(Dit document is
ook te lezen in pdf www.toetsalles.nl/pdf/luisterend.bidden.deel2.pdf
) De cursus “luisterend bidden” – deel II – charismatische
theologie In dit artikel wordt de cursus ‘Luisterend Bidden’ beoordeeld en getoetst
aan de Bijbel, aan de gezonde leer en aan de feiten. Dit is deel II over de
charismatische theologie van de cursus. (De linken naar de andere drie delen
staan aan het eind van dit document) Als bron wordt de informatie die over de cursus op de site van het
Evangelisch College staat gebruikt en het cursusboek. De cursus draagt de grote lijnen van de onbijbelse
charismatische leer over de gaven van de Geest uit. 16. Het gaat in de
cursus om meer dan profetie Het gaat in de cursus om meer dan
profeteren. In de cursus worden de
hoofdlijnen van de charismatische theologie onderwezen. Daar doet de cursus niet
geheimzinnig over. Op de site van het Evangelisch College wordt ronduit gezegd
dat de opleiding, waar de cursus een onderdeel van is, een combinatie is van
‘charismatische theologie en praktijk’. Op de pagina van het Evangelisch College, waar het studietraject wordt
beschreven, staan aan de linkerkant een aantal aanbevelingen. Het zijn
aanbevelingen van leiders uit vijf charismatische organisaties. Een van hen
zegt: “Dit project biedt een unieke
combinatie van charismatische theologie en praktijk” (1) We zijn, in wat we tot nu toe
besproken hebben, al verschillende onderdelen van de charismatische theologie
tegengekomen. Bijvoorbeeld de charismatische leer over hoe we vervuld moeten
worden met de Heilige Geest (punt 9). Maar er is meer, de cursus gaat ook uit
van de centrale stelling van de charismatische beweging, namelijk de leer dat
alle geestesgaven nog voor nu zijn. 17. Zijn alle geestesgaven nog voor nu? De leer dat alle geestesgaven nog
voor nu zijn, is de fundamentele leerstelling van de charismatische
beweging. Alle geestesgaven, dus ook
profeteren, gaven van genezing, spreken in tongen, vertolking van tongen zijn
volgens hen nog voor nu. De charismatische beweging stelt dat
het Gods wil is dat al die gaven op dit moment in elke gemeente functioneren. Dat
is het theologisch uitgangspunt van de cursus. Daar gaat de cursus
eenvoudigweg vanuit. Dat wordt de cursisten meegegeven. “Daarbij hebben wij alle
gaven nodig.” (cursusboek, p. 69) “Concreet noemt Paulus
bijvoorbeeld de gave om te onderwijzen, te profeteren, de gave van groot geloof,
de gaven om te genezen, te profeteren, in tongen te spreken, of kracht om
wonderen te doen (1 Kor. 12:1-11)” (cursusboek, p. 79) 17.1. Het evangelische standpunt over de
geestesgaven Het evangelische standpunt is dat God
nog steeds geestesgaven geeft, maar dat sommige geestesgaven tijdelijk waren
omdat ze alleen bedoeld waren voor de begintijd van de gemeente. Het gaat om de
zogenaamde openbaringsgaven, de gave van apostel en profeet. En om de
tekengaven: de gaven van genezing, spreken in tongen, krachten. De gaven van apostel en profeet
waren nodig voor de grondlegging van de gemeenten. Zij hebben het fundament van
de gemeente gelegd (Efeze
3:5-7). Toen het fundament van de gemeente gelegd was, zijn deze gaven verdwenen. De tekengaven waren speciaal bedoeld
om het gezag en de boodschap van de apostelen te bevestigen. Toen de apostelen
er niet meer waren, zijn ook de tekengaven verdwenen. Sinds de tijd van de
apostelen zijn er geen christenen meer geweest die bijvoorbeeld op dezelfde
spectaculair wijze mensen genazen. In 1 Korinthe
12:12 spreekt Paulus over “de tekenen van
een apostel”. De tekengaven waren speciaal verbonden met de bediening van
de apostelen. Zie de Bijbelstudie “Zijn alle
geestesgaven nog voor nu” http://www.honderdbijbelstudies.nl/de-leer-over-de-heilige-geest/zijn-alle-gaven-nog-voor-nu/ . En de bijbelstudie
“is profetie nog voor nu?”, zie punt 7 van deze studie over profeteren: www.internetbijbelschool.nl/pdf/profeteren.ha.pdf 17.2. Het ophouden van de tekengaven wordt
bevestigd door de kerkgeschiedenis Bestudering
van de kerkgeschiedenis maakt duidelijk dat na de begintijd van de gemeente
geestesgaven als gaven van genezing, profetie, spreken in tongen niet meer
voorkwamen. Uiteraard werden hier en daar, zeker in de context van de zending,
in antwoord op gebed wel mensen genezen, maar er was niets wat ook maar in de
buurt kwam van een geestesgave op dat gebied. Dit bevestigt de leer dat de
tekengaven speciaal voor de begintijd waren. +
Het tegenargument van de charismatische christenen Een
