Trin, Mattheus
van der Steen, Durf te dromen Een
bijbelse toetsing van de boodschap die door Van der
Steen en Trin wordt uitgedragen. Noot
over de gebruikte bronnen Van
der Steen heeft het boek "Durf te dromen" geschreven. Dit boek wordt
in deze studie gebruikt als de voornaamste bron. Als uit het boek wordt
geciteerd of als naar een bepaald gedeelte van het boek wordt verwezen dan
staat het pagina nummer tussen haakjes er achter. De notering (100) verwijst
dan naar bladzijde honderd. 1.
Wat is Trin? 3.
De organisatie zit op
de lijn van de Toronto Blessing 4.
Trin stond achter de
zogenaamde Lakeland Outpouring (Tod Bentley) 5.
Aanhanger van de
word-faith leer 6.
Wordt vrij van de geest
van armoede. Het welvaartsevangelie 9.
Op de grond vallende
kankergezwellen. Geneest de zieken. 10.
Laat Trin de bewijzen
overleggen 11.
Niet bidden maar
proclameren 12.
Kritiek op hem en
andere predikers vindt hij een vorm van verraad 13.
Nauwelijks beheerste
agressie 15.
De grote
eindtijdopwekking gaat er, volgens Trin, nu echt komen 17.
Onverantwoord
bijbelgebruik 18.
De aantrekkingskracht
van Trin en Van der Steen (de mooie
verhalen, de manifestaties, de goede muziek, etc.) 19.
Het is een gevaarlijke
beweging 20.
Conclusie Stichting
Trin is opgericht door Mattheus van der Steen, toen hij in Kosovo werd
geconfronteerd met de dramatische gevolgen van de genocide. Het doel is het
ondersteunen van weduwen en wezen wereldwijd. Dit
is een activiteit waar het hart van elke oprecht christen zich over verheugt.
Het maakt ook dat ik ergens, ondanks alles, toch een zwakke plek voor
Mattheus heb. Toch
moet er voor Trin en Van der Steen gewaarschuwd worden omdat ze in hun andere
activiteiten ernstige dwalingen uitdragen.
Wat
is er dan mis? Van
der Steen en Trin zijn extreem charismatisch. Niet zo maar charismatisch maar
extreem charismatisch. Boven op de gewone pinksterleringen, zoals de
leer dat iedere gelovige in tongen kan spreken, dragen ze ook de leringen en
de ervaringen van de Toronto Blessing uit. En ze brengen de word-faith leer,
het welvaartsevangelie en de latter rain dwaling. Hieronder
worden deze punten één voor één besproken. Voor
informatie over de charismatische beweging, klik hier. Voor
informatie over de Toronto Blessing, het 'power'
christendom, klik hier Voor
informatie over de word-faith dwalingen, klik hier. Voor
informatie over de latter rain, klik hier. Voor
een serie bijbelstudies over de Heilige Geest, klik hier Je
ziet in de praktijk dat het powerchristendom, de word-faith beweging, de
latter rain eschatologie en het welvaartsevangelie meestal samengaan. Dat is
ook het geval bij Trin. 3. De organisatie zit op
de lijn van de Toronto Blessing Dit
wordt ook wel het 'power' christendom genoemd. Alles draait om power, om
kracht, om manifestaties van de Geest. Tijdens
de Toronto Blessing kwamen onder meer de volgende onbijbelse fenomenen voor: vallen in de geest,
ongecontroleerde spastische bewegingen, hysterisch en irrationeel lachen,
dronken in de geest, dierengeluiden (loeien als koeien, kakelen als kippen,
blaffen, etc.). Dit en soortgelijke dingen worden beschouwd als tekenen van
de werkzaamheid van Gods Geest, als manifestaties van de Heilige Geest. Voor
een voorbeeld van het zogenaamde heilige lachen en geestelijke dronkenschap,
klik hier. Op deze
video zie je twee bekende word-faith leraren. Het gaat om Kenneth Hagin, de
peetvader van de gehele beweging en een andere prominente prediker. Je ziet
ze ongecontroleerd en volkomen irrationeel schateren, terwijl ze 'onder de zalving' zich gedragen
als aangeschoten dronkaards. Bij
Van der Steen komen dit soort zaken, onder meer het vallen in de Geest, ook
voor. Ik citeer een ooggetuige van een bijeenkomst van Trin: "veel
mensen gaan naar voren om voor zich te laten bidden, anderen vertonen meer
lichamelijke reacties zoals trillen over hun hele lichaam, vallen, kronkelen,
roepen." En "In de gangpaden en met name voor in de zaal wordt
gedanst. Naar het zich laat aanzien gaan mensen helemaal los. Veel mensen
vallen op de grond, of maken onnatuurlijke bewegingen (heen en weer schudden,
trillen), er klinken allerlei brullen en andere geluiden, er wordt veel
gelachen en gegiecheld. Meer achterin liggen de mensen te soaken. Ze liggen
op de grond en zijn niet of nauwelijks aanspreekbaar. Als we de zaal
verlaten, moeten we over hen heen stappen." Van
der Steen en zijn medewerkers geloven dat de Toronto Blessing een echte
opwekking was. Ze zijn bezig om hun eigen versie van deze pseudo-opwekking te
promoten. Men spreekt over "The Dutch Outpouring". Ze
dragen de boodschap van de Toronto Blessing ook theoretisch uit. Zo
verspreidt Trin een boekje
van W.J. Ouweneel waarin hij het vallen in de Geest verdedigt. Het
vallen in de Geest is, samen met het heilig lachen (dronken in de Geest), het
paradepaard van het 'power' christendom. Dit soort manifestaties bewijst, in
hun ogen, dat de Geest van God in hun midden is. Men spreekt over "de
manifeste aanwezigheid van de Heer". Het wordt door hen beschouwd het
als een openbaring, als een manifestatie van het koninkrijk van God. Het is
hun voornaamste troefkaart, samen met de 'genezingen' die er zouden
plaatsvinden, dit laatste wordt verderop in deze studie behandeld. De
bekende Lakeland opwekking, met Tod Bentley, was een nieuwe openbaring van de
Toronto Blessing. Dezelfde fenomenen deden zich voor. 4. Trin stond achter de
zogenaamde Lakeland Opwekking In
feite staat Van der Steen er nog steeds achter. Hij keurt het overspelige
gedrag van Tod Bentley af, maar hij is er nog steeds van overtuigd dat het
een echte opwekking was. Van der Steen, en het Trin Team zijn er indertijd
als team heengegaan en ze kwamen enthousiast terug. In
de Trin Newsletter van 27 juni 2008 schreef hij het volgende over Bentley en
de Lakeland Opwekking: "Het enige dat we als Trin over Lakeland willen
zeggen is dat het de meest pure vorm van opwekking is." Deze uitspraak geeft aan
in welke richting we moeten denken als Van der Steen het over opwekking heeft. Dan denkt hij aan alles
wat plaats vond in Lakeland, waaronder vallen in de geest, ongecontroleerd
lachen, dronken in de geest en ander bizar gedrag. Naast
deze uitingen, die gebruikelijk zijn voor zulke charismatische
"outpourings", was er in Lakeland veel meer dat niet deugde. Zo
beweerde Bentley dat er talloze genezingen plaatsvonden. Maar toen hij daar
herhaaldelijk naar gevraagd werd kon hij geen enkele genezing met een medisch
attest staven. Verzoeken om inzage in de financiën van de
opwekkingsbijeenkomsten, waar avond aan avond duizenden mensen de
collecte-emmers vulden, werden afgewimpeld. Het
ontbreken van bewijs voor de veronderstelde vele genezingen en een financieel
ondoorzichtig beleid zijn schering en inslag bij vele andere extreem
charismatische predikers, zoals b.v. de door hem in
het boek genoemde Benny Hinn en Oral Roberts. Bentley
vertoonde nog ander bizar gedrag. Bizar gedrag dat uniek voor hem was.
Bijvoorbeeld zijn bewering dat God hem opgedragen had zichzelf te tatoeëren
zodat hij er uitzag als een ruwe biker. Te denken valt ook aan het in de buik
stompen van een zieke en het in het gezicht schoppen van een andere zieke.
