Heverlee gaat het contemplatieve pad op Het bestuur van de ETF in Heverlee heeft een
voorman van de contemplatieve beweging aangesteld als gasthoogleraar. Het gaat
om Jos Douma. Douma is vrijgemaakt-gereformeerd
predikant. Hij gaat les geven in homiletiek (preekkunde). In Heverlee
hoopt hij, zoals hij zelf verklaarde, een spirituele homiletiek te ontwikkelen
die bruikbaar is voor Nederlandstalige predikanten en voorgangers. Let op het
woordje 'spirituele'. Niet zomaar homiletiek, maar spirituele homiletiek
is zijn doel. Wat hij met spiritueel bedoelt wordt duidelijk als u weet dat Douma één van
de drijvende krachten achter de opkomst van de Nederlandse contemplatieve
beweging is. In verschillende nieuwsbulletins is aandacht aan hem gegeven, klik
hier. Een voorbeeld van de contemplatieve boodschap van Douma vinden we in zijn
boek "Jezus uitstralen". Hij beveelt daar het zogenaamde "Jezus
gebed" aan. (pp. 110-112). Dit is een
kort gebed van één zinnetje, dat keer op keer wordt herhaald. Het voortdurend
herhalen van een kort zinnetje werkt als een ontledigingstechniek.
Het maakt je denken ‘leeg’. Precies waar in de oosterse godsdiensten alle meditatie op is gericht. Het Jezus gebed
is een vorm van het
contemplatieve gebed. In een ander
boek, met als titel "Op het spoor van meditatie", schrijft Douma over
de praktijk van de meditatie. Hij geeft daar aanwijzingen voor het
contemplatieve gebed. Hij heeft het over de lichaamshouding, de ademhaling en
het herhalen van een gebedswoord. de
lichaamshouding Ik citeer:
"Zo'n houding kan bijvoorbeeld zijn: .. zitten op een rechte stoel met
beide voeten op de grond, met een rechte rug, en de handen omhoog geopend op de
bovenbenen." (p. 66) Als de
voeten ook nog kruiselings worden neergezet zit je bijna in de zogenaamde
lotushouding. Ook bij joga wordt voorgeschreven om de
rug recht te houden. Dan kan de 'kundalini' kracht
beter door het lichaam, via de chakra's, naar boven
stromen. Dit geeft al
te denken, maar nog onthullender is wat hij schrijft
over de ademhaling en het gebruik van een gebedsmantra. de
ademhaling "Daarbij
kan het bewust omgaan met de ademhaling hulp bieden … wie zich op de ademhaling
concentreert en probeert rustig en diep te ademen, zal tot rust komen.
Bovendien vormt de ademhaling ook een belangrijk concentratiepunt: de aandacht
wordt van de gedachtestroom, die alsmaar door wil gaan, afgeleid naar ademen.
Inademen - uitademen - rust. Oefen er maar eens mee: inademen - uitademen -
rust" (pp 66,67). Concentratie
op de ademhaling. Het doel is de gedachtestroom te stoppen. een
gebedsmantra "Het
kan helpen om tegelijkertijd de aandacht ook te richten op een bijbelwoord … dat bijbelwoord kan
dan op het ritme van de adem zacht worden gesproken." (p. 67) Op het ritme
van de adem telkens een bijbelwoord uitspreken. In het
hindoeïsme spreekt men van een mantra. Dat is een ‘heilig’ woord dat telkens
herhaald wordt. Het is meestal de naam van een god. Op het ritme van de adem
wordt de mantra telkens weer uitgesproken. Wat Douma
hier aanbeveelt is niets anders dan een oosterse vorm van meditatie. Het komt
neer op een yoga oefening. Je herkent verschillende klassieke onderdelen van
een yoga meditatie: concentratie op de ademhaling, het gebruik van een mantra,
zitten met rechte rug. Het enige
verschil tussen een oosterse meditatie en de oefening in contemplatief gebed
die Douma in het boek geeft, is dat Douma in de mantra de namen van hindoegoden
heeft vervangen door christelijke woorden. Het doel van
oosterse meditatie is het stopzetten van de werking van de ziel. Het denken
moet worden stil gezet. De ziel moet worden ontledigd
met als gevolg dat je in een toestand komt die in New Age
kringen wel ‘De Stilte’ (The Silence) wordt genoemd.
De concentratie op de ademhaling en het voortdurend herhalen van de mantra zijn
bedoeld om in die toestand te komen. Het bereiken
van ‘De Stilte’ is niet het uiteindelijke doel. Het is een middel tot een hoger
doel. Het hoogste doel is het bereiken van het goddelijke. Als de
gedachtestroom wordt gestopt, als de stilte wordt bereikt, dan wordt de ziel
ontvankelijk voor het goddelijke. Daarom is het bereiken van ‘De Stilte’ zo
belangrijk. Douma is op
hetzelfde uit. Hij spreekt over ''de gedachtestroom die alsmaar door wil
gaan". Die moet stop gezet worden. Hij leert zijn lezers om dat door
middel van concentratie op de ademhaling en door het herhalen van een
gebedsmantra te bereiken. En ook bij hem is het de bedoeling om ruimte te maken
voor het goddelijke. Tot zover de
bespreking van Douma’s leringen over het
contemplatief gebed die ik in zijn boeken gevonden heb. Er deugen overigens nog
meer dingen niet in zijn boeken, dat geldt in het bijzonder voor zijn boeken
over meditatie. Douma heeft
bij zijn aanstelling tot hoogleraar gezegd dat hij een spirituele homiletiek
wil ontwikkelen. In het kader daarvan
gaat hij in zijn lessen op de ETF straks bewust de studenten de weg van het
contemplatieve christendom opsturen. Dat kun je verwachten op basis van zijn
boeken, maar het wordt ook bevestigd door het college dat hij recent heeft
gegeven. Jos Douma en de start van het academisch jaar op Heverlee.
