Het boek “Check it out” stuurt in de richting
van theïstisch evolutionisme Dit jaar is het
handboek “Check it out” verschenen. Het is een leidraad voor het houden van
gesprekken met jongeren over vragen rondom geloof en wetenschap. Een belangrijk
onderdeel is de vraag naar het ontstaan van het heelal en naar het ontstaan
van het leven en de soorten. Het boek is uitgegeven
door Jongbloed in nauwe samenwerking met ForumC. Extra materiaal voor de
gesprekken staat op de site van ForumC. Het is geschreven door René Fransen. 1.
Het boek claimt dat het neutraal is Fransen beweert dat het
boek neutraal is in de discussie tussen de theïstische evolutionisten en de
creationisten. In de inleiding staat: “Het is niet de bedoeling om de
deelnemers een bepaalde kant op te sturen” (p.4) In werkelijkheid stuurt
het boek de deelnemers voortdurend in de richting van het theïstisch
evolutionisme. 2.
Volgens het boek staan de oerknal en de evolutie
vast Het boek gaat er
simpelweg vanuit dat het heelal begonnen is met de oerknal, miljarden jaren
geleden en dat het leven op aarde spontaan is ontstaan. En dat de biologische
evolutie vast staat. Hieronder staan enkele
citaten uit het boek: “De oerknal waarmee ons
heelal volgens de wetenschap is ontstaan …” (p.30) “Volgens de wetenschap
is de aarde en het leven daarop flink ouder dan zesduizend jaar. Dat bleek al
aan het begin van negentiende eeuw, toen de geologie zich als wetenschap
begon te ontwikkelen … ” (p.72) “De evolutietheorie is de
wetenschappelijke verklaring van de verscheidenheid aan levensvormen” (p.69) “Wetenschappers zijn
het er bijna allemaal over eens dat het leven op aarde in een periode van
miljarden jaren is geëvolueerd. Ook heel veel christenwetenschappers hebben
die mening.” (p. 71) “De wetenschappelijke
verklaring voor de verscheidenheid aan levensvormen die we zien op aarde, is
de evolutietheorie, die uitgaat van natuurlijke selectie.” (p. 69) Na dit citaat legt
Fransen uit hoe natuurlijke selectie werkt, aan de hand van een voorbeeld.
Roofdieren eten de sloomste herten op. De snelste herten blijven leven. Deze
herten krijgen de meeste jongen, die ook weer snel zijn. Zo krijg je steeds
meer snellere herten. Na dit voorbeeld zegt Fransen: “Bijna alle biologen
zullen je zeggen dat op deze manier ook totaal nieuwe soorten kunnen
ontstaan. Daar is veel indirect bewijs voor. Wetenschappers zijn het er
daarom bijna allemaal wel over eens dat het leven op aarde in een periode van
miljarden jaren is geëvolueerd.” (p. 69) “In de Bijbel staat dat
God alles schiep: door te spreken, door mensen en dieren uit de aarde te
vormen. De wetenschap vertelt een ander verhaal. Leven is ooit, lang geleden,
spontaan ontstaan uit levenloze materie. En daarna heeft het zich ontwikkeld,
het is geëvolueerd van simpele microben tot eikenbomen.” (p. 71) Tot zover deze citaten. Het is ongelofelijk dat
René Fransen aan het begin stelt dat het boek neutraal is. Het boek
presenteert de bigbang theorie, het oersoep verhaal en de evolutie van de soorten,
als door de wetenschap vastgestelde en onbetwijfelde feiten (1). Het boek stelt vast dat
‘de wetenschap zegt’ dat het leven in het verleden ooit spontaan ontstaan is
uit levenloze materie. Ik herhaal het citaat van pagina 71: “De wetenschap
vertelt een ander verhaal. Leven is ooit, lang geleden, spontaan ontstaan uit
levenloze materie”. Dit is het oersoep verhaal. De creationisten hebben
ijzersterke argumenten tegen het oersoep verhaal. Ze wijzen op feiten die het
oersoep verhaal onmogelijk maken (2). Maar
daar wordt in het boek niets over gezegd. De boodschap aan de
jongeren uit orthodox christelijke achtergrond is duidelijk. Je bent echt een
zonderling als je tegen de wetenschap in durft te gaan. Dus jongelui, geloof
het maar, de wetenschap zegt dat evolutie een feit is. Maak je geen zorgen
over de Bijbel, want, zo schrijft Fransen, er zijn ook heel veel
christenwetenschappers die in de evolutie geloven (p. 71). Je kunt best
christen zijn en toch in de evolutie geloven. Hij zegt er niet bij dat deze
christenen allemaal, zonder uitzondering, de onfeilbaarheid van de Bijbel
verwerpen. En dat deze christenen menen het beter te weten dan Jezus en de
apostel Paulus, want die gingen uit van de letterlijke interpretatie van
Genesis 1 en 2 (3). 3.
