Voormalig directeur van de Reformatorische
Bijbelschool beveelt "lectio divina" aan Ds.
NiekTramper heeft het boek "Het
woord in het midden - praktische handreiking voor bijbelstudiegroepen"
geschreven. In het boek beveelt hij de techniek van lectio divina aan. Weer een techniek, afkomstig uit de rooms-katholieke
kerk. Het
is moeilijker om deze techniek te doorzien. De bedoeling van lectio divina is
dat je elke keer een persoonlijk woord van de Heer krijgt, dat je zijn
aanwezigheid gaat ervaren. De techniek is dus bedoeld om je tot een ervaring te
brengen. En hierin ligt de fout. Wij moeten, ook in onze omgang met het woord,
geen ervaringen zoeken. Ware bijbelse spiritualiteit is gericht op geloof en
gehoorzaamheid. We overdenken het objectieve woord van God. Wat staat er, wat
betekent het, hoe kunnen we het toepassen. Rationeel. Dat doen we biddend en in
afhankelijkheid van de Heilige Geest. Want de Geest moet ons verstand openen
opdat wij de Schrift begrijpen. Als we zo met het woord bezig zijn dan kan Gods
Geest ons speciaal aanspreken door een woord of een gedachte. Maar dat is niet
het doel van het bijbellezen, dat is een gevolg. Als je tijdens je normale
bijbellezing niet regelmatig ervaart dat God je door de objectieve tekst van de
bijbel heen bemoedigt, ontdekt, waarschuwt, leidt, troost en inzicht geeft dan
is er iets mis met je geestelijk leven. (Zie o.a. de studie over de vervulling met de Heilige
Geest en de
punten 4, 5 en 6 van de studie over “Geloof,
gevoel, ervaring en mystiek”) Bij
Lectio Divina wordt de gerichtheid op de objectieve betekenis van het woord
veranderd in het zoeken en verwachten van een speciale boodschap van God,
gepaard met het ervaren van zijn aanwezigheid. Zoals gezegd spreekt God ons
inderdaad regelmatig persoonlijk aan in onze omgang met het woord, maar via
deze techniek probeert men het zelf te bereiken. Het moet elke keer gebeuren,
men heeft het gesystematiseerd, en zoals uit de literatuur blijkt werkt het
zelfs bij mensen, zoals rooms-katholieken, die het bijbelse evangelie niet
geloven. Lectio
divina is weer populair gemaakt door rooms-katholieke geestelijken. Hieronder
volgt, van één van hen, de beschrijving van de methode. 1. Neem een tekst uit de bijbel
2. Ga ontspannen zitten en laat
jezelf tot rust komen. Sommige christenen concentreren zich enkele momenten op
hun adem, anderen citeren op rustige wijze een geliefd "gebedswoord"
of een geliefd "gebedszinnetje". De praktijk van contemplatief gebed
is een goede inleiding tot de lectio divina 3. Keer je nu naar de tekst en
lees deze langzaam. Proef elk gedeelte van de tekst, luister constant naar de
zachte stille stem van een zin of een woord uit het gedeelte dat zegt "ik
ben voor jou voor vandaag" 4. Neem daarna het woord dat je
gevonden hebt en laat het diep in je doordingen. Zie, wat het in je doet. Geeft
het de tijd, kijk wat het in je losmaakt, aan emoties, gedachten, etc. 5. Spreek dan tot God. Of je
woorden of beelden gebruikt is niet van belang. Geef God wat je gevonden hebt
in je hart toen je het woord tot je door liet dringen. 6. Tenslotte. Rust eenvoudig in
Gods omhelzing. Het
doel van de lectio divina is dus niet het verstaan en toepassen van de bijbel.