tegenargument is dat dit kwam door de zwakke geestelijke toestand van de
christenen uit het verleden. Daarom waren er zo weinig wonderen en tekenen en
functioneerde de tekengaven niet meer. +
De weerlegging van deze tegenwerping Wie
dat zegt, weet niet waar hij het over heeft. Zo iemand kent de kerkgeschiedenis
niet. De
kerkgeschiedenis laat zien dat de christenen uit het verleden niet krachteloos
waren. De idee dat ze niet vervuld waren met Gods Geest is absurd. Enkele
voorbeelden uit de kerkgeschiedenis. Grote opwekkingen Denk
bijvoorbeeld aan de grote opwekkingen in met name de Angelsaksische wereld die
enkele eeuwen regelmatig plaatsvonden. Te beginnen met de Great Awakening, die
begon in het midden van de achttiende eeuw. Er zijn vier van zulke grote opwekkingen
geweest, waarin binnen korte tijd honderdduizenden en bij de latere opwekkingen
zelfs miljoenen mensen tot geloof kwamen. De laatste grote opwekking was in
1905, die begon in Wales en ging de wereld rond. En dat allemaal zonder
genezingsbediening, zonder profetische bedieningen en dergelijke. Ook zonder
andere ‘manifestaties van de Geest’. Onder
opwekkingspredikers als George Whitefield en
John Wesley vielen mensen soms op de grond omdat ze overweldigd waren
door schuldbesef vanwege hun zonden, wat grote innerlijk strijd
veroorzaakte. Er werd dan speciaal voor hen gebeden, totdat ze de vergeving van
zonden konden aannemen en ervaren. Dat heeft in de verste verte niets te maken
met het vallen in de Geest, met rusten in de Geest of hoe deze verondersteld
‘manifestatie van Gods Geest’’ binnen de charismatische beweging ook
wordt genoemd. De explosie in activiteit van de zending in de negentiende eeuw Waar
charismatische christenen ook niet over spreken, is het feit dat de negentiende
eeuw de grote eeuw van de zending is geweest. Het geestelijk leven was door al
die opwekkingen zo versterkt, dat een grote wereldwijde zendingsbeweging op
gang kwam. Lees eens de biografie van iemand als Hudson Taylor, de pionier van
de zending in China. Hoezo zwak geestelijk leven? Wat denken
de charismatische christenen die dit durven te suggereren wel niet?
En bedenk dat dit alles zich afspeelde zonder genezingsbedieningen, profetische
bedieningen, spreken in tongen, vallen in de geest en dergelijke. Het komt er op
neer dat volgens charismatische leraren, en ook de schrijvers van de cursus,
Hudson Taylor in China het evangelie wel verkondigde, maar dat hij het
evangelie niet “demonstreerde” door voortdurende wonderen en tekenen te doen. Uiteraard
werden er in het zendingswerk in China wel af en toe mensen genezen in antwoord
op gebed (niet op grond van een veronderstelde geestesgave) en werden bij veel
mensen boze geesten uitgedreven en occulte banden verbroken. Maar dat laatste
is niets bijzonders, dat gebeurt ook in niet-charismatisch kring. Ook wij, in
een niet-charismatische gemeente, hebben bevrijdingen meegemaakt. Een enkele
keer zelfs spectaculair, met stuiptrekkend op de grond vallen en andere
dergelijke verschijnselen. Maar bevrijding van boze geesten en lichamelijke
genezing zijn twee verschillende dingen. Genezing komt zelden, bevrijding komt
altijd. Maar let wel, het uitdrijven van boze geesten heeft niets te maken met
een geestesgave. Iedere volwassen christen, die sterk is in het geloof, kan dat
doen. De
stelling van charismatische leraren, waaronder de schrijvers van de cursus, dat
het ontbreken van de tekengaven het gevolg was van het gebrek aan geestelijke
kracht is voor wie de kerkgeschiedenis kent onzinnig. + De opgeblazen claim van de charismatische beweging Charismatische christenen beweren dat in de
geschiedenis van de kerk de tekengaven zijn verdwenen omdat christenen de Geest
hebben uitgedoofd. Ze wijzen op 1 Thessalonicenzen 5:19-21. “Blus de Geest
niet uit. Veracht de profetieën niet. Beproef alle dingen, behoud het
goede.” In dit Bijbelgedeelte worden we opgeroepen om de profetieën niet te
verachten. De gave van profetie zou volgens pinksterchristenen niet lang na de
tijd van de apostelen verloren zijn gegaan in de kerk omdat christenen profetie
negeerden. Door de profetieën te minachten, bluste de kerk de Geest uit en
verdween deze gave. Vandaag de dag zouden we, in de charismatische beweging, de
herleving van deze gave en van de andere tekengaven beleven. Deze beoordeling van de kerkgeschiedenis is onjuist. Charismatische
christenen komen tot deze verkeerde beoordeling omdat zij de derde opdracht uit
dit Bijbelgedeelte uit 1 Thessalonicenzen 5 negeren.
