(Dit document is ook te lezen en downloaden in pdf www.toetsalles.nl/pdf/luisterend.bidden.deel4.pdf
) Luisterend bidden – deel
IV – conclusies, waarschuwing Dit artikel is het vierde en afsluitende artikel van een serie van 4 over
de cursus ‘Luisterend Bidden’. In de serie wordt de cursus beoordeeld en
getoetst aan de Bijbel, aan de gezonde leer en aan de feiten. In dit artikel,
deel IV, worden conclusies getrokken uit de voorgaande drie artikelen en een
waarschuwing gegeven. Als bron wordt de informatie die over de cursus op de site van het
Evangelisch College staat gebruikt en het cursusboek. De cursus is onderdeel van het studietraject “Gods Koninkrijk en de Heilige
Geest “ dat door het Evangelisch College wordt aangeboden. Nu de samenvatting van de zorg over de cursus. 21. De cursus gebruikt misleiding Om te beginnen is de titel van de
cursus al misleidend. Want de cursus gaat helemaal niet over bidden. Het gaat
over profeteren. De cursisten denken dat ze gaan leren over bidden. Maar in
plaats daarvan gaat het over profeteren. En dan wordt hen ook nog eens wijs
gemaakt dat ze aan het profeteren zijn. Terwijl wat de cursus hen leert niet
meer is dan een uitgeklede vorm van profetie, die niet lijkt op de echte
Bijbelse profetie. Ook wordt hen in de cursus de grote
lijnen van de charismatische theologie onderwezen, zoals alle geestesgaven zijn
voor nu, vervulling met de Heilige Geest door handoplegging, het oproepen van
de Geest, dezelfde werken als Jezus doen, profeteren en genezen, het koninkrijk
Gods demonstreren door wonderen en tekenen. Dit gebeurt zonder dat de cursisten
dit beseffen, ze weten niet waar ze aan beginnen als ze de cursus gaan volgen.
Ze denken dat ze onderwijs krijgen over een vorm van bidden. Door te spreken over ‘bidden en het
luisteren naar de stem van God’ worden christenen de cursus binnen gelokt. Zo
worden ze de charismatische fuik binnen gelokt. 22. Het werkelijke
effect van de cursus, charismatiseren Wat is het effect op christenen die deelnemen? Wat is het effect op gemeenten die
de cursus organiseren? Er wordt een
theologische wissel omgezet In het denken van de christenen
wordt een theologische wissel omgezet. Na afloop geloven de cursisten dat alle
geestesgaven nog voor nu zijn. En dat zij zich daar naar uit moeten strekken.
Als je dat aanvaardt, dan heb je de fundamentele leerstelling van de
charismatische beweging aanvaard. Dan ben je op het charismatische spoor gezet.
Als de deelnemers de cursus hebben doorlopen dan geloven ze dat ze moeten gaan
profeteren, genezen, het koninkrijk demonstreren door wonderen en tekenen. Ook is hun visie op de
charismatische beweging veranderd. Ze denken dat de drie golven van de pinkster
en charismatische beweging Gods herstelbeweging zijn. God die door de pinkster
en charismatische beweging de christenheid terugbrengt naar een evangelie van
kracht, wonderen, tekenen, profeteren, genezingen. Deelnemen aan de cursus van
christenen en gemeenten zal niet zonder gevolg blijven. Als een gemeente of een
christen in contact komt met valse leringen, dan worden ze er door beďnvloed.
De Bijbel gebruikt het beeld van zuurdeeg (Mattheus
16:12, Galaten 5:9). Als zuurdeeg in contact komt met meel, dan verzuurt na
enige tijd al het meel. Als contact met valse leer en valse leraren niet wordt
vermeden, dan verzuurt dat na verloop van tijd het gehele deeg, de gehele
gemeente. Het proces waarlangs een valse leer
een gemeente in de greep krijgt, verloopt gewoonlijk langs drie fasen.
Verbinden, vermengen, vervangen. Eerst verbinden, dan volgt vermengen en
uiteindelijk leidt dat tot vervangen. Eerst wordt geen afstand gehouden van
valse leringen, in dit geval charismatische leringen. Na enige tijd komen er
gemeenteleden die charismatische denkbeelden overnemen, dat breidt zich zo uit
totdat de charismatische leden in de meerderheid zijn en zij de controle
overnemen en de boodschap bepalen. Dat zal ook gebeuren met de on-Bijbelse
charismatische leringen van Luisterend bidden. + Charismatiseren
is het doel van de cursus De opzet van de cursus is om een volledige gemeente de weg van luisterend
bidden op te laten gaan. Dit is trouwens ook het uitdrukkelijk doel van de New Wine organisatie, de uitgever van het cursusboek. “Het doel van deze gemeentecursus is dat je als gemeente
groeit in zo’n gebedscultuur, waarin je verwacht dat God spreekt in ons hart …”
(cursusboek, p.5) “Luisterend bidden is dan niet alleen iets wat we doen op
onze huiskringen …” (cursusboek, p. 5) “Hoe zou je als huiskring kunnen groeien in ‘luisterend
leven’? Hoe kun je elkaar helpen? Misschien kun je nu zelfs concrete afspraken
maken.” (cursusboek, p. 37) New Wine
biedt in het cursusboek gemeenten begeleiding aan in het ombouwen van een
gemeente naar een charismatische gemeente. Stafmedewerkers van New Wine bieden een begeleidingstraject aan voor het opzetten
van ministry teams, profetisch gebed,
gebedspastoraat, genezingsbediening en muziek en aanbidding in de gemeente.