De visie op de Bijbel, die in het boek wordt
uitgedragen De Bijbel is niet onfeilbaar Keer op keer hamert
Fransen er op dat de Bijbel niet onfeilbaar is. Enkele citaten: “Maar hoe zit het dan
met de Bijbel als ’Gods woord’? Je zou zeggen dat Gods woorden geen fouten
bevatten. Maar er staat nergens in de Bijbel dat dit boek foutloos is …” (p.
56) “Het lijkt er op dat de
Bijbel die wij nu lezen niet foutloos is ….” (p. 56) “Deel hoe jullie je door
de Bijbel, die niet foutloos of historisch correct is, je laten voeden en
onderrichten.” (p. 54) “De Bijbel is
betrouwbaar, maar dat is wat anders dan foutloos” (p. 56) Om theïstische evolutie
met de Bijbel te kunnen combineren, moet je de onfeilbaarheid van de Bijbel
loochenen. Dat is onvermijdelijk, want net als alle andere theïstisch
evolutionisten verwerpt Fransen uitspraken van Jezus en Paulus als onjuist.
Hij moet daarom wel de stelling verdedigen dat er fouten in de Bijbel staan. Zoals hierboven, bij
punt 2, is vermeld, gaan Jezus en Paulus uit van de letterlijke uitleg van
Genesis 1 en 2. Het boek verwerpt dat als fout. Maar daar blijf het niet bij.
Als theïstisch evolutionist moet Fransen ook de letterlijke uitleg van de
zondeval uit Genesis 3 ontkennen. De apostel Paulus schrijft in Romeinen 5:12
dat door de zonde van één man (Adam) de dood de wereld is binnen gekomen. De
dood is volgens Paulus het gevolg van de eerste zonde van Adam. Ook dit wordt
door het boek als fout, als niet waar, verworpen. Immers, het boek beweert
dat het wetenschappelijk vaststaat dat de mensen zijn ontstaan door een lang
proces van mutatie en natuurlijke selectie. Een proces waarin de dood een
grote rol speelt. De eerste mensen waren dus al sterfelijk voordat er
een zondeval was. Om te kunnen beweren
dat Jezus en Paulus zich hebben vergist toen ze uitgingen van de letterlijke
interpretatie van Genesis 1 en 2, probeert Fransen met verschillende
argumenten aan te tonen dat de Bijbel niet onfeilbaar is. Hieronder worden
enkele van zijn aanvallen op de onfeilbaarheid van de Schrift besproken. Tegenspraken in de Bijbel Fransen wijst op
tegenspraken in de Bijbel (pp. 55,56). Hij noemt er enkele. Waarom wijst hij
op deze veronderstelde tegenspraken? Als twee verslagen elkaar tegenspreken,
kunnen ze niet beiden tegelijk volledig waar zijn. Als er werkelijk
tegenspraken in de Bijbel zouden staan, dan staat er onjuiste informatie in
de Bijbel. En dat is precies wat het boek de jongeren probeert bij te
brengen. Fransen beweert onder
meer dat de twee verslagen van de schepping in Genesis 1 en 2 elkaar
tegenspreken (pp. 55,56,86). In het boek wordt er simpelweg van uitgegaan dat
dit zo is. Dat de creationisten en andere orthodoxe christenen met goede
argumenten verdedigen dat de twee verslagen elkaar niet tegenspreken (4), wordt door het “neutrale” cursusboek
genegeerd. Een verkeerd en verouderd wereldbeeld in de
Bijbel Het boek wijst er op
dat de schrijvers van de Bijbel kinderen van hun tijd waren. Ik citeer: “Soms
zegt de Bijbel wel iets, maar is het nogal gekleurd door de tijd en de plaats
waar het boek geschreven is.” (p. 4) Zo werkt Fransen naar de stelling toe,
dat het wereldbeeld dat we volgens hem in de Bijbel vinden, verouderd en
onjuist is (5). Volgens de theïstisch
evolutionisten is de Bijbel op het gebied van de natuur en de geschiedenis
niet foutloos, niet betrouwbaar, niet waar. Hoe het werkelijk in elkaar
steekt, maakt de wetenschap duidelijk. “In de Bijbel staat
dat God alles schiep: door te spreken, door mensen en dieren uit de aarde
te vormen. De wetenschap vertelt een ander verhaal. Leven is ooit,
lang geleden, spontaan ontstaan uit levenloze materie. En daarna heeft het
zich ontwikkeld, het is geëvolueerd van simpele microben tot eikenbomen” (p.
