De
psychologisering van het geloof
Zelfliefde
- Zelfaanvaarding - Positief zelfbeeld
Het integreren van je vrouwelijk of mannelijk deel
De laatste jaren
wordt in toenemende mate binnen evangelische kringen een psychologische in
plaats van een bijbelse boodschap gebracht. Door het gebruik van christelijke
woorden misleidt men de gelovigen. Het klinkt christelijk maar de
basisgedachten zijn ontleend aan b.v. de humanistische psychologie. Naast het gebruik van
christelijke woorden wordt ook geprobeerd om via enkele bijbelteksten een bijbelse
onderbouwing en verantwoording te geven. Om dat te bereiken worden geregeld bijbelteksten verkeerd uitgelegd.
Men leest in de tekst wat er niet staat en bij de uitleg wordt niet op het
verband waarin het bijbelgedeelte staat gelet.
Er zijn momenteel in het bijzonder twee psychologische stromingen die op dit
moment 'christelijk vermomd' binnen de evangelische beweging worden
uitgedragen.
De ene is de radicaal humanistische psychologie (Maslov, Fromm, Adler) met een
boodschap over zelfliefde, zelfaanvaarding en een positief zelfbeeld (zelfrespect). De
stelling is dat zonder zelfliefde, zonder zelfaanvaarding en een positief zelfbeeld, je
niet goed kan functioneren.
De andere is de Jungiaanse psychologie met een boodschap over het integreren
van het mannelijk of vrouwelijk deel van onze persoonlijkheid. Een man moet
zijn vrouwelijke deel ontdekken en integreren. En een vrouw haar mannelijk
deel. Pas dan wordt je een volledige persoonlijkheid.
In de 'christelijke' versie van deze beide psychologische stromingen wordt geleerd dat
het niet alleen voor het psychologisch en sociaal functioneren
nodig is om zelfliefde te leren en om je andere, je mannelijke of je vrouwelijk
deel te integreren. Men stelt dat dit ook voor het geestelijk funktioneren
noodzakelijk is. Eerst als je leert om jezelf lief te hebben en hoog te achten
ben je in staat om anderen lief te hebben en pas als je als man geleerd hebt om
je vrouwelijke deel te integreren ben je in staat om echt contact met God te
hebben.
A.
Zelfliefde, zelfaanvaarding, positief zelfbeeld, zelfrespect
Zelfliefde - in het licht van de bijbel
Dit is de overzichtstudie over het onderwerp. Hieronder staan de
linken naar de afzonderlijke punten.
1. De bijbel gaat er vanuit dat de mensen zichzelf liefhebben
2. Onze zelfliefde als norm voor het liefhebben van de naaste
3. In de bijbel staat geen enkele oproep om jezelf lief te hebben
4. Het probleem is eerder dat de mensen te veel van zichzelf houden
5. Zelfliefde is speciaal kenmerkend voor de mensen in de laatste dagen
6. Is alle zelfliefde zondig? Het verschil tussen zelfzorg en zelfzucht
7. Liefde gaat tegen zelfzucht in
8. Jezelf wegcijferen of voor jezelf kiezen?
9. Hoe zit het dan met assertiviteit?
10. Een bijbelse kijk op onszelf
11. Wat maakt ons tot wat we op dit moment zijn?
12. Blij zijn met jezelf?
13. Zelfbeeld: negatief, positief, realistisch
14. Zelfaanvaarding?
15. Spraakverwarring over zelfliefde
16. Zijn we het waard dat God ons liefheeft?
17. Is onze boodschap aan de mensen dat ze een parel in Gods hand zijn?
18. Moeten we onszelf eerst leren liefhebben voordat we een ander kunnen liefhebben?
19. De bron van de theorie dat we onszelf moeten leren liefhebben
20. Robert Schuller - de goeroe van de zelfliefde
21. Een ander evangelie
Een preek over zelfliefde gehouden in Willow Creek gemeente de Pijler
Uitgezonden 16 januari 2005 via de zendtijd voor de kerken.
Een illustratie van de 'zelfliefde' prediking.
Artikel van Rick Warren over zelfliefde
Verschenen in het damesblad 'Ladies Home Journal'(maart, 2005)
Een illustratie van de zelfliefde prediking
Robert Schuller - pionier en goeroe van de zelfliefde prediking
Schuller is de pionier van de 'christelijke'zelfliefde boodschap. Hij gebruikt met name de
term 'selfesteem', zelfrespect.
Voor meer informatie over Schuller,
klik hier.
De psychologische bronnen
van de 'christelijke' zelfliefde, zelfrespect boodschap
Eigenliefde en zelfaanvaarding?
Een kritische beschouwing. Door Els Nannen. Een grondige studie.
Erich Fromm en de eigenliefde
Hoofdstuk 1 van de brochure van Els Nannen
Walter Trobisch en de eigenliefde
Hoofdstuk 2 van de brochure van Els Nannen
Over de eigenliefde in Mat. 22:29 - eigenliefde het gebod van het uur?
Hoofdstuk 3 van de brochure van Els Nannen
Over
de zelfaanvaarding
Hoofdstuk 4 van de brochure van Els Nannen
B. Het
integreren van het vrouwelijke en mannelijke deel
Voorbeelden van 'evangelische' leraren die belangrijke elementen van de
Jungiaanse psychologie hebben overgenomen en uitdragen in hun onderwijs.
Leanne Payne - crisis in mannelijkheid
Leanne Payne
beweert dat wij slechts een volkomen en goed functionerend mens kunnen worden
als we ons andere deel integreren. Als een man zijn veronderstelde vrouwelijke
deel en als een vrouw haar veronderstelde mannelijke deel onderkent en in zich
opneemt. Payne
beweert dat allerlei psychologische problemen ontstaan als er geen goede
integratie is. Een van de zeer kwalijke dingen die zij leert is dat mannen zonder integratie
van hun vrouwelijke deel de stem van God niet goed kunnen horen. Jung had zijn
leringen uit de gnostiek. God is in de
wereld van de gnostiek zowel mannelijk
als vrouwelijk (androgyn). De mens is in hun gedachten ook mannelijk en
vrouwelijk (androgyn). De nood van de mens is dat het vrouwelijke en mannelijke
is gespitst. De weg terug tot volheid is de intergratie van deze, naar men
veronderstelt, twee delen van de menselijke persoonlijkheid.
Dit raakt zowel het Godsbeeld als het mensbeeld en ook de visie op verlossing.
(Voor meer informatie over Leanne Payne, klik hier.)
C. De relatie tussen het christelijke geloof en de psychologie