Dat was allemaal te zien op Youtube. Hij beweerde dat God hem daar opdracht
toe gaf! (Voor
meer informatie over Tod Bentley, klik hier) Bedenk
dat Van der Steen het gebeuren in Lakeland "de meest pure vorm van
opwekking" noemde. Let op wat hij zegt. Hij is er niet slechts van
overtuigd dat het in Lakeland om een echte opwekking ging. Hij vond het zelfs
de meest pure (dat is de meest zuivere) opwekking die kan voorkomen. Helaas
is het persoonlijk slecht afgelopen met Bentley. Nog terwijl de Lakeland
'outpouring' bezig was had hij een verhouding met een andere vrouw. Dat had
overigens weinig effect op zijn "bediening". Zonde of geen zonde,
de mensen bleven b.v. 'vallen in de
geest'. Hij is inmiddels gescheiden en met de andere vrouw getrouwd. 5. Aanhanger van de
word-faith leer Van
der Steen is een aanhanger van de word-faith leer. Hij spreekt dingen tot
aanzijn. Door gebruik te maken van "de wetten van het geloof"
spreekt hij dingen tot aanzijn. Als je "het" in geloof uitspreekt
(proclameert) dan heb je het. In het Engels spreekt men
over "name it and claim it" of "positive confession". Je
moet door geloof "in je autoriteit als christen" gaan staan en zo
de beloften van God tot werkelijkheid proclameren. Simpel
geloof dat God zijn belofte zal vervullen is niet genoeg. Ook gelovige gebed
is niet genoeg. Essentieel is dat het ook in geloof geproclameerd wordt. Voor
uitleg over de word-faith leer, klik hier. In
het boek vertelt Van der Steen telkens weer hoe hij allerlei dingen in geloof
"proclameert" waarna precies gebeurt wat hij had geproclameerd. Dat
doet hij met gezondheid, genezing Hij
zegt bijvoorbeeld dat je niet zozeer moeten bidden voor de zieken. In plaats
van te bidden moet je genezing over
hen proclameren. In geloof de ziekten bevelen om te vertrekken en in geloof
genezing proclameren. In geloof verklaren dat de ander genezen is. Of dat je
zelf genezen bent. Ook al merk je er nog niets van. Dat
heeft hij b.v. ook met zijn vrouw gedaan. Zijn vrouw had een beschadiging
opgelopen in haar oor en in haar motoriek. Ik citeer: "We gingen de Heer
in geloof danken voor haar genezing, die uiteindelijk anderhalf jaar later …
zou plaatsvinden.." (138) Ik
citeer: "In de bijbel lezen we nergens dat we op een speciale manier
voor de zieken moeten bidden. Er staat overal geschreven dat we de zieken
moeten genezen; dat is heel wat anders dan voor de zieken bidden …in mijn
bijbel lees ik nergens dat Jezus bad voor de zieken. Hij genas ze, hij sprak
de ziekte …..aan en de mensen werden
genezen …." (135) "Er
staat duidelijk geschreven dat de gelovigen, jij en ik dus, dezelfde
autoriteit gekregen hebben. Misschien moeten we ophouden met alleen maar te
bidden voor de zieken en leren om in autoriteit te gaan staan en ze in Jezus
naam te genezen." (135) Lees
eens, in dit verband, het verhaal van een voormalige hoofdredacteur van het
Amerikaanse blad Charisma. Charisma is het leidende blad in de Amerikaanse
Charismatische beweging. Lees hoe hij zijn genezing proclameerde en hoe dat
afliep, klik hier. Ook
andere problemen worden, "in geloof en in de autoriteit van de
christen", bevolen om te verdwijnen. Dat
doet hij met financiën Van
der steen en Trin bevelen de financiën om te verschijnen. Ik citeer:
"Heer we roepen financiën te voorschijn in de naam van Jezus" (artikel ND,
30-4-08) Als je werkelijk
"geloof" hebt dan proclameer je in Jezus naam het geld binnen. De
magische invloed van negatieve woorden, van kritiek In
de word-faith beweging kent men een soort magische kracht aan woorden toe.
Vandaar het enorme belang dat aan proclameren, het hardop uitspreken in
geloof, wordt gehecht. Gedachten
en vooral woorden die uitgesproken worden hebben, in hun visie, een bovennatuurlijke invloed. Bijvoorbeeld
als je negatief over een ander spreekt dan breng je, zo stelt men, daardoor
een vloek over hem of haar. Van
der Steen vertelt dat hij een keer plotseling enorme rugpijn kreeg. Hij
ontdekte dat dit precies begon op het moment dat er een vergadering van
christelijke leiders bijeen was waarin hij werd bekritiseerd (203). De
woorden van deze leiders zetten bovennatuurlijke krachten in werking met als
gevolg zijn rugpijn. Ik
citeer: "Dat (die kritiek) had onmiddellijk een geestelijk en fysiek effect op mijn lichaam;
het was precies op het moment dat zij zo negatief over mij praatten dat ik
die enorme pijn kreeg." (203) Voor
dit soort gedachten is geen grond in
de bijbel te vinden. Voor een bespreking en weerlegging van deze gevaarlijke
word-faith vloekleer, zie de bespreking van het boek "Vloek of
Zegen" van Derek Prince, klik hier. Lees
vooral ook het gedeelte over de benen van mevrouw Prince, klik hier. Mevrouw
Prince is de vrouw van Derek Prince. Prince
is één van voorbeelden van Van der Steen, hij noemt hem diverse malen
positief in zijn boek. Veel van de theologie van Van der Steen is afkomstig
van Prince. 6. Wordt vrij van de geest van
armoede. Het welvaartsevangelie. Christenen
met een geest van armoede Ik
citeer Van der Steen: "Er zijn christenen die alleen maar
tweedehandspullen hebben, alles ziet er goedkoop en sober uit. En zeker bij
zendelingen zie je deze geest van armoede; zij lopen rond in tweedehands
vodden, rijden in oude autootjes, zitten op doorgezakte banken en verplaatsen
zich op doorgeroeste fietsen. Ik geloof dat God betere plannen heeft voor
Zijn zonen en dochters. Hij is de koning der koningen en alles is aan Hem
onderworpen. God
wil ons vrijmaken van deze geest van armoede." (98,99) Het
goede nieuws volgens van Van der Steen: "God wil ons vrijmaken van deze
geest van armoede." (99) Niet
tweedehands, goedkoop en sober Ik
citeer: "Er zijn christenen die alleen maar tweedehandspullen hebben,
alles ziet er goedkoop en sober uit" (98) Tweedehands,
goedkoop en sober. Zo moet het volgens hem niet zijn. Dat is niet Gods
bedoeling voor zijn kinderen. Hoe moet het dan zijn? Nieuw in plaats van
tweedehands? Duur in plaats van goedkoop? Luxueus in plaats van sober? Het
is een teken dat je "een geest van armoede hebt" als je in een oude
auto rijdt. Hoe erg moet het daarom, in zijn ogen, wel niet met een christen
gesteld zijn die zelfs geen geld voor een voor een klein oud autootje heeft.
Dan is zo iemand wel helemaal in de greep van de armoedegeest. Link
naar een toepasselijk cartoon, klik
hier. Hoe
onderbouwt hij deze beweringen? Ten
eerste gebruikt hij daarvoor Deuteronomium Als
de Israëlieten het verbond braken, en niet naar de wet van Mozes leefden, zou
God zijn vloek zenden. Als ze wel gehoorzaamden zou God hen zegenen. Het gaat
bij de vloek en zegen om allerlei aardse zegeningen: vruchtbaarheid (veel
kinderen), vruchtbaarheid van het vee, overvloedige oogsten, overwinning in
de (letterlijke) oorlog, gezondheid. Van
der Steen past dit zonder omwegen op zichzelf en op alle christenen toe. Ik
citeer: "We lezen Deuteronomium
18:1- Volgens
Van der Steen heeft Jezus door zijn sterven aan het kruis de verbondsvloek
weggenomen en de verbondszegen voor ons verdiend. Net als alle andere
word-faith dwaalleraren leert Van der Steen dat Jezus aan het kruis niet
alleen de vergeving der zonden maar ook rijkdom, gezondheid en succes voor
ons heeft verdiend. Van
der Steen leert dat Jezus aan het kruis "de vloek van de armoede"
heeft weggenomen (100). Een christen hoeft dus niet meer in armoede te leven.