71. De onderstrepingen zijn van mij.) De verwerping van het principe dat de Schrift
zichzelf uitlegt. Uitschakelen van het Schriftgezag. Een fundamenteel
principe voor de uitleg van de Bijbel is de regel dat de Schrift zichzelf
uitlegt en dat de eigen uitleg van de Bijbel bindend is. Als je wilt weten
hoe je een bepaald Schriftgedeelte moet verstaan, dan moet je in de Bijbel
kijken naar andere Schriftgedeelten die over hetzelfde onderwerp gaan. Laten
we dit principe toepassen op Genesis 1 en 2. Als je andere Bijbelgedeelten
leest die over de schepping gaan, dan blijkt dat deze uitgaan van een
letterlijke opvatting van Genesis 1 en 2 (6).
Dat betekent dat voor een orthodox christen de juiste uitleg vast staat, want
de uitleg die de Schrift zelf geeft is bindend. Als de Bijbel ergens
duidelijk over is, dan is de juiste uitleg bekend. Want een orthodox christen
belijdt dat de Bijbel het onfeilbare woord van God is. Op grond van het
zelfgetuigenis van de Bijbel gelooft hij dat de Geest van God de
Bijbelschrijvers zodanig heeft geleid dat ze precies datgene neerschreven wat
God door hen heen wilde zeggen en dat er daarom geen foutieve informatie in
de Bijbel staat (7). De regel dat de Schrift
zichzelf uitlegt en dat deze uitleg bindend is, maakt dat theïstische evolutie
onmogelijk te combineren is met de Bijbel. Fransen weet dat en daarom besteed
hij hier aandacht aan. Ik geef twee citaten: “Het is wel belangrijk
om heel de Bijbel te laten spreken, schrift met schrift te vergelijken” (p.
59). “Een basisregel is dat we
waar mogelijk de Bijbel via de Bijbel interpreteren. Dus: klopt een bepaalde
interpretatie ook met de rest van de Bijbel? Maar soms heb je ook gegevens
van buiten de Bijbel nodig ….” (p. 62). Let op wat Fransen
doet. Hij zegt dat de regel om schrift met schrift te vergelijken belangrijk
is, maar niet bindend. Er zijn uitzonderingen op de regel. Hij zegt
dat je deze regel alleen “waar mogelijk” kunt toepassen en “soms heb je ook
gegevens van buiten de Bijbel nodig” (p. 62 ), zoals in het geval van de schepping.
