(Het document kan ook
in pdf worden gelezen en gedownload
https://www.toetsalles.nl/pdf/gering.resultaat.pdf)
Het
geringe resultaat van de hedendaagse genezingsbedieningen Charismatische christenen beweren vaak dat met de komst van de pinksterbeweging,
en later de charismatische beweging, God is begonnen met het herstel van de genezingsbediening
in de gemeenten. Maar er is één groot probleem. Bij deze genezingsbedieningen
geneest bijna niemand. 1.
Iedereen weet het Iedere christen die langere tijd in het hart
van de pinksterbeweging heeft verkeerd, weet dat er zo goed als niemand
geneest. Meestal zwijgt iedereen daar over, maar soms geven vooraanstaande
leiders uit de pinkster en charismatische beweging dit zelf toe. Ik zal drie
van hen citeren. 2.
Vooraanstaande pinksterleiders erkennen het + Ben Hoekendijk, pionier van stichting
Opwekking De eerste is Ben Hoekendijk. Hoekendijk is tientallen jaren één van de meest
vooraanstaande leiders van de Nederlandse pinkster- en charismatische
beweging geweest. Hij was oprichter en vele jaren de leider van Stichting
Opwekking. Dat is de stichting die de bundel met de Opwekkingsliederen
uitgeeft en die onder meer jaarlijks de grote conferentie met pinksteren
organiseert (Vroeger in Vierhouten, nu elders). In het
door Hoekendijk geschreven boek "Op zoek naar Balans"
vertelt hij dat hij met duizenden zieke mensen gebeden heeft en hij erkent
dat er slechts een enkeling genas. Hij spreekt daarover op bladzijde 41 van
het boek. (Ben Hoekendijk, Op zoek naar
Balans, uitgeverij Gideon, 1986, ISBN 9060673840, p 41). Ik
citeer: "Er was een tijd, zo'n twintig jaar terug, dat wij onze
tent opzetten in een stad en het spandoek met 'Jezus redt en geneest' er
bovenop hingen … Net als zij (William Branham,
Tommy Hicks, Oral Roberts en T.L. Osborn) liet ik de zieken
voor het podium langs komen en legde ik ze de handen op …. Honderden, ja
duizenden hebben we zo de handen opgelegd en gebeden voor genezing. Er
gebeurden enkele opmerkelijke genezingen …." Hier
hebben we zwart op wit het getuigenis van voormalig pinksterleider Ben
Hoekendijk. Hij heeft met duizenden mensen gebeden en “er gebeurden enkele opmerkelijke genezingen”. Zet de duizenden
zieke mensen af tegen de enkeling die genas. Hij geeft hier toe dat het gebed
met de zieken nauwelijks resultaat had. Er genas slechts een enkeling. Alhoewel hij
voor duizenden gebeden heeft en er slechts een enkeling genas, heeft hij toch
jarenlang met de boodschap rondgetrokken dat Jezus geneest. Hij hing, zoals
hij vertelt, zelfs een spandoek op de evangelisatietent met de tekst "Jezus redt en geneest." Hij
verkondigde in die jaren dat genezing in de verzoening is, dat houdt in dat
we vanwege de dood van Jezus recht hebben op genezing en dat het de wil van
God is om iedere zieke te genezen. + Robert
Menzies De tweede getuige is Robert
P. Menzies. Menzies is opgegroeid binnen de pinksterbeweging.
Hij is zendeling en heeft, evenals zijn vader, les gegeven
aan pinksterbijbelscholen. Zij kennen de pinksterbeweging van binnenuit.
