(Dit
document is ook te lezen in pdf: http://www.toetsalles.nl/pdf/McClendon.pdf
) James McClendon
- de huistheoloog van het Baptisten Seminarium De kans is groot dat u nog
nooit van James McClendon hebt gehoord. Toch is het een belangrijke figuur
omdat de leringen van deze theoloog grote invloed hebben op het Baptisten
Seminarium. Het Baptisten Seminarium
is de predikantenopleiding van de Nederlandse Unie van Baptistengemeenten. En
sinds kort ook van de ABC baptistengemeenten (1). Op de site van het
Baptisten Seminarie wordt McClendon de huistheoloog van het seminarie
genoemd. Ik citeer: “De enige persoon op
deze lijst is James McClendon, onze zogenaamde
‘huistheoloog’.“ (2) Reden genoeg om eens na
te gaan wat McClendon precies leerde. 1. McClendon
is een postliberale theoloog (3) In Roger Olsons boek “The story of Modern Theology” wordt
McClendon besproken bij de postliberale theologie. (4) Het kenmerk van deze
theologische stroming is de verwerping van het zogenaamde ‘funderingsdenken’.
Ik citeer uit het Wikipedia artikel over McClendon: “His system is post-foundationalist …” (5) Funderingsdenken
(foundationalism) staat voor de idee dat onze kennis een zekere basis heeft (6). Dat wordt door de
postliberale theologen afgewezen. Zij zijn van mening dat er geen zekere basis
is voor onze kennis. We kunnen niets absoluut zeker weten. Dat geldt, zo denken
ze, voor onze menselijke kennis in het algemeen, maar ook voor de informatie
die de Bijbel over allerlei zaken geeft. In de ogen van de
postliberale theologen geeft de Bijbel geen zekere en ware kennis over God, de
mens en de schepping. 2. Deze
verwerping treft het hart van het Bijbelse geloof Want wat wij als
christenen geloven, heeft wel degelijk een zekere basis. God heeft ons in de
bijbel allerlei dingen geopenbaard. Wat God via de schrijvers van de
Bijbelboeken door heeft gegeven is volkomen betrouwbaar. Dit ontkennen haalt de
basis weg onder het christelijk geloof. En dat doen postliberale theologen als McClendon. De Bijbel is niet zomaar een boek De kennis over God,
onszelf en de schepping die we uit de Bijbel halen is zeker omdat de Bijbel
door Gods Geest is ingegeven. De
Bijbel is het door Gods Geest ingegeven woord van God. “Heel de Schrift is door God ingegeven …” (2 Timotheus 3:16). Dit
wordt de inspiratie van de Bijbel genoemd (7). Door de Heilige Geest gedreven hebben mensen van godswege gesproken (2
Petrus 1:21). God heeft de menselijke schrijvers van de verschillende
Bijbelboeken op zo’n manier geleid dat zij precies neerschreven wat God door
hen heen wilde zeggen. Elk Schriftgedeelte heeft twee auteurs. De menselijke
auteur en de Heilige Geest. De Schrift is uitgesproken door de Heilige Geest
bij monde van de menselijke auteurs. Zoals het in Handelingen 1:16 staat: “Het Schriftwoord … dat de Heilige Geest
voorheen bij monde van David gesproken heeft …”. De Bijbel is letterlijk
het woord van God. De Bijbel is ook een begrijpelijk boek (8) De Heilige Geest opent
ons verstand zodat wij de Bijbel begrijpen. “Toen
opende Hij hun verstand, zodat zij de Schriften begrepen” (Lucas 24:45). En omdat de Bijbel één hoofdauteur heeft, kun je
Schrift met Schrift vergelijken (9) . Het ene Bijbelgedeelte werpt licht op het
andere. Uw woord is de waarheid Een gevolg van de
woordelijke inspiratie van de Bijbel is dat alles wat de Bijbel verklaart
klopt. Wat er staat, komt overeen met de werkelijkheid. “Uw woord is de waarheid” (Johannes 17:17). De Bijbel is het
onfeilbare woord van God (10). Jezus
zei dat de Schrift niet gebroken kan worden. Onderwerping aan het woord van God Het gezag van de Bijbel
vloeit voort uit de goddelijke inspiratie van de Bijbel. Als God spreekt dan hebben
wij als mens te luisteren. Wij moeten geloven wat de Bijbel verklaart en doen
wat de Bijbel ons opdraagt (11). Voor Jezus was het “er