Als het om de schepping en om de gevolgen van de zondeval gaat, is volgens
Fransen de eigen uitleg van de Bijbel niet bindend. Volgens Fransen bepaalt
niet de Bijbel, bepaalt niet Jezus en ook niet de apostel Paulus, maar de
seculiere wetenschappelijke consensus van dit moment, de uitleg van Genesis
1,2 en 3. In het boek worden de
consequenties van deze principiële keuze om meer gewicht te geven aan een
wetenschappelijke theorie, dan aan het getuigenis van de Schrift, niet
besproken. Als de Bijbel niet altijd beslissend is voor de eigen uitleg en
als je in dit geval het getuigenis van Jezus en Paulus opzij kunt schuiven,
waarom dan niet hetzelfde doen op andere punten? Bijvoorbeeld als het gaat om
de zondeval. Is de zondeval wel letterlijk zo gebeurd? Veel theïstisch
evolutionisten geloven daar niet meer in. Sommigen twijfelen ook aan een
letterlijke historische Adam en Eva. En heeft Paulus zich niet vergist toen
hij schreef over homoseksualiteit als een zonde. Was hij daarin ook niet een
kind van zijn tijd? Enzovoorts. Als je het bindende principe dat de Bijbel
zichzelf uitleg verwerpt, dan is het hek van de dam. Dan blijft er van het
Schriftgezag niets over. Zonder het zelf uitdrukkelijk te zeggen, schakelt
Fransen in het boek het gezag van de Bijbel uit. De theorieën van de Schriftkritiek worden
serieus genomen De grote aanval op de
onfeilbaarheid van de Bijbel is in de negentiende eeuw begonnen met
schriftkritische theorieën over het auteurschap van de eerste vijf boeken van
Mozes. De bronnentheorie werd ontwikkeld. Er is veel variatie in deze
theorie. Maar één van de dingen die geleerd worden, is dat het boek Genesis,
zoals wij dat nu in onze Bijbel hebben, pas is samengesteld tijdens de
Babylonische ballingschap. Dus vele eeuwen na het leven van Mozes. Lees, met
dit in gedachten, eens het volgende citaat uit het boek: “Veel
Bijbelwetenschappers vermoeden dat de scheppingsverhalen uit Genesis zijn
geschreven tijdens de Babylonische ballingschap, onder invloed van de
scheppingsverhalen, die daar rondgingen
….” (p. 72) Daar hebben we de
wetenschappers weer. Deze keer zijn het Bijbelwetenschappers. En veel
van hen vermoeden dat de scheppingsverhalen uit Genesis pas geschreven zijn
tijdens de Babylonische ballingschap. En inderdaad zijn er veel vrijzinnige
Bijbelwetenschappers die deze en vele soortgelijke speculaties verkondigen.
Wat Fransen er opnieuw niet bij zegt is dat alleen vrijzinnige
Bijbelwetenschappers zulke speculatieve theorieën over de Bijbelboeken
uitdragen. Een karikatuur van de leer over de
onfeilbaarheid van de Schrift Fransen maakt in het
boek een karikatuur van de leer over de onfeilbaarheid van de Schrift. Hij
doet alsof de leer over de onfeilbaarheid van de Schrift veronderstelt dat
God letterlijk de Bijbel heeft gedicteerd (p. 56), zoals een baas een brief
dicteert aan een secretaresse. En hij beweert dat de leer over de
onfeilbaarheid van de Bijbel niet op de Bijbel zelf is gebaseerd. Want zo
stelt hij, de Bijbel zegt niet van zichzelf dat hij foutloos is (p. 56). Voor een antwoord op
deze aanval op de onfeilbaarheid van de Schrift, verwijs ik naar de volgende
Bijbelstudies en artikelen: + Over de goddelijke
inspiratie van de Bijbel: http://www.honderdbijbelstudies.nl/de-leer-over-de-bijbel/42-de-inspiratie-van-de-bijbel/ + Over de
onfeilbaarheid van de Schrift: http://www.honderdbijbelstudies.nl/de-leer-over-de-bijbel/43-de-onfeilbaarheid-van-de-bijbel/ + Nog meer artikelen
over de onfeilbaarheid van de Schrift. www.toetsalles.nl/onfeilbaarheid.htm Evangelische en
orthodox reformatorische christenen hebben ruim dertig jaar geleden de
zogenaamde Chicago Verklaringen opgesteld. Er
zijn twee verklaringen. De ene gaat over de onfeilbaarheid, de andere over de
uitleg van de Schrift. Deze verklaringen schermen af naar de karikatuur die
Fransen van de leer over de onfeilbaarheid maakt. Hier is een link naar
de pagina over de Chicago Verklaringen op de toetsalles
site: www.toetsalles.nl/Chicago.htm . Op die pagina staat onder meer een link naar
een Nederlandse vertaling van de verklaringen. Zie ook dit Engelstalige Wikipedia artikel. In “Check it out” komt
de Chicago Verklaring over de hermeneutiek even ter sprake (p. 62). Er staat
zelfs een internetadres bij. Helaas is het Nederlandstalige Wikipedia
artikel, waar naar verwezen wordt, inhoudelijk zo goed als leeg. Ik wil mijn Reformatorische
lezers er op wijzen dat in artikel 5 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis ook
de onfeilbaarheid van de Schrift wordt beleden. Want daar wordt over de
boeken van de Bijbel het volgende gezegd: “En wij geloven zonder enige
twijfeling al wat daarin begrepen is.” In moderner Nederlands
overgezet: “En wij geloven zonder enige twijfel alles wat daarin wordt
gezegd”. Alles wat in de boeken van de Bijbel wordt gezegd, wordt geloofd.