Hij heeft in samenwerking met zijn vader het boek "Geest en
kracht - de theologie van de pinksterbeweging" geschreven. De
Nederlandse uitgave is verschenen in 2005. Het is niet zomaar een boek. Het
is mede uitgeven door de VPE, door de Verenigde Pinkster- en
Evangeliegemeenten in Nederland. Het logo van de VPE staat in het boek en er
staat een aanbeveling op de achterzijde van Peter B. Sleebos, de toenmalige
voorzitter van de VPE. Hij noemt de schrijver "één van de
betere pinkstertheologen". In het boek erkent Menzies dat er slechts
incidenteel iemand geneest. In het hoofdstuk over genezing stelt hij een
vraag die hij daarna gaat beantwoorden. De vraag luidt: "Hoe kan de genezing die God schenkt nu
geworteld zijn in de verzoening als dat zo onzeker is en we het zo beperkt en
incidenteel ervaren?" (p. 177). Hij erkent hier letterlijk dat in de
praktijk genezing in de pinkstergemeenten onzeker is. Niet zomaar
onzeker, hij zegt: "zo
onzeker". En hij erkent dat genezing (zelfs in pinksterkringen!) slechts
"beperkt en incidenteel" wordt ervaren. Let vooral op het
woord incidenteel. Als iets slechts incidenteel voorkomt, dan komt het
slechts heel af en toe voor. Daar heeft Menzies het moeilijk mee omdat
hij, net als vele anderen, heeft geconstateerd dat de werkelijkheid niet
overeenkomt met de pinksterleer over genezing. Hij had geconstateerd dat
genezingen onzeker zijn en slechts incidenteel voorkomen, terwijl die volgens
de pinksterleer niet onzeker zouden moeten zijn. Hier worstelt hij mee. In
het boek tracht hij een verklaring te geven voor deze grote kloof tussen leer
en werkelijkheid. Maar intussen erkent hij wel dat er
slechts weinigen genezen. + Martin Koornstra Ik wil nog een derde getuige aanvoeren en
wel Martin Koornstra. Koornstra erkent ook dat er weinig mensen genezen. Het
verbijsterende is dat hij dit in zijn voorwoord voor het boek “Jezus
aanraken, hoe iedereen kan genezen door Jezus aan te raken” van Tom de Wal
doet. Ik citeer: “ … een boek over
goddelijke genezing is spannend omdat er op dit moment in Nederland slechts
kleine percentages genezing ontvangen door gebed. De praktijk staat (nog) ver
af van de bediening van Jezus” (p. 9) Koornstra erkent dat er slechts kleine
percentages genezing ontvangen. En zelfs dat is nog overdreven. Wat Menzies
en Hoekendijk hebben gezegd, komt meer overeen met de werkelijkheid. Ben
Hoekendijk sprak over “enkele … genezingen” en Menzies over “beperkt en
incidenteel”. Ik heb de getuigenissen van Hoekendijk, Menzies en Koornstra uitgekozen
omdat ze het hebben opgeschreven. Je kunt
zelf controleren dat ze dit werkelijk gezegd hebben. 3.
Vijftig jaar genezingssamenkomsten in Middelburg De voorbije vijftig jaar zijn alle bekende
pinkster genezingsevangelisten in Middelburg langs gekomen. Waaronder Karel
Hoekendijk, Johan Maasbach en Jan Zijlstra. Walcheren is een besloten klein
gebied, de evangelische- en pinksterchristenen kennen elkaar. Jan Zijlstra is
minstens twee keer in Middelburg langs gekomen. Telkens een volle sporthal
met vele zieke mensen. Als er werkelijk vele zieken waren genezen dan zou dat
rond zijn gegaan in de gemeenten. Maar dat is niet gebeurd. 4. Als
er al genezingen zijn, wat voor genezingen zijn het dan? Als je naar getuigenissen luistert van
mensen die bij pinkstergenezers zijn genezen, dan blijkt het vaak om klachten
te gaan die medisch niet of moeilijk vast te stellen zijn. Lage rugpijn,
hoofdpijn, reumatische klachten, gewrichten die op slot zaten. Of het gaat om
zaken als bekkeninstabiliteit,
posttraumatische spierdystrofie en dergelijke. Een christen die arts is,
heeft onderzoek gedaan naar deze getuigenissen. Het bleek dat het bij deze
genezingen meestal gaat om ziekten waarvan bekend is dat de psyche er een
grote invloed op heeft. Dit is het artikel dat hij er over heeft
geschreven, klik hier: www.internetbijbelschool.nl/htmldoc/teeuw.htm
. Zelfs als getuigenissen worden vermeld, als
er video’s van zijn, is het maar de vraag of de genezing blijvend is of
werkelijk plaats heeft gevonden. Het vroegere EO programma Netwerk heeft een
keer onderzoek gedaan naar genezingen die door Johan Zijlstra waren vermeld
op de site van zijn gemeente. Het onderzoek concentreerde zich op de
Alblasserwaard. Ze konden aan de hand van de site van Johan Zijlstra vier
mensen vinden. Netwerk heeft contact met hen gezocht. Het bleek dat bij twee van hen de klachten weer terug waren gekomen.
