in de leer, aandringen op afscheiding van valse leer, dat alles wordt verdacht gemaakt. Dat wordt opzij geschoven als ongeestelijke en schadelijk. Die houding en mentaliteit ben ik tegen gekomen bij volgelingen van Piper.

 

5. Konklusie

 

Pipers christelijk hedonisme is gevaarlijk omdat het de bijbelse leer over vreugde in de Heer en de bijbels leer over aanbidding, God, liefde, het evangelie, de geboden, de zonde en de zondeval verdraait.

 

Het boek brengt een onbijbels vorm van spiritualiteit die om vreugde en aanbidden draait. Terwijl de bijbelse spiritualiteit deze twee kernwoorden heeft: geloof en gehoorzaamheid. Zoals het bekende Engelse lied zegt: “Trust and obey, there is no other way tot be happy in Jesus but to trust and obey”. Hier is het lied met de tekst: https://www.youtube.com/watch?v=FHCVIp1kqPo

 

Deze  waarschuwing van Paulus is van toepassing op het christen hedonisme:

“Dit zeg ik, opdat niemand u met drogredenen misleide … Ziet toe, dat niemand u medeslepe door zijn wijsbegeerte (C.S. Lewis, Pascal, Piper!) en door ijdel bedrog in overeenstemming met de overlevering der mensen, met de wereldgeesten en niet met Christus, …”

(Kolossenzen 2:4 en :8)

 

Wordt vervolgd.

 

     ---------------------------

 

Eindnoten

 

1. Enkele citaten uit Pipers boek uit 2001: “The Dangerous Duty of Delight”. “Maximizing our joy in God is what we are created for” (p. 16), “The radical implication is that persuing pleasure in God is our highest calling.” (p. 21)

 

2. Aanbidden is genieten van God. Piper spreekt over “feasting fully on His Beauty”,

Piper, Desiring God, p. 97

 

3. Piper, Verlangen naar God, pp. 10-13

 

4. Piper, Verlangen naar God, pp 11,12

 

5. Blaise Pascal was een roomskatholiek filosoof die niet in het bijbelse evangelie geloofde. C.S. Lewis filosifeerde net als Pascal. Hij deed niet aan Bijbelstudie. Hij leerde vele onbijbelse zaken. Zie dit artkel over het leven en de leer van Lewis: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/CS-Lewis.pdf

 

6. Dit is speculatie gebaseerd op menselijk geredeneer. De Bijbel doet geen directe uitspraken over waarom God doet wat Hij doet. Over wat Gods diepste motief is. Piper denkt het te weten. Hij denkt meer te weten over God, dan God over Zichzelf heeft bekend gemaakt. Hij gaat verder dan de Schrift, hij gaat boven de Schrift uit.

 

7.  In de Nederlandse vertaling valt weg wat Piper hier zegt.

 

8. Opnieuw gaat er wat verloren in de Nederlandse vertaling. De Nederlandse vertaling spreekt over “de ideale vorm van aanbidding”, maar in het origineel wordt gesproken over “the ideal experience of worship”. Een ervaring.

 

9. Piper, Desiring God, p. 92.  Dit is wat er in de Nederlandse vertaling staat: “Als het echte gevoel komt, dan verwijnt alle berekening. We worden (al is het miscchien maar enkele seconden) boven het redeneerwerk van ons denken uitgetild en ervaren een bepaald gevoel zonder ons druk te maken over logische of praktische gevolgen.” (Piper, Verlangen naar God, p. 81)

 

10. Citaat uit de toespraakt van Piper die hij heeft gegeven op de grote jaarlijkse Passion conferentie. “What was the essence of the Fall of humanity? Was it the eating of the forbiddenfruit? No! “The moral outrage, the horror of what happenend here was that Adam and Eve desired, desired, desired this fruit more than God, that is the essence of evil  eating was not the essence of evil, because before they ate they had lost their tase for God, and that is the ultimate outrage in the universe.” Nog een citaat “Disobience to the command of God is not more basic, not more fundamental than what they desired above God” , dit is de link naaar de lezing: https://www.youtube.com/watch?v=-zzsi3uYNZ8

 

11. https://www.youtube.com/watch?v=-zzsi3uYNZ8

 

12. . Enkele citaten uit de cursus. Van pagine 9 drie citaten:“Dat we gemaakt zijn naar het beeld van God betekent dat we deze God kunnen leren kennen. En dat we van Hem kunnen genieten”, “We bloeien het meeste op en we kunnen het beste van Hem genieten, als we Hem op een goede manier weerspiegelen”, “in plaats van dat we genieten van onze Schepper en Hem weerspiegelen, genieten we meer van ‘schepsels’ en reflecteren we hen. We hebben andere goden”. Van pagina 25. “We denken soms dat God veeleisend is voor ons. Maar Hij is juist overweldigend vrijgevig”. Life Explored, werkboek, 2017, IBB

 

13. De Nederlandse vertaling is niet nauwkeurig. Het is een soort parafrase. “… mensen die weten wat liefde is, weten niet wat plicht is, verblind als ze zijn door God.” (Verlangen naar God, p. 95)

 

14.  https://www.youtube.com/watch?v=xR6l87FiR_8

 

15. De apostelen herhalen en bevestigen in hun onderwijs 9 van de 10 geboden. Het sabbatsgebod wordt niet herhaald

 

16. Er is één tekst over Jezus die zegt dat Hij om de vreugde die voor Hem lag het kruis op zich genomen heeft (Hebr. 12:2). Het gaat hier om de vreugde die Jezus zou beleven na zijn dood, opstanding en hemelvaart. Het gaat niet om de vreugde die Jezus toen hij op aarde was al beleefde. Het vooruitzicht van de vreugde die zou komen, was mede een reden om de weg van het kruis te gaan. Onder meer de vreugde over de redding van zondaren.

 

      --------------------

 

www.toetsalles.nl

www.internetbijbelschool.nl

www.honderdbijbelstudies.nl

www.hetcalvinismeendebijbel.nl