Hij moet de geest van armoede afleggen en in geloof rijkdom claimen en over
zijn leven proclameren. Hij
haalt de bedeling van de wet en de bedeling van de genade door elkaar. Het
verbond met Mozes werd gesloten met het volk Israël. De gemeente is niet
onder dat verbond. Deuteronomium
28 kun je daarom niet zomaar toepassen op de christenen. De
zegeningen en vloeken die in Deuteronomium 28 worden beschreven betreffen aardse
zaken: gezondheid, succes in de oorlog (letterlijk), vruchtbaarheid,
goede oogsten, etc. De zegeningen van de gemeente zijn hemels. In
Christus zijn wij met allerlei geestelijke zegeningen gezegend.
"Gezegend zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons met
allerlei geestelijke zegeningen in de hemelse gewesten gezegend heeft in
Christus." (Efeze 1:3) In
het Nieuwe Testament, in het onderwijs van de apostelen aan de christenen,
wordt ons nergens welvaart, vruchtbaarheid, overwinning in letterlijke
oorlogen, gezondheid en dergelijke zaken toegezegd. Verder
wijst Van der Steen op de bijbeltekst waarin staat dat Jezus voor ons arm is
geworden om ons rijk te maken (2 Kor. 8:9). Daar trekt hij de conclusie uit
dat het nu al de bedoeling van Jezus is dat we rijk zouden zijn. God zal ons
inderdaad rijk maken, we zullen straks met Christus op de troon zitten, we
zijn erfgenamen van God (2 Tim. 2:12; Rom. 8:17). Maar we hebben deze erfenis nog niet, we hebben
alleen nog maar een onderpand gekregen. (Rom. 8:18-25, 2 Kor. 1:22 en 5:5, Efeze 1:4). We zullen de erfenis pas
ontvangen bij de wederkomst van Christus. Paulus
schrijft over christenen die zich nu al koning hebben gemaakt (1 Kor.
4:8-13), dit is precies wat Trin doet. "Reeds zijt gij verzadigd, reeds
zijt gij rijk geworden, zonder ons hebt gij u koning gemaakt." (4:8)
Paul stelt daar zijn eigen situatie tegenover: "Als ten dode gedoemden
…. tot op dit ogenblik verduren wij honger, dorst, naaktheid, vuistslagen en
een zwervend leven, wij verrichten zware handenarbeid" (4:9-12) Van
der Steen redeneert vanuit het kindschap Gods. God is in Christus onze vader.
God is koning en daarom zijn wij koningskinderen. Tot zover klopt de
redenering, maar daarna gaat hij fout. Hij zegt: een koningskind kan niet in
armoede leven. Daarom behoort een christen in plaats van een oude
doorgeroeste fiets een mooie topklasse auto te hebben. Wat hij zegt heeft
geen grond in de bijbel. God belooft alleen in onze basisbehoeften te
voorzien (Matth. 7:6-11) en zelfs op dat gebied kan hij ons ook af en toe
beproeven (Deut. 8:3). Paulus had in zijn bediening als apostel geregeld te
maken met honger, dorst en naaktheid (1 Kor. 4:11). Van
der Steen wijst ook nog op het geven van tienden. Als jij tienden geeft dan
krijg je materiële voorspoed van God. Echter, ook dit was weer tot het volk
Israël gezegd. De opdracht tot het geven van tienden is een onderdeel van de
wet van Mozes. In het onderwijs van de apostelen, zoals we dit in de brieven
van het Nieuwe Testament vinden, wordt het geven van tienden niet
geleerd. Als
je in armoede leeft ligt dat aan jezelf De
consequentie van de leer van Van der Steen is dat het uiteindelijk aan jezelf
ligt als je in armoede leeft. Ik citeer: "Om in de zegen te wandelen
moeten we letterlijk de vloek haten!. We zullen een beslissing moeten nemen
die kwaliteit aan ons leven zal geven, namelijk de zonde te haten … en zaken
als geestelijke en lichamelijke ziekte ….en rampen en armoede te haten."
(100) Armoede
is volgens hem je eigen schuld. Ik citeer: "Hij, Jezus, geeft ons de
macht om vermogen te verwerven." (101) En "God geeft ons de kracht,
de mogelijkheid om welvaart en rijkdom te verwerven." (97) Dus
als je in armoede leeft dan komt dat omdat je de macht om rijkdom te
verwerven, die Jezus je gegeven heeft, niet gebruikt. In
de bijbel lezen we over christenen die in armoede leefden. Er
waren in Judea en Jeruzalem vele armen in de gemeenten. Jakobus en de
apostelen Petrus en Johannes hebben Paulus daarom speciaal op het hart
gedrukt om deze armen te gedenken. "
….alleen moesten wij de armen blijven gedenken, en ik heb mij daarom ook beijverd
om dat vooral te doen." (Gal. 1:9,10) Daarom organiseerde Paulus
collecten voor hen (1 Kor 16:1-4). Jammer
dat Jakobus, Petrus, Johannes en Paulus niet het geestelijke inzicht van
Mattheus van der Steen hadden. Als ze dat hadden gehad dan hadden ze geen
collecten voor de armen hoeven te organiseren. Dan hadden ze het probleem van
de armoede op een andere manier kunnen oplossen. Het enige wat zij, als de
welvaartsleer van Van der Steen waar zou zijn, hadden moeten doen is de armen
te leren om in geloof Gods beloften
van rijkdom over hun leven te proclameren. Als
je de armen dat leert doen dan heb je een structurele "oplossing"
voor het armoede probleem onder de christenen gevonden. Zie
voor een uitgebreide bespreking van deze valse leer de studie over het boek
"Vloek of Zegen" van Derek Prince, klik hier. Een
valse leer die de zwakken beschadigt De
onbijbelse welvaartsleer van Van der Steen beschadigt de zwakken onder ons.
En dat is een zeer kwalijke zaak. Denk b.v. aan de chronisch zieken en de
gehandicapten, velen van hen hebben niet veel inkomen. Dat zij het financieel
moeilijk hebben ligt echter, volgens deze leer, aan henzelf. Overigens
geldt dat natuurlijk, volgens de gebruikelijke word-faith leer, ook voor hun chronische ziekte of
handicap. Ook dat is, volgens de word-faith leraren, Gods bedoeling niet. Ze
moeten ook op dit gebied Gods beloften over hun leven proclameren. Ze moeten
in geloof genezing over henzelf proclameren. Een
grote nadruk op het geven van tienden is een vast onderdeel van het onderwijs
van de word-faith leraren. Op
die manier verzekeren ze zich van een voortdurende stroom van inkomsten.
Inkomsten voor hun bediening, en vaak ook voor hun eigen riante inkomen. Want
je kunt als word-faith leraar
natuurlijk niet in een oud autootje rijden, om een punt te noemen.
Immers rijden in een oud autootje zou getuigen van een geest van armoede. Je
bent tenslotte een koningskind. (Zie het punt hierboven, punt 6). Ik
weet niet hoe het inkomen van Van der Steen geregeld is. Maar ik vermoed dat
hij, als koningskind, niet in de greep van een geest van armoede is. Zijn
spullen zijn vast niet tweedehands, goedkoop en sober. De
word-faith leraren beweren dat het geven van tienden noodzakelijk is voor het
verkrijgen van Gods zegen op je leven. Als je geen tienden geeft van al je
inkomsten dan zul je niet gezegend worden. Je zult de zegen (het succes, de
rijkdom, de gezondheid), zo leert men, alleen ontvangen als je stipt de
tienden betaalt. Ik
citeer: "Een belangrijk principe om de zegen van de Heer te ontvangen is
het geven van tienden" (96) Van
der Steen citeert Spreuken 3:9,10. "Vereer de Here met uw rijkdom (met datgene
wat je hebt) en met de eerstelingen (tienden) van AL uw inkomsten, dan zullen
uw schuren met overvloed gevuld worden en uw perskuipen overstromen."
