Dit is onderdeel van de bespreking van het boek “Vloek of zegen”, van Derek Prince, voor een verslag van het gehele boek, klik hier.

   -----------------------------------------

10. De benen van mevrouw Prince

Prince vertelt dat zijn vrouw in haar jeugd moeite had met haar uiterlijk, met haar benen. Op een bepaald moment heeft ze gezegd "ik haat mijn benen." Volgens Prince heeft ze toen, door dat te zeggen, haar eigen benen vervloekt. Daarom rustte er een vloek op haar benen en werden ze ziek (p. 9,10).

Als tegenwicht sprak Prince op een bepaald moment aldus de benen van mevrouw Prince toe: "Wel bedankt jullie benen. Jullie moeten weten dat ik je waardeer. Jullie hebben Ruth veilig overal heengebracht waar ze zijn moest - en nu hebben jullie haar bij mij gebracht, benen wel bedankt" (p. 9). Serieus, dit vertelt hij in volle ernst. 

11. De idee van zelfvervloeking

Als je negatief over jezelf spreekt of hebt gesproken dan gaat er, zo stelt Prince, een vloek in je leven werken. Zie wat hierboven, onder 9, is verteld over de benen van mevrouw Prince.

De vrouw van Prince vertelt dat ze naar haar eigen zware kuiten keek en toen zei "ik haat mij benen!" In feite, zo stelt ze, had ik door dat te zeggen een vloek over mijn eigen benen uitgesproken. (p.9.)

"Negen jaar later werd ik in een ambulance met spoed naar het ziekenhuis in Jeruzalem gevoerd, met trombose in beide benen. ... Het zag er naar uit dat er nog steeds een vloek of vervloekingen op mij rustten - en misschien wel op mijn hele persoon." (p.9.)

"Sindsdien, dat is nu drie jaar, heb ik voor mijn gezondheid - en mijn leven - moeten vechten." (p.10.)

"De bevrijding van de mijzelf opgelegde vloek was nog maar het begin van het proces." (p.10)

"Mijn gezondheid is nog niet helemaal volkomen" (p.10.)

Deze theorie heeft geen enkele basis in de bijbel. Dit is magisch denken. Er wordt toverkracht aan woorden toegekend. 

12. Een magische visie op taal

Of te wel, pas op wat je zegt, want, voor je het door hebt, heb je jezelf of een ander vervloekt.

Prince stelt het voor alsof er een bovennatuurlijke werking van woorden uitgaat. Hier wordt de mens weer tot een "godje" gemaakt, die door zijn woorden de werkelijkheid bepaalt en beïnvloed. We kunnen met onze woorden anderen pijn doen of opbeuren, we kunnen echter niet met onze woorden een lichamelijke ziekte bewerken of iets dergelijks. Toverkracht toekennen aan worden is animistische, magisch denken. 

Het toekennen van magische kracht aan woorden komt later in het boek nog terug bij het zogenaamde "proclameren." Dit is een verdere uiting van magisch denken dat in de charismatische beweging via de "word of faith" movement is binnengekomen. 

13. Nogmaals de benen van mevrouw Prince, of te wel, je komt niet zomaar van een vloek af

Mevrouw Prince vertelt over het moeizame gevecht met de vele vloeken op haar leven (p.10.). Het verwerpen van al die vloeken was een langdurig proces. De voorbede van duizenden christenen over de gehele wereld is ingeroepen. Het resultaat? Haar gezondheid is nog niet helemaal hersteld (p.10). Oftewel, de vloek is er nog steeds.

Beste mensen wat voor hoop is er, in het licht van het bovenstaande, voor eenvoudige christenen als u en ik? Wij kunnen geen duizenden mensen vragen om voorbede voor ons te doen. En als de voorbede van duizenden mensen al niet volledig hielp bij mevrouw Prince, terwijl ze nota bene bijgestaan werd door Derek Prince zelf, de grote man Gods, de vloekdeskundige bij uitstek. Wat voor hoop is er dan voor ons als zelfs de grote "vloekspecialist" Prince zijn eigen vrouw niet volledig vrij krijgt? Dat ziet het er somber voor ons uit, is het niet?

Gelukkig is het hele verhaal van Prince in strijd met de bijbel. Wat een opluchting. 

HOME