"Geliefden,
daar gij het nu van tevoren weet,
weest op uw hoede" (2 Petrus 3:17)
Nieuwsbulletin nr. 3 (23
juni 2005)
·
Is 'de heilige vader overleden'?
·
Het andere evangelie van de
Rooms-katholieke Kerk
·
Kardinaal Simonis
heeft geen zekerheid dat hij naar de hemel gaat
·
De paus en de EO staan volgens
de hoofdredacteur van Visie voor hetzelfde evangelie
·
De gevolgen van het uitwissen
van de grenzen tussen katholiek en protestant
Is 'de heilige vader' overleden?
Heilige Vader is de titel waarmee de Here Jezus God de Vader aansprak. Hij bad: "Heilige Vader, bewaar hen in uw naam, welke Gij Mij gegeven hebt…" (Joh. 17:11 )
Als katholieken over
de paus spreken dan noemen ze hem gewoonlijk 'de heilige vader'. Toen paus Johannes Paulus II stierf is in
hun beleving 'de heilige vader' overleden.
Doordat de paus zich
als 'heilige vader' laat aanspreken stelt hij zich in plaats van de werkelijke
Vader. De Pausen eigenen zich brutaalweg één van de titels van God Zelf toe.
De Here Jezus heeft over aanspreektitels voor geestelijke
leiders het volgende gezegd: "En gij zult op
aarde niemand uw vader noemen, want één is Uw Vader" (Matth. 23:9). Kan
het nog duidelijker gezegd worden? En toch laten de Pausen en alle geestelijke
leidslieden in de Rooms-katholieke Kerk zich vader noemen. De Paus gaat nog een
stap verder, hij laat zich zelfs heilige vader noemen.
Dit is slechts één
van de vele rooms-katholieke gruwelen. Men claimt dat
men namens Jezus spreekt terwijl men intussen op vele gebieden rechtstreeks
tegen het woord van God in gaat. Maar het voornaamste bezwaar tegen de
Rooms-katholieke Kerk is dat zij het bijbelse evangelie heeft veranderd in een
ander evangelie.
Het andere evangelie van de Rooms-katholieke
Kerk
De Rooms-katholieke
Kerk leert een andere weg tot behoud dan de bijbelse weg. (Voor de
bijbelse weg, zie b.v. Efeze 2:8,9). Volgens de Rooms-katholieke Kerk zijn de
sacramenten, met name de doop en de biecht,
heilsnoodzakelijk (Zie de rooms-katholieke catechismus http://www.toetsalles.nl/htmldoc/rk-heilsnoodz.htm ).
Zonder doop en biecht kun je niet behouden worden.
Door de waterdoop
wordt je, volgens de Rooms-katholieke Kerk, wedergeboren. Dan ontvang je 'de
heiligende genade', zo kom je in 'de staat van genade'. De heiligende genade
maakt je acceptabel voor God.
Het probleem is dat je de heiligende genade, die je door de doop hebt ontvangen, weer kwijt raakt als je een doodzonde doet. De Rooms-katholieke Kerk maakt onderscheid tussen dagelijkse zonden en doodzonden. (Welke zonden doodzonden zijn geeft de Rooms-katholieke Kerk zelf aan.)
Als je als gedoopte, en daardoor wedergeboren
christen, vrijwillig een doodzonde begaat dan verlies je op dat moment de
heiligende genade. Als je in die toestand zou sterven dan zou je verloren gaan.
Door de biecht, dat is door belijdenis aan een officiële rooms-katholieke
priester waarbij de officieel voorgeschreven procedure wordt gevolgd, wordt de
doodzonde vergeven en wordt de heiligende genade in je hersteld. Een directe
belijdenis aan God is niet voldoende voor het ontvangen van vergeving, het moet
via de officiële procedure van de biecht.
De biecht is daarom
heilsnoodzakelijk.
Het komt er dus op
aan dat je op het moment dat je sterft nog steeds in de staat van genade bent.
Om de hemel te halen moet je daarom als katholiek zoveel mogelijk het begaan
van doodzonden vermijden en zo snel en zo nauwkeurig mogelijk alle doodzonden
die je hebt begaan biechten aan een priester. Zo is de katholiek altijd aan het
werken om de hemel te halen.
Het gevolg is dat
een katholiek geen geloofszekerheid heeft, en dat ook niet kan hebben. Je weet
immers nooit of je al je doodzonden wel hebt beleden en of je wel het juiste
voorgeschreven berouw hebt gehad. De serieuze intentie om al je doodzonden te
biechten vangt op zich wel op dat je een doodzonde vergeet. Maar hoe kun je je eigen hart kennen. Dat je volgens het rooms-katholieke
evangelie geen zekerheid van behoud kan hebben word uitdrukkelijk door de
Rooms-katholieke Kerk geleerd. Het is een rooms-katholiek dogma.