(96,97) Als
jij je tienden geeft dan zul je zelf gezegend worden, onder meer met
materiële voorspoed. Het
geven van tienden wordt in de wet van Mozes voorgeschreven. In het onderwijs
van de apostelen in het Nieuwe Testament lezen we niets over het geven van
tienden. (Voor meer informatie over dit onderwerp verwijs ik naar de
bijbelstudie over het geven van tienden, klik hier.) Van
der Steen geeft in het boek gedetailleerde instructie over het geven van
tienden. Hij wijst er op dat de tienden moeten worden berekend over je bruto
inkomen (96). Hoe weet hij dat eigenlijk? Heeft God hem dat direct
geopenbaard? En
hij wijst erop dat we de tienden niet allemaal aan één gemeente (aan onze
eigen gemeente) moeten geven. (96)
Waar baseert hij dit op? Deze opmerking lijkt niet geheel vrij te zijn
van eigen belang. Want als mensen hun tienden volledig aan hun gemeente geven
dan zou er weinig voor organisaties als b.v. Trin overblijven. Van
der Steen heeft een, voor evangelisch Nederland, nieuw concept voor
fondswerving ingevoerd. Trin heeft het begrip "partners" ingevoerd,
compleet met pasjes en privileges die alleen voor partners gelden. Als
beloning voor je regelmatige financiële steun en je betrokkenheid, belooft
Van der Steen, dat een vrijwilliger van Trin dagelijks voorbede voor je doet
en "de beloftes van God over je leven proclameert". Ook krijg je
kortingen en ben je welkom op exclusieve partnerbijeenkomsten (party's). Als
ondernemer kun je zelfs Business Partner worden. Voor 100 euro per maand
wordt er dan een link op de Trin-website geplaatst en ook op de partner party
wordt de naam van je bedrijf vermeld. Wie
toezegt Trin per maand met minimaal een tientje te ondersteunen komt in ruil
daarvoor "onder de zalving die op onze bediening ligt", zo staat in
een wervingsbrief, "Wat zich zal uiten door bloei in je persoonlijke
leven, op geestelijk, sociaal, mentaal en financieel gebied." Van
de Steen vertelt dat er drie medewerkers zijn aangesteld die de hele dag
bidden voor de donateurs. "dan komt de zegen vanzelf". Het
komt er dus op neer dat je een aantal privileges koopt, privileges op
materieel en geestelijk gebied. Het
lijkt tegenstrijdig. Aan de ene kant vertrouwt Van der Steen op God, hij
proclameert het geld in geloof binnen. Maar aan de andere kant moet het
blijkbaar wel binnengepraat worden. Ondermeer door mensen aan je te binden en
ze te lokken met een dergelijk partnerplan. Figuren
als Benny Hinn, T.L. Osborn en Oral Roberts zijn grote voorbeelden van hem.
Zij gebruik(t)en een groot deel van de samenkomst voor geldzaken. Het liefst
vlak voor het bidden voor de zieken. Dan horen de zieken, die op dat moment
aanwezig zijn, dat ze geen zegen van de Heer (lees genezing) kunnen
verwachten als ze de Heer niet vereren met hun rijkdom. Dat is bevorderlijk
voor de opbrengst van de collecte. 9. Op de grond vallende
kankergezwellen. Geneest de zieken. We
moeten volgens Trin de zieken genezen Dat
staat volgens Van der Steen overal in de bijbel geschreven. Ik citeer:
"Er staat overal dat we de zieken moeten genezen" (135) Van
der Steen beweert dat "overal" in de bijbel staat dat we de zieken
moeten genezen. Dit klopt simpelweg niet. In het onderwijs van de apostelen,
zoals dat is vastgelegd in de brieven van het nieuwe testament, worden de
christenen nergens aangespoord om "de" zieken te gaan genezen,
zelfs niet één keer. Er is geen opdracht, er is geen gebod, er is geen
aansporing om dat te gaan doen. De
enige directe opdracht om de zieken te genezen staat in Mattheus 10:8, en in
de parallelgedeelten. Deze opdracht is echter niet gericht tot alle
discipelen. Het ging hier om een speciaal uitgekozen groep. Die voor een
concrete missie deze opdracht kreeg. Zoals
hij telkens doet past hij dit soort opdrachten, die niet tot christenen in
het algemeen gericht zijn, toch simpelweg toe op alle christenen. Een ander
voorbeeld van deze werkwijze is hierboven, in punt 6, besproken.
Daar is er op gewezen dat hij de verbondszegen uit Deut. 28 op alle
christenen toepast. Bij
Trin vallen de kankergezwellen op de grond Het
volgende werd gezegd tijdens de Firenight avond van Trin in Harderwijk:
"Zolang jij niet gezien hebt dat kankergezwellen op de grond vallen in
Jezus naam, moet je je mond houden met je kritiek" (Bron, het artikel uit het
ND van 30-4-2008,
klik hier) Het
lijkt me logisch dat je uit zo’n uitspraak concludeert dat bij Trin kennelijk
wel kankergezwellen op de grond vallen in Jezus naam en bij de critici niet. Hij
claimt dat de meerderheid van de zieken bij hem geneest Ik
citeer uit zijn boek: "Om eerlijk te zijn kan ik een boek vol schrijven
over de wonderen en tekenen die Jezus (door Mattheus van der Steen en zijn
medewerkers heen) het afgelopen jaar heeft gedaan ….we hebben honderden … genezingen …
meegemaakt. Ik kan maar een dun boekje schrijven over mensen die niet genezen
zijn" (139) Hier
beweert hij nog al wat. Om de genezingen te beschrijven heeft hij een dik
boek nodig. Voor het beschrijven van de mensen die niet zijn genezen heeft
hij maar een dun boekje nodig. Hier claimt Van der Steen dat veel meer dan 50
procent van de zieken waarvoor hij bidt geneest. Ergens
anders schrijft hij "die avond werden velen door de Heer aangeraakt en
genezen" (134) Hoe
vaak hebben we dit soort claims in het verleden al niet gehoord Telkens
verschijnt er weer een nieuwe charismatische genezer die vele genezingen
claimt. Terwijl onderzoek keer op keer aantoont dat slechts een enkeling
geneest. Zou het bij Van der Steen anders zijn? Zou hij de grote uitzondering
zijn? Voor
een uitgebreide onderbouwing van de stelling dat er maar weinig mensen
genezen bij de charismatische genezers verwijs ik naar twee artikelen over
dit onderwerp: -
Het geringe resultaat van de hedendaagse genezingsbedieningen I, klik hier. -
Het geringe resultaat van de hedendaagse genezingsbedieningen II, klik hier. Ter
illustratie wijs ik op het EO programma "Op zoek naar een wonder".