Een ander meldde dat ze nooit genezen was geweest. Klik op deze link: www.internetbijbelschool.nl/htmldoc/zijlstra-leonie.htm Een tijdje geleden is in charismatische
kringen het verlengen van ongelijke benen of armen een hype geweest. Dat is
wel heel ver verwijderd van de praktijk van Jezus die alle kwaal en alle
ziekte genas. Blindgeborenen, verlamde mensen, doven. Zelfs als maar 1 procent van alle zieken
waar de pinkstergenezers in de voorbije jaren voor hebben gebeden, zou worden
genezen, dan zouden er inmiddels honderden, zo niet vele duizenden mensen in
Nederland moeten zijn die wonderbaarlijk genezen zijn van bijvoorbeeld
aangeboren blindheid, doofheid, dwarslaesies, suikerziekte, hartkwalen,
kanker, downsyndroom, aids, MS, ALS, enzovoort. Genezen van medisch
vastgestelde ziekten en handicaps. Genezen van het ene moment op het andere,
want dat gebeurde bij Jezus en de apostelen. Maar die honderden, die
duizenden, zijn er niet. Er zijn wel mensen incidenteel genezen, maar dat gebeurt
in elke kring waar mensen tot God bidden. 5. T.L
Osborn, Holland Wonder Osborn is de man die in de jaren vijftig van
de vorige eeuw de Nederlandse Pinksterbeweging een grote boost heeft gegeven. Hij heeft in 1958 Nederland bezocht en daar
een genezingscampagne gehouden in Den Haag. Er was een enorme toeloop, op
sommige avonden waren er wel tegen de honderduizend mensen verzameld op het
Malieveld. Dit trok de aandacht van de seculiere pers. Een journalist kreeg
de opdracht om verslag te doen. Hij was met name geinteresseerd in de
genezingen. De journalist is naar een samenkomst gegaan. Hij meldt dat er tienduizenden
mensen aanwezig waren. Er stonden aan de rand van het gebied een aantal
tenten waar zieke bedlegerige mensen werden ondergebracht. Dus mensen aan wie
duidelijk te zien was dat ze ziek waren. De journalist had post gevat bij
deze tenten om te zien wat er met deze zieke en gehandicapte mensen zou
gebeuren. Zoals keer op keer bij dit soort gelegenheden door neutrale
waarnemers wordt gemeld, werd er die avond onder de zieken in de tenten
niemand plotseling genezen. Ondanks alle ‘geloof’, ondanks stappen in geloof.
De vader van een jong meisje dat verlamde benen had, zette haar ‘in geloof’
overeind om te staan, waarna ze ineen zakte. Er genas in de tenten niemand,
ondanks alle gebeden, ondanks urenlange prediking van Osborn. Lees het hartverscheurende verslag, klik hier: www.internetbijbelschool.nl/htmldoc/osborn-hw.htm. En toch werd er in kringen van de Nederlandse pinksterbeweging over deze
samenkomsten gesproken als “Holland Wonder”. Omdat er onder de meer dan honderduizend bezoekers een enkeling
getuigde van genezing. Maar genezing
van wat voor ziekten? Blindgeborenen die zagen, verlamde mensen die weer
konden lopen? Of waren het weer ziekten die medisch niet of moeilijk te
constateren zijn of ziekten met een hoog psychogeen karakter? 6. Nog meer verhalen