Er staat in vers 20: “Beproef alle dingen, behoud het goede” .
Profetieën en profeten moeten net zoals alle andere leringen, ervaringen,
praktijken en bedieningen getoetst worden aan het Woord van God. Dat is wat de
kerk door de eeuwen heen heeft gedaan met profeten en profetie. Iedere keer
kwam de kerk tot de conclusie dat er sprake was van valse profetie. Sinds de
tijd van de apostelen is de kerk op het gebied van de profetie “het goede” niet
meer tegen gekomen. Als je na toetsing het goede niet vindt, kun je het
uiteraard ook niet bewaren. De gave van profetie is niet verloren gegaan vanwege de minachting van de
kerk voor deze gave. Zij is verdwenen omdat de Heilige Geest de gave sinds de
tijd van de apostelen blijkbaar niet meer aan de gemeente heeft gegeven. Er
zijn in de kerkgeschiedenis geen voorbeelden bekend van profeten die de
Bijbelse proef kunnen doorstaan. De Bijbel zegt onder meer dat bij ware
profeten elke profetie moet uitkomen (Deut. 18:20). Ook de huidige profetische opleving kan niet als een herstel van deze gave
worden gezien. Voor een vergelijking van wat de Bijbel over profetie zegt en wat de cursus
over profetie zegt, zie deze Bijbelstudie, www.internetbijbelschool.nl/pdf/profeteren.ha.pdf . 17.3. De proef op de som Charismatische en pinksterchristenen
beweren dat in hun midden de tekengaven weer functioneren. Dat doen ook de
schrijvers van de cursus en de christenen die verbonden zijn met de New Wine organisatie die het cursusboek uitgeeft. Volgens hun
eigen zeggen, profeteren zij, spreken ze in tongen, genezen ze zieken,
enzovoort. We kunnen eenvoudig nagaan of deze
geestesgaven inderdaad in hun midden functioneren. Van twee van de tekengaven is simpel vast te stellen of iemand
die gave heeft. Dat zijn de gave van genezing en de gave van profetie. Als
iemand beweert de gave van genezing te hebben, dan moeten de mensen waar hij
voor bidt op grote schaal genezen. Dat kun je controleren. Als iemand zegt de
gave van profetie te hebben, dan moeten de voorzeggingen die hij doet voor
honderd procent uitkomen. Ook dat kun je controleren. Het is een feit dat in meer dan honderd jaar charismatische
genezingsbedieningen er zo goed als niemand is genezen. Ook in de pinkster en
charismatische gemeenten is dat zo. Iedereen die langere tijd in charismatische
kring heeft doorgebracht, weet dat dit het geval is. Hier is de link naar een
artikel dat dit bewijst. Er staan onder meer drie getuigenissen van bekende
pinksterleiders in die het zelf toegeven. www.toetsalles.nl/htmldoc/gering.resultaat.htm . De berichten over vele genezingen kloppen nooit, bij nader
onderzoek. En de genezingen die worden vermeld, gaan vaak over klachten als
pijn, bijvoorbeeld rugpijn, asmatische klachten,
ledematen die je weer goed kan bewegen, het verlengen van benen en armen.
