Nieuwsbulletin nr. 29 (15-8-2014) - Het nieuwe calvinisme
Het onderwerp van dit nieuwsbulletin is het oprukken van het calvinisme in
evangelische kringen. Alhoewel calvinistische gelovigen onze geliefde medebroeders
en zusters zijn, is deze ontwikkeling toch zorgelijk. Want als het
calvinistische denken echt wordt overgenomen en doordringt in het denken, dan
heeft dat allerlei negatieve gevolgen.
In reactie op deze ontwikkeling heb ik een studie geschreven waarin
zorgvuldig wordt uitgelegd waarom wij, als evangelische gelovigen, geen
calvinisten zijn. Die studie is op een aparte site gezet: www.hetcalvinismeendebijbel.nl .
Ik wil mijn calvinistische broeders niet onnodig aanvallen. Er zijn
verschillen van inzicht, bijvoorbeeld over de doop, waar wij als bijbelgetrouwe christenen elkaar in moeten verdragen. Deze
boodschap is dan ook niet bedoeld om calvinistische gelovigen te corrigeren,
hij is bedoeld voor mijn evangelische medegelovigen. Ik verzoek mijn
calvinistische broeders daarom geen aanstoot te nemen aan de vrijmoedige wijze
waarop ik hier het evangelische standpunt verdedig. Wellicht kunt u dit
nieuwsbulletin beter overslaan.
Hieronder volgt bijlage C van het boek.
U kunt deze bijlage ook lezen via de site. Dat is wat handzamer om te lezen
dan via deze mail. Dit is de link: http://www.hetcalvinismeendebijbel.nl/cal-C-het-nieuwe-calvinisme.pdf
---------------------------
Het nieuwe calvinisme, de calvinistische
opleving in Amerika
De laatste vijftien tot twintig jaar is het calvinisme in Amerika aan een
gestage opmars bezig.
Deze beweging wordt wel "New Calvinism"
genoemd. Enkele van de voormannen zijn John Piper, J.C. Sproul,
Marc Driscoll, Tim Keller,
Paul Washer, A. Mohler,
John Macarthur.
Het zijn vijfpuntscalvinisten, vaak van het
inconsequente type. Piper gelooft bijvoorbeeld in de dubbele predestinatie (het
dectretum horribili),
terwijl hij toch beweert dat God alle mensen liefheeft (Voor meer uitleg over het inconsequente calvinisme, zie bijlage E op
www.hetcalvinismeendebijbel.nl)
De nieuwe calvinisten zijn veel agressiever in het uitdragen van de
calvinistische leer dan de oudere calvinisten. Daarbij richten zij zich in het
bijzonder op de evangelische christenen!
Het zijn calvinisten met een missie. Ze zien het als hun missie om de
evangelische beweging te redden van oppervlakkigheid en ondergang door het
uitdragen van het calvinisme.
1. Hun analyse van de situatie
(1) Zij zien de uitwassen in de evangelische en de charismatische beweging.
Zoals bijvoorbeeld de "doelgericht leven" beweging van Rick Warren,
met zijn 'alleen positief' boodschap en het gebruik van marketingtechnieken.
Het gevolg is veel oppervlakkigheid en het afvlakken van de boodschap van de
Bijbel. In de charismatische beweging is er bijvoorbeeld de ontsporing van het
welvaartsevangelie van de word-faith beweging.
(2) De nieuwe calvinisten onderkennen niet dat het ontsporingen zijn. Ze
denken dat dit de
evangelische beweging is. En dat dit het gevolg is van de evangelische leer in
het algemeen en in het bijzonder van de evangelische leer over hoe je christen
wordt.
(3) Ze zien wat er misgaat en ze denken dat ze in het vijfpuntscalvinisme
het antwoord op de oppervlakkigheid in evangelische en pinksterkring hebben.
Daarom zijn ze gericht bezig met het uitdragen van het calvinisme in de
evangelische beweging.
Daarbij volgen ze deze tactiek: Wijzen op oppervlakkigheid en dan zeggen:
"Dat is de evangelische beweging, het komt door de evangelische leer. Stap
er uit, stap over naar het calvinisme."