Dus ook alles wat Mozes en Jezus en Paulus zeggen over de schepping. 4.
Dood en zonde Als je, zoals het boek
doet, evolutie als een feit accepteert, dan zit je met het probleem van de
dood. Waar komt de dood vandaan? Volgens de apostel Paulus is de dood het
gevolg van de zonde van Adam (Romeinen 5:12). Maar volgens de evolutietheorie
zijn de mensen ontwikkeld uit beesten die sterfelijk waren, de eerste mensen
waren dus al sterfelijk voordat ze zondigden. Het boek anticipeert op
dat probleem, met een poging om de zondeval los te koppelen van de fysieke
dood. De dood als gevolg van de zondeval, is niet de fysieke dood, het is de
geestelijke dood, de scheiding van God (69, 75). Dat wordt als oplossing aan
de lezers meegegeven. Je ziet dat Fransen in
het boek twee methoden gebruikt om het duidelijke getuigenis van de Bijbel
over de schepping uit te schakelen. De ene keer stelt hij dat de informatie
in de Bijbel simpelweg onjuist is, tijdgebonden. En een andere keer probeert
hij op gekunstelde wijze de teksten op een manier uit te leggen die niet
strijdt met het theïstisch evolutionisme. Twee voorbeelden van dit laatste:
hij zegt dat Genesis 1 en 2 bedoeld zijn als poëtische fantasie. En hij
verdraait Romeinen 5:12, door te suggereren dat het daar niet om de fysieke
dood gaat. 5.
Het boek
promoot de scheppingsverklaring Verschillende keren
wordt in het boek de zogenaamde Scheppingsverklaring gepromoot. In 2009 is op
initiatief van ForumC deze verklaring opgesteld. De verklaring gaat er vanuit
dat het verschil van inzicht over de schepping slechts een bijzaak is. Een
bijzaak waar we als christenen best van mening over mogen verschillen. Dat is een zeer
misleidende voorstelling van zaken, want het verschil van inzicht over de
schepping is geen bijzaak omdat het Schriftgezag op het spel staat en daarmee
het fundament onder het geloof. Als je theïstische evolutie aanvaardt dan
moet je Genesis 1 en 2 opvatten als poëtische fantasie. Dit gaat in tegen de
eigen uitleg van de Bijbel. Als je op dit punt het zelfgetuigenis van de
Bijbel opzij mag schuiven, waarom dan ook niet op andere gebieden. Je kunt
dan zelf uitmaken wat je als tijdgebonden opzij schuift. Als je dat toelaat,
dan is het Schriftgezag volledig weg. Dit gevolg van de wijze waarop de
theïstisch evolutionisten met de Bijbel omgaan, wordt door theïstisch
evolutionisten gewoonlijk verzwegen of ontkend. Zowel in de
scheppingsverklaring als in het boek wordt het genegeerd. 6.
Conclusies Niet het gehele boek
gaat over de schepping. Vier van de zes hoofdstukken gaan er wel direct of
indirect over. Het boek geeft in die hoofdstukken één lange verdediging van
het theïstisch evolutionisme. Als ik een boek had willen schrijven om
studenten uit orthodox christelijke kring om te turnen van creationisten in
evolutionisten, dan had ik het niet beter kunnen doen. Het is een schande dat Fransen
en ForumC durven zeggen dat het boek neutraal is. Fransen beweert dat het
boek de lezers niet een bepaalde kant opstuurt. Ik herhaal nog een keer het
citaat uit de inleiding van het boek: “Het is niet de bedoeling om de
deelnemers een bepaalde kant op te sturen” (p.4). Dit is wat de Engelsen een
“blatant lie” noemen. Het is een brutale leugen. Bigbang, oersoep en
evolutie, worden als bewezen en vaststaand gepresenteerd. Nergens wordt het creationisme als een
werkelijk alternatief voorgesteld. Argumenten vanuit creationistische hoek
worden niet gegeven. Creationistische verklaringen en sterke punten worden
niet genoemd. Zonder deze uitdrukkelijk te noemen, worden tegenwerpingen van
creationisten al zo veel mogelijk gecounterd.