staat geschreven” het einde van alle tegenspraak. We kunnen elkaar
aanspreken op de Bijbel: “Dit zegt de Bijbel, zo is het, zo moet het”. We kunnen elkaars
inzichten corrigeren met de Bijbel. We moeten weerleggen met de Schrift (2
Timotheus 3:16 en 4:2). We kunnen leringen toetsen aan de Bijbel (Handelingen
17:11). We kunnen dingen bewijzen vanuit de Bijbel. Dat deed bijvoorbeeld
Apollos (Handelingen 18:28). Afkomstig uit de Bijbel De leer over de
inspiratie van de Bijbel, over de begrijpelijkheid en het gezag van de Bijbel
is afkomstig uit de Bijbel zelf (12). Dat hebben wijzelf niet bedacht. Die leer is
gebaseerd op het zelfgetuigenis van de Bijbel. Dit is wat de Bijbel over
zichzelf verklaart. God geeft getuigenis aan de Bijbel Door getuigenis te geven
aan de Schrift maakt God ons duidelijk dat de Bijbel inderdaad zijn woord is (13) . Wij weten in de eerste plaats
dat de Bijbel het woord van God is door het innerlijk getuigenis van Gods Geest
(14) . Gods
Geest komt met kracht tot ons door de tekst van de Bijbel heen. Er zit kracht
in het woord van God (Hebr. 4:12). Maar er is meer. We weten
ook dat de Bijbel het woord van God is omdat we beleven wat er staat. Er
gebeurt wat er staat. God komt zijn beloften na. We hebben de beloften uit Gods
woord beproefd en waar bevonden. We leven in de realiteit ervan. Er is
innerlijke kracht, levensverandering, liefde die er eerst niet was,
gebedsverhoringen, mensen die bevrijd worden van satanische invloed. Boze
geesten die wijken voor het gezag van de naam van Jezus. Enzovoorts. En dan is er ook nog het
feit van de profetie (15) . God heeft door de oudtestamentische profeten allerlei zaken aangekondigd
die ook gekomen zijn. Alleen God kan iets dergelijks doen. Want alleen God kent
de toekomst. Foundationalisme? Postliberale theologen
zoals McClendon verwerpen de hier boven beschreven leer over de Bijbel als een vorm
van foundationalisme. Zij beweren dat de christenen de leer over de inspiratie
van de Bijbel hebben verzonnen omdat ze een zekere basis voor hun geloof wilden
hebben. Dat klopt uiteraard niet, want de leer over de inspiratie, de
onfeilbaarheid, de begrijpelijkheid en het gezag van de Bijbel is afkomstig uit
de Bijbel zelf. De postliberale theologen
verwerpen: -De woordelijke
inspiratie van de Bijbel -De begrijpelijkheid van
de Bijbel -De onfeilbaarheid van de
Bijbel -Het formele gezag van de
Bijbel Postliberale theologen
zijn niet meer aan te spreken op de Bijbel. Dat is de positie van
McClendon. Dat is de positie van ‘de huistheoloog van het Baptisten
Seminarium’. 3. Dit
heeft enorme consequenties voor de theologie Als je gelooft dat de
Bijbel het woord van God is, dan is de taak van de theologie het vinden van de
leer van de Bijbel. De leer wordt uitgelegd, wordt bewezen vanuit de Bijbel,
wordt verdedigd tegenover dwalingen. Maar als de Bijbel niet
meer de zekere bron van kennis is over God, onszelf en de wereld, dan heeft het
weinig zin om hem te bestuderen met het oog op het verkrijgen van kennis. Dan
is het bedrijven van theologie in de oude betekenis van het woord eigenlijk
onmogelijk geworden. Toch zijn McClendon en andere postliberale theologen
doorgegaan met “theologie” bedrijven. Hoe is dat mogelijk? 4. Een
nieuwe invulling van wat theologie is McClendon heeft het
onderwerp dat in de theologie bestudeerd wordt verschoven. Hij heeft het
verschoven van de tekst van de Bijbel, naar de overtuigingen die leven bij de
christenen. In plaats van de Bijbel te bestuderen, leert McClendon dat we de christenen moeten
bestuderen. Hun overtuigingen, hun gebruiken, hun levenswijze, enzovoorts. Dat
is theologie bedrijven op postliberale wijze (16) . De taak van de theologie
is, volgens hem, het onderzoeken wat de christenen geloven. Dat in kaart
brengen. McClendon spreekt over de ‘convictions’ van een geloofsgemeenschap.