(In
het volgende punt van dit nieuwsbulletin worden enkele uitspraken van kardinaal
Simonis over de zekerheid van behoud besproken)
Als na je dood
blijkt dat al je doodzonden zijn vergeven dan is er nog het probleem van de
dagelijkse zonden, zeg maar de kleinere zonden die je hebt begaan. Die rekening
staat dan nog open. Daarom moet je na je dood je dagelijkse zonden nog
persoonlijk gaan uitboeten in een plaats die 'het vagevuur' wordt genoemd. Het
vagevuur is de plaats waar de tijdelijke straffen voor de dagelijkse zonden
worden ondergaan. Pas als je dat doorstaan hebt mag je de hemel binnen gaan. Je
kunt hier op aarde al van een deel van de straf op je dagelijkse zonden afkomen
door ze zoveel mogelijk te biechten aan een priester en door ze te compenseren
door verschillende zaken als het verdienen van aflaten, allerlei
boetedoeningen, goede werken, etc. Dat beperkt de tijd die je in het vagevuur
moet doorbrengen.
Een aflaat is een
officiële toezegging van de rooms-katholiek kerk dat
een deel van je de straf op je dagelijkse zonden wordt kwijtgescholden. De
'rekeneenheid' is meestal het aantal dagen vagevuur dat wordt kwijtgescholden.
Onze Nederlandse kardinaal Simonis deelt bij bepaalde
gelegenheden ook wel aflaten uit. (Voor een voorbeeld hiervan klik hier: http://www.toetsalles.nl/5.htm#3
) Je krijgt als het ware een
soort kortingsbon, goed voor een 'x' aantal dagen minder in het vagevuur.
Het hierboven
beschreven 'evangelie' is nog steeds de officiële leer van de Rooms-katholieke
Kerk. De leer is nooit veranderd. In de recent, in 1992, uitgegeven Rooms-Katholieke Katechismus
worden alle traditionele rooms-katholieke leringen herhaald en
bevestigd.
(Voor een
bespreking van deze catechismus, klik hier: http://www.toetsalles.nl/htmldoc/rk-katechismus1.htm
)
Bij dit 'andere'
evangelie leven mensen als kardinaal Simonis. Dit is
het 'evangelie' dat zij verkondigen. Luister naar wat de apostel Paulus zegt over 'christenen' die een ander evangelie
prediken:
“Maar ook al zouden
wij, of een engel uit de hemel, u een evangelie verkondigen, afwijkend van hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt! Gelijk
wij vroeger reeds gezegd hebben, zeg ik thans nog
eens: indien iemand u een evangelie predikt, afwijkend van hetgeen gij
ontvangen hebt, die zij vervloekt" (Galaten 1:6-8)
Voor meer informatie over de Rooms-katholieke Kerk, klik hier: http://www.toetsalles.nl/rk-kerk.htm
Kardinaal Simonis heeft geen zekerheid dat hij naar de hemel
gaat
In het programma 'Andries' van 19 februari 2005 sprak Andries
Knevel met kardinaal Simonis.
In het programma
vraagt Knevel aan Simonis of hij zelf gaat biechten. Simonis zegt dat hij dat één maal per maand doet. Hij maakt
daarna enkele opmerkingen over de zondigheid van de mens. En dan zegt hij
plotseling "maar ik hoop op de eeuwige zaligheid, maar ik ben daar niet
zeker van". Andries Knevel reageert verbaasd op
deze uitspraak. Hij zegt met verwondering: "Een kardinaal die niet zeker
is van de eeuwige zaligheid?"
Simonis reageert op de verbazing van Knevel met de
woorden: "Ik hoop dat. Ik hoop dat. En ik leef met Gods barmhartigheid,
daar beveel ik me ook altijd aan, maar ik kan niet zeggen:
ik ben er zeker van dat ik in de hemel kom, oh nee."
Knevel vraagt:
"Waar komt u dan als u niet in de hemel komt?" Simonis
antwoordt: "Dan zou ik in het vagevuur komen, dat hoop ik en niet in de
hel. Want ik geloof ook in de mogelijkheid van de hel".