Allemaal klachten die medisch gezien niet goed vast te stellen zijn. En het is
maar de vraag of de verbetering standhoud (2)
. Genezing van medisch vast te stellen ziekten worden meestal niet
genoemd (3) . Voor de gave van profetie is het verhaal net zo droevig. Een eindeloze rij
van niet uitgekomen profetieën en van manipulatie door profetie. Luisterend bidden heeft zich hier tegen ingedekt door voor te schrijven dat
profetie niet voorspellend mag zijn. Als het niet voorspellend is, dan kun je
niet controleren of het uitkomt. En voor het ontbreken van werkelijke
genezingen van door artsen vastgestelde ongeneeslijke ziekten hebben ze zich
ook ingedekt door hun eigen variant van de koninkrijkstheologie van John
Wimber. Het koninkrijk van God is nog maar aan het doorbreken, dat is de
verklaring voor mensen die niet genezen. (cursusboek p. 52). En bij gebrek aan lichamelijke genezing die we bij Jezus en de apostelen
zien, spreekt men over innerlijke genezing. Er is wel niemand lichamelijk
genezen, maar ‘die en die personen’ zijn wel innerlijk genezen. Zo kunnen de
mensen die de cursus hebben geschreven toch volhouden dat bij hen mensen
genezen. 18. Koninkrijkstheologie, tekenen en wonderen
doen Luisterend bidden gaat uit van de theologie van John Wimber. Het cursusboek
is uitgegeven door New Wine. New Wine
staat in de traditie van de Vineyard beweging van
John Wimber. 18.1. De
koninkrijkstheologie van Wimber In de theologie van Wimber staat het koninkrijk van God centraal. Wimber
leerde dat wij het koninkrijk van God moeten verkondingen en demonstreren. Niet
alleen verkondigen, maar het ook demonstreren. Het koninkrijk
demonstreren is het koninkrijk zichtbaar maken door tekenen en wonderen. Wimber neemt Jezus als voorbeeld. Jezus verkondigde dat het koninkrijk van
God nabij was. Hij verkondigde het koninkrijk. De genezingen die Jezus deed,
ziet Wimber als het ‘doorbreken’ van het Koninkrijk van God. Jezus
demonstreerde door zijn wonderen, volgens Wimber, de aanwezigheid van het
koninkrijk. Zieken genezen, doden op wekken en boze geesten uitdrijven. Wimber leerde dat het Gods bedoeling is dat wij hetzelfde doen. We moeten
niet alleen het koninkrijk verkondigen. We moeten het ook demonstreren.
Speciaal door genezingen te doen. Maar ook door evangelisatie doormiddel van
woorden van kennis, een vorm van profetie. In de cursus ‘Luisterend bidden’ wordt dezelfde leer verkondigd. We moeten,
volgens het cursusboek hetzelfde doen als Jezus. We moeten dezelfde werken doen
als Hem. Profeteren, genezingen doen. “Op Jezus lijken, betekent, … Het koninkrijk verkondigen en zichtbaar maken” (cursusboek p. 8) “Het koninkrijk verkondigen en zichtbaar maken. (Kracht en gaven van de
Geest) We mogen de dingen doen die Jezus deed …”
(cursusboek, 45) Hier staat het, het koninkrijk verkondigen en zichtbaar maken,
demonstreren. 18.2. Deze
theologie is niet Bijbels Nergens in de Bijbel staat dat wij, als christenen, het koninkrijk moeten
verkondigen en het ook demonstreren door wonderen en tekenen te doen. Charismatische christenen proberen hun leer dat we het koninkrijk moeten
verkondigen en demonstreren door wonderen en tekenen te onderbouwen vanuit de
Bijbel. Ook de cursus probeert de stelling dat wij wonderen moeten doen met enkele
Bijbelgedeelten vanuit de Bijbel te onderbouwen, maar dat lukt alleen als je de
Bijbelgedeelten verkeerd en onzorgvuldig uitlegt. De cursus wijst onder andere
op Johannes 14:12. En ook op 1 Korinthe 2:4. We beginnen met het Bijbelvers waar in de cursus de nadruk op wordt gelegd.
