De radicale breuk van de Evangelische Hogeschool
met het verleden 1. De school is opgericht om te wapenen tegen het
evolutiedenken De EH is in de jaren
zeventig opgericht om tegenwicht te bieden aan het overal aanwezige evolutiedenken.
Dat was een belangrijke doelstelling van de pioniers. In de praktijk betekende
dit, dat het door de evolutionisten aangevoerde bewijs werd besproken en
weerlegd. Daarnaast werd tegenover het evolutiemodel, het scheppingsmodel
gesteld. De creationisten stellen dat de feiten zoals we die tot onze
beschikking hebben, beter in het scheppingsmodel, dan in het evolutiemodel
passen[i]. 2. De radicale breuk met het verleden Alle pioniers van de EH
verwierpen de evolutie. Maar nu heeft de EH een symposium georganiseerd rondom
het verschijnen van Het geheime logboek
van topnerd Tycho[ii].
Een kinderboek dat verkondigt dat evolutie een feit is en dat leert dat het
geloof in God en het accepteren van de evolutietheorie samen kunnen gaan. De EH doet dus precies
het tegenovergestelde van wat de pioniers deden. Wat de pioniers bestreden, dat
propageren ze. Ze bestrijden en weerleggen niet langer het evolutiedenken, ze
werken mee aan het propageren ervan. Hoe kon dit gebeuren? Wat
ligt hier achter? 3. De EH heeft drie van de vier hoofdstellingen
van de theďstisch evolutionisten overgenomen De hoofdstellingen van de
theďstisch evolutionisten zijn: (1) Evolutie is een feit. (2) Bijbel en evolutie
kunnen samengaan. (3) Het verschil van inzicht over de schepping is een
bijzaak, het raakt niet de kern van het christelijke geloof. (4) Theďstische
evolutie is een legitieme optie voor een Bijbelgetrouw christen. Het mag
onderwezen worden in gemeenten, op scholen en in christelijke organisaties. De christenen die
vasthouden aan de letterlijke interpretatie van Genesis 1 tot 3, verwerpen alle
vier de stellingen. Zij stellen: Evolutie is geen feit. Bijbel en evolutie
kunnen niet samengaan. Het is geen bijzaak, het raakt de kern van het geloof,
omdat het aanvaarden van theďstische evolutie het Schriftgezag uitschakelt. Een
orthodox Bijbelgetrouw christen kan geen aanhanger zijn van theďstische
evolutie. Deze leer mag niet uitgedragen worden in ons midden. Zie de uitleg in
“de oproep tot het verzet tegen theďstische evolutie”: www.toetsalles.nl/htmldoc/oproep.htm en daarvan
speciaal punt 4. Uit de woorden van Els
van Dijk, de directeur van de EH, blijkt dat ze de stellingen 2, 3 en 4 van de
theďstische evolutionisten overgenomen heeft. Stelling 1, laat ze open.
Maar wat de andere stellingen betreft kiest ze beslist voor het standpunt van
de theďstisch evolutionisten. Dat wordt duidelijk als
we kijken naar de uitleg die van Dijk geeft over het besluit van de EH om het
symposium te organiseren. In een interview zegt een
journalist tegen van Dijk: “Veel mensen
zullen zeggen dat de scheppingsgeschiedenis niet kan samengaan met evolutie …”
van Dijk reageert hierop met de woorden: “Ja,
dat klopt, er zijn mensen die zeggen dat schepping en evolutie niet samen
kunnen. Maar er zijn ook oprechte en diep gelovige mensen die denken dat het
wel kan. En het is nu echt de tijd dat die mensen naar elkaar leren luisteren.
Misschien hebben wij wel juist daarom gekozen om mee te werken aan dit
symposium …”[iii] Volgens haar kunnen
evolutie en Bijbel samengaan, want ze kent theďstisch evolutionisten die,
volgens haar beoordeling, oprecht en diep gelovig zijn. Diepgelovig en oprecht.