Dat is het veld van onderzoek van de theologie. Dat is volgens hem het object
wat de theologie bestudeert. De volgende definitie van
wat theologie is, staat op de site van het Baptisten Seminarium. Het is een citaat van
Mcclendon. Theology is the discovery, understanding, and transformation
of convictions of a convictional community, including the discovery and
critical revision of their relation to one another and to whatever else is
there.” Dit is de link naar de
pagina, naar het citaat: https://unie-abc.nl/seminarium . Vrij vertaald: “Theologie is het ontdekken, het begrijpen
en het transformeren van de religieuze opvattingen van een geloofsgemeenschap.” Hij spreekt over
‘convictions’ en over een ‘convictional community’. Een convictional community
is een geloofsgemeenschap. De convictions zijn de kernovertuigingen die binnen
een geloofsgemeenschap leven. Theologie bestaat volgens
McClendon en het Baptisten Seminarium dus uit drie dingen. (1) Het ontdekken
van de kernopvattingen van een religieuze gemeenschap. Bijvoorbeeld van de
baptisten of van de reformatorische christenen. En (2) het bestaat uit het
begrijpen van de kernopvattingen en (3) uit het transformeren van die
kernopvattingen. Transformeren wil zeggen: veranderen, bijsturen. “Theology is
… the transformation of convictions” 5. Hoe
werkt dat in de praktijk? Laten we het toepassen op
de baptistengemeenten in Nederland. Fase 1, de beschrijving, het ontdekken De convictions van de
Nederlandse baptisten worden in kaart gebracht. De eerste Nederlandse
baptistengemeenten zijn ontstaan in de negentiende eeuw. Tot ongeveer de tweede
wereldoorlog stonden ze allemaal op het standpunt dat de Bijbel het door Gods
Geest geïnspireerde onfeilbare woord van God is. Het standpunt dat de Bijbel de
bron is van alle geloofsopvattingen en de norm waar alles aan moet worden
afgemeten. De enige regel voor geloof en leven. Na de tweede wereldoorlog
kwam de vrijzinnigheid bij de Nederlandse baptisten binnen, in het bijzonder
door de invloed van prof. J. Reiling. In de vorm van het aanvaarden van
schriftkritische gedachten over het ontstaan van de Bijbelboeken en de
verwerping van de onfeilbaarheid van de Bijbel (17) . Die stroming beheerst sinds de oprichting het
Baptisten Seminarium. De vrijzinnige invloed is nog versterkt door de
samenwerking met de zo goed als geheel vrijzinnige Vrije Universiteit (de VU). We hebben hierboven in
grote lijn de opvattingen over de Bijbel van deze twee stromingen onder de
Nederlandse baptisten in kaart gebracht. Wat de convictions op dit punt zijn.
Dat zou je ook over andere onderwerpen kunnen doen. Fase 2, de verklaring, het begrijpen Nu volgt de verklaring
van de situatie. Ik doe dit vanuit het standpunt van McClendon en zijn
volgelingen. De overtuiging dat de
Bijbel het door Gods Geest geïnspireerde onfeilbare woord van God is en de bron
en maatstaf voor alle overtuigingen is volgens postliberale theologen als
McClendon en Henk Bakker een gevolg van het op rationalistische wijze zoeken naar
zekerheid. Uit onzekerheid je vastklemmen aan een onfeilbaar verklaarde Bijbel.