De calvinisten maken twee fouten. De eerste is dat ze ontspoorde delen van
de evangelische beweging voorstellen als de evangelische beweging. De
tweede is dat het antwoord op de ontsporing van de evangelische beweging niet
ligt in het omarmen van het calvinisme. De Bijbelse oplossing is een terugkeer
naar de traditionele evangelische leer. Zoals die bijvoorbeeld vroeger op de
Bijbelschool in Brussel (Herverlee) werd onderwezen.
En ook op de evangelische Bijbelschool in Doorn/Veenendaal. Waaronder het
prediken van de noodzaak van de bekering. En van de noodzaak van de heiliging
en afscheiding van de wereld. Plus de oproep tot toewijding. De evangelische
beweging in de jaren zestig en zeventig was krachtig. Voor de kern van de
boodschap van de evangelische beweging, zie bijvoorbeeld deze site
www.honderdbijbelstudies.nl.
2. Groei door overgang van evangelische
mensen
De voornaamste groei van de beweging van het nieuwe calvinisme komt niet
door de bekering van ongelovige mensen. Het komt doordat al bekeerde
evangelische mensen overgaan tot het calvinisme. Ook John Piper en Paul Washer waren al bekeerd toen ze tot het calvinisme
overgingen.
3. Het tekort schieten van de evangelische
leiders
De laatste decennia komt er een toenemende stroom van calvinistische
literatuur op de evangelische gelovigen af. De boodschap wordt ook via het
internet, onder meer door video
boodschappen, verspreid.
Mensen als Piper en Sproul hebben zich
gespecialiseerd in het uitdragen van het calvinisme onder evangelische gelovigen.
Ze zijn bedreven in het verdedigen van het calvinisme. Ze kennen alle
redeneringen en (gekunstelde) exegeses die het calvinisme van oudsher gebruikt.
En ze zijn in staat om hun standpunt helder over te brengen. Communicatief en
didactisch zijn ze erg goed. Bovendien doen ze het calvinisme mooier voor dan
het is. Ze geloven bijvoorbeeld dat God van eeuwigheid mensen heeft bestemd
voor de hel. (Het besluit der verkiezing en verwerping waar de Dordtse
Leerregels over spreken. Hoofdstuk 1, deel I, artikel 6.) Mensen die nooit een
werkelijke kans zullen krijgen om zich te bekeren. En ondanks dat, beweren ze
toch met grote onbeschaamdheid dat God alle mensen liefheeft.
De evangelische leiders hebben geen of onvoldoende weerwoord gegeven. Ze
hebben daardoor de evangelische gelovigen niet gewapend tegen de dwalingen van
het calvinisme. Het gevolg is dat reeds vele evangelische gelovigen in de strik
van het calvinisme vast zijn geraakt.
4. De bekering van John Piper tot het
calvinisme
Zoals gezegd, ook John Piper was al een evangelische gelovige voordat hij
zich tot het calvinisme bekeerde. Piper heeft zelf in een interview vertelt hoe
hij tot die stap is gekomen. Hieronder volgt een deel van het interview. Eerst
komt het Engelse origineel, dan volgt een vertaling in het Nederlands. De onderstreping is van mij.
"So when I went to college and began to hear people give a framework
to this (Calvinisme). I revolted against the
sovereignty of God ....... When I arrived at Fuller Seminary, I took a class on
systematic theology with James Morgan ... and another with Dan Fuller on
hermeneutics. And coming from both sides - theology and exegesis - I was
feeling myself absolutely cornered by the evidences of Gods's
sovereignty in the Bible .... I would put my face in my hands in my room,
and I would just cry because my world was coming apart. I just couln't figure anything out ..... But at the end of James
Morgan's theology class, I wrote in a blue book: "Romans 9 is like a tiger
going around devouring free-willers like me" and
it did".
(De Bron: "An Interview
with Piper", eds. Piper and Taylor,
Suffering and the Sovereignty of God, Wheaton, Il: Crossway, 2006, 220-221.)
