Moeten we leren van Joodse rabbijnen? Hebben we het onderwijs
van onbekeerde Joodse rabbijnen uit de eeuwen na Christus nodig? Rabbijnen die
niet in Jezus geloofden? Je kunt de vraag: “Moeten we leren van Joodse
rabbijnen” ook anders stellen. + Moeten we leren van blinden? Paulus zegt dat de Joden
die Christus verwerpen verblind zijn: “Maar hun gedachten
werden verhard. Want tot heden toe blijft dezelfde bedekking over de voorlezing
van het oude verbond
zonder weggenomen te worden, omdat zij slechts in Christus verdwijnt. Ja, tot heden toe ligt,
telkens wanneer Mozes voorgelezen wordt, een bedekking over hun hart, maar telkens wanneer iemand zich tot de Here
bekeerd heeft, wordt de bedekking weggenomen.” ( 2 Korinthe
3:15,16) Ze
lezen wel Mozes (de Thora), maar er ligt een bedekking over hun hart. Ze
begrijpen Mozes niet. Dat
geldt ook voor de ‘Christus verwerpende’ Joodse rabbijnen. Dit zegt Jezus over de
rabbijnen uit zijn tijd: “Laat hen gaan, blinden zijn zij,
die blinden leiden. Indien een blinde een blinde leidt, zullen zij beiden in
een put vallen.” (Mattheus 15:14) + Moeten we leren van vijanden van het Evangelie? Paulus zegt het volgende
over de ongelovige Joden: “Zij zijn
naar het evangelie vijanden om uwentwil, naar de verkiezing zijn zij
geliefden om der vaderen wil.” (Romeinen 11:28) Joden die christus
verwerpen zijn nog steeds geliefden om der vaderen wil, maar tegelijkertijd
zijn het “naar het evangelie vijanden om uwentwil”. Moeten de vijandige
Joodse rabbijnen ons uitleggen hoe wij het evangelie moeten verstaan, dat zij
verwerpen? Moeten we bij hen de sleutel halen die het Nieuwe Testament voor ons
opent? Hoe gek kun je het bedenken? + Jezus zegt toch dat we naar de rabbijnen moeten
luisteren? “Toen
sprak Jezus tot de scharen en tot zijn
discipelen, zeggende: De schriftgeleerden en de Farizeeën hebben zich gezet op de stoel van Mozes. Alles dan, wat zij u ook zeggen, doet dat en
onderhoudt dat, maar doet niet naar hun werken, want zij zeggen het wel, maar
doen het niet. Zij binden zware lasten bijeen en leggen die op de schouders der mensen,
maar zelf willen zij ze met hun vinger niet verroeren.” (Mattheus
23:1-4) “Zie
je wel”, zeggen de verdedigers van de rabbijnen: “Jezus zegt hier dat we naar
hen moeten luisteren: ‘Alles dan, wat zij u ook zeggen, doet dat en onderhoudt
dat …’ (:3) En als Jezus dat zegt, dan moeten we toch zeker ook de inhoud van
bijvoorbeeld de Talmoed serieus nemen.” Deze
Bijbelverzen (23:1-4) zijn onderdeel van “de rede tegen de schriftgeleerden en
Farizeeën”. Lees de gehele toespraak (23:1-38) eens door. De gehele toespraak
van Jezus is een felle aanklacht tegen onder meer de schriftgeleerden. Jezus
waarschuwt voor hen. Maar dan keren sommigen messiaanse christenen met een
beroep op vers 3 de hele boodschap van dit gedeelte om, door dit vers te lezen
als een aansporing om toch vooral naar de Schriftgeleerden te luisteren. Dat is
een sterk staaltje van het laten buikspreken van de Schrift. Dat doen ze door
het vers helemaal los te maken van de context waarin het staat. Wat
Jezus hier, in vers 3, zegt, is sarcastisch bedoeld: “Je moet vooral naar de
schriftgeleerden luisteren, maar bedenk wel dat ze het zelf niet doen”. Hij
zegt verder dat de schriftgeleerden zich de positie van Mozes, de positie van
wetgever hadden toegeëigend. Zij interpreteerden de wet en door hun
interpretaties maakten ze de wet zwaarder, bovendien voegden ze allerlei
menselijke geboden uit ‘de overlevering der ouden’ aan de geschreven wet toe
(Marcus 7:1-13). Door hun interpretatie en aanvulling van de Thora legden zij
“zware lasten op de schouders der mensen” (:4). Dat wordt door Jezus helemaal
niet als positief gezien. + Paulus keerde zich er radicaal van af Paulus keerde zich
radicaal af van het rabbijnse Jodendom van zijn tijd. “Indien
een ander meent op vlees te kunnen vertrouwen, ik nog meer: besneden ten achtsten dage, uit het volk
Israël, van de stam Benjamin, een
Hebreeër uit de Hebreeën, naar de wet een Farizeeër, naar mijn ijver een vervolger van de gemeente, naar de gerechtigheid der wet onberispelijk. Maar alles wat mij winst was,
heb ik om Christus’ wil schade geacht. Voorzeker, ik acht zelfs alles schade, omdat de
kennis van Christus Jezus, mijn Here,
dat alles te boven gaat. Om zijnentwil heb ik dit alles prijsgegeven en houd
het voor vuilnis, opdat ik Christus moge winnen.” (Filippenzen
3:4-8) Vuilnis.