Met tien zieke mensen is de EO op een rondreis langs charismatische genezers
gegaan. Niemand genas. Ze vielen in de geest, dat wel, maar genezing dat
niet. Ik wijs ook op Tod Bentley die geen enkel bewijs voor de door hem
geclaimde genezingen kon geven, toen journalisten hem daarom vroegen. Maar,
zeg u wellicht, deze keer, bij Trin, is het toch echt anders. Hier gebeurt
het wel 10. Laat Trin de bewijzen
overleggen Hierboven
hebben we besproken dat Van der Steen claimt dat minstens de helft van alle
zieken waar ze mee bidden geneest. Hij kan een dik boek schrijven over alle
genezingen. "Om
eerlijk te zijn kan ik een boek vol schrijven over de wonderen en tekenen die
Jezus het afgelopen jaar gedaan heeft gedaan
…. Ik kan maar een dun boekje schrijven over mensen die niet genezen
zijn" (139) Als
inderdaad meer dan de helft geneest dan zouden er in Nederland al vele
honderden genezen mensen moeten zijn, als het er inmiddels al niet duizenden
zijn. Laat
Trin eens de adressen van twintig mensen geven die allen van kanker genezen
zijn. Vijftien mag ook. Bij Trin vallen, als ik het goed begrijp, naar eigen
zeggen, de kanker gezwellen op de grond. Dus het moet geen probleem zijn om
ook daar enkele gevallen van te geven. Wat zullen we nog vragen? Vijf mensen
die van suikerziekte zijn genezen. Twee mensen die genezen zijn van een
dwarslaesie, drie mensen die blind- of doofgeboren zijn en nu kunnen zien en
horen. Twee mensen die genezen zijn van het Down Syndroom. Jezus genas alle
kwalen dus dat moet geen probleem zijn. Ze
mogen er ook nog honderd andere adressen bijvoegen van mensen die van
organische ziekten zijn genezen. Organische ziekten zijn ziekten waarbij
objectief een storing in het orgaan vastgesteld kan worden. Dat
is toch niet te veel gevraagd? Er gebeuren immers volgens Trin zo veel
wonderen, die mensen moeten makkelijk te vinden zijn. Er zijn ongetwijfeld wel christelijke
artsen te vinden die bereid zijn om de genezingen te onderzoeken. Is
er geen christelijke journalist die dit eens zou willen onderzoeken? Benny
Hinn kon de adressen van de 'genezen' zieken niet leveren, Tod Bentley ook
niet. Kan Mattheus van der Steen het wel? 11. Niet bidden maar
bevelen en proclameren Een
zieke genezen is, volgens Van der Steen, iets heel anders dan voor een zieke
bidden. Ik
citeer: "In de bijbel lezen we nergens dat we op een speciale manier
voor de zieken moeten bidden. Er staat overal geschreven dat we de zieken
moeten genezen; dat is heel wat anders dan voor de zieken bidden …in mijn
bijbel lees ik nergens dat Jezus bad voor de zieken. Hij genas ze, hij sprak
de ziekte ….aan
en de mensen werden genezen …." (135) "Er
staat duidelijk geschreven dat de gelovigen, jij en ik dus, dezelfde autoriteit
gekregen hebben. Misschien moeten we ophouden met alleen maar te bidden voor
de zieken en leren om in autoriteit te gaan staan en ze in Jezus naam te
genezen." (135) Hieronder
het verslag van een ooggetuige van een Trin bijeenkomst: "In vergelijking
met andere genezingsbijeenkomsten (zoals bijv. die van Jan Zijlstra), vond ik
het opvallend dat er op de Firenights genezing geproclameerd werd terwijl de
zieken nog in de zaal zaten en daar ook gewoon blijven zitten …soms werd er
even gecheckt of er ook echt mensen genezen waren, maar vaak werd er ook al
gedankt zonder het te verifiëren - 'Nu is er genezing. Nu gebeuren wonderen.
Dank u God.' En 'De zieken zijn nu genezen' Genezing
proclameren. In geloof danken, al zie je nog niets van de genezing. Niet
verifiëren. Dat is de word-faith weg. In de word-faith leer gaat men er
vanuit dat genezing in de verzoening is besloten (Voor een weerlegging van
dit standpunt, klik
hier). Je hebt, volgens hen, in Christus recht op genezing en gezondheid.
Je bent al genezen op Golgotha. Daar moet je 'door geloof' in gaan staan. Je
moet in geloof je genezing proclameren, ook al voel je je nog ziek. Als je
dan doorgaat met je genezing te proclameren zul je vroeg of laat ook ervaren
dat je genezen bent. Dit is precies wat Van der Steen gedaan heeft met de
kwalen van zijn vrouw. Hij zegt over haar: "We gingen de Heer in geloof
danken voor haar genezing die uiteindelijk anderhalf jaar na deze gebeurtenis
zou plaatsvinden" (138) Let op, hij bad niet voor genezing, hij dankte
er al voor. 12. Kritiek op hem en
andere predikers vindt hij een vorm van verraad Alle
kritiek op hem vat hij op als verraad "Een
van de meest vervelende dingen die je kan overkomen in het leven is
verraad." (203)
"Als leider wil ik daarom andere leiders oproepen om te stoppen met
elkaar te verraden door slecht over elkaar te praten." (203) Alle
kritiek op hem en Trin is volgens hem een uiting van jaloezie "Als
leider wil ik daarom andere leiders oproepen om te stoppen met elkaar te
verraden door slecht over elkaar te praten. Stop met afgunst en
jaloezie." (203) "Als
je je dromen gaat uitleven ….. dan krijg je automatisch te maken met
jaloezie. Helaas komt die niet vanuit de wereld … maar het komt van
binnenuit, van je eigen broers en zussen, van mensen die zich christen noemen
maar die zich laten gebruiken door machten die maar een ding willen en dat is
jouw kansen om je roeping te vervullen kapot te maken" (203) Dat
er medechristenen oprecht bezorgd zijn over de boodschap die Trin uitdraagt
sluit hij blijkbaar uit. En dat Gods woord ons opdraagt om alles te toetsen
wat er op onze weg komt negeert hij. Zie
de bijbelstudie over de bijbelse opdracht tot toetsen, klik hier. Er
is, in charismatische kring, een soort stilzwijgende afspraak dat leiders
elkaar nooit openlijk bekritiseren. Wat er ook gebeurt. Nooit namen noemen,
geen valse leringen aan de kaak stellen. Het is een soort wapenstilstand: jij
valt mij niet aan en ik val jou niet aan. Hier pleit Van der Steen ook voor.
Hij gebruikt allerlei drogredenen om de duidelijke bijbelse
opdrachten tot waakzaamheid, tot
toetsen en weerleggen krachteloos te maken. Ik
citeer nogmaals uit zijn boek: "Het is die geest die uiteindelijk Jezus
vermoord heeft, een geest van religie, een geest van haat" (206) Die
geest zit, volgens Van der Steen, achter alle kritiek op hem en Trin. Tot
slot van dit punt over zijn visie op kritiek nogmaals een uitspraak die
tijdens de avond van Trin in Harderwijk is gedaan: "Zolang jij niet
gezien hebt dat kankergezwellen op de grond vallen in Jezus naam, moet je je
mond houden met je kritiek." (ND van 30-4-2008, klik hier) Hebt
u kankergezwellen op de grond zien vallen. Nee? Dan mag u niets over Trin
zeggen. 13. Nauwelijks beheerste
agressie Je
mag geen kritiek op hem hebben, maar intussen doet hij zelf zeer felle
uitspraken over christenen die hem kritiseren of tegenwerken. Over
christelijke gemeenteleiders die iemands dromen in de weg staan zei hij het
volgende: "Wat
een lafaards die dit leren, wat een hypocrieten, ze staan in de weg en zijn
zelf de grootste blokkades voor Gods werking in je leven" (91) Hij
heeft het hier over gemeenteleiders die willen dat jonge mensen eerst een
aantal jaren in de eigen gemeente dienen voor ze een eigen bediening
beginnen. Ik geef het volledige citaat: "Een andere veelgehoorde
opmerking is dat je eerst een aantal jaren gemeenteactiviteiten moet doen
voordat je je droom mag uitleven. En dan nog moet er eerst over je vergaderd
en gebeden worden en pas dan valt er een beslissing of je wordt gezegend of
niet. Wat een lafaards die dit leren, wat een hypocrieten …." (91) Nog
een citaat: "Wat een bullshit dat je daarvoor toestemming moet hebben
van je kerk. Rot toch even op allemaal." (ND van 30-4-2008, klik hier) Grove
taal. Een groot woord tegen de leiders van de gemeenten. Van
der Steen is een 'angry young man'. Deze term, die in de jaren vijftig voor
de opstandige jeugd werd gebruikt,
kwam in me op toen ik stilstond bij zijn ongeduld en agressie. Ongeduld
met ieder die hem voor de voeten loopt. Ik vat het even samen: "En nu
zal de opwekking er komen ook. Opzij, opzij, jullie hypocrieten, lafaards,
weg met jullie bullshit, rot op." De
bijbel zegt: onderwerp je aan je leiders "Gehoorzaamt
uw voorgangers en onderwerpt u aan hen" (Hebr. 13:17) "Evenzo
gij, jongeren, onderwerpt u aan de oudsten." (1 Petrus 5:5) De
bijbel zegt dat we ons moeten onderwerpen aan de leiders van onze gemeente. Er
staat gehoorzaamt uw voorgangers, onderwerpt u aan de oudsten. Maar Van der
Steen roept op om hen te negeren en niet naar hen te luisteren als ze je in
de weg staan bij het uitvoeren van je droom. Hij
predikt in dat geval ongehoorzaamheid Ik
citeer: "Ik verzeker je dat je geen toestemming nodig hebt van oudsten
of voorgangers om je droom uit te leven" (85) "De
vraag werd gesteld hoeveel, van de 500 mensen die aanwezig waren, er vrijheid
