Leerstellingen die het gezag van de Bijbel
handhaven De leer over de Bijbel is
afkomstig uit de Bijbel. De Bijbel leert allerlei dingen over zichzelf. Deze
leringen worden in de ‘positive only’ beweging meestal niet onderwezen en
verdedigd. 1. Waar
gaat het om? + Het gaat om de woordelijke inspiratie van
de Bijbel. Gods Geest heeft de
menselijke schrijvers op zo’n manier geleid, dat ze precies hebben
neergeschreven wat God door hen heen wilde zeggen (2 Tim. 3:16; 2 Petrus 1:21).
Daarbij maakte God gebruik van hun persoonlijkheid en omstandigheden. De
inspiratie maakt de Bijbel tot het letterlijke woord van God. Voor meer uitleg over de
inspiratie van de Bijbel, zie deze Bijbelstudie: http://www.honderdbijbelstudies.nl/de-leer-over-de-bijbel/42-de-inspiratie-van-de-bijbel/ + Het gaat ook om de onfeilbaarheid van de
bijbel Alles wat de Bijbel zegt
klopt, komt overeen met de werkelijkheid. Zie deze Bijbelstudie: http://www.honderdbijbelstudies.nl/de-leer-over-de-bijbel/43-de-onfeilbaarheid-van-de-bijbel + Het gaat om de begrijpelijkheid van de
Bijbel De Bijbel is
begrijpelijk. We kunnen daarom elkaar aanspreken op de Bijbel. Daarom kun je
zeggen: “Zo is het, de Bijbel zegt het, kijk maar, hier staat het.” Zie
deze Bijbelstudie: http://www.honderdbijbelstudies.nl/de-leer-over-de-bijbel/47-de-bijbel-is-begrijpelijk
+ En het gaat om het Sola Scriptura
beginsel Sola scriptura betekent
alleen de Bijbel. Wat we geloven halen we alleen uit de Bijbel. We toetsen
alles aan de Bijbel (Hand. 17:11). En als het niet op de Bijbel gebaseerd is,
verwerpen we een lering, een ervaring of een gebruik. Zie deze Bijbelstudie: http://www.honderdbijbelstudies.nl/de-leer-over-de-bijbel/46-wat-we-geloven-moeten-we-alleen-op-de-bijbel-baseren 2. Waarom
is dit belangrijk? De Bijbel heeft gezag omdat
de Bijbel het onfeilbare woord van God is. In de Bijbel is God aan het
woord, de woorden van de Bijbel zijn door de Heilige Geest, bij monde van de
menselijke schrijvers, uitgesproken (Hand. 1:16; 3:18,21). We hebben als mensen
naar God te luisteren en we moeten Hem op zijn woord geloven. We moeten ons
onderwerpen aan het Woord van God. Daarom moeten we alles geloven wat de Bijbel
ons voorhoudt en alles gehoorzamen wat de Bijbel ons opdraagt. Als je niet gelooft dat
de Bijbel het letterlijke woord van God is, dan hoef je, je er ook niet aan te
houden. Als je niet gelooft dat de Bijbel onfeilbaar is, dan kun je bepaalde
gedeelten negeren. Als je meent dat de Bijbel niet duidelijk is, en dat ieder
er zijn eigen verhaal in leest, dan kun je zelf uitkiezen wat je er in wilt
lezen. Dan kun je de Bijbel ‘eigenmachtig’ uitleggen (2 Petrus 1:20). Dan kun
je elkaar niet meer op de Schrift aanspreken. Dan kun je niet meer met gezag
het woord verkondigen en zeggen: “Zo is het, zo moet het, dit zegt de Schrift.” Alle vier de dingen die
hierboven zijn genoemd over de leer over de Bijbel, zijn nodig om het gezag van
de Schrift te handhaven. Christenen die één of meerdere van deze dingen verwerpen zijn
vrijzinnig in hun bijbelopvatting. Een vrijzinnige christen is een christen die
zich onttrekt aan het absolute gezag van de Bijbel. Die zich daar onder uit
wurmt. Omdat alles valt en staat
met het gezag van de Schrift, hebben traditionele evangelische christenen deze
vier punten altijd verdedigd. Maar de ‘positive only’ christenen doen dat niet.
Die vinden het juist negatief, en een vorm van letterknechterij, als je strijdt
voor de juiste leer over de Bijbel. De meeste evangelische christenen weten tegenwoordig
niets meer van deze zaken Vooral als ze in een
‘positive only’ gemeente zijn opgegroeid. Ze weten meestal niet eens wat het
verschil is tussen de bijbelvisie van een bijbelgetrouwe orthodoxe gelovige en
een vrijzinnige of een postmoderne christen. Het ligt buiten hun
belevingswereld. Neem bijvoorbeeld de
baptisten. Het Baptisten Seminarium is de voorgangersopleiding van de Unie
Baptisten. Deze opleiding is inmiddels volledig postmodern geworden, ook in hun
Schriftopvatting[1].
In die geest worden de toekomstige voorgangers opgeleid. Het gewone gemeentelid
heeft het niet door. Totdat er predikanten van de opleiding de gemeenten
binnenkomen. En omdat ze zelf de leer over de Schrift niet goed kennen, zullen
ze niet begrijpen wat hun overkomt, zullen ze niet doorhebben dat deze
voorgangers niet meer gezond zijn in de leer.
[1] Zie dit artikel over het Baptisten Seminarium. Het gaat over de huistheoloog van het Baptisten Seminarium en daardoor ook over het seminarie zelf: www.toetsalles.nl/htmldoc/McClendon.htm en ook dit artikel : www.toetsalles.nl/htmldoc/alarm.baptisten.htm |