die niemand vertelt Lees ook het verslag van Joni Earecksen over haar bezoek aan een
gebedsgenezer, toen zij genezing van haar verlamming (dwarslaesie) zocht. Wat
zij beleefde en waarnam, toen ze een genezingsbijeenkomst van de vorige eeuw
zeer bekende pinkstergenezeres Kathryn Kuhlman bezocht, klik hier: www.internetbijbelschool.nl/htmldoc/joni.htm Of lees het verhaal over het EO programma “Op zoek naar een wonder”. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Op_zoek_naar_een_wonder ) De EO had zeven mensen uitgekozen die allemaal een medisch geconstateerde
aandoening hadden. Waaronder besmetting met hiv en multiple sclerose (MS).Met
die mensen zijn de programmamakers op reis gegaan naar de bekende
charismatisch genezers. Niemand van hen genas, klik hier: www.internetbijbelschool.nl/htmldoc/nieuwsbul11.htm#5 . Ik wijs nog een keer op het onderzoek dat de actualiteiten rubriek
Netwerk heeft gedaan naar genezingen door Zijlstra, in de Alblasserwaard,
klik hier: www.internetbijbelschool.nl/htmldoc/zijlstra-leonie.htm 7. Hoe
komt het dat christenen toch telkens weer in dit soort genezers geloven? Dat heeft verschillende redenen. + Het
komt door de effectieve ‘propaganda’ Er wordt door eenzijdige berichtgeving een
valse voorstelling van zaken gegeven. De incidentele genezing die wel plaats
heeft, wordt breed uitgemeten en telkens weer naar voren gebracht. Over de
duizenden mensen die niet genezen zijn, wordt gezwegen. + Er
wordt soms gelogen en overdreven Er wordt door sommigen bewust gelogen of overdreven
over genezingen. Zo worden christenen misleid. Een voorbeeld. Ik was bevriend met een
broeder die in Middelburg samenkomsten voor Karel Hoekendijk had
georganiseerd. Hoekendijk bad voor de zieken. Hij bad voor een man met
gehoorproblemen. Later las mijn vriend in een christelijke
blad het verslag dat Hoekendijk had geschreven over de samenkomsten in
Middelbug. Hij beweerde dat er een dove was genezen. Mijn vriend kende de man
van gezicht en zocht hem op. Het bleek dat de man alleen slecht hoorde met
zijn rechter oor. Het gehoor in het slechte oor was niet verbeterd. Er was
niets gebeurd, maar Hoekendijk beweerde dat er een dove was genezen. En alle
pinkstergelovigen die het artikel lazen, zeiden: Zie je wel, Jezus geneest. Dit is in het verleden vaak gedaan. Er
worden wonderen vermeld. Als je vraagt waar die genezen mensen zijn, dan
blijft het stil. Een voorbeeld is wat vermeld wordt in het al
genoemde artikel uit het RD, waar onderzoek is gedaan naar genezingswonderen
die zouden hebben plaatsgevonden bij Jan Zijlstra. Ze vonden vier mensen
waarvan op de site van de gemeente van Zijlstra werd geclaimd dat ze genezen
waren. Twee waren teruggevallen, hun kwaal was teruggekeerd. Eén
vertelde nooit genezen te zijn. Zie dit artikel uit het RD. “Vragen bij de
genezingsclaim Zijlstra.” https://www.internetbijbelschool.nl/htmldoc/zijlstra-leonie.htm.