Johannes 14:12. 18.3 . Grotere werken als Jezus doen In
Johannes 14:12 zegt Jezus tegen zijn discipelen “Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie in Mij gelooft, zal de werken die ik
doe, ook doen, en hij zal grotere doen dan deze …” De
cursus ‘Luisterend bidden’ zegt dat het Gods bedoeling is dat wij, als
christenen, grotere werken doen dan Jezus heeft gedaan. De cursus citeert dit
vers en concludeert daaruit dat we als christenen geroepen zijn om wonderen en
tekenen te doen, vooral genezingswonderen, maar ook profeteren. Citaten uit de cursus: “Op Jezus lijken, betekent, … Het koninkrijk verkondigen en zichtbaar maken” (cursusboek p. 8) “Het koninkrijk verkondigen en zichtbaar maken. (Kracht en gaven van de
Geest) We mogen de dingen doen die Jezus deed …”
(cursusboek, p.45) “Als we steeds meer op Jezus willen lijken dan zullen de bijzondere kracht
en gaven van de Geest zichtbaar moeten worden in ons leven. Dat is precies wat
Jezus zelf belooft aan zijn volgelingen … “Waarachtig”, zegt Jezus, “Ik verzeker jullie;
wie op Mij vertrouwt zal hetzelfde doen als Ik, en zelf meer dan dat” (Johannes 14:12)” Het
cursusboek p. 53. In het cursusboek is het Bijbelvers vetgedrukt. Op
Jezus lijken houdt volgens de cursus ook in dat wij dezelfde werken als Hem
doen. Waaronder genezingen en profeteren. We
zullen zien of deze uitleg houdbaar is. + Welke werken deed Jezus? Hij
genas elke zieke die tot Hem kwam. De blindgeborenen zagen, de verlamden
wandelden, de doven konden weer horen. Hij wekte een aantal keren doden op. Hij
veranderde water in wijn, stilde een storm op zee. Hij vermenigvuldigde brood
en vissen. Hij dreef boze geesten uit. Hij profeteerde over de toekomst van
bijvoorbeeld de inwoners van Jeruzalem (Lucas 13:35) en ook over individuele
mensen, zoals Petrus (Johannes 21:18,19). + De werken van Jezus doen Onze
pinksterbroeders waaronder de schrijvers van de cursus denken dat Johannes
14:12 betekent dat ze dit ook moeten doen. Ze menen dat ze dit ook kunnen doen.
Genezen, profeteren. + Grotere werken Maar
het is nog sterker dan dit. Als je het vers uitlegt zoals zij het doen, dan
moet je grotere wonderen doen dan Jezus heeft gedaan. Is dat mogelijk?
Jezus genas iedereen, de lammen, de blinden, de doven. Hoe kun je daar bovenuit
gaan? Denk ook aan zijn andere wonderen, zoals het veranderen van water in
wijn, het bevelen van de storm. “en nog grotere dan deze”
(Johannes 14:12) + In de hele kerkgeschiedenis heeft niemand dat op die manier gedaan De
enigen die in de buurt zijn gekomen, zijn de apostelen. We
lezen het bij Petrus en Paulus. Bij Paulus was zelfs
een zweetdoek van hem al genoeg om genezing en bevrijding te brengen (Hand.
19:11,12). Zelfs de schaduw van Petrus genas, als die
op je viel (Hand. 5:15). Paulus wekte een jongen op (Hand. 20:9,10). Petrus deed hetzelfde met Tabitha
die overleden was (Hand. 9:40). Zoals
hierboven in punt 17.3 is besproken, genezen er in charismatische kringen bijna
geen zieken. En het Bijbelse profeteren over de toekomst, waarbij de profetie honderdprocent uitkomt, is er ook niet. Het resultaat van
hun pogen om ‘de werken van Jezus te doen’ komt niet in de buurt van wat Jezus
deed. ‘Not even close’, zoals de Engelsen zeggen. Ga
naar de hedendaagse charismatische christenen toe, waaronder de schrijvers en
docenten van ‘Luisterend bidden’ en vraag waar de genezen zieken zijn? De
blinden die weer zien, doven die weer horen, mensen met een dwarslaesie die
weer lopen? Mensen die genezen zijn van
bijvoorbeeld aids, het downsyndroom, MS, AlS en
andere ongeneeslijke ziekten en handicaps. Ziekten die via testen medisch
vast te stellen zijn. + Wat heeft Jezus er dan wel mee bedoeld? Het
meest waarschijnlijk is dat Jezus er dat apostelen en de christenen die na hen
kwamen het wonder zouden meemaken van mensen die wedergeboren werden. Zij
predikten, na de komst van de Heilige Geest op de pinksterdag, en mensen die
overtuigd werden door de Heilige Geest geloofden en werden wedergeboren. Dat
was het effect van hun prediking. Onder de prediking van Jezus kwamen slechts
enkele mensen tot geloof, maar onder de prediking van de apostelen talloze
mensen. Wat
is een groter wonder? Een zieke die gezond wordt of een verdorven en van God