Het doel is het krijgen van een ervaring. Een persoonlijk woord, een ervaring
van Gods liefde of aanwezigheid. Ik wil nogmaals onderstrepen dat het normaal
is als God ons regelmatig aanspreekt door Zijn woord. Maar mijn stelling is dat
God ons aanspreekt door het woord als we het rationeel lezen. (Als we het lezen
om het te begrijpen en toe te passen.) En dat kan al of niet met ervaringen
gepaard gaan. Het
sleutelwoord is gerichtheid. Bijbels is de gerichtheid op het objectieve woord
om dat te begrijpen, te geloven en toe te passen. En niet de gerichtheid op het
krijgen van een subjectief 'woordje'. Bijbels is de gerichtheid op geloof en
gehoorzaamheid en niet het zoeken van ervaringen. Voor een bijbelstudie over de verhouding tussen
geloof, gevoel en ervaring, klik hier. Tramper
beveelt in zijn boek de mystieke (ervaringsgerichte) techniek van de lectio
divina aan. Het
verbijsterende is dat Tramper niet zomaar iemand is. Hij is de voormalige
directeur van de Theologische Hogeschool de Wittenberg (de vroegere Reformatorische
Bijbelschool). Hij is momenteel
predikant, waarschijnlijk van een Gereformeerdebondsgemeente. Het
misleidende is dat hij de lectio divina zelf op een bepaalde manier invult die
afwijkt van het gebruikelijke. Hij legt er b.v. nog wel de nadruk op dat we een
tekst in zijn verband moeten lezen, ook tijdens de lectio divina. De
gebruikelijke contemplatieve leraren maken daar niet zo'n punt van. Maar toch
gaat het ook bij Tramper om een ervaring. "Het luisteren is daarom het
tegenwoordig stellen van Christus, in de Lectio Divina zoeken we zijn Kracht en
tegenwoordigheid in de tekst" (p. 24). In
het voorwoord vertelt Tramper zelf over zijn koersverandering in de richting
van de mystiek. Het boek is voor het eerst in 1986 uitgegeven, daarna is het
herhaaldelijk herdrukt. De druk van het jaar 2005 is een geheel herziene
uitgave. Ik citeer: "Het accent is nu meer komen te liggen op het Luisterende leven en de weg van de
persoonlijke ontmoeting met de Schriften naar de gemeenschappelijke omgang met
het Woord … … De praktische aanwijzingen zijn niet veranderd, maar ze hebben
meer verankering gekregen in de Lectio Divina, de 'gewijde' lezing. " (p.
9) Met andere woorden hij heeft de techniek van de Lectio Divina in het boek
ingebracht. Omdat hij de mystieke koers is opgegaan. Hij
gebruikt in het boek allerlei uitdrukkingen uit het mystieke taaltje. De
uitdrukking 'het luisterende leven' is daar een voorbeeld van. We moeten
"de levende Stem in het woord gaan ontdekken".(p.15) Is de bijbel dan
niet het woord van God, de stem van God? Wordt de bijbel pas het woord van God
als ik er subjectief een stem in hoor? "Luisteren met het hart" nog
zo'n typische mystieke term. Lectio Divina is volgens hem
"lezen-met-het-hart" (p. 35) Alhoewel
hij zelf meestal net op of binnen de grens blijft van het aanvaardbare citeert
hij met instemming schrijvers die dat absoluut niet doen. Hij voert b.v.
Richard Foster aan als deskundige (p.15). Foster is één van de grote motoren
achter de huidige contemplatieve golf. Hij gaat veel verder als Tramper zelf
doet. Tramper citeert, met positieve intentie uit het boek Celebration of Discipline van Foster. Ik heb een vijftal
meditatieoefeningen die Foster in het boek geeft, besproken, klik hier. Dit is de richting waar
Tramper zijn lezers opstuurt. Want die denken nu dat Foster in orde is. Hij
beveelt zijn boeken aan. Hij citeert ook uitgebreid als deskundige E. Bianchi.
Een prior van een klooster. Iemand die het ware bijbelse evangelie niet
aanvaard. Overigens net als vele andere schrijvers die contemplatieve
technieken aanbevelen gebruikt hij de woestijnvaders als inspiratiebron. Hij
citeert op positieve wijze katholieken als deskundigen in de diepere omgang met
God. Daarmee indirect aangevend dat hij hen als medegelovigen erkent. Dit
ondanks het feit dat ze in een vals sacramenteel evangelie geloven. Nog
een citaat uit het boek van Tramper: "Het kan helpen om op de plaats van
stilte een paar eenvoudige symbolen
op te hangen, zoals een kruis, doorntakken die herinneren aan het lijden van
Christus, of een icoon waardoor onze gedachten gericht worden op een heilsfeit:
Kerstfeest of Pasen. Een ontstoken kaars helpt ons te herinneren aan het licht
der wereld en onze roeping om licht der wereld te zijn." (p. 17). Kruisen,
iconen, doornentakken. Een sfeertje bouwen, zeiden wij vroeger, als hippies. Voor meer informatie over de lectio divina, klik hier. |