Knevel en Simonis spreken over de mogelijkheid dat bisschoppen in de
hel zijn. Simonis zegt: "Ik kan me …voorstellen
dat er ook nu bisschoppen zijn waarvan onze lieve Heer zegt: goeie
man je deugt helemaal niet, je hebt niet voldoende beantwoord aan mijn
genade."
Twee opmerkingen.
Uit de woorden van Simonis blijkt dat hij nog volledig leeft bij het
hierboven beschreven onbijbelse rooms-katholieke evangelie. Of hij de hemel
haalt hangt van hem af. In eenvoud steunen op het volbrachte werk van Christus
is onvoldoende.
Simonis lijkt me een sympathieke en oprechte man,
maar als je het bijbelse evangelie niet gelooft dan ben je geen christen. En als
je een ander evangelie predikt dan ben je een valse leraar.
Het tweede wat opvalt is de verbazing van Knevel. Uit zijn verbazing blijkt
dat hij niet weet wat de katholieke kerk leert over de weg tot behoud. Immers Simonis geeft simpelweg het klassieke en orthodox
katholieke standpunt over geloofszekerheid. Er zijn 1
miljard katholieken maar Knevel heeft blijkbaar nooit de moeite genomen om eens
uit te zoeken wat die precies geloven. Dit is typerend voor de huidige leiding
van de EO die er voor heeft gezorgd dat het woord protestant uit de statuten is
geschrapt. Waardoor men het mogelijk heeft gemaakt dat katholieken lid worden
van de ledenraad. (Zie http://www.toetsalles.nl/5.htm#1)
De Paus en de EO staan volgens de
hoofdredacteur van Visie voor hetzelfde evangelie
Naar aanleiding van
het overlijden van paus Johannes Paulus
II werd in de Visie geschreven over de verhouding tot de Rooms-katholieke Kerk.
Hoofdredacteur Arie Kok schreef
"Het gaat de kerk van Rome om de grote zaak waar ik ook voor wil gaan, het
evangelie van Jezus Christus" hij voegt er nog wel aan toe "Ondanks
de verschillen in leer, kerkopvatting en vormgeving, die niet onder het tapijt
geveegd hoeven worden, overheerst de verbondenheid".
( Visie nr. 16, 2005, p. 87)
Kok stelt dat het de
kerk van Rome gaat om het evangelie van Jezus Christus. "Het gaat de kerk
van Rome om … het evangelie van Jezus Christus". Dat is de grote leugen
die de hoofdredacteur van Visie, en met hem vele andere neo-evangelicals,
keer op keer verkondigen. De Rooms-Katholieke kerk
brengt het evangelie van Jezus niet. Zij leert een 'ander evangelie en dat is
geen evangelie (Gal. 1:7).
Op grond van deze
leugen wordt de Rooms-katholieke Kerk aanvaard als een ware kerk van Christus,
worden rooms-katholieke bisschoppen als medechristen erkend, wordt er
samengewerkt met orthodoxe rooms-katholieken, etc.
Kok noemt nog wel
'verschillen in de leer', maar die zijn voor hem geen reden om afstand te houden.
Hij vindt het antwoord op de vraag 'wat een mens moet doen om behouden te
worden' dus een bijzaak en een foutief antwoord mag de gemeenschap en
verbondenheid niet in de weg staan.
De
apostel Johannes heeft in zijn tweede brief
geschreven: "Indien iemand tot u komt en deze leer niet brengt, ontvangt
hem niet in uw huis en heet hem niet welkom. Want wie hem welkom heet, heeft deel aan zijn
boze werken." (2 Johannes :10,11) Het gaat
hier, in de tweede Johannes brief, om een ernstige
dwaling aangaande de persoon van de Here Jezus, maar
een ernstige dwaling over de weg tot behoud is net zo ernstig (Zie
Galaten 1:6-9).
De opstelling van Arie Kok, en de EO, is typerend voor de opstelling van de neo-evangelicals in het algemeen.
Hun 'onwetendheid' is geen excuus. Als je hen aanspreekt met het woord van God
en met de feiten weigert men te luisteren. Daarom geldt voor hen ook het
'willens en wetens ontgaat hen' waar Petrus, in een ander verband, over
spreekt. (2 Petrus 3:5)
De gevolgen van het uitwissen van de grens
tussen protestant en katholiek
De gevolgen van het
uitwissen van de grenzen tussen het bijbelse evangelie en het evangelie van de
Rooms-katholieke Kerk zijn vele. Het voornaamste gevolg is het binnendringen
van de valse
leringen en gebruiken van de rooms-katholieke kerk in evangelische en
protestantse kring. Valse leer werkt volgens de bijbel als zuurdesem, als gist.