De vertaling: "Ik ging naar 'college' en daar hoorde ik voor het eerst
mensen die een geraamte aan het calvinisme gaven. Mensen die het calvinisme
ordelijk uitlegden en onderbouwden. Ik rebelleerde tegen de soevereiniteit van
God .... Toen ik arriveerde op het Fuller Seminary volgde ik een klas over systematische theologie
van James Morgan ... en een andere klas van Dan Fuller
over hermeneutiek. Het kwam van beide kanten - vanuit de theologie en vanuit de
exegese. Met als gevolg dat ik mezelf volledig in de hoek gedreven voelde door
de bewijzen voor de soevereiniteit van God in de Bijbel ... In die tijd zat ik
geregeld met mijn hoofd in mijn handen en huilde ik omdat mijn wereld in elkaar
aan het storten was. Ik kon het gewoonweg niet op een rij krijgen ... Maar aan het einde van de theologie
cursus van James Morgan schreef ik in een schrift: "Romeinen 9 is als een
tijger die rondgaat om mensen zoals ik, die in de vrije wil geloven, te
verslinden" en dat deed het ook met mij ...".
Wat een aangrijpend verhaal. Piper op zijn kamer die geen antwoord heeft op
de calvinistische aanslagen op zijn evangelisch geloof. Het was een ongelijke
strijd. Twee hoogleraren tegen een eerstejaars student. Een student die
blijkbaar niet toegerust was en die ook geen verdediging van het evangelische
standpunt kende. Een verdediging op voldoende niveau. Het gevolg was dat zijn
wereld in elkaar stortte. Hij kon er geen weerstand aan bieden. Ik kan me goed
voorstellen dat je huilt, als je jezelf genoodzaakt voelt om onder meer Calvijn
met zijn decretum horribili
te aanvaarden. Het decretum horribili.
Het verschrikkelijk besluit. Zo noemde Calvijn, in zijn institutie (boek III,
hoofdstuk 23, punt 7) Gods besluit om vele mensen soeverein voor te bestemmen
voor een eeuwig verblijf in de plaats der pijniging (de hel). Zie hoofdstuk 8
op de site.
Als je dat aanvaardt dan verlies je de bewogen Bijbelse God, die alle
mensen werkelijk liefheeft en verlangt naar hun behoud. De God die zijn Zoon
voor alle mensen heeft gegeven en die ieder mens een kans geeft om behouden te
worden. En je krijgt er de calvinistische God voor terug die sommige mensen
liefheeft en de anderen haat. Een God van willekeur, want Hij kiest willekeurig
sommige mensen uit en anderen verwerpt Hij, niet om een reden in die mensen
zelf, maar omdat Hij er een welbehagen in heeft om dat te doen. Je kunt
Johannes 3:16 niet meer nemen zoals het er staat. Voortaan moet je lezen "Alzo lief heeft God 'de wereld van
de uitverkoren' gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft opdat 'een
ieder aan wie het God behaagt het geloof te schenken' niet verloren ga,
maar eeuwig leven hebbe."
(Even tussen haakje, in hoofdstuk 7 van het boek dat op de
site staat, wordt een niet-calvinistische uitleg gegeven van Romeinen 9. Zie ook
de hoofdstukken 6 en 8.)
(5) Ook in Nederland dringt het calvinisme
door in evangelische kring
Ik kom het in toenemende mate tegen. Ik geef enkele voorbeelden.
Mijn oud-voorganger van de plaatselijke
baptistengemeente
Op internet vond ik een preek van hem, waarin hij sprak over de vijf Sola's van de Reformatie, die sola's
vulde hij helemaal op calvinistische wijze in. In feite verkondigde hij de vijf
Dordtse Leerregels. Een broeder die recent een
Bijbelstudie van hem bezocht, vertelde dat mijn oud-voorganger daar het bekende
scholastische verhaal over 'Gods wil des bevels' en
'Gods wil des besluits' had gehouden. Dit om de tekst
"God, onze Heiland, die wil, dat
alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen" (1 Timotheus 2:3,4) in calvinistische zin bij te buigen.
Terwijl hij vroeger leerde dat het hier om Gods verlangen gaat. Gods verlangen
naar het behoud van de mensen. Op dezelfde manier waarop Jezus verlangde naar
het behoud van de inwoners van Jeruzalem: "Jeruzalem,
..... hoe dikwijls heb Ik uw kinderen
willen vergaderen, gelijk een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert,
en gij hebt niet gewild." (Mattheus 23:37).
