De
tektst van Lied 488 uit de Opwekkingsbundel:
Heer, ik
kom tot U, Neem mijn hart, verander mij.
Als ik u
ontmoet vind ik rust bij U.
Want Heer
ik heb ontdekt, dat als ik aan Uw voeten ben
trots en
twijfel wijken voor de kracht van uw
liefde
Refrein
Houd mij
vast, laat uw liefde stromen.
Houd mij
vast, heel dicht bij uw hart.
Ik voel uw
kracht en stijg op als een arend.
Dan zweef
ik op de wind,
Gedragen
door uw Geest en de kracht van uw liefde.
Heer komt
dichterbij dan kan ik uw schoonheid zien
En uw
liefde voelen, diep in mij.
En Heer,
leer mij uw wil zodat ik U steeds dienen kan
En elke
dag mag leven door de kracht van uw liefde.
Refrein (2 maal)
Houd mij
vast, laat …….
Dan zweef
ik op de wind,
gedragen
door uw Geest
en de
kracht van uw liefde
Het
lied heeft de vorm van een gebed. Er wordt gebeden om een ontmoeting met de
Heer. Vandaar het "Heer, ik kom tot
U", "Heer kom dichterbij"
en het "als ik U ontmoet." Het gevolg van deze ontmoeting is dat je
gaat zien en voelen. "Heer komt
dichterbij, dan kan ik uw schoonheid zien en uw liefde voelen,
diep in mij." En "Ik voel
uw kracht en stijg op als een arend." Er wordt gebeden: "laat uw liefde stromen."
Deze
gevoelsontmoeting met de Heer heeft, volgens het lied, verschillende gevolgen.
Als we God ontmoeten en daardoor de liefde van God in ons voelen stromen "dan wijken trots en twijfel voor de kracht
van uw (Gods) liefde." Het diep in ons voelen stromen van Gods liefde
heeft verder, volgens het lied, tot gevolg dat we opstijgen als een arend.
"Ik voel uw kracht en stijg
op als een arend, dan zweef ik op de wind, gedragen door uw Geest en de kracht
van uw liefde." Dus ik voel en
als gevolg daarvan stijg ik op. Ik voel en ik zweef. Ik voel en wordt gedragen
door de kracht van uw liefde.
Dit
is een zuiver voorbeeld van een mystiek lied. In het lied gaat het om het
verkrijgen van een ontmoeting met God. Het gaat om het verkrijgen van een
aanraking van God. Het gevolg is dat je God gaat schouwen en voelen, zo staat
het ook letterlijk in het lied. Dit zijn precies de twee doelen van de
mystiek: het schouwen van God, dat is het doel van het platonisme, en het
voelen van God, de extase, dat is het doel van het neoplatonisme. De aanraking
is volgens het lied levensveranderend en het doet je opstijgen, het maakt je
tot een overwinnend christen. Het doet je zweven, het doet trots en twijfel
wijken, het verandert je, je vindt er rust. Het gebed wat in dit lied wordt
gegeven komt samengevat neer op "laat me iets voelen, dan komt het in
orde."
De
melodie is er op gemaakt om het gewenste "gevoel" te bevorderen. Kijk
naar het door de melodie ondersteunen van de emotionaliteit (B.v. het slepend
aanhouden van de toon in het refrein bij de woorden: houd, stromen, liefde.)
Ook wordt op het laatst toegewerkt naar een hoogtepunt door het tweemaal
herhalen van het refrein met als slot nogmaals een stuk van het refrein. Dat
driemaal herhalen van het meest emotionele deel aan het eind van het lied geeft
de gelegenheid om je weg te laten voeren door de emotie.
Stel
dat, mede door het zingen van het lied, het gewenste gevoel wordt verkregen. Je
voelt diep in je binnenste Gods liefde stromen. Je stijgt op. Je gaat de lucht
in. Maar wat gebeurt er vervolgens op het moment dat je Gods liefde niet meer voelt
stromen? Dan volgt er een vliegongeluk, een crash, een luchtramp, want dan
stort je geestelijk neer.
De
bijbel spreekt in Jesaja 40:31 ook over het opstijgen als met arendsvleugels.
Daar gaat het echter niet om een aanraking van God, een ontmoeting met God die
je doet zweven. Daar gaat het om geloof. Wie de Here verwachten (een
uitdrukking van geloof, vertrouwen, rekenen op Gods beloften van bijstand en
uitredding) die putten door het geloof nieuwe kracht en stijgen op. In lied 488
ontbreekt het geloof geheel. Daar is het "wie de Here verwachten"
veranderd in "wie de Here voelen."
De
inhoud van het lied is niet bijbels. Het leert leven op gevoel in plaats van
door geloof. Het gaat tegen de bijbel in. Het is heidens, platonisch en
neoplatonisch van inhoud. Het klinkt alleen maar christelijk omdat christelijke
termen worden gebruikt.
Mensen
zeggen toch dat ze gezegend zijn door het lied. Naar hen luisterend lijkt het
er op dat sommigen niet naar de rationele inhoud van het lied kijken. Het
dringt helemaal niet door wat er letterlijk staat. Men pikt er willekeurig
uitdrukkingen uit die men vervolgens vanuit de eigen bijbelkennis toch min of
meer bijbels invult.