Dit is onderdeel van de bespreking van het
boek “Vloek of zegen”, van Derek Prince, voor een verslag van het gehele
boek, klik
hier. ----------------------------------------- 10.
De benen van mevrouw Prince Prince vertelt dat zijn vrouw in haar
jeugd moeite had met haar uiterlijk, met haar benen. Op een bepaald moment
heeft ze gezegd "ik haat mijn benen." Volgens Prince heeft ze toen,
door dat te zeggen, haar eigen benen vervloekt. Daarom rustte er een vloek op
haar benen en werden ze ziek (p. 9,10). Als tegenwicht sprak Prince op een bepaald
moment aldus de benen van mevrouw Prince toe: "Wel bedankt jullie benen.
Jullie moeten weten dat ik je waardeer. Jullie hebben Ruth veilig overal
heengebracht waar ze zijn moest - en nu hebben jullie haar bij mij gebracht,
benen wel bedankt" (p. 9). Serieus, dit vertelt hij in volle ernst. 11. De idee van zelfvervloeking Als je negatief over jezelf spreekt of
hebt gesproken dan gaat er, zo stelt Prince, een vloek in je leven werken.
Zie wat hierboven, onder 9, is verteld over de benen van mevrouw Prince. De vrouw van Prince vertelt dat ze naar
haar eigen zware kuiten keek en toen zei "ik haat mij benen!" In
feite, zo stelt ze, had ik door dat te zeggen een vloek over mijn eigen benen
uitgesproken. (p.9.) "Negen jaar later werd ik in een
ambulance met spoed naar het ziekenhuis in Jeruzalem gevoerd, met trombose in
beide benen. ... Het zag er naar uit dat er nog steeds een vloek of
vervloekingen op mij rustten - en misschien wel op mijn hele persoon."
(p.9.) "Sindsdien, dat is nu drie jaar, heb
ik voor mijn gezondheid - en mijn leven - moeten vechten." (p.10.) "De bevrijding van de mijzelf
opgelegde vloek was nog maar het begin van het proces." (p.10) "Mijn gezondheid is nog niet helemaal
volkomen" (p.10.) Deze theorie heeft geen enkele basis in de
bijbel. Dit is magisch denken. Er wordt toverkracht
aan woorden toegekend. 12. Een magische visie op taal Of te wel, pas op wat je zegt, want, voor
je het door hebt, heb je jezelf of een ander vervloekt. Prince stelt het voor alsof er een
bovennatuurlijke werking van woorden uitgaat. Hier wordt de mens weer tot een
"godje" gemaakt, die door zijn woorden de werkelijkheid bepaalt en
beïnvloed. We kunnen met onze woorden anderen pijn doen of opbeuren, we
kunnen echter niet met onze woorden een lichamelijke ziekte bewerken of iets
dergelijks. Toverkracht toekennen aan worden is animistische, magisch denken. Het toekennen van magische kracht aan
woorden komt later in het boek nog terug bij het zogenaamde
"proclameren." Dit is een verdere uiting van magisch denken dat in
de charismatische beweging via de "word of faith" movement is
binnengekomen. 13. Nogmaals
de benen van mevrouw Prince, of te wel, je komt niet zomaar van een vloek af Mevrouw Prince vertelt over het moeizame
gevecht met de vele vloeken op haar leven (p.10.). Het verwerpen van al die
vloeken was een langdurig proces. De voorbede van duizenden christenen over
de gehele wereld is ingeroepen. Het resultaat? Haar gezondheid is nog niet
helemaal hersteld (p.10). Oftewel, de vloek is er
nog steeds. Beste mensen wat voor hoop is er, in het
licht van het bovenstaande, voor eenvoudige christenen als u en ik? Wij
kunnen geen duizenden mensen vragen om voorbede voor ons te doen. En als de
voorbede van duizenden mensen al niet volledig hielp bij mevrouw Prince,
terwijl ze nota bene bijgestaan werd door Derek Prince zelf, de grote man
Gods, de vloekdeskundige bij uitstek. Wat voor hoop is er dan voor ons als
zelfs de grote "vloekspecialist" Prince zijn eigen vrouw niet
volledig vrij krijgt? Dat ziet het er somber voor ons uit, is het niet? Gelukkig is het hele verhaal van Prince in strijd met de bijbel. Wat een opluchting. |