De wereldraad van Kerken
In 1948 is de Wereldraad van
Kerken opgericht als een permanent orgaan voor de samenwerking van alle christelijke
kerken.
De grondslag voor eenheid van
de Wereldraad van Kerken
In 1948 is de volgende
basisformule vastgesteld: "De Wereldraad van Kerken is een gemeenschap van
kerken die onze Here Jezus Christus als God en Heiland aanvaarden"
Twee opmerkingen.
1. De beperktheid van de formule
Deze belijdenis geldt alleen de
persoon van Christus en zwijgt over de betekenis en toepassing van het werk van
de Heer.
De twee belangrijkste vragen waar
het evangelie antwoord op geeft zijn: (1) Wie is Jezus?, en, (2) Wat moet ik
doen om behouden te worden? Over de tweede vraag wordt in de grondslag van de
Wereldraad van Kerken niets gezegd. Dat betekent dus dat daarvoor geldt
"anything goes". De orthodox rooms-katholieke verlossingsleer, de
orthodox protestantse verlossingsleer, de oorstersorthodoxe verlossingsleer, de
vrijzinnig protestantse verlossingsleren. Het maakt niet uit. Dit gaat
lijnrecht in tegen de Schrift. Zie b.v. de boodschap van de Galatenbrief. Als
iemand niet de verlossingleer brengt, die Paulus verkondigde, dan brengt zo
iemand een vals evangelie (Galaten 1:6-9 en de rest van de brief)
2. De vrije interpretatie van de
formule
De formulering van de grondslag
is al veel te beperkt maar daar komt nog bij dat men de grondslag mag
interpreteren zoals men dat zelf wil. De interpretatie is de
verantwoordelijkheid van de deelnemende kerken.
In de basisformule wordt beleden
dat Jezus de Zoon van God en de Heiland is maar ieder mag zelf invullen hoe men
dat uitlegt. Dit betekent dat, in theorie, ook de b.v. Jehovah-getuigen lid van
de Wereldraad kunnen worden want ook zij belijden dat Jezus de Zoon van God is.
Ze verstaan onder de uitdrukking "Zoon van God" iets anders dan de
orthodoxe christenen maar dat doet er niet toe als men maar dezelfde formule
gebruikt. Voor de vrijzinnige protestantse kerken is deze formule ook geen
probleem want zij belijden Jezus ook als de Zoon van God en geven daar dan
vervolgens een onbijbelse invulling aan.
Ik wijs er hier, tussen haakjes,
op hoe de nieuwe, in hoofdstuk 4 van het document “Wat is er aan de hand in de
evangelische wereld?” besproken, visie op dogma, met zijn onderscheid tussen
geloofskennis en theologische kennis, precies in deze formule past. We belijden
allemaal Jezus als de Zoon van God. Het gaat dan over geloofskennis. Maar als
we precies gaan omschrijven wat we met die uitdrukking bedoelen is dat het
bedrijven van rationele theologie. De Wereldraad heeft er voor gekozen om de
theologie te laten rusten en de eenheid in de geloofskennis te zoeken. Dit is
de oecumene van het hart in zijn logische consequentie
De gevolgen van de keuze voor
deze grondslag
De formule is zo ruim dat een
ieder die zich christen noemt welkom is. Valse leer, valse kerken, een vals
evangelie, valse leraren, valse profeten bestaan niet in de visie van de
Wereldraad van Kerken.
De Wereldraad van Kerken wordt
volledig gedomineerd door valse leraren.
De eenheid ligt in een mystiek te
ervaren Christus.
De steeds ruimer wordende
oecumene
Eerst was er alleen de
interkerkelijke oecumene maar die wordt allengs verbreed naar de
interreligieuze oecumene.
Eerst werd samenwerking
(oecumene) gezocht tussen alles wat zich christelijk noemt: Protestant,
Oosters-orthodox, Rooms-katholiek. Maar de laatste jaren zoekt men, vanuit de
Wereldraad, steeds nadrukkelijker de dialoog met andere wereldgodsdiensten. Op
de bijeenkomsten (o.a. op de zogenaamde assemblees) van de Wereldraad zijn
religieuze riten van heidense godsdiensten uitgevoerd. Laatst in Korea werd er
een reinigingsceremonie uit het Shintoïsme uitgevoerd. Om de zaal binnen te
komen moesten alle afgevaardigden door de rook van die ceremonie heenstappen.
Ter gelegenheid van de herdenking
van het sterfjaar van Franciscus van Assisi is er op, initiatief van de Paus,
een interreligieuze gebedsdienst voor de vrede van de wereld gehouden. In die
bijeenkomst bad ieder tot zijn eigen god.
Het bovenstaande is een onderdeel
van hoofdstuk 10 "De evangelischen en de Oecumenische Beweging" van het
document “Wat is er aan de hand in de evangelische wereld”. Als u het volledige
hoofdstuk wilt zien klik dan hier.