vervreemd mens die zich bekeert en door Gods Geest vernieuwd wordt. Ik denk dat
dit laatste in de ogen van Jezus een groter wonder is. + Conclusie Beweren
dat we de werken van Jezus moeten doen. Genezen zoals Jezus dat deed, maar bij
Jezus genas iedere zieke. Er geneest in charismatische kring bijna niemand van
ernstige ziekten of handicaps. In dat licht is het wel heel brutaal dat de
cursus de deelnemers op de mouw probeert te spelden dat ze dezelfde werken als
Jezus moeten doet. De
Keizer heeft geen kleren aan. Maar ieder in charismatische kring doet alsof hij
ze wel aan heeft. Alsof er wel voortdurend genezingswonderen plaatsvinden. De
cursus vermijdt het onderwerp genezingen zo veel mogelijk. Daarom wordt een
andere tekst die vaak door charismatische christenen wordt gebruikt ter
ondersteuning van hun leer dat het Gods bedoeling is dat wij vandaag op grote
schaal mensen moeten genezen, niet gebruikt in de cursus. Het gaat om Mattheus 10:7,8. Toch
wordt er in de cursus al over genezing gesproken. Immers, als je beweert dat
wij de werken van Jezus moeten doen, dan vallen daar genezingen onder. En in
het cursusboek wordt gezegd dat alle geestesgaven ook nu nodig zijn en als we
vervuld zijn met Gods Geest dan gaan de geestesgaven werken, één daarvan is de
gave van genezing. (cursusboek, p. 79). Daarom toch een korte bespreking van Mattheus 10:8. 18.4. Mattheus
10:7,8 “ Genees zieken, reinig melaatsen, wek doden op, drijf demonen uit.” (Mattheus 10:8) Zie
ook de parallelpassage “… genees de zieken
die daar zijn …” (Lucas 10:9) Het
uitvoeren van wat in Mattheus 10:7,8 wordt
opgedragen, is volgens de cursus ‘het zichtbaar maken van het Koninkrijk’. Want
we maken, volgens de cursus, het koninkrijk zichtbaar door dezelfde werken als
Jezus te doen. Jezus genas de zieken, Hij wekte de doden op, Hij reinigde de
melaatsen en Hij dreef boze geesten uit. + Het is een opdracht Jezus
zegt: “geneest de zieken, geneest de
zieken die daar zijn”. Charismatische christenen wijzen er op dat het een opdracht
is. Het staat in de gebiedende wijs. We moeten doen wat er staat. Maar de
uitleg en toepassing van de tekst zijn niet juist. Er wordt bij deze uitleg
geen rekening gehouden met de context. Er wordt geen rekening gehouden met het
verband waarin de tekst staat. Laten we naar het verband kijken. + Dit wordt niet gezegd tegen alle christenen Jezus
geeft deze opdracht niet aan alle discipelen. Hij zegt dit tegen een groep
discipelen van Zijn discipelen die speciaal uitgekozen en toegerust werden voor
een concrete taak. “En Hij riep Zijn twaalf discipelen bij Zich en gaf hun macht over de
onreine geesten om die uit te drijven, en om iedere ziekte en elke kwaal te
genezen.” (Mattheus 10:1).
Eerst de twaalven en later nog een keer een grotere groep van zeventig (Lucas
10:1). Jezus
koos ze uit, riep ze tot zich. En hij rustte ze toe: “en gaf hun macht over
…” Het
ging hier niet om al zijn discipelen. Alleen deze discipelen kregen deze
opdracht en de bij behorende macht. + Assistenten voor zijn prediking die gericht was op Israel De
tijd dat Jezus predikte en waarin deze uitgekozen assistenten opereerden was
niet de tijd van de gemeente. Tijdens het aardse leven van Jezus was de
prediking speciaal gericht op de Joden. De twaalven en de zeventig kregen
uitdrukkelijk de instructie om niet naar de heidenen te gaan (Mattheus 10:5,6). De joden kregen in de tijd wel
wonderen en tekenen, als vervulling van de messiaanse profetie (Jesaja 35:5,6). In de profetie was aangekondigd dat de
Messias wonderen zou doen, Jezus deed wonderen. Daaraan konden de joden zien
dat Jezus de door God gezonden Messias was (Handelingen 2:22, Johannes 3:2). Zo
ontnam God hun elke uitvlucht voor hun weigering om Jezus te aanvaarden. Jezus
had hulp nodig om heel Israel te bereiken, daarom schakelde hij de twaalven en
later de zeventig (Lucas 10:1) in. En zij kregen volmacht om te
doen wat hij ook deed, inclusief de wonderen. + Gaan de charismatische gelovigen ook doden opwekken? In Mattheus 10:8 staat naast de opdracht om te
genezen, ook de opdracht om doden op te wekken. “Geneest de zieken, wekt de doden op ….” (Mattheus 10:8). Als je de opdracht om te genezen op
jezelf toepast, dan moet je dat ook doen met de opdracht om doden op te wekken.
