Ik wil heel dicht bij U zijn,
als een kind bij de vader op schoot.
Ik wil heel dicht bij U zijn
dat is de pelk waar ik hoor.
Til me op, neem mij in uw armen.
Til me op, houdt mij dicht tegen u aan.
Til me op, ik wil U omarmen.
Til me op en laat mij niet meer gaan.
Draag mij door het diepe water,
Waar ik zelf niet meer kan staan
In uw armen ben ik veilig,
Wanneer U mij draagt,
Als ik niet verder kan gaan.
Ik mag heel dicht bij U zijn,
als een kind bij de vader op schoot.
Ik mag heel dicht bij u zijn;
dat is de plek waar ik hoor.
En u tilt mij op, neemt mij in uw armen.
En u tilt mij op,
houdt mij dicht tegen U aan.
En u tilt mij op
en laat mij niet meer gaan.
1. “Op schoot bij
God zitten?”
De bijbel
gebruikt dit beeld niet. God heeft ons lief, maar wij zitten niet bij de Vader
op schoot.
Wij knielen voor de Vader (Efeze 3:14), letterlijk, wij
buigen ons in aanbidding voor Hem neer.
2. Til me op, til
me op
Dit wordt in het lied gebeden. Dit verzoek wordt aan God
gedaan. Men wil opgetild worden. Men zit blijkbaar op dat moment nog niet op de
schoot van de Vader, maar men wil daar wel zijn. Daarom wordt God gevraagd: Til
me op, zet me op uw schoot, neem me in uw armen.
Het is duidelijk dat er, zoals zo vaak in de moderne
liederen, om een ervaring wordt gebeden, om een aanraking van Gods liefde. Men
wil op schoot gezet en door God omhelsd worden. Dat wil men ervaren. Ook
dit lied gaat uit van de zogenaamde “aanrakingstheologie”.
Mensen hebben het moeilijk, maar als God ze optilt en
omhelst gaat het weer. Men wil weer “wat” ervaren om door te kunnen gaan, in
plaats van in geloof te wandelen, in plaats van in geloof te staan op het woord
van God.
(Zie de studie “De bijbel over geloof, gevoel, ervaring en mystiek”
Klik hier)
Dit lied sterkt het
geloof niet, het is een gebed om een ervaring, om een gevoelservaring.
3. Wat moet ik me
bij dit alles voorstellen?
Als je bidt “til me
op, zet me bij u op schoot, omhels me” waar bidt je dan konkreet om? Kun je me
dat uitleggen. Dit is de vraag die ik aan verschillende leiders van zangteams
uit enkele gemeenten heb gesteld. Op die vraag heb ik geen antwoord gekregen.
Een van de zangleiders vertelde zelfs dat dit een favoriet lied van haar was,
maar ook zij wist geen uitleg te geven.
Hier blijkt het
anti-rationeel karakter van deze mensen. Er wordt gewoonweg niet nagedacht over de inhoud van wat men zingt. Als het maar goed voelt.
4. God en de ziel
die elkaar omhelzen
Dit beeld is wel
bekend uit de mystieke literatuur. Daar heeft het te maken met de ervaring
van eenwording tussen de ziel en God.
(Zie de studie “De bijbel over geloof, gevoel, ervaring en mystiek”,
Klik hier. Zie speciaal het hoofdstuk over
de Hooglied mystiek)
5. Infantilisering
God zegt tegen ons:
·
Staat in het
geloof, weest manlijk, weest sterk (1
Kor. 16:13)
·
Wandelt (Kol.
2:6)
·
Weest krachtig
in de genade (2 Tim. 2:1)
·
Weest krachtig
in de Here (Efeze 6:10)
·
Legt af, doet
aan (Kol. 3:5-11)
God wil dat we
krachtig zijn in de genade, dat we staan in het geloof. Een baby of peuter moet
telkens opgetild worden. Door dit lied
wordt een hele gemeente terug gebracht tot het niveau van geestelijke babies.
Een hele gemeente die in een lied tot God roept en smeekt: “til me op, til me
op”.
6. Een miskenning
van de positie van de gelovige
In de bijbel staat
dat de Here nabij is. “De Here is nabij” (Filp. 4:5) Dat hebben wij niet
te willen, daar hoeven we niet om te bidden, de bijbel verklaart dat dit zo is,
of je dat nu voortdurend in het gevoel ervaart of niet. De Vader, de Zoon en de
Heilige Geest wonen zelfs in ons (Galaten 2:20; Joahnnes 14:17, etc).
Kan de Here nog dichter bij zijn dat dat? Waar slaat dit “ik wil heel dicht bij
U zijn” en dit verzoek om op schoot gezet en omhelsd te worden dan op? Het
bloed van Jezus heeft ons dichtbij gebracht (Efeze 2:13).