Deze opvatting is volgens
McClendon en Bakker een ontsporing van het oorspronkelijke baptisme. De eerste Nederlandse
baptisten geloofden wel in de inspiratie en onfeilbaarheid van de Bijbel. Maar
zii waren, in de ogen van McClendon en zijn volgelingen op het Baptisten
Seminarium, in de greep van het funderingsdenken. Want de eerste Nederlandse
baptisten gingen er van uit dat zij met de Bijbel de bron voor zekere en ware kennis
hadden. En daar bouwden zij hun theologie en hun ethiek op. Zij geloofden dat
die Bijbel begrijpelijk was. En zij verdedigden de waarheidsclaim van de
Bijbel. Van die opvattingen
moeten ze bevrijd worden. Want het staat, zo denken McClendon en andere
postliberale christenen, hun geestelijke leven en hun getuigenis in de wereld
in de weg. Er is transformatie nodig op het gebied van hun leer over de Bijbel.
Daar gaan de theologen van het Baptisten Seminarium aan meewerken. Want dat is,
volgens hen, de taak van de theologie: “Theology
is … the transformation of convictions” Fase 3, de transformatie De traditionele baptisten
moeten afgeholpen worden van hun ‘rationalistische’ Bijbelopvatting, van hun
funderingsdenken. Dat zal hen in de vrijheid zetten. Als ze niet meer gebonden
zijn aan hun strikte Bijbelopvatting, kunnen ze verder evolueren. Verder
evolueren in dialoog met de cultuur waarin we nu leven. De kern van het
christelijke geloof is volgens McClendon de ethiek, dat is de leer over het
juiste handelen. Als we de ouderwetse strakke manier van Bijbellezen loslaten,
dan kunnen we in dialoog met de cultuur allerlei inspirerende nieuwe
‘convicties’ vormen. Zoals bijvoorbeeld een nieuwe convictie over de positie
van de vrouw in de gemeente, of een nieuwe convictie over homoseksualiteit. Een
nieuw convictie over ecologie. Een nieuwe convictie over de taak van de
gemeente in deze wereld. Enzovoort. 6. De rol
van de Bijbel bij McClendon en zijn volgelingen De Bijbel is bij hen niet
de bron van kennis over God, de mens, de schepping, de verlossing, de toekomst.
De Bijbel heeft bij hen ook geen formeel gezag. Je kunt geen beroep op de
Bijbel doen en zeggen: “Hier staat het, dit zegt Gods woord, zo is het, zo moet
het.” Toch heeft de Bijbel in
hun theologische systeem nog steeds een belangrijk rol. Ze vinden de verhalen
van de Bijbel belangrijk. Want, zo denken ze, het telkens weer vertellen van
die verhalen heeft de christelijke gemeenschappen gevormd. Als de verhalen van de
Bijbel worden verteld, dan reageren de luisteraars daarop. Ze worden er door
beïnvloed. Door het luisteren naar de verhalen van de bijbel worden
geloofsgemeenschappen gevormd. Met eigen tradities, overtuigingen, gebruiken,
met een eigen gemeenschapsleven. Het gaat bij het
vertellen niet om het rationeel begrijpen, het gaat niet om het uitleggen en
het toepassen van de Schriftgedeelten. Het gaat simpelweg om het opnieuw
vertellen van de verhalen. Op zo’n manier dat je als luisteraar als het ware
het verhaal wordt ingetrokken, zodat je het meebeleeft. De waarheidsvraag is niet
echt van belang. Of Jezus nu al of niet uit de dood is opgestaan is niet echt
van belang. Je bent vrij om te geloven wat je zelf wilt. Het gaat er om dat je
in het nu, in de tegenwoordige tijd, als het ware het verhaal van de opstanding
meebeleeft, op het moment dat het verteld wordt. Of Jezus werkelijk
opgestaan is of niet, met zulk soort vragen hielden de vrijzinnige en de
orthodoxe gelovigen zich bezig. Daar twistten ze onderling over. Zij maakten
zich beiden druk over de waarheidsvraag. Maar de postliberale theologen vinden
dat zowel vrijzinnigen en orthodoxe gelovigen op een verkeerd spoor zitten. Ze
zijn in de ogen van de postliberale theologen allebei te rationalistisch bezig.