Ik ben in de loop der jaren heel wat Jehova’s getuigen tegengekomen die oprecht
en diep gelovig in het verkeerde geloofden. In de visie van van Dijk
is het verschil van inzicht over de schepping een bijzaak, waar Bijbelgetrouwe
christenen verschillend over kunnen denken. Iets op het niveau van bijvoorbeeld
het verschil van inzicht over de doop. Daarom geeft de EH de theďstisch
evolutionisten de ruimte om hun gedachtegoed uit te dragen. Daarom het
beschikbaar stellen van het gebouw en de actieve medewerking bij de organisatie
van het symposium. 4. De boodschap van van Dijk aan de creationisten Omdat van Dijk het met de
theďstisch evolutionisten eens is dat het verschil van inzicht over de
schepping slechts een bijzaak is, roept ze op tot verdraagzaamheid. Wat ze tegen de
creationisten zegt, komt op het volgende neer: “Stop met het veroordelen van
het theďstisch evolutionisme. Accepteer dat het om een bijzaak gaat. Accepteer
dat het een legitieme zienswijze is onder Bijbelgetrouwe christenen. Eis niet
dat verboden wordt om het theďstisch evolutionisme in Bijbelgetrouwe kring uit
te dragen. Sta toe dat het wordt uitgedragen in gemeenten, scholen en
christelijke organisaties.” Uiteraard kunnen
Bijbelgetrouwe christenen die vasthouden aan de letterlijke uitleg van Genesis
1 tot 3, niet voldoen aan deze oproep van mevrouw van Dijk. Want zij geloven
niet dat het om een bijzaak gaat. Volgens hen staat het gezag van de Bijbel op
het spel en daarmee het fundament onder het geloof. Ik verwijs opnieuw naar de
oproep tot verzet tegen de theďstische evolutie (www.toetsalles.nl/htmldoc/oproep.htm), waar dit wordt uitgelegd. 5. De EH beweert neutraal te zijn Van Dijk probeert de
christenen te “verkopen” dat de EH neutraal is.
Hierboven, in punt 3, is
uitgelegd dat dit niet waar is. Door te verkondigen dat het om een bijzaak gaat
en dat we elkaar moeten accepteren, verkondigt mevrouw van Dijk precies wat de
theďstisch evolutionisten ons willen laten geloven. Zo werkt zij actief mee aan
de uitvoering van de agenda van de theďstisch evolutionisten. Ze negeert volledig de
zorg van de christenen die menen dat het gezag van de Bijbel op het spel staat.
De fout van van Dijk is
dat ze het voorstelt alsof de school neutraal kan zijn in een kwestie waar het
gezag van de Schrift op het spel staat. 6. De EH doet intussen aan “damage control” Van Dijk weet dat een
groot deel van de traditionele achterban van de EH bestaat uit christenen die
aan de letterlijke uitleg van Genesis 1 tot 3 vasthouden. Daarom houdt ze haar
praatje over neutraliteit. Het symposium heeft veel stof doen opwaaien onder de
Bijbelgetrouwe christenen. Er was kritiek op de actie van de EH. In het kader
van “damage control” mogen de creationisten van haar ook wel een eigen
symposium in het gebouw van de EH houden. Maar zelfs als dat gebeurt, dan
verandert dat niets aan de principiële keuze die de EH heeft ingenomen, door te
kiezen te kiezen voor de stelling van de theďstisch evolutionisten, dat het in
het debat om de schepping slechts om een bijzaak gaat. 7. Stop met alle steun aan de EH en waarschuw voor
de school, als de school op deze weg doorgaat Als het bestuur niet
ingrijpt en de EH weer op de oorspronkelijke koers zet, dan moeten we iedereen oproepen
om alle steun aan de EH te beëindigen. Ook is het noodzakelijk
om de christenen te waarschuwen voor de koersverandering van de EH. De EH is
een gevaarlijke plaats geworden, daar moeten we onze jongeren niet meer naar
toe sturen. Want daar zal hun worden verteld dat zowel de letterlijke
schepping, als de schepping via evolutie, legitieme opties zijn voor een
Bijbelgetrouw christen. Daar zal hun worden verteld dat het in orde is als je
het beter meent te weten dan Paulus. “Paulus ging wel uit van de letterlijke
interpretatie van Genesis 2, maar wij weten het tegenwoordig beter.” [i] Neem bijvoorbeeld het feit van de niet reduceerbare
complexe systemen in levende wezens, dat feit past naadloos in het
scheppingsmodel. Het past niet in het evolutiemodel, het maakt het zelfs
onmogelijk. [iii] Interview op het cip. “We kunnen studenten niet
alleen over het creationisme vertellen” http://www.cip.nl/god/september-2015/51387-We-kunnen-studenten-niet-alleen-over-het-creationisme-vertellen |