Een voorlopig verslag van mijn onderzoek naar de overtuigingen van Tony Campolo.

Campolo's boek "Jezus volgen". In dit boek valt hij de positie van onze gemeente over de vrouw in het ambt op felle wijze aan. Volgens hem discrimineren we de vrouw. Hij spreekt over een seksistische hiërarchie.

Hij brengt ook een verkeerde visie op theologie, die uiteindelijk alles ondermijnt.

Ik heb daarnaast ander onderzoek naar Campolo gedaan. Hij heeft een groot aantal boeken geschreven. Ik geef hieronder een selectie van een aantal van zijn zeer onbijbelse standpunten. Elk van zijn standpunten kan worden bewezen door citaten uit zijn boeken en ander bronnen.

Theïstische evolutie

Campolo staat op het standpunt van de theïstische evolutie. De mens is, volgens hem, ontstaan via het proces van evolutie. Maar, zo stelt hij, God is er toch bij betrokken, want God heeft proces van de evolutie gestuurd, zodat je uiteindelijk toch kan zeggen dat God de mens heeft gemaakt. Hij gelooft dus niet in de letterlijke schepping van Adam en Eva.

Gods vrouwelijke zijde

Net als Ouweneel spreekt hij over de vrouwelijke zijde in God. Hij spreekt zelfs over "the feminine Jesus", "de vrouwelijke Jezus". Dit is godslasterlijk en walgelijk.

Campolo schrijft dat een mens, ook een christen, Gods liefde niet volledig kan ontvangen, als hij niet eerst leert om zijn eigen vrouwelijke zijde lief te hebben. Een gnostische gedachte die vorige eeuw weer populair is gemaakt door de occulte en gnostieke psychiater en psychoanalyticus Carl Gustaf Jung.

"There is a feminine side of God. I always knew this ... Jesus approached the world with what we could call a feminine sensitivity and appreciation ... The masculin side of God is something to be admired. But it is the feminine side that draws love out of me. It is this feminine side of God I find in Jesus that makes me want to sing duets with Him .. Not only do I love the feminine Jesus, but the more I know Jesus, the more I realize that Jesus loves the feminin in me. Until I accept the feminine in my humanness, there wil be a part of me that cannot recieve the Lord's love .... There is that feminine side of me that must be recovered and strenghtened if I am to be like Christ ... And until I feel the feminine in Jesus, there is a part of Him which I cannot Identify. What I long for in the end is to know the way He can love Himself through me and I can love myself through Him .. " ("Carpe Diem: Seize the Day", pp. 85-88)

Christus leeft in alle mensen

Campolo heeft keer op keer onomwonden gesteld dat Christus in elke mens woont. Hij beweert dat de opgestane Jezus werkelijk aanwezig is in elk mens.

"We want to convince the whole human race that there is a God who established the infinite value of every person, who mystically dwells in each person ("A Reasonable Faith: Responding to Secularism", pagina 59).

"I do not mean that others represent Jesus for us. I mean that Jesus actually is present in each person" (p. 192)

Campolo leert hier New Age leugen dat Christus op mystieke wijze woont in elk menselijk wezen.

De goddelijkheid van de mens

Volgens Campolo moeten we als mensen, als christenen, onze goddelijkheid bevestigen door zo te handelen als goden betaamt.

Het is Gods boodschap aan de zondige mensheid dat Hij in ieder van ons een goddelijke natuur ziet, van zo’n grote waarde dat Hij zijn eigen Zoon heeft geofferd, opdat onze goddelijke mogelijkheden zouden kunnen worden gerealiseerd.