Ze “begrijpen” niet dat het in de Bijbel, volgens de postliberale theologen,
helemaal niet om de waarheidsvraag gaat, het gaat helemaal niet om de vraag of
wat in de Bijbel staat overeenkomt met de werkelijkheid. Zo is de Bijbel,
volgens hen, niet bedoeld. De Bijbel is bedoeld om verteld te worden, om de
Bijbelverhalen als het ware binnen te stappen en zelf te beleven. Als je dat
doet, als je dat beleeft, dan gaat dat je gedrag beïnvloeden en je
overtuigingen. Deze theorie wordt
narratieve theologie genoemd (18) .
McClendon is één
van de grondleggers van deze stroming (19) . 7. De inhoud van het geloof is, volgens McClendon
niet statisch Dat is in strijd met wat
de Bijbel zelf aangeeft. De Bijbel spreekt over het “geloof dat eenmaal de heiligen is overgeleverd” (Judas 1:3). Er is
een vaststaande geloofsinhoud die is vastgelegd in de Bijbel. Een geloofsinhoud
die door de eeuwen heen en in alle culturen dezelfde blijft. Omdat de Bijbel
niet veranderd. De Bijbelse leer over God, Jezus, de Heilige Geest, de mens, de
zonde, de verlossing, de engelen, de gemeente en de toekomst veranderen niet.
Maar postliberale theologen zoals McClendon ontkennen dat. Bij hen kan de leer
zich ontwikkelen door het opnieuw vertellen van de Bijbelverhalen. De mensen
reageren daarop vanuit hun eigen beleving en cultuur. Er vindt een interactie
plaats tussen het Bijbelse verhaal, het hart van de luisterende en vertellende
mens (reader-response) en de cultuur waarin de mensen op dat moment leven. Zo
transformeren geleidelijk aan de basisconvicties. En er is, volgens
postliberale theologen, ook geen vaststaande ethiek die bestaat uit de
onveranderlijke geboden van Jezus en de apostelen. Geboden die we onder leiding
van Gods Geest moeten toepassen op ons leven. Uiteraard is dit ook weer volledig
in tegenspraak met de Bijbel zelf. Jezus sprak over zijn geboden
(Johannes 14:15, 14:21, 15:10). Onderdeel van de zendingsopdracht is het om de
bekeerlingen te leren onderhouden al wat Jezus bevolen heeft. “… en leert hen
onderhouden al wat Ik u bevolen heb” (Mattheus 28:20). Let op het “al”. McClendon wil hier niets van
weten. Ook die ethische normen, die geboden, die conventies en convicties
transformeren. 8. Deze man is dus de huistheoloog van het
Baptisten Seminarium Het denken van McClendon
wordt er bestudeerd. Ik citeer uit de door het Baptisten Seminarium uitgegeven
brochure “Andersom” het volgende: “In
2007 hebben wij de studie van McClendon voor onze seminarium studenten
verplicht gesteld.” (20) McClendons opvatting over
wat theologie behoort te zijn, wordt in grote lijnen gevolgd. In navolging van
McClendon wordt het funderingsdenken afgewezen. Het gevolg is dat er
voorgangers/predikanten afstuderen die dit postmoderne, postliberale denken van
McClendon en van docenten als Henk Bakker, geheel of gedeeltelijk hebben
aanvaard. Deze predikanten geloven
niet in de woordelijke en volledige inspiratie van de Bijbel. Ze geloven niet
in de onfeilbaarheid van de Bijbel. De meesten zullen openstaan voor de
opvattingen van de historische en literaire Schriftkritiek. Ze geloven niet in
de begrijpelijkheid van de Bijbel. Ze geloven niet dat het mogelijk is om met
zekerheid vast te stellen wat de Bijbel over een bepaalde zaak leert. Als dit soort voorgangers
worden aangesteld in de gemeenten dan gaan ze aan het werk. Dan gaan ze de
gemeenten en de gemeenteleden ‘transformeren’. Ze gaan ze ‘afbrengen’ van het
funderingsdenken. En als de Bijbelvisie is veranderd, dan kunnen ze ook
allerlei opvattingen gaan veranderen. Dan kunnen ze mee bewegen met de ongelovige