Een preek in de plaatselijke
baptistengemeente
Het tweede gaat over één van mijn vrienden. Naast zijn werk als leraar is
hij al vele jaren actief in evangelisatie. Zolang ik hem ken, komen er
regelmatig mensen tot geloof. De laatste jaren zijn er bijvoorbeeld geregeld
asielzoekers met een moslim achtergrond
tot geloof gekomen. Die hebben
zich laten dopen en hebben zich bij een gemeente gevoegd. Ongeveer een half
jaar geleden kwam hij geschokt bij me. Hij had de zondagsdienst van de
plaatselijke baptistengemeente bezocht. En daar had iemand gepreekt die
verkondigde dat Jezus niet voor alle mensen is gestorven, alleen voor de
uitverkorenen. En dat God niet van alle mensen houdt. Mijn vriend zei:
"als dat waar is dan verkondig ik al meer dan veertig jaar het verkeerde
evangelie. Het haalt de bodem onder mijn evangelisatie werk vandaan. "
Het uitnodigen van een spreker
Een derde voorbeeld. Een groep evangelische mensen was staande gebleven te
midden van alle stormen die de laatste twintig jaar over de evangelische wereld
zijn heengegaan. Ze waren niet meegegaan met de doelgericht leven golf en ook
niet met andere golven. Uit zorg over de ontsporingen in de evangelische
beweging hebben ze elkaar opgezocht, om elkaar te versterken en anderen terug
te roepen naar de goede weg. Een van hun initiatieven bestaat uit het
organiseren van studiedagen voor toerusting en opbouw. Daar zochten ze een
spreker voor. En ze overwogen om iemand uit te nodigen, waarvan ik weet dat ook
deze persoon overgegaan is naar het calvinisme, terwijl ze dat zelf niet
doorhadden.
Een Bijbelstudie
In een onafhankelijke baptistengemeente werd een maandelijkse Bijbelstudie
verzorgd door een leider van de vijf sola baptisten.
Dat is een Nederlandse organisatie van nieuwe calvinisten, die vanuit
evangelische achtergrond over gegaan zijn naar het vijfpunts
calvinisme. De leiding van die gemeente had geen idee wie ze binnen hadden
gehaald. Ze dachten dat het een evangelische bijbelleraar
was, terwijl het een vijfpuntscalvinist is.
In Nederland heeft een groep tot het calvinisme "bekeerde"
baptisten een organisatie opgericht die als doel heeft het uitdragen van het
calvinisme in kringen van de baptisten. Ze noemen zich de "Vijf Sola Baptisten". Dat is een misleidende naam,
eerlijker zou zijn geweest als ze zich de "Vijf Dordtse
Leerregels Baptisten" hadden genoemd. Want dat is waar ze voor staan. Voor
zover ik weet zijn alle Nederlandse baptistengemeenten gesticht door het werk
van niet-calvinistische gelovigen. Zo is bijvoorbeeld ook de plaatselijke
baptistengemeente in mijn woonplaats ontstaan. En nu komen de "vijf sola baptisten" de gemeenten vertellen dat ze verkeerd
zitten, dat ze calvinisten moeten worden.
Het nieuwe calvinisme dringt in Nederland vooral door, door de invloed van
John Piper, John Macarthur en Paul Washer. Organisaties als Heartcry
spelen daarbij ook een belangrijke rol. Heartcry
heeft bijvoorbeeld Paul Washer naar Nederland
gehaald. Die heeft vele evangelische gelovigen en leiders verleidt tot een
overgang naar het calvinisme. Op de site van Heartcry
staat prominent linken naar video boodschappen van John Piper en Paul Washer. Piper is de invloedrijkste leider van het nieuwe
calvinisme.
Het nieuwe calvinisme vormt een ernstige bedreiging voor de laatste
restanten van de traditionele evangelische beweging. Mensen die de stormen van
de voorbije twee decennia hebben doorstaan, vallen nu toch omdat ze verleid
worden door het calvinisme. Ze weten niet wat ze doen. Ze hebben geen idee waar
ze zich aan overgeven. En wat uiteindelijk de gevolgen zullen zijn. (Zie bijlage H met een overzicht van
de schadelijke gevolgen van het calvinisme.) Net als alle valse leer werkt ook
het calvinisme als een zuurdesem. Het kost tijd voordat de calvinistische leer
het gehele denken en de praktijk heeft doorzuurd.