(Zie
de studie over de bijbelse opdracht tot afscheiding, speciaal punt 17.2.1. http://www.internetbijbelschool.nl/wordbest/baslgem17.doc
).
De bijbel waarschuwt
dat een beetje gist het gehele deeg zal verzuren. Daarom moet het zuurdesem van valse leer uit het midden weg gedaan
worden (Gal. 5:7-9).
Eén van de valse
leringen die door het contact met de Rooms-katholieke Kerk de evangelische
wereld binnendringen is de onbijbelse rooms-katholieke mystiek. Een belangrijke
rol speelt hierbij het propageren van het zogenaamde centrerend gebed. (Ook wel
contemplatief gebed of repeterend gebed genoemd.) De grote propagandisten van
het zogenaamde centrerend gebed, dat in Amerika al een rage aan het worden is
onder evangelische en protestantse christenen, waren en zijn rooms-katholieke
priesters als Henri Nouwen,
Thomas Merton, en een ex-priester als Brennan Manning.
(Voor
informatie over Henri Nouwen
http://www.toetsalles.nl/bio.nouwen.htm
Voor
informatie over centrerend gebed http://www.bijbelaktueel.org/artikelen/centrerend_gebed.doc
)
Eén van de evangelicals die hun boodschap heeft opgepikt is Richard Foster. Het bekendste
boek van Foster werd een aantal jaren geleden
gebruikt op de Evangelische Hogeschool en op de Evangelische bijbelschool te Veenendaal (Ik geloof dat de school inmiddels
een onderdeel is van de Christelijke Hogeschool Ede). Bij de bespreking van het
vak 'geestelijk leven' werden gekopieerde delen van het boek uitgedeeld.
Christenen die deze scholen hebben bezocht hebben me de kopieën laten zien. Ik
weet niet hoe de situatie nu is. Het gaat om het boek "De Nieuwe
Levenswandel - de weg naar een actieve beoefening van het geestelijk
leven".
Klik hier (http://www.toetsalles.nl/bio.foster.htm
, de eerste link) voor een
bespreking van de onbijbelse meditatietechnieken die Foster
in het boek aanbeveelt. De meditatietechnieken die Foster
aanbeveelt zijn zeer gevaarlijk. Niet zo lang geleden hebben we in de zielzorg
nog een vrouw bijgestaan die door soortgelijke meditatietechnieken occult
belast geraakt was. Er was sprake van een geleide geest.
Zie ook de link
'mystiek', speciaal het Engelstalige artikel uit de Berean
Call "Contemplate this".
Mystiek
http://www.toetsalles.nl/mg.htm
Contemplate this http://www.toetsalles.nl/htmldoc/mcmahon.htm
Sommigen dingen moeten gebeuren.
Ze zijn aangekondigd in de bijbel.
"eerst moet de afval komen" (2 Thess. 2:3)
"Ziet toe, weest niet verontrust, want dat moet geschieden"
(Matth. 24:6)
Daarom wees niet verontrust. Het
loopt bij God niet uit de hand.
"en hun woord zal
voortwoekeren als de kanker … en toch staat ongeschokt het hechte fundament
Gods met dit merk: De Here kent de zijnen, en Een
ieder, die de naam des Here noemt breke
met de ongerechtigheid" (2 Tim. 2:17,19)
"en de poorten der hel
zullen haar, dat is de gemeente, niet overweldigen" (Matth. 16:18)
Wat te doen?
"houd vast wat gij hebt opdat niemand uw kroon neme" (Openbaring 3:11)
"houd u buiten het bereik
van de onheilige holle klanken" (1 Tim. 6:20)
"verkondig het woord, dring
er op aan, gelegen of ongelegen" (2 Tim. 4:2)
"blijft gij
echter nuchter onder alles, aanvaard het lijden, doe het werk van een evangelist,
verricht uw dienst ten volle" (2 Tim. 4:5)
"met de vermaning om tot het
uiterste te strijden voor het geloof dat eenmaal de heiligen overgeleverd is.
Want er zijn zekere mensen binnen geslopen" (Judas :3,4)
Jezus komt terug
"Nog een korte tijd en Hij
die komt zal er zijn" (Hebr. 10:37)
"Want het heil is ons nu
meer nabij dan toen wij tot het geloof kwamen" (Rom. 13:11)
O what a
day that shall be
When my
Jesus I shall see
Een
hartelijke groet,
Ary Geelhoed
Discernmentsite http://www.toetsalles.nl
Onderwijssite http://www.internetbijbelschool.nl