in hun gemeente ervoeren. En weet je wat er gebeurde? Uiteindelijk staken er
slechts vijf mensen hun hand op" (88) "Als
we het leven van het Koninkrijk willen leven, moeten we rebelleren tegen de
heerschappij van de god van deze wereld en van alle religieuze systemen:
Satan. We moeten rebelleren tegen hen die ons weer in slavernij proberen te
brengen." (89) "vrijheid
.. het is leren wandelen in de roeping van God en het juk van religieuze
bolwerken van je afgooien" (90) Als de leiding van je gemeente je tegenwerkt
bij het volgen van je droom dan komt dat, volgens Van der Steen omdat de
leiders van je gemeente in de greep van een religieus systeem zijn, waar
satan achter zit. Dat juk moet je afgooien. Daar moet je tegen rebelleren. Hij
spreekt zelfs over rebellie tegen de Satan. "Als
we het leven van het Koninkrijk willen leven, moeten we rebelleren tegen de
heerschappij van de god van deze wereld … satan" (89) De
bijbel roept daar niet toe op. We moeten wel de satan weerstaan als Hij ons
aanvalt of hindert bij de uitvoering van onze taak. Maar we worden niet opgeroepen
om hem te onttronen als de overste van deze wereld. Dat zal Jezus doen als
Hij terugkomt. Onze taak is het evangelie verkondigen en de gemeente
opbouwen, en een getuige te zijn in deze donkere wereld. Verder reikt ons
mandaat niet. Achter de idee dat we moeten rebelleren tegen de
duivel zit de "latter rain en kingdom now" leer, voor uitleg over
deze leer: klik
hier. Dat komt terug in het volgende punt. 15. De grote eindtijdopwekking
gaat er, volgens Trin, nu echt komen En,
zo beweert men bij Trin. Nederland gaat in die grote eindtijdopwekking een
sleutelrol spelen. Van
der Steen heeft met huid en haar alle theologie van de extreme charismatici
overgenomen. Hierboven is al het powerchristendom, de word-faith en het
welvaartsevangelie besproken. Daar moet nog de theorie van "de latter
rain" aan toegevoegd worden. Dat
is de theorie dat er in de eindtijd een geweldige opwekking gaat komen. Daar
gebruikt God een leger van ‘geestvervulde’ christenen voor. Zij, de mensen
bij Trin, zien zichzelf als een onderdeel van dit eindtijdleger dat zich
volgens hen op dit moment aan het vormen is. God richt een zogenaamd Joels
leger op. Een gideonsbende. Een Johannes de Doper leger. God herstelt, zo
beweert men, in deze tijd de gemeente. En dat herstel openbaart zich op dit
moment al in hun eigen extreem charismatische kring. De voorbije tientallen
jaren is, zo luidt de theorie, in
charismatische kringen eerst de profetische bediening hersteld en in de
laatste tijd ook de apostolische. Het verschijnen van de christelijke
elitetroepen noemt men het openbaar worden van de zonen Gods. Dit Joel leger
gaat door geestelijke oorlogvoering de geestelijke macht in de wereld
overnemen. Op die manier bereiden ze de wederkomst van Christus voor. -
Voor een nadere uitleg, klik hier -
Komt er een eindtijd opwekking of juist een afval? Klik hier.
Je
komt deze leer, op de achtergrond, overal tegen in het boek van Van der
Steen. Hieronder volgen enkele citaten: "Ik
geloof dat we in een tijd leven dat het Lichaam van Christus, de Bruid van
onze Heer, in ere hersteld zal worden. Dat het leger van God op gaat staan en
gaat wandelen in de droom en bestemming van God." (88) "Ik
ben er van overtuigd dat God wereldwijd jong en oud roept om deel te nemen
aan het leger zoals dat beschreven staat in Joel 2; om te gaan wandelen in de
droom en bestemming van God, om los te komen van religieuze bolwerken."
(84) "Ik
geloof dat we in een tijd leven dat de Heer Jezus spoedig terugkomt. Er staat
een Johannes de Doper leger op dat radicaal Jezus predikt en zich niets
aantrekt van wat mensen van hen denken ….dit leger word wel de
'Joel-generatie' genoemd. Ze bereidt de wederkomst van Christus voor …" "Zo
is het ook met de geestelijke revolutie waar we in onze tijd midden in staan.
Het hoofddoel in deze revolutie is om in opstand te komen tegen de machten
der duisternis die door demonisch geïnspireerde wetten en theologieen over
ons heersen als tirannen en dictators." (89) "Dat
is de reden waarom je het woord opwekking zo vaak hoort in deze tijd: de
wereld is in barensnood en wacht op het openbaar worden van de zonen en
dochters van God" (108) In
de samenkomsten van Trin wordt keer op keer de komende eindtijd opwekking
aangekondigd. Men wijst daarbij op profetieën van charismatische profeten,
onder meer Benny Hinn. Men gelooft in deze mensen b.v in Benny Hinn, terwijl
herhaaldelijk onomstotelijk is aangetoond dat zijn profetieën niet uitkomen, klik hier. Hoor hem bijvoorbeeld
voorspellen dat Fidel Castro in de jaren negentig zou sterven. (klik hier). Castro leeft nog steeds. Het
commentaar van Hans Frinsel: Hans
Frinsel is oud-hoofdredacteur van maandblad De Oogst. Hij kent Trin niet uit
eigen ervaring, maar wat hij er over gelezen heeft kan hij moeiteloos
plaatsen. "Dat er nu een doorbraak in Nederland komt, ach, die boodschap
heb ik zo vaak gehoord, en het is er tot nog toe niet van gekomen. Ik geloof
daar ook niet in. Nergens in de Bijbel staat dat Nederland een beslissende
rol zal spelen."
(ND van 30-4-2008, klik hier) De
"weg met de theologie" boodschap en mentaliteit Hieronder
staat een voor Trin typerende uitspraak. Het is een citaat van worshipleider
Eric Lagerstrom. De uitspraak deed hij tijdens een Fire Night (Trin)
bijeenkomst in Rotterdam, Europoort. "Wij
verklaren dat wij één zijn in Jezus Naam, we smijten alle theologie de deur
uit. We gaan onszelf uitgieten in aanbidding. Dit is de avond van vrijheid,
van bevrijding uit Egypte en op reis naar het beloofde land …." bedrog Ze
doen net alsof ze zelf niet aan theologie doen terwijl ze in werkelijkheid voortdurend
hun eigen leringen, hun eigen theologie, aan het overdragen zijn. Ze brengen
de klassiek charismatische opvattingen en bovendien de boodschap van de
word-faith beweging, het welvaartsevangelie, de Toronto Blessing en de latter
rain eschatologie. Wij
doen niet aan theologie, wij aanbidden Jezus. Jawel, over huichelaars
gesproken. Of zijn ze werkelijk bij Trin zo dom dat ze niet doorhebben dat ze
zelf ook een bepaalde leer, een bepaalde theologie, brengen. 17. Onverantwoord
bijbelgebruik Het
boek van Van der Steen is sterk autobiografisch. Het is voornamelijk een
verhalen boek. Af en toe wijst hij op bijbelteksten. Wat opvalt is zijn zeer
onzorgvuldige bijbeluitleg. Heel vaak wordt de tekst helemaal los van het
verband waarin de tekst staat uitgelegd. De teksten worden meestal ook niet
vanuit het geheel van de bijbel
uitgelegd. Hij
negeert uitdrukkelijk de twee basisregels voor de uitleg van de bijbel. (1)
De regel dat we een tekst altijd moeten uitleggen in overeenstemming met de
context en (2) de regel dat we een tekst moeten uitleggen vanuit het geheel
van de bijbel (Schrift met Schrift vergelijken, het ene bijbelgedeelte werpt
licht op het andere, de bijbel legt zichzelf uit.) Hij
past bijvoorbeeld Deuteronomium 28 (de verbondszegen en vloek) zondermeer toe
op de christenen. Terwijl uit het verband blijkt dat dit een onderdeel is van
de wet van Mozes. De wet van Mozes is speciaal met het aardse volk Israël
gesloten. En uit het geheel van de bijbel weten we dat we nu in een andere
bedeling leven. Dat negeert hij ook. Het volk Israël had onder de wet van
Mozes de belofte van rijkdom en voorspoed op materieel gebied. Deze
belofte heeft de gemeente, onder de genade, niet. Er
is geen beginnen aan om het foutieve uitleggen van de bijbel, dat je door het
gehele boek telkens tegenkomt, volledig te bespreken. Dat zou een compleet
boek vergen. Het
was ook wel te verwacht dat Van der Steen op zo'n manier met de bijbel
omgaat. Want het is onmogelijk om de bijbel zorgvuldig te lezen en uit te
leggen en tegelijkertijd in allerlei extreem charismatische leringen te
geloven. Dat gaat niet samen. Je doet of het één of het ander. Om
in het power christendom, de word-faith leringen, het welvaartsevangelie en
de latter rain eschatologie te kunnen geloven moet je veel bijbelgedeelten
verdraaien en negeren of er meer in lezen dan er staat. De
grote vijand van de extreme charismatici
is de bedelingentheologie. Die wordt door hen verachtelijk aangeduid
als "de streeptheologie". Ze willen niets weten van het fundamentele
onderscheid tussen Israël en de gemeente. Daarom passen ze b.v. de beloften
die aan Israël gegeven zijn, onder de wet van Mozes, zonder meer toe op de
gemeente. Ook passen ze teksten die slaan op het toekomstige duizendjarige
rijk nu al op zichzelf toe. 18. De aantrekkingskracht
van Trin en Van der Steen Hoe
komt het dat veel evangelische en orthodox protestantse christenen zich
aangetrokken voelen tot Trin en Van der Steen? Vooral de jongeren. Daar
zijn een aantal oorzaken voor aan te wijzen. 18.1.