Het artikel vertelt over het genezingsdrama van Leonie, een meisje van 13 jaar. + Het
grote effect van de enkele genezing Een enkele genezing maakt blijkbaar meer
indruk dan de vele honderden mensen die niet genezen. “Ze zijn zelf genezen,
ze kennen iemand die genezen is, dus moet het waar zijn.” Een oude broeder die ik persoonlijk heb
gekend, was in zijn jeugd genezen na gebed. Een pinksterbroeder had met hem
gebeden. Na zijn genezing geloofde hij het pinksterverhaal over genezing. Het
moest waar zijn, hij had het immers zelf beleefd en de pinksterbroeder gaf
allerlei bijbelteksten om zijn boodschap te ondersteunen. Zijn hele verdere
leven is hij blijven verkondigen dat Jezus de zieken geneest. Als voorganger
van een kleine pinkstergemeente bad hij voor vele zieken, niemand genas van
het ene moment op het andere, maar hij bleef volhouden dat Jezus alle ziekten
heeft gedragen en dat wij die daarom niet meer hoeven dragen. Niets kon zijn
overtuiging schokken, hij had het immers zelf beleefd. + Een
normale genezing een wonder noemen Sommige christenen maken mee dat na gebed
zijzelf of anderen sneller en vollediger genezen zijn dan de dokter als
prognose had gegeven. Ze zijn medisch behandeld voor de ziekte, ze hebben het
normale genezingsproces doorgemaakt. Het was geen genezing van het ene moment
op het andere, zoals we die in de Bijbel zien. Bovendien, het ging slechts om
een prognose. Een prognose is niet absoluut zeker. Maar toch zien ze dit als
bevestiging dat ‘genezing in de verzoening is’. + Naar
de andere kant kijken, de werkelijkheid negeren Ik heb van enige afstand kunnen volgen wat
er in een kleinere pinkstergemeente gebeurde. De gemeente was in de jaren
vijftig ontstaan. Een aantal van de gemeenteleden werd ouder, telkens werd er
iemand van hen ernstig ziek. Daarop kwam de gehele gemeente in actie. Er werd
gebeden, er werd genezing geclaimd, er werd geloofd, maar uiteindelijk stierf
de zieke. Dit was de reactie: Iedereen zweeg er over en ze gingen weer
verder met het gewone gemeenteleven. Een tijd later werd er weer iemand ziek
en begon het allemaal opnieuw. Ik ken een gezin uit die gemeente waarvan twee
van de vijf kinderen op jeugdige leeftijd zijn overleden, één door kanker en
één door een hartkwaal. + Een
psychologische reden Zieke mensen willen de charismatische genezingsleer
geloven omdat ze zo graag beter willen worden. Het is een boodschap die zieke
mensen willen horen. Een boodschap die aansluit bij hun diepe en soms
wanhopige verlangen naar gezondheid. Het is daarom niet moeilijk om, zoals
Zijlstra deed, sporthallen vol te krijgen als je zieke mensen hoop geeft op
genezing. Ook een occulte genezeres als Jomanda, die in de jaren negentig
bekend was, kreeg hiermee een tijd lang keer op keer een sporthal in Tiel
vol. Ook daar genas bijna niemand, maar door dezelfde handige publiciteit
waarbij de enkele genezing telkens werd verkondigd, was dat geen
probleem. +
Christenen horen de pinksterleer en ze horen de mooie verhalen
Ze horen de pinksterleer over genezing en ze
horen de mooie genezingsverhalen. Ze worden er door overtuigd. Ze menen dat
het echt zo in de bijbel staat. Dat de Bijbel nu al, tijdens dit aardse
leven, genezing belooft. Pinkster en charismatische christenen citeren vele
bijbelteksten waarmee ze hun gelijk proberen te bewijzen. (Voor een weerlegging, zie dit artikel over
het boek “Jezus aanraken” van Tom de Wal. In het artikel wordt de
genezingsleer van de pinkster en charismatische beweging weerlegd. www.toetsalles.nl/htmldoc/dewal.ha.htm
) + De
onbijbels pinksterleer over genezing wordt onvoldoende weerlegd Vele niet-charismatische geestelijke leiders
schieten te kort in het vanuit de Bijbel weerleggen van de dwalingen van de
genezingsevangelisten. Dit maakt de aan hun zorg toevertrouwde christenen
kwetsbaar. 8. Elke
nieuwe generatie wordt weer bedrogen Het is verbijsterend, maar ruwweg om de tien
jaar komt er weer een nieuwe pinkstergenezer die verkondigt dat God alle
mensen wil genezen. En die beweert dat onder zijn bediening velen genezen. De genezer ‘van het moment’ is Tom de Wal.
Hij verkondigt dat God iedere zieke wil genezen. Zoals de ondertitel van zijn
boek “Jezus aanraken” zegt: “Hoe u genezing kunt ervaren door Jezus aan te
raken.” Hij maakt ook claims over
genezingen die bij hem zouden gebeuren. Zie punt 12 van de bespreking en
weerlegging van zijn boek. Dit is de link naar de bespreking van het boek: www.toetsalles.nl/htmldoc/dewal.ha.htm
)
-------------------------------------------- Voor meer informatie over ‘ziekte en
genezing in het licht van de Bijbel’, klik hier: www.toetsalles.nl/genezing.index.htm
|