Zowel genezen en als doden opwekken zijn onderdeel van dezelfde opdracht aan de
twaalven en de zeventig. + Alleen naar de Joden toe En
gaan de charismatische gelovigen, die Mattheus 10:7,8
op zichzelf toepassen, ook, zoals de twaalven en de zeventig werd opgedragen,
alleen met hun prediking naar de joden? (Mattheus 10:5,6) + Conclusie Je
kunt deze opdracht die aan deze speciaal uitgekozen groep voor een bepaalde
welomschreven actie gegeven is, niet
zondermeer toepassen op de christenen. Zeker omdat er in het Nieuwe Testament nergens
anders een opdracht wordt gegeven om de zieken te gaan genezen. De opdracht is
om zo het koninkrijk te demonstreren. 18.5. Nog enkele Bijbelteksten Hierboven
zijn Johannes 14:12 en Mattheus 10:5,6 besproken. Er
zijn nog drie teksten die volgens charismatische christenen zouden bewijzen dat
het Gods bedoeling is dat wij wonderen en tekenen moeten doen. Voor
een uitgebreide bespreking van deze drie teksten verwijs ik naar deze
Bijbelstudie. www.toetsalles.nl/htmldoc/wonderen.tekenen.htm Naast
Johannes 14:12 en Mattheus 10:5,6 worden daar ook de
drie andere teksten besproken. Een
van de drie teksten is 1 Korinthe 2:4. Daar zegt
Paulus dat hij het evangelie verkondigde met betoon van geest en kracht. De
cursus vat ‘kracht’ hier op als wonderen. Als je niet tegelijk met het
verkondigen van het evangelie genezingswonderen doet, dan verkondig je het
evangelie, volgens de cursus, niet met betoon van Geest en kracht. Dus al de
grote opwekkingspredikers uit de kerkgeschiedenis verkondigden het evangelie,
volgens deze uitleg, niet met betoon van Geest en kracht. Maar de pinkster
genezingsevangelisten doen dat volgens hen wel.
18.6. De
koninkrijkstheologie werkt niet Er werd door John Wimber gebeden voor zieken, maar er genas bijna niemand.
Hij is ook in Nederland geweest, geen echte genezingen. Zijn
koninkrijkstheologie werkte niet! Dat
was te verwachten, want nergens heeft Jezus al zijn discipelen opgedragen om,
zoals Hij dat heeft gedaan, voortdurend alle zieken te genezen en zelfs doden
op te wekken. Dat er bij Wimber bijna niemand genas van door artsen vastgestelde
ongeneeslijke ziekten en handicaps is niet uniek. Want dit was zo bij alle
pinkstergenezers en bij alle charismatische genezingsbedieningen. Er
geneest bijna niemand. Dit was zo vanaf het ontstaan van de pinksterbeweging in
1906 tot nu toe. Genezingen van medisch vast te stellen zieken en handicaps
zijn een grote uitzondering. Zie, www.toetsalles.nl/htmldoc/gering.resultaat.htm + Is het alleen naďviteit? Een ieder die langere tijd in pinkster/charismatische kring heeft
doorgebracht weet dit. In het begin kunnen christenen in deze beweging nog
naďef zijn en er in geloven, misleid door de pinkstertheologie en door het
telkens weer naar voren brengen van de enkeling die wel is genezen. Maar als je
jaar in jaar uit verkondigt dat we het koninkrijk Gods moeten demonstreren door
genezingen en er geneest bijna niemand, dan is er geen sprake meer van
naďviteit. + De uitvlucht van de charismatische leiders Als eerste hebben ze de leer van John Wimber iets uitgebreid. Ze stellen
dat het koninkrijk er wel is, maar dat het ook nog bezig is om te komen, het is
nog niet volledig doorgebroken. We kunnen er op dit moment alleen nog maar van
proeven. En daarom, helaas, helaas, geneest nog niet iedere zieke. Daarom
genezen er momenteel wel af en toe mensen met pijnklachten, astmatische
klachten en dergelijke. Maar blindgeborene mensen die gaan zien, doven die gaan
horen, mensen met een dwarslaesie die weer gaan lopen, dat niet, want, zoals
gezegd, we mogen op het moment nog alleen maar wat proeven van de krachten van
het Koninkrijk. Wel genezing van een pijnlijke arm of been, maar niet als je
echt verlamd bent. (cursusboek, p.52) Zo proberen ze goed te praten dat er in werkelijkheid bijna niemand
geneest. Misschien wel van medisch niet goed vast te stellen pijnklachten en
dergelijke maar geen mensen die genezen van ongeneeslijke ziekten. Het
resultaat van hun genezingsbedieningen komt in de verste verte niet in de buurt
bij die van Jezus en de apostelen. Bij Jezus en de apostelen genas iedereen.