Problemen, zoals het feit dat Paulus zegt dat de fysieke dood het
gevolg is van de zondeval, terwijl het boek leert dat Adam en Eva al
sterfelijk waren voor de zondeval, worden weggemasseerd. Alles wordt van stal
gehaald. Om de cursisten gerust te stellen, wordt bijvoorbeeld gezegd dat er
in de eerste eeuwen al christenen waren die niet in de letterlijke
interpretatie van Genesis 1 en 2 geloofden. Ik citeer: “Zelfs in de eerste
eeuwen van de kerkgeschiedenis vroegen mannen als Augustinius zich af hoe we
Genesis precies moeten lezen” (p. 72). Wat er niet bij wordt gezegd, is dat
Augustinus leefde eind vierde en begin vijfde eeuw na Christus, dus helemaal
niet in de eerste eeuwen na Christus. In zijn ijver om de
theïstische evolutie te verdedigen, valt Fransen de orthodoxe leer over de
Bijbel keer op keer aan. De onfeilbaarheid van de Bijbel wordt verworpen. De
tegenargumenten van de traditioneel evangelische en orthodox reformatorische
christenen tegen deze aanvallen op de onfeilbaarheid van de Bijbel worden
niet gegeven. De regel dat de Schrift zichzelf behoort uit te leggen, wordt
ter zijde geschoven. Die regel is volgens Fransen niet bindend. De cursisten worden in
het boek niet alleen de kant van het theïstisch evolutionisme opgestuurd. Ze
worden ook de kant van de vrijzinnigheid opgestuurd. Hun visie op de Bijbel
wordt veranderd van orthodox in vrijzinnig. Als het boek zijn werk
kan doen, vormt het in feite de volgende generatie van kerkverlaters. Want
alle kerken die het theïstisch evolutionisme aanvaarden en die tegelijkertijd
de onfeilbaarheid van de Bijbel verwerpen, veranderen na verloop van tijd in
geestelijke sterfhuizen. Binnen één generatie is er van zulke kerken weinig
meer over. Ik heb bijvoorbeeld zelf
gezien wat er met de grote Gereformeerde Kerk Synodaal is gebeurd, nadat deze
kerk midden vorige eeuw het theïstische evolutionisme tolereerde. Zelfs na de
fusie met de ook veelal vrijzinnige Hervormde kerk tot de PKN, is deze kerk
op de dorpen in Zeeland letterlijk aan het uitsterven. Er komt nog een klein
groepje bejaarden en mensen van middelbare leeftijd samen op zondag. Alleen
de Gereformeerde Bonds gemeenten in de Hervormde Kerk (nu de PKN), die
vasthielden aan de letterlijke schepping en de juiste Schriftvisie, zijn
overeind gebleven. Hoelang zal het duren voor dat ook die bezwijken? Er is nog veel meer
kritiek op het boek te geven! Ik heb in dit verslag slechts de belangrijkste
punten genoemd. ---------------------- De Eindnoten (1)Strikt
wetenschappelijk genomen worden het oerknal verhaal, het oersoep verhaal en
de theorie over de evolutie van de soorten niet als feiten beschouwd. Het
zijn verklarende theorieën. Het boek presenteert ze als bewezen en
daardoor vaststaande theorieën.