De ontevredenheid van vele evangelische en orthodox-protestantse gelovigen Omdat
ze weinig realiteit in hun eigen geestelijk leven kennen zijn ze kwetsbaar
voor de vervalsingen die op hun weg komen, zoals de extreem charismatische
beweging. Volgens
de bijbel behoort een ware christen een aantal dingen te beleven. Als dat
niet gebeurt dan wordt hij of zij kwetsbaar voor de verleiding van
pseudo-spiritualiteit. +
Zie de studie: "de
bijbel over geloof, gevoel, ervaring en mystiek" Met
name het hoofdstuk "een christen beleeft van alles", waar een
aantal van deze dingen wordt besproken. Zie ook op de onderwijssite de serie
bijbelstudies over de praktijk van het christenleven, klik hier, en
de serie studies over opwekking en verdieping in het geestelijk leven, klik hier. In
veel evangelische en orthodox reformatorische gemeenten staat het geestelijk
leven op een laag pitje. Dat maakt kwetsbaar. 18.2. Het
gebruik van indrukwekkende spectaculaire verhalen Dat
is de tactiek die de charismatische beweging al vele malen met groot succes
heeft toegepast. De bijbelse onderbouwing van de standpunten rammelt maar ter
compensatie daarvan zijn er de geweldig verhalen. Zie je wel wat ik beleefd
heb, dus moet het wel waar zijn. Van
der Steen is hier ook goed in. Hij begint zijn boek plompverloren met het meest
spectaculaire verhaal dat hij in zijn arsenaal heeft, dat is het verhaal over
zijn vrouw. Hij beweert dat zij, vanaf haar vroegste jeugd, verstrikt is
geraakt in het satanisme. En dat ze daar weer uitgekomen is (14-18). Zo
verbluft hij de lezer. Wie kan nu nog twijfelen aan zijn boodschap? Hij
komt in het boek nog verschillende keren op dit verhaal terug terug. Bij zijn
bruiloft waren 20 bodyguards aanwezig als bescherming tegen satanisten. Zijn
vrouw werd later nog een keer vergiftigd door satanisten. Enkele
kanttekeningen bij dit spectaculaire verhaal: Hoe
weten we dat dit verhaal klopt? Ik heb al te veel gezien in de bonte wereld
van de charismatische genezers en profeten om hem op zijn woord te geloven. Te
meer daar al gebleken is dat Mattheus het niet zo nauw neemt met de waarheid.
Hij beweert het volgende in zijn boek. "In onze tijd zijn een aantal
dingen aan het licht gekomen na onderzoek en interviews. Er zijn mensen met
allerlei functies, tot voorgangers aan toe die … betrokken zijn in het satanisme
..Ook in Nederland ken ik helaas gemeenten waar oudsten betrokken zijn bij
zeer duistere praktijken. Er zijn ook heksen of leden van de satanskerk die
in het lichaam van Christus zijn geïnfiltreerd." (84) Journalist
Aldwin Geluk van het ND heeft hierover bij Van der Steen navraag gedaan. Ik
citeer uit zijn artikel: "Bij navraag blijken deze signalen uit Amerika
te komen en 'niet per se' op Nederland te slaan,
maar dat staat dan weer niet in het boek" (ND, 30-4-08, klik hier) De
journalist formuleert het wel erg voorzichtig als hij schrijft "maar dat
staat dan weer niet in het boek". Feit is dat Van der Steen in het boek
beweert dat hij gemeenten in Nederland kent waar satanisten zijn
binnengedrongen. Hij kent ze. Maar als hem daar naar gevraagd wordt krabbelt
hij ineens terug. Dan slaat het niet op Nederland, niet "zozeer". Als
dit deel niet klopt, wat moeten we dan wel geloven van de rest van het
spectaculaire verhaal? In
het verhaal over de bevrijding van zijn vrouw figureert prominent Benny Hinn. Maar van
deze man is reeds overtuigend aangetoond dat het een valse profeet en leraar
is, die een luxueus leven leidt op kosten van wanhopige zieken. En die man
zou het middel in Gods hand zijn geweest om zijn vrouw te bevrijden? Hoor hoe
Hinn iedere christen die hem durft tegen te werken vervloekt, klik hier. “Yes Lord I will do it. I place a curse on …”.
Dat doet hij
‘onder de zalving’. Een
groot aantal van zijn charismatische voorbeelden en helden zijn ontmaskerd
als valse profeten, leraren en bedriegers. Wat moet je dan van zijn eigen
verhalen geloven? Vanwege
het verleden van zijn vrouw in het satanisme waren er, zo staat in het boek,
twintig bodyguards op zijn bruiloft (15). Dat kost een enorm kapitaal. En
helpt spierkracht werkelijk tegen mensen die werken met occulte machten? En
waarom zijn die bodyguards nodig als je een stel persoonlijke engelen ter
beschikking hebt? Zijn vrouw spreekt ergens over 'haar' engelen. Trouwens ook
Mattheus heeft er een aantal (18). Voor
we dit soort verhalen geloven moet hij eerst andere delen van het grote verhaal
dat hij in het boek vertelt maar eens staven. Bijvoorbeeld zijn bewering dat
meer dan 50 procent van de zieken bij hem geneest. (Zie hierboven de punten 9 en 10 .) Nog
een "sterk" verhaal is een onderdeel van zijn verslag over het
vinden van zijn vrouw. Hij had contact met haar gemaakt. Zij vroeg zich af of
ze met hem moest trouwen. Ze wist dat het goed was toen ze "de engelen
van Mattheus met haar eigen engelen zag dansen". Ik
citeer: "Totdat ik op een middag met Mattheus in een park zat te praten.
Daar zag ik dat zijn engelen met mijn engelen aan het dansen waren" (18) Dansende
engelen? Moeten we dat geloven? De engelen in de bijbel zijn ernstig. Deze
doen blijkbaar een dansje. Blijkbaar kende en herkende ze haar eigen engelen.
Mattheus blijkt er volgens haar ook een stel te hebben. Ze spreek over
"mijn" engelen en "zijn" engelen. Ze zag haar eigen
engelen dansen met een groep andere engelen, ze kende die andere engelen
blijkbaar ook want ze wist dat het de engelen van Mattheus waren. Dan
zijn er natuurlijk de verhalen over genezingen. Bij charismatische genezers,
als ze verder nog oprecht in het evangelie geloven, geneest er af en toe nog
wel iemand. Vooral in gevallen waarin een occulte belasting de oorzaak van de
lichamelijk klachten is. Die enkele successen worden vervolgens publicitair
maximaal uitgebuit. Nogmaals laat Van der Steen de beweringen over massale
genezingen eens onderbouwen. (Namen van genezen mensen, medische dossiers,
etc.) Hij meldt in zijn boek dat het alleen dat jaar, het jaar waarin
hij het boek schreef, al gaat om "honderden en honderden"
genezingen. 18.3.