6. Het
leidt tot schriftinleg in plaats van schriftuitleg Messiaanse christenen vinden
dat we de Bijbel moeten uitleggen vanuit de joodse buiten-Bijbelse traditie. In
de praktijk leidt dit tot schriftinleg in plaats van schriftuitleg. Dan worden
er dingen in Bijbelteksten “ingelezen” die er niet staan en die tegen de
normale regels voor schriftuitleg ingaan. (Voor een Bijbelstudie
over de regels voor de uitleg van de Bijbel, klik hier: http://www.honderdbijbelstudies.nl/de-leer-over-de-bijbel/48-de-regels-voor-de-uitleg-van-de-bijbel/ ) Neem het boek Wake Up. Het
boek leest bijvoorbeeld het Joodse huwelijksritueel in allerlei Bijbelteksten.
De bekende tekst Openbaring 3:20, wordt dan de opening van de
huwelijksonderhandelingen. En de tekst waarin Paulus zegt dat we gekocht zijn
en betaald (1 Korinthe 6:20), zou dan betekenen dat
de huwelijksprijs is betaald. Laten we die teksten eens bekijken: + Openbaring 3:20 “Zie,
Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur
opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij.” + Er
staat in deze tekst niets over een huwelijk. Het beeld is van een huis. Iemand
staat buiten en hij wil naar binnenkomen. En als iemand de deur opent, dan komt
de persoon die klopt naar binnen. En dan houden ze maaltijd met elkaar. + Uit
het verband blijkt ook niet dat het om een huwelijk gaat. Jezus zegt dit tegen
de christenen die te Laodicea woonden (Openbaring
3:14). Het ging geestelijk heel slecht met deze gemeente. Jezus stond buiten de
deur. Hij roept individuele leden op om zich van die lauwheid af te keren en om
Hem binnen te laten. Als ze dat doen, dan zal Hij vertrouwelijk met hen omgaan,
maaltijd met hen houden. Het is
verbijsterend om hier de opening van de huwelijksonderhandelingen in te zien.
Je mond valt open. Zo laat je een Bijbeltekst buikspreken. 1 Korintiers 6:20 “Want gij zijt gekocht en betaald. Verheerlijkt dan God
met uw lichaam.” Dit zou dan slaan op het
overhandigen van de bruidsschat. + Er staat niets in deze
tekst over een bruidsschat + Als we Schrift met
Schrift vergelijken dan blijkt dat ‘loskoping’ een
belangrijk thema is in het Nieuwe Testament. Maar daar wordt telkens het beeld
gebruikt van een slaaf die losgekocht wordt. Nooit staat dit in de context van
een huwelijk. Ook in deze tekst gaat het over de loskoping
van de slavernij aan de zonde, de slavernij aan de duivel en de wereld. Dat gebeurt, als je een
buiten-Bijbelse bron als leidraad gaat gebruiken bij de uitleg van de Bijbel. Klik hier voor meer informatie over de Hebrew Roots beweging, de messiaanse christenen en gemeenten. |