Fransen stelt: het is wetenschappelijk bewezen, zo is het gegaan. (2)Zie het artikel van
Gert-Jan van Heugten over het ontstaan van het leven. https://waaromschepping.wordpress.com/2015/07/07/ontstaan-van-het-leven/. Een beetje bloederig
(maar dat is trucage, de kikker wordt niet echt vermalen) filmpje over waarom
het ontstaan van het leven op naturalistische wijze niet gaat is https://www.youtube.com/watch?v=_Ea2d09r18o. Kort samengevat kun je zeggen dat materie
nooit zichzelf ordent naar leven, maar dat je juist het tegenovergestelde
waarneemt. Dat is de tweede hoofdwet van de thermodynamica: de mate van
wanorde neemt toe, want wanorde heeft een lagere energie dan orde (over het
algemeen) en alles zoekt altijd naar de laagste energietoestand. Losse
moleculen hebben een lagere energie dan strengen DNA of eiwit. Maar zelfs als
je die strengen hebt, hoe krijg je dan de informatie erop? Hoe 'weet' een eiwit
hoe hij DNA af moet lezen? Daarbij: de code om dat eiwit te maken staat op
het DNA! Je hebt dus DNA nodig om eiwitten te maken, en eiwitten om DNA af te
lezen. (3)Zie punt 3 van www.toetsalles.nl/htmldoc/oproep.htm (4)De stelling dat de
scheppingsverslagen uit Genesis 1 en 2 elkaar tegenspreken klopt niet. Voor
een weerlegging, zie bijvoorbeeld deze Engelstalige artikelen: https://answersingenesis.org/contradictions-in-the-bible/do-genesis-1-and-2-contradict-each-other/ en http://apologeticspress.org/apcontent.aspx?category=6&article=1131 Waar op gewezen wordt
is een veronderstelde tegenspraak in de volgorde van de schepping tussen de
mens, de dieren en de planten. Volgens Genesis 1 werden de dieren en de
planten geschapen voordat God Adam schiep. Sommige beweren dat de in Genesis
2 een andere volgorde staat. Eerst de mens, daarna de dieren en de planten. “En
de Here God formeerde uit de
aardbodem al het gedierte des velds en al het gevogelte des hemels. Ook
bracht Hij het tot de mens, om te zien hoe deze het noemen zou; en zoals de
mens elk levend wezen noemen zou, zo zou het heten.” (Genesis 2:19) Deze vermeende
tegenstrijdigheid valt weg, wanneer we ons realiseren dat het Hebreeuws geen
voltooid verleden tijd heeft (had geformeerd). Meerdere Bijbelcommentatoren,
zoals Keil & Delitzsch en Leupold, hebben opgemerkt dat uit de context
van Genesis 2 opgemaakt kan worden dat voor de schepping de voltooide tijd
wordt bedoeld. Als we rekening met de context houden, zou de vertaling
luiden; “En de Here God had uit de aardbodem al het gedierte des velds en al
het gevogelte des hemels geformeerd.” Dit is een correcte vertaling, en bij
deze vertaling is er geen tegenstrijdigheid. In sommige Engelstalig
vertalingen, zoals bijvoorbeeld de NIV, is voor deze vertaling gekozen. In vers 8 gaat het niet
om de planten in het algemeen, het gaat daar om de planten in de hof van
Eden. Zie verder de linken die hierboven zijn gegeven. (5) Fransen vertelt het
verhaal van Voetsius (p.52). Voetsius verzette zich tegen de stelling dat de
aarde om de zon draait, met een beroep op de Bijbel. De les hieruit: Zie je
wel, als het om de natuur en de schepping gaat klopt de Bijbel niet. Dit is
weer een voorbeeld van manipulatie van de jongeren, want hij geeft niet alle
informatie. Voetsius maakte twee fouten. Ten eerste leert de Bijbel niet dat
de aarde om de zon heendraait. Dat wordt nergens gezegd. En ten tweede had
Voetius niet door dat in de Bijbel de taal van de waarneming wordt gesproken.
Dingen worden beschreven, zoals ze worden waargenomen. Vandaar dat Jozua zei
“zon sta stil” en vandaar dat de Bijbel zegt dat de zon stilstond. De leer
dat de zon om de aarde draait was niet gebaseerd op de Bijbel, maar op de
theorieën van Griekse filosofen. Die hadden groot gezag in die tijd. (6) Zie punt 3 van www.toetsalles.nl/htmldoc/oproep.htm (7) De regel dat de eigen
interpretatie van de Schrift bindend is, rust op de goddelijke inspiratie en
onfeilbaarheid van de Schrift. De leer over de woordelijke inspiratie en de
onfeilbaarheid van de Bijbel zijn afgeleid uit de Bijbel zelf. Deze
leerstellingen zijn gebaseerd op het zelfgetuigenis van de Schrift. Voor een
Bijbelstudie over de inspiratie zie: http://www.honderdbijbelstudies.nl/de-leer-over-de-bijbel/42-de-inspiratie-van-de-bijbel/ . Over de onfeilbaarheid van de Schrift, zie: http://www.honderdbijbelstudies.nl/de-leer-over-de-bijbel/43-de-onfeilbaarheid-van-de-bijbel/ . Voor meer informatie over de strijd rondom
de onfeilbaarheid, www.toetsalles.nl/onfeilbaarheid.htm |