(cursusboek, p. 82) + Verder na de cursus,
nog verder het charismatische pad opgestuurd In het cursusboek wordt gewezen op
de mogelijkheid om na het volgen van ‘Luisterend bidden’ verder te gaan op deze
weg. (cursusboek, p. 41) “Als je verder wilt
verdiepen in de gaven van profetie en de rol van de profetische bediening in de
gemeente dan wijzen we je graag op drie mogelijkheden die werden ontwikkeld
door onze collega’s van Nederland Zoekt” (cursusboek, p. 41) Je kunt onder mee de cursus “De
Prophecy Course” gaan volgen. 23. De cursus
veroorzaakt verdeeldheid De cursus veroorzaakt verdeeldheid
in gemeenten. Er wordt via de cursus een fundamenteel andere leer over de
geestesgaven aangeleerd. En daarmee ook over ziekte en genezing, over de weg
tot vervulling met de Geest, over wonderen en tekenen, over profeteren. Het is
een doelbewuste poging om van binnenuit gemeenten over te zetten van
traditioneel evangelisch naar charismatisch. Dit leidt bijna onvermijdelijk tot
een botsing tussen gemeenteleden. Er zullen leden zeggen: “Dit kan niet, deze boodschap is onbijbels,
die hoort niet in onze gemeente”. Anderen zullen de boodschap van de cursus
enthousiast ontvangen. “Dit is de weg,
deze kant moeten we op, dit is de boodschap die onze gemeente nodig heeft.” Door de cursus plant je een zaad van
verdeeldheid in een gemeente. Een groep gemeenteleden wil volledig het
charismatische pad op. Een andere groep wil dit niet. Dan krijg je een gemeente
waar constant deze spanning smeult. Een bom in een gemeente gooien Als je in een reformatorische
gemeente een cursus gaat houden waarin je vertelt dat de doop op geloof de
juiste Bijbelse doop is, dan gooi je een bom in die gemeente. Het zelfde doe je
als je een cursus met daarin de charismatische theologie gaat houden in een
niet-charismatische gemeente. 24. Het profeteren van de cursus is nutteloos, overbodig Wat is het nut van de uitgeklede vorm van profetie die de cursus de
deelnemers wil aanleren? Volgens de cursus is dat bemoedigen, troosten,
opbouwen. Maar daar hebben we deze profetie niet voor nodig. Daar hebben we het
geschreven woord van God voor, wat we elkaar voor kunnen houden. Ook dat doen
we met geestelijk inzicht en onder leiding van Gods Geest, maar dat is geen
profeteren. (Zie hierboven, punt 16) De Bijbel onderwijst, versterkt, vertroost, leidt, vermaant, corrigeert,
overtuigt, bouwt op. Dat gebeurt als je ‘onder het woord’ blijft. Als je er
dagelijks in leest, als je het memoriseert (uit je hoofd leert), als je het
bestudeert, als je er met elkaar over spreekt, als je het met elkaar deelt. Stel een christen heeft het moeilijk. En in die situatie geeft een
medechristen een “profetie” aan hem door. De boodschap is: “God ziet je, God
houdt van je, vrees niet.” Hebben we dit werkelijk nodig? Dat iemand dit namens God tegen mij zegt.
Met een profetie, die van God of niet van God kan zijn. Er staat vele malen in de Bijbel dat God van ons houdt, dat Hij ons niet
begeeft, dat Hij voor ons zorgt. Daaraan twijfelen is ongeloof, kleingeloof. Een christen die het moeilijk heeft, heeft
geen profetie nodig “die wel of niet van God kan zijn”. Hij heeft het zekere
woord van God nodig, een toepasselijke tekst uit de Bijbel. En Hij moet door
het geloof op het woord van God gaan staan. “God zegt dat Hij me niet zal
verlaten ( Hebr. 13:5). Dat betekent dat ik me wel verlaten kan voelen,
maar niet verlaten kan zijn.” Hij moet het schild van het geloof
opheffen en tegen zijn gevoel en tegen de omstandigheden in op het woord van
God blijven staan. We kunnen elkaar opbouwen met het geschreven woord van God. Daarbij kan God
ons een toepasselijke tekst in gedachten brengen voor onszelf en voor anderen. Het is ongelofelijk dat de cursus voor deze zo goed als geheel overbodige
vorm van profetie een gehele gemeente wil ombouwen tot een
charismatische/pinkster gemeente. De cursus richt op ervaringen, op woorden van God, dromen, beelden,
indrukken. In plaats van op het woord van God. Dat verzwakt christenen. 25. De cursus is gevaarlijk Om verschillende redenen is de cursus gevaarlijk voor de deelnemers. In de eerste plaats komt dat doordat ‘Luisterend bidden’ de cursisten op
het pad van het onbijbelse mystieke contemplatieve
christendom zet. Lectio divina,
ademgebed. Je verstand uitschakelen, Bijbellezen met het hart, Bijbellezen om
een ervaring te krijgen. Zeker als iemand doorgaat op de mystieke weg, als hij
of zij bijvoorbeeld ook aan contemplatief gebed gaat doen, dan leidt dit
onvermijdelijk tot contact met demonen die zich voordoen als engelen des
lichts. Maar ook elementen van de charismatische leer en praktijk zijn gevaarlijk.