cultuur. Dan kunnen er nieuwe convicties ontstaan over de positie van de vrouw,
homoseksualiteit, de zorg voor de schepping, enzovoort. Een illustratie van
soepel meebewegen, is wat docent Henk Bakker doet in zijn bijdrage aan het boek
“En God zag dat het goed was” (21) . Hij geeft daar een illustratie van het transformeren van een convictie. In het boek beweert hij
dat er geen duidelijk oorzakelijk verband is tussen zonde en dood. De Bijbel
zegt dat de dood het gevolg is van de zonde. De dood en de vergankelijkheid
kwamen de schepping in door de zonde van Adam en Eva. Maar nee, zo simpel en
duidelijk is het allemaal niet volgens Bakker. Volgens hem is het helemaal niet
zo duidelijk dat de zonde van Adam en Eva (de zondeval) de oorzaak is van de sterfelijkheid
van de mensen. Zo maakt hij ruimte voor
theïstisch evolutionisten die beweren dat er al dood was voordat de zondeval
plaatshad, dat er al dood was voor de overtreding van Adam en Eva. Met
gekunstelde en onjuiste argumenten redeneert hij het duidelijk onderwijs van de
Schrift over het verband tussen zonde en dood weg. Je vraag je af: hoe komt
hij op er? Hoe is hij tot deze standpunten gekomen? Zou hij nog eens naar het
verhaal van de schepping en de zondeval hebben geluisterd, is hij in het verhaal
binnengetreden, heeft hij het meebeleeft. Is er bij hem een reader-response
reactie geweest, is daardoor de nieuwe ‘convictie’ bij hem ontstaan dat er geen
duidelijk oorzakelijk verband is tussen de zonde en de dood? Of gaat het om de simpele onwil om God op
zijn woord te geloven. Laat de ernst van de
situatie tot u doordringen. Deze man, een volgeling van McClendon, geeft les
aan de toekomstige predikanten. Er is dood in de pot. “Maar zodra zij van het moes
hadden gegeten, schreeuwden zij het uit: De dood is in de pot, man Gods!” (2
Koningen 4:40) -------------------------- De Eindnoten 1/Je
hebt drie soorten baptistengemeenten. Er zijn vrije baptistengemeenten, die
zijn volledig zelfstandig. En je hebt twee groepen baptistengemeenten die zich
aaneengesloten hebben. In de Unie van baptistengemeenten. En in de abc
gemeenten. De unie en de abc gemeenten zijn op het moment aan het fuseren. 2/Kijk
op het glossarium bij McClendon, https://unie-abc.nl/seminarium/glossarium 3/Postliberaal.
Liberaal betekent, in dit verband, in het Nederlands vrijzinnig. Post betekent
voorbij. Deze theologen waren eerst vrijzinnig, maar ze zijn verder gegaan, ze
zijn die fase voorbij, ze zijn nu postliberal.
Vrijzinnig betekent dat je niet meer gebonden bent door de Bijbeltekst. Je
bepaalt zelf wat je gelooft en wat je niet gelooft uit de Bijbel. 4/The
story of Modern Theology, Roger E Olson,
pp. 653, 659 5/De
gekopieerde link werkte niet. Als alternatief: vul in de google
zoekmachine in: wiki en James McClendon
Jr. Het gaat om de eerste link. 6/Voor
uitleg over modernisme en postmodernisme, zie bijlage A van de studie “Wat is
er aan de hand in de evangelische wereld” www.toetsalles.nl/watis.htm . Voor de versie in Word van het
rapport met alle voetnoten: www.toetsalles.nl/wordbest/watis.doc . Modernisme gelooft in de
mogelijkheid van zekere kennis, postmodernisme niet. Het postliberalisme is een
uitingsvorm van het postmodernisme. 7/Over
de inspiratie van de Bijbel, http://www.honderdbijbelstudies.nl/de-leer-over-de-bijbel/42-de-inspiratie-van-de-bijbel/ 8/Over
de begrijpelijkheid van de Bijbel, http://www.honderdbijbelstudies.nl/de-leer-over-de-bijbel/47-de-bijbel-is-begrijpelijk/ . 9/Over de regels voor het uitleggen