Als Jezus en de apostelen ergens het evangelie verkondigden en de mensen brachtten hun zieken voor genezing, dan werden die altijd
zonder uitzondering allemaal genezen. Ik stel opnieuw de vraag aan mijn charismatische broeders. Waar zijn de blindgeboren
mensen die weer kunnen zien, de verlamde mensen met een dwarslaesie die weer
kunnen lopen? De mensen met downsyndroom, de aidspatiënten, de diabetici, de
doven en andere mensen met controleerbare ziekten die genezen zijn.
Charismatische/pinkster christenen – en ook de schrijvers van de cursus -
geloven toch dat ze dezelfde werken en nog grotere dan Jezus kunnen doen. Als slechts 10 procent van de mensen waarvoor door charismatische
christenen en speciale genezers uit hun midden wordt gebeden, genezen zou
worden, dan zouden er duizenden genezen mensen moeten zijn. Als slechts 1
procent van de zieken waar voor gebeden wordt, zou genezen, dan zouden er nog
steeds vele honderden moeten zijn. + De aandacht
afleiden Als tweede bieden de moderne charismatische leiders een alternatief aan
voor genezingen. De genezingen zouden er volgens hun theorie moeten zijn, maar
ze zijn er niet. Om dit op te vangen, bieden ze de christenen een andere
‘bovennatuurlijke’ ervaring aan. Een andere ‘demonstratie’ van het Koninkrijk
van God. In de vorm van profetieën, dromen, visioenen, beelden, woorden van de
Heer. Zo ook in de cursus. Maar oorspronkelijk hoorden, bij leiders als Wimber,
hier ook vallen in de Geest bij, dronken in de Geest, stuiptrekkingen en natuurlijk
ook spreken in tongen. Deze fenomenen werden in de tijd van John Wimber en de Toronto Blessing ‘manifestaties
van de Geest’ genoemd. Manifestaties van het Koninkrijk van God. Door die dingen te laten zien en ze te laten beleven, kunnen de charismatische
christenen de christenen toch nog iets ‘bovennatuurlijks’ laten ervaren. Zo
kunnen ze, voor hun eigen besef, toch nog het koninkrijk van God demonstreren.
Zo leiden ze de aandacht af van het zo goed als volledig ontbreken van
werkelijke genezingen. En van het ontbreken van echte Bijbelse profetie. Om
ervaringen te krijgen, gebruikt de cursus ook technieken die afkomstig zijn uit
de rooms-katholieke mystiek. Dat wordt verderop in deze studie besproken. + Een karikatuur maken van het evangelische standpunt Als laatste tactiek om het falen van de eigen koninkrijkstheologie te
verbergen, maken de charismatische leiders vaak een karikatuur van het
standpunt dat de tekengaven bedoeld waren voor de pioniertijd
van de gemeente. Charismatische christenen plakken hier geregeld het etiket
“streeptheologie” op. Ze doen net alsof evangelische christenen niet geloven
dat God ook nu nog wonderen doet. Maar evangelische christen geloven wel degelijk dat God ook nu nog wonderen
doet in antwoord op het gebed. Ik heb enkele malen in mijn omgeving
meegemaakt hoe God van het ene moment op het andere een zieke genas. Maar dat
waren uitzonderingen. Ook heb ik gezien dat God ieder mens die zich bekeert,
bevrijdt van alle occulte belasting en bezetenheid. Dat hebben we regelmatig in
het pastoraat meegemaakt. En natuurlijk werkt Gods Geest voortdurend in onze harten. Daar leven we
in. De Geest leidt door een innerlijke overtuiging, de Geest sterkt in de
innerlijke mens, de Geest opent de Bijbel voor ons, enzovoort. Een christen
beleeft van alles. Zie hoofdstuk 4 van deze Bijbelstudie www.toetsalles.nl/htmldoc/mystieka.htm ------------------------------ Zie ook de andere drie onderdelen: Deel I – over profeteren Deel
III – over de rooms-katholieke mystieke technieken, lectio
divina, ademgebed Deel IV – de conclusies, de gevaren van de cursus. Dit is de link naar het gehele document: www.toetsalles.nl/pdf/luisterend.bidden.ha.pdf -------------------------------- De eindnoten 1 – (https://www.evangelisch-college.nl/opleidingen-en-cursussen/theologie/traject-gods-koninkrijk-en-de-heilige-geest/uitgangspunten/) 2 – Een voorbeeld van een genezing
die niet permanent was: www.internetbijbelschool.nl/htmldoc/zijlstra-leonie.htm 3. Artikel van een arts die christen
is, hij heeft de genezingen uit charismatische kring bekeken. www.internetbijbelschool.nl/htmldoc/teeuw.htm |