Het onbijbelse elkaar de handen opleggen. Het
zoeken van ervaringen, beelden, stemmen, visioenen, innerlijke woorden,
indrukken, door passief in jezelf te kijken. Het stil worden, het stil zetten
van het denken. 26. Onzuivere spiritualiteit De cursus brengt een gevaarlijk mengsel van gezond Bijbels onderwijs,
charismatische dwaling en mystieke spiritualiteit. 27. De verleidende
kracht van de cursus De cursus belooft een nieuwe ervaring van God. Je gaat Gods stem verstaan,
je gaat profeteren, je gaat meewerken met God, je gaat dezelfde werken als
Jezus doen. Je gaat eindelijk wat van God ervaren. Wie wil dat niet? Dat trekt
christenen aan. + De cursus bewerkt ervaringen -Zegen door goed onderwijs dat hier en daar nog in de cursus staat. De
herhaalde lezing van een Bijbelgedeelte, wat bij lectio
divina wordt gedaan, kan in eerste instantie ook
zegenrijk zijn. Zolang deelnemers de Bijbel op de ouderwetse rationele manier
blijven lezen en nog niet geleerd hebben om hun verstand uit te schakelen. -En wellicht zeg je, bij het oefenen van profetie, iets positiefs tegen een
deelnemer wat goed valt bij hen. Of gebeurt dat andersom bij jou. Met als
conclusie: ik heb gemerkt dat het werkt. -De zes avonden van de cursus geven ook een groepservaring die vaak als
positief wordt ervaren. Dat wordt bevorderd door de groepsgrootte beperkt te
houden. + Het is moeilijk praten tegen een ervaring. Ervaring weegt bij velen zwaarder dan de Bijbel, dan de feiten. Je hebt
‘het’ beleefd, dus is het waar. Toegepast op de cursus, ik ben gezegend door de
cursus dus kan de cursus niet, geheel of gedeeltelijk, onbijbels
zijn. Ik moet denken aan de oudere broeder die in zijn jeugd met een ernstige
ziekte in het ziekenhuis lag. Er kwam een pinksterbroeder langs die met hem bad
en hij werd van het ene moment op het andere genezen. Dat bracht hem er toe om
de gehele pinksterleer over ‘genezing in de verzoening’ aan te nemen. Want dat
was wat de pinksterbroeder hem leerde na zijn genezing. Zijn hele verdere leven
is hij blijven verkondigen dat Jezus geneest, dat genezing in de verzoening is,
dat Jezus iedereen wil genezen. Er genas nooit iemand van het ene moment op het
andere zoals toen bij hem, als hij met zieken bad. Maar zelfs toen hij bejaard
was, na meer dan vijftig jaar tevergeefs bidden met zieken, bleef hij de
klassieke pinksterleer over genezing verkondigen. Want het was waar, hij had
het zelf ervaren, hij was toch genezen, nou dan. Evaring boven de Bijbel, ervaring boven de feiten. Als dat het geval is, is
zo iemand moeilijk meer te bereiken en te bevrijden van een valse leer. + Christenen die kwetsbaar zijn Als je als christen weinig ervaart in je geestelijk leven, dan ben je
kwetsbaar voor de verlokking en boodschap van de cursus. Hier is een alternatief voor de cursus. Als je meer van God zou willen
merken in je leven. Dit is de beproefde Bijbelse weg: http://www.honderdbijbelstudies.nl/category/praktijk-christenleven/ www.internetbijbelschool.nl/body.htm#praktijk Zie ook dit artikel, deze Bijbelstudie: www.toetsalles.nl/htmldoc/mystieka.htm ------------------------------ Zie ook de andere drie delen: Deel I – over profeteren Deel
II – over de charismatische theologie van de cursus, Deel
III – over de rooms-katholieke mystieke technieken, lectio
divina, ademgebed Dit is de link naar het gehele document: www.toetsalles.nl/pdf/luisterend.bidden.ha.pdf |