van de bijbel: http://www.honderdbijbelstudies.nl/de-leer-over-de-bijbel/48-de-regels-voor-de-uitleg-van-de-bijbel/ 10/Over de onfeilbaarheid van de
bijbel: http://www.honderdbijbelstudies.nl/de-leer-over-de-bijbel/43-de-onfeilbaarheid-van-de-bijbel/
En www.toetsalles.nl/onfeilbaarheid.htm 11/Over
het gezag van de Bijbel: http://www.honderdbijbelstudies.nl/de-leer-over-de-bijbel/44-het-gezag-van-de-bijbel/ 12/Zie
de Bijbelstudies over deze onderwerpen: http://www.honderdbijbelstudies.nl/category/de-leer-over-de-bijbel/ 13/God heeft eerst de boodschap op
laten schrijven (de inspiratie). Hij heeft de tekst bewaard door de tijd heen (preservatie). Hij helpt ook bij het juist verstaan van de
bijbel (illuminatie, verlichting). En tenslotte maakt Hij ook duidelijk dat de
Bijbel van Hem afkomstig is (confirmatie). 14/Artikel 7 van de Nederlandse
Geloofsbelijdenis. Over de bijbel. “Wij
geloven zonder enige twijfeling al wat daarin begrepen is … inzonderheid omdat
ons de Heilige Geest getuigenis geeft in onze harten dat zij van God zijn” 15/Artikel 7 van de Nederlandse
Geloofsbelijdenis spreekt ook over profetie als bevestiging van de claim van de
bijbel. “… dewijl zij (de Bijbelboeken)
ook het bewijs daarvan bij zichzelven hebben (dat zij
Gods Woord zijn); aangezien de blinden zelven tasten
kunnen dat de dingen die daarin voorzegd zijn (de profetieen)
, geschieden.” 16/De
theologen spreken van de overgang van een propositionele
naar een non-propositionele benadering van de
theologie. De propositionele theologische benadering
gaat er vanuit dat de Bijbel een vaste leerstellige inhoud heeft die we met
zekerheid uit de Bijbel kunnen afleiden. We kunnen bijvoorbeeld de leer over
Christus of de leer over de verlossing vinden. En de propositonele
benadering gaat er ook vanuit dat alle informatie die de Bijbel geeft overeenkomt
met de werkelijkheid. De non-propositionele
theologie verwerpt deze standpunten. Schleiermachter,
Karl Barth en ook McClendon zijn aanhangers van non-propositionele
theologie. 17/Zie
Reilings boek “Het Woord van God” uit 1987. Waar hij
zich afzet tegen de leer dat de Bijbel het onfeilbare door Gods Geest ingegeven
woord van God is. Lees het woord vooraf van het boek. Uiteraard maakt hij weer
een karikatuur van de orthodoxe Bijbelopvatting. Voor een genuanceerde en
zorgvuldige formulering van de orthodoxe leer over de Bijbel, zie de Chicago
Verklaringen, deel I en deel II. www.toetsalles.nl/htmldoc/Chicago.htm . Zie ook hoofdstuk I van het
document “Wat is er aan de hand in de evangelische wereld” www.toetsalles.nl/watis.htm
, met alle voetnoten in zie de versie in Word www.toetsalles.nl/wordbest/watis.doc . Zie ook deze link op de toestalles site: www.toetsalles.nl/onfeilbaarheid.htm 18/Zie
in het glossarium op de site van het Baptisten Seminarium, bij Narratieve
Theologie. (Het glossarium is de bespreking van een aantal kernbegrippen uit de
theologische lessen van het seminarium.) https://baptisten.nl/images/seminarium/documenten/Glossarium_2020-2021.pdf 19/Ik
citeer van de wikipedia pagina over McClendon. “McClendon helped found what
came to be known as the narrative theology movement in the
late 1960s.” Helaas
werkte het kopieren van de link niet. Als
alternatief: voer in de google zoekmachine in: wiki James Mcclendon jr. Het gaat
om de eerste link. 20/Andersom, p. 115. Dit is de link naar de
brochure. https://unie-abc.nl/seminarium/23-seminarium/publicaties/baptistica-reeks/40-deel-7-andersom 21/Voor
en bespreking van Bakkers bijdrage aan het boek, klik hier: www.toetsalles.nl/pdf/bakker1.pdf . |