Zojuist (oktober 2008) is in Heverlee het nieuwe
academisch jaar geopend. Jos Douma mocht het openingscollege geven. De titel
van zijn college luidt: "Hoe spiritueel zijn onze preken?" Met als
ondertitel "De lectio divina als
bron voor een spirituele homiletiek". (Voor de volledige tekst van de
lezing, klik hier.) Hij wil bereiken dat de preken geestelijker worden. Vandaar de titel van
zijn college: "Hoe geestelijk zijn onze preken?". En dat denkt hij te
bereiken door de studenten technieken als lectio divina bij te brengen. Contemplatie is een sleutelbegrip in het denken van Douma. Hij omschrijft
het in het openingscollege onder meer als: "het genieten van Gods aanwezigheid
als de ultieme waarheid" en als het bijna tastbaar worden van de nabijheid
van de Heer. Ik citeer: "voorbij woorden ..ontstaat ruimte waar de
nabijheid van de Heer haast tastbaar wordt." Om deze staat van contemplatie te bereiken beveelt hij de methode van de lectio divina aan.
Voor een bespreking van lectio divina, klik hier. In de lectio divina start
je met het lezen van een bijbelgedeelte. Via een
aantal stappen kom je uiteindelijk tot het woordeloos ervaren van God. Tot een
toestand van contemplatie. In de door Douma beschreven staat van contemplatie ontvang je volgens hem (bijbelse) boodschappen voor anderen. Op die manier kan, zo
beweert Douma, een voorganger aan de boodschap voor een preek komen. Hij zegt
het volgende: "In 'contemplatie' wordt waarheid en wijsheid van God
ontvangen die door de dienst van de prediking wordt doorgegeven aan
anderen." De bron waar Douma de lectio divina
heeft gevonden is de rooms-katholieke kloosterorde van de Dominicanen. Het is verhelderend om eens in de geschiedenis van deze orde te duiken. De
orde van de dominicanen is speciaal opgericht voor het terugwinnen van
‘ketters’. In die tijd waren dat de Albigenzen (de
katharen) en de Waldenzen. De Pausen hebben de
leiding van de beruchte inquisitie voornamelijk aan de dominicanen
toevertrouwd. De meeste inquisiteurs waren dominicanen. (Bron: Catholica, geïllustreerd encyclopedisch vademecum voor het
katholieke leven, A.M. Heidt, pp 226,227.) De
inquisitie is de organisatie die, namens de pausen, op een genadeloze wijze
alle andersdenkenden heeft vervolgd. Klik hier om te lezen
wat een rooms-katholiek priester, en dus niet een protestant, over de
inquisitie heeft geschreven. In dezelfde encyclopedie staat dat de orde van de dominicanen krachtig
heeft deelgenomen aan de bestrijding van Luther. Ook
op het concilie van Trente, waar de rooms-katholieke
kerk allen heeft vervloekt die in de kern van het bijbelse
evangelie geloven, was de orde massaal aanwezig. Het laten gevangennemen, martelen en doden van vele andersdenkenden. Het
bestrijden van Luther. Het vervloeken van alle
gelovigen die belijden alleen door geloof en alleen door genade behouden te
worden. Al deze dingen hebben vele van de dominicanen ongetwijfeld al biddend,
mediterend en contemplerend gedaan. Vanuit een
woordeloze genieting van de aanwezigheid van de Heer. Wat is eigenlijk een geestelijke preek? En hoe krijgen we een geestelijke
preek? Moeten we voor een antwoord op deze vragen te rade gaan bij
rooms-katholieke mystici? Waarom kijken we niet gewoon in de bijbel? Waarom gaat men niet in de leer
bij evangelische leiders uit vorige geslachten, die in hun tijd een krachtig
getuigenis hebben gegeven. Mensen als Hudson Taylor, Corrie Ten Boom, Isobel Kuhn, C.H. Spurgeon, George Muller, Finney, Moody en vele anderen. Voor een studie over het preken met betoon van Geest en kracht, klik hier. Mensen als Douma, en ook de huidige leiding van Heverlee,
zijn heel ver verwijderd van de realiteit waarin onze evangelicale
voorvaderen leefden. Onze evangelische voorvaderen die de motor waren achter de
grote zendingsbeweging van de negentiende en twintigste eeuw. De huidige neo-evangelische leiders hebben niets meer met hen. Ze
zoeken het liever bij de rooms-katholieke mystici. Moge God het zien en oordelen. In zijn lezing op het openingscollege spreekt Douma slechts over lectio divina. Maar
bedenk dat hij op andere plaatsen de nog gevaarlijkere techniek van het
contemplatief gebed aanbeveelt. Via deze en andere mystieke technieken open je
jezelf rechtstreeks voor ervaringen afkomstig van demonen. |