Mijn oud-voorganger klonk in zijn preek, waarin hij de vijf punten van het
calvinisme uitdroeg, op bepaalde momenten nog evangelisch. Maar dat zal met de
tijd slijten, naar de mate waarin hij het calvinisme werkelijk innerlijk
begrijpt en integreert in zijn denken.
Zoals je water en olie niet kunt mengen, zo kun je evangelisch en vijfpuntscalvinisme niet met elkaar mengen. Of het ene wint
of het andere.
Het is niet voor niets dat calvinistische leiders als Paul Washer telkens weer op felle wijze het hart van de
evangelische boodschap aanvallen. Ze beschuldigen de evangelische gelovigen
onder meer van easy believism, decisionism
en oneprayerism. En ze vallen op felle wijze het tot
de Heer leiden van kinderen aan. Voor uitleg, zie bijlage D.
De overgebleven evangelische gelovigen worden verleid door "het
calvinisme met het mooie gezicht". Ook de Vijf Sola
Baptisten beweren rustig dat God alle mensen liefheeft en dat Gods
aanbod van genade aan alle mensen welgemeend is. Ze praten erg weinig over het
verschil tussen de algemene roeping en de onwederstandelijke
roeping, want dat zou evangelische mensen te veel laten schrikken en dat is
niet de bedoeling. En over het decretum horribili, het besluit der verwerping, hebben ze het al
helemaal niet. Soms heb ik het vermoeden dat ze zelf het calvinisme maar half
begrepen hebben.
(6) Is het dan zo ernstig?
Misschien stelt iemand de vraag: Wat is er nou zo ernstig aan, als je van
evangelisch calvinistisch wordt?
Het antwoord op die vraag is dat het calvinisme grote negatieve gevolgen
heeft, als het leerstellige systeem echt innerlijk wordt aanvaard. En naar de
mate waarin het doorwerkt in het denken en de praktijk. Gevolgen voor het
karakter van God, het evangelie, geloofszekerheid en andere zaken. Zie bijlage H.
Het vijfpuntscalvinisme is een vijand van de
evangelische beweging. Dat blijkt uit het feit dat vertegenwoordigers van het
nieuwe calvinisme op felle wijze belangrijke delen van de kern van de
evangelische leer en praktijk aanvallen. In bijlage D worden een aantal van
die aanvallen besproken.
--------------------------
+ Tenslotte nog dit: houdt moed
Sommigen dingen moeten
gebeuren. Ze zijn aangekondigd in de Bijbel.
"eerst moet
de afval komen" (2 Thess. 2:3)
"Ziet toe, weest niet verontrust, want dat moet geschieden"
(Matth. 24:6)
Daarom weest niet verontrust. Het loopt bij God niet uit de hand.
"en hun woord zal voortwoekeren
als de kanker … en toch staat ongeschokt het hechte fundament Gods met dit
merk: De Here kent de zijnen, en Een ieder, die de
naam des Here noemt breke
met de ongerechtigheid" (2 Tim. 2:17,19)
"en de poorten der
hel zullen haar (dat is de gemeente) niet overweldigen" (Matth. 16:18)
Wat te doen?
"houd vast wat gij
hebt opdat niemand uw kroon neme" (Openbaring 3:11)
"houd u buiten het
bereik van de onheilige holle klanken" (1 Tim. 6:20)
"verkondig het
woord, dring er op aan, gelegen of ongelegen" (2 Tim. 4:2)
"blijft gij echter
nuchter onder alles, aanvaard het lijden, doe het werk van een evangelist,
verricht uw dienst ten volle" (2 Tim. 4:5)
"met de vermaning
om tot het uiterste te strijden voor het geloof dat eenmaal de heiligen
overgeleverd is. Want er zijn zekere mensen binnen geslopen …" (Judas
:3,4)
Jezus komt terug.
"Nog een korte tijd
en Hij die komt zal er zijn" (Hebr. 10:37)
"Want het heil is
ons nu meer nabij dan toen wij tot het geloof kwamen" (Rom. 13:11)
O what a day that shall be
When my Jesus I shall see
Een hartelijke groet,
Ary Geelhoed
Discernmentsite: www.toetsalles.nl
Onderwijssite: www.internetbijbelschool.nl
-----------------------------------------------------