Hij vertelt de mensen wat ze graag willen horen. Hij
brengt het welvaartsevangelie (Health and wealth). Zijn boodschap is dat God
wil dat je succesvol bent, gezond en rijk. Jezus is voor je gestorven om je
rijk en gezond te maken. Dat willen de meeste mensen wel horen. Met deze boodschap
kun je aankomen bij je publiek. Hij
biedt de mensen verder een 'godservaring' aan, zoals vallen in de geest. Kom
naar ons toe en dan zul je God aan het werk zien, dan zul je bovennatuurlijke
dingen zien en beleven. 18.4. De zogenaamde manifestaties Die
maken indruk op onwetende christenen. Ze komen binnen en zien dat mensen
overweldigd worden en in de 'geest' vallen. Vallen
in de geest, het trillen, de geestelijke dronkenschap. Nu zie je eindelijk
eens God in actie. Je kunt het zelf ook ervaren. Je krijgt er een mooie
ervaring door. Zoiets beleef je niet in de kerk. Dat
de manifestaties niet bijbels zijn weten de meeste mensen niet. En anders
zijn er altijd wel bijbelleraren als W.J. Ouweneel die de bijbel verdraaien zodat
het lijkt alsof deze dwaze uitingen toch bijbels zijn. De
realiteit is dat de uitingen van de zogenaamde Toronto Blessing (het
powerchristendom) wel in het hindoeïsme voorkomen maar niet in de bijbel,
klik hier.
Ze waren ook tot voor kort niet bekend in het bijbelse christendom. Van de
word-faith leer kun je de oorsprong terugvoeren, via Kenneth Hagin en E.W.
Kenyon, naar christelijke sekten als Christian Science, die waren op hun
beurt weer beïnvloed door de negentiende eeuwse invasie van Amerika van
verschillende hindoeïstische goeroes. (Noot) Dat
een mooie gevoelservaring niets bewijst zien de meeste mensen over het hoofd.
Ook de duivel kan mooie ervaringen geven. Er is b.v. een bekende vrouwelijke
goeroe uit India (Amma, moeder) die mensen omhelst, en als ze hen omhelst dan
krijgen de mensen een heel fijne ervaring. Er gebeurt werkelijk wat. 18.5. De zogenaamde genezingen Ook hier maakt men indruk mee. De enkele succesverhalen worden herhaald. Er wordt genezing geproclameerd over de zieken zonder dat men controleert of genezing heeft plaatsgevonden. (Zie hierboven de punt 9 en 10) 18.6. Het gebruik van goede popmuziek Trin
gebruikt goede popmuziek. De keren dat ik de band hoorde spelen werd ik
getroffen door de hoge kwaliteit, het is werkelijk professioneel. Het is
feelgood music. Soft rock, pop. Als
je een Trin bijeenkomst bezoekt dan krijg je geweldig entertainment. Je
krijgt er een gratis popconcert bij. Dat is aangenaam toeven. De feelgood
muziek blijft voortdurend, op verschillende sterkte, doorspelen. 18.7. Ruimte om uit je dak te gaan Er
is niet alleen voorzien in een concert je krijgt ook nog eens de kans om op
de goede muziek uit je dak te gaan. Dansen in de gangpaden. Dansen op
popmuziek. Feesten, een christelijke party. 18.8.
De radicale boodschap Een
deel van de jeugd wil uitgedaagd worden. Ze zoeken naar een doel om voor te
leven. Dat is kenmerkend voor de jeugd, dat is altijd zo geweest. In hun
eigen gemeenten vinden ze vaak weinig uitdaging en weinig krachtig geestelijk
leven. En dan is hier, bij Trin, iemand die het radicaal volgen van Jezus
predikt, die zonden zoals pornografie bij de naam noemt. Dat spreekt aan.
Hier is iemand die je oproept om je bij het eindtijd "Joel-leger"
te voegen dat de wereld voor God gaat veroveren. 18.9.
Het goede dat er ook gebracht wordt De
charismatische beweging is een gemengde beweging. Het is een bijna
onontwarbare knoop van waarheid, bijbelse leringen en van leugen, van valse
leringen. Er werken twee krachten tegelijk in de beweging. Voor zover de bijbel goed verkondigd wordt werkt de Geest van God daar,
maar als er valse leringen worden gepredikte en als men onbijbelse ervaringen
de ruimte geeft dan geeft men boze geesten de ruimte om te werken. Er
is bij Van der Steen nog genoeg bijbelse waarheid waardoor mensen gezegend
kunnen worden. Als
je dorst hebt, omdat er in je eigen gemeente zo goed als geen leven is, dan
drink je zelfs verontreinigd water. Verontreinigd water verkwikt evengoed,
maar op iets langere termijn krijg je wel te maken met de schadelijke
gevolgen van de verontreiniging die er in zit. 18.10.
De esoterische boodschap. Wij zijn de ingewijden. Wij
zijn de mensen met de speciale zalving, het eindtijd leger van aanbidders die
de wereld gaan voorbereiden op de wederkomst van Christus, het Joel leger. Een
dergelijke boodschap trekt altijd weer opnieuw mensen aan. Tegelijkertijd
zet men zich af tegen de evangelische en orthodox protestantse gemeenten.
Zelfs tegen de oudere charismatische en pinkstergemeenten. Die zijn in de
ogen van Trin vaak verstard. Ze worden beheerst door een geest van religie.
Ze zijn zelfs geïnfiltreerd door satanisten. Maar de doorbraak komt er aan,
de grote eindtijdopwekking, en bij Trin kun je het meemaken. 19. Het is een gevaarlijke beweging 19.1.
Trin werkt mee aan de charismatisering van de evangelische wereld De
evangelische wereld, en vooral ook de orthodox protestantse kerken, worden
momenteel in een hoog tempo "gecharismatiseerd". Allerlei extreem
charismatische leringen dringen binnen. Meestal is het eerste gevolg dat er
verdeeldheid ontstaat en uiteindelijk veranderen veel van deze gemeenten in
volbloed (extreem) charismatische gemeenten. Precies wat er onder invloed van
W.J. Ouweneel met een deel van de vergaderingen van gelovigen is gebeurd. Trin
initieert de mensen in de valse charismatische spiritualiteit. De mensen die
hier in verstrikt raken zijn niet meer woord gericht, ze raken
ervaringsgericht, ze slaan los van de bijbel.
19.2.
Imparteren. Welke geest wordt overgedragen? De
term die ze zelf gebruiken is
"imparteren". Van het Engelse woord 'to impart' (overdragen). Ze
dragen via handoplegging de zalving (hun eigen zalving) over. Het
gaat werkelijk om "imparteren". Om overdragen. De valse geest die
hen beheerst wordt via handoplegging overgedragen. Ik
zelf ben in mijn jeugd, door handoplegging, occult belast geraakt toen ik een
keer een extreem charismatische gemeente bezocht. In de zielzorg zijn we af
en toe christenen tegen gekomen die door handoplegging in extreem
charismatische kringen occult belast waren geraakt. Het
is mogelijk voor een christen om 'een andere geest' te ontvangen. "of
gij een andere geest ontvangt" (2 Kor. 11:4) 19.3.
De volstrekt oecumenische geest Ervaring
is alles in de extreem charismatische beweging, ervaring is beslissend. De
man die de meest spectaculaire dingen heeft meegemaakt heeft gelijk want hij
heeft de grootste zalving. De ervaringen worden "in" de bijbel
ingelezen. Denk
aan de anti-leer, de anti-theologie uitspraken. Dit is helemaal in lijn met
de geest van de tijd, met het postmodernisme en met de hang naar mystiek
(contemplatie). Ondanks
de sympathieke trekjes die er ook zijn moet er toch ernstig gewaarschuwd
worden tegen Van der Steen en Trin. Ze zijn onderdeel van een soort
counter-opwekking. Een pseudo-opwekking. Het is een gevaarlijk mengsel van bijbelse elementen en de voornaamste dwalingen van de
meest extreme tak van de charismatische beweging. Het valt te vrezen dat Van
der Steen vele christenen op dit onbijbelse spoor gaat zetten.
|