"We affirm our divinity by doing what is worthy of gods, and we affirm our humanity by taking risks only available to mortals. God had to become one of us before He could become heroic .. Robert Schuller affirms our divinity, yet does not deny our humanity .... isn't that what the gospel is" Isn't Gods' message to sinful humanity that He sees in us a divine nature of such worth that He scacrified His own Son so that our divine potentialities might be realized? ... The hymn writer who thaught us to sing 'Amazing grace' was all tot ready to call himself a 'wretch'.. Forgetting our divinity en over-identifying wiht our (Freudian) anal humanity .... Erich Fromm, one of the most popular psychoanalysts of our time, recognized the diabolic social consequences that can come when a person loses sight of his/her own divinity ..." (citaat uit zijn boek 'Partly Right')

Hij is het eens met de bekende psychoanalist Erich Fromm als deze beweert dat het duivelse gevolgen heeft als wij, als mens, het zicht op onze eigen goddelijkheid verliezen.

Voorstander van rooms-katholieke mystici en hun technieken

Campolo is lid van de raad van aanbeveling van Renovaré. Dit is een organisatie onder leiding van Richard Foster, met als doel het uitdragen van rooms-katholieke mystieke technieken onder de protestantse en evangelische kerken. Visualisatie, geleide verbeelding, meditatietechnieken, etc. Met name de gevaarlijke mystieke technieken en spiritualiteit van de Jezuïeten wordt gebracht. Campolo beveelt het werk van deze organisatie aan.

In zijn boeken schrijft hij steeds positief en vol waardering over de rooms-katholieke mystici. Nooit geeft hij op enig punt een waarschuwing. Hij is speciaal weg van Franciscus van Assisi. Franciscus heeft nooit het zuivere evangelie gepredikt. Aan het einde van zijn leven had hij vijf bloedende wonden (de zogenaamde stigmata) op zijn handen, voeten en zijde. Een duidelijk aanwijzing voor zware occulte belasting. Maar de rooms-katholieken vinden dat een speciaal teken van grote heiligheid. In Italië is recent weer een pater (padre Pio) door de Rooms-katholieke Kerk heilig verklaard, deze man had ook de stigmata.

Campolo is ook weg van Mother Theresa. Mother Theresa bracht echter een New-age boodschap. Ieder kon, volgens haar, God bereiken via de eigen religie. In haar sociaal werk in Calcutta werd dan ook het evangelie, zelfs het valse rooms-katholieke evangelie, niet aan de stervenden gebracht.

Oecumenisch

Campolo accepteert een ieder als medechristen, ongeacht welk evangelie men gelooft. In zijn boek "Jezus volgen", dat ik aan het lezen ben, verwijst hij geregeld naar het goede voorbeeld en naar uitspraken van andere christenen. Hij neemt daarvoor bij voorkeur rooms-katholieken en geregeld ook vrijzinnige theologen. En dat zonder enig woord van waarschuwing.

Hij spreekt verder geregeld op bijeenkomsten van de Wereldraad van Kerken. Hij is als docent verbonden aan Eastern Baptist Seminary. Dit seminary is verbonden met een vrijzinnige kerk die lid is van de Wereldraad van Kerken.

Politiek activist, Kingdom Now theologie

Het koninkrijk van God is, zo stelt men, nu al in de wereld, Jezus regeert nu al, de christenen moeten de maatschappij hervormen. Campolo stelt dat wij als christenen elke sector van de maatschappij moeten infiltreren als "agents of change" en vervolgens de wereld veranderen in de soort wereld die God wil hebben.

Hier wil ik het voorlopig bij laten. Let wel, dit is slechts een bloemlezing, een selectie van wat ik heb gevonden.

Ik ben geschokt door de ernst van de dwalingen van deze man. Intussen blijft hij zichzelf als evangelisch christen beschouwen. Hij belijdt zelfs de onfeilbaarheid van de bijbel, maar intussen gelooft hij ook in b.v. de evolutietheorie.

Ik wil er nogmaals met grote nadruk op aandringen dat dit soort boeken van de boekentafel worden verwijderd. Het is volledig onacceptabel als de zuivering van de boekentafel op de lange baan zou worden geschoven.