> (Het
artikel is ook in pdf te lezen en te downloaden. http://www.toetsalles.nl/pdf/alarm.baptisten.pdf ) Alarm rondom de baptistengemeenten Er zijn enkele ernstige
ontwikkelingen aan de gang in de Nederlandse baptistengemeenten. Maar voor we
daar op in gaan, eerst uitleg over de drie soorten baptistengemeenten die er
in Nederland zijn. Je hebt Unie baptistengemeenten. ABC baptistengemeenten.
En er zijn vrije baptistengemeenten. In de negentiende eeuw
zijn in Nederland de eerste baptistengemeenten ontstaan. De meeste van deze
baptistengemeenten hebben zich verenigd in de Unie van baptistengemeenten.
Later zijn er opnieuw baptistengemeenten ontstaan. Zij sloten zich niet aan
bij de al bestaande Unie. Het waren zogenaamde vrije baptistengemeenten.
Bestuurlijk volledig zelfstandig en niet verenigd in een bovengemeentelijke
organisatie. Enkele tientallen jaren geleden heeft een aantal van deze vrije
baptistengemeenten zich verenigd in de Associatie van Baptisten en Cama gemeenten. Niet alle vrije baptistengemeenten zijn
hier in meegegaan. Je hebt op dit moment dus drie soorten baptistengemeenten.
Unie gemeenten, Gemeenten die aangesloten zijn bij de Associatie van
Baptisten en Cama gemeenten, afgekort ABC
gemeenten. En je heb vrije baptistengemeenten. 1. De unie van baptistengemeenten heeft een
groot probleem Na de tweede
wereldoorlog is een aantal van de geestelijke leiders in de Unie de
vrijzinnige kant op gegaan. Zij verwierpen de woordelijke inspiratie (1) en de
onfeilbaarheid van de Bijbel (2) en staan open voor Schriftkritische
gedachten. De ontsporing begon met de oprichting van een
eigen predikanten opleiding Een groep binnen de
Unie van baptistengemeenten drong er na de tweede wereld oorlog op aan dat
Unie een eigen predikantenopleiding moest oprichten. Tot die tijd kwamen de
voorgangers van allerlei, veelal buitenlandse, evangelische Bijbelscholen. En
soms hadden voorgangers helemaal geen formele opleiding. Dat moest, zo vond
deze groep, veranderen want met het oog op de moderne tijden moesten de
voorgangers voortaan opgeleid worden op universitair niveau. Na aandringen
werd op de Algemene Vergadering van de Unie baptisten besloten om een eigen
predikantenopleiding te beginnen. Het Baptisten Seminarium werd opgericht.
Leerkrachten en financiering werden in eigen kring gezocht. Als hoofd van de
opleiding werd J. Reiling aangesteld. Na enige tijd beviel
dit toch niet. Waarschijnlijk was het financieel te zwaar om op te brengen.
En, zo oordeelde men, het niveau van de docenten uit eigen kring was niet
academisch genoeg. Er werd besloten om de toekomstige baptistenpredikanten de
theologische opleiding aan de Universiteit van Utrecht te laten volgen. Als
aanvulling daarop kregen ze van eigen docenten les in vakken die speciaal van
belang zijn voor baptisten. De opleiding van de
predikanten was hiermee verplaatst van evangelische Bijbelscholen naar een
reformatorische en door vrijzinnigen gedomineerde theologische faculteit. De
aankomende baptistenvoorgangers kregen nu les van mensen die niet achter de
woordelijke inspiratie en onfeilbaarheid van de Bijbel stonden. De
onfeilbaarheid van de Bijbel werd in de lessen ondermijnd en aangevallen. De
leraren van de eigen opleiding hadden daar tegenwicht aan moet geven, maar
zelfs dat werd niet gedaan. Integendeel, ook eigen docenten als J. Reiling, verwierpen de onfeilbaarheid en de woordelijke
inspiratie van de Bijbel. De eerste baptisten en
alle andere orthodoxe en evangelische christenen geloofden dat de Bijbel het
door Gods Geest ingeven woord van God is. En daarom geloofden ze alles wat in
de Bijbel staat. Maar als je zo denkt, dan, zo beweerde J. Reiling, ‘formaliseer’ je het gezag van de Schrift en dat is in zijn ogen een verwerpelijk
zaak (3). In een boek uit 1992 wees hij de uitspraak
“Het staat in de Bijbel, dus is het waar”af
(4)
. Zo werkt het volgens hem
niet. + Verzet van binnenuit de Unie van
baptistengemeenten Begin jaren tachtig van
de vorige eeuw zagen een aantal predikanten van Unie gemeenten dat op de
eigen opleiding het gezag van de Bijbel werd ondermijnd. Zij vormden de
werkgroep Evangelisch Beraad (5). De leden van de
werkgroep hebben geprobeerd om de situatie te corrigeren. De werkgroep stelde dat
de Bijbel Gods woord is. En als je Christus als Heer belijdt, dan moet je, je
ook aan de gehele Schrift onderwerpen als het betrouwbare en gezaghebbende
Woord van God. Er werd bezwaar gemaakt
tegen de samenwerking met de theologische faculteit van de Universiteit van
Utrecht. Want daar werd Bijbelkritiek onderwezen. Het seminarium werd kwalijk
genomen dat het in de eigen lessen de schriftkritische inhoud van de lessen
van de universiteit niet corrigeerde (6) Onder druk van de
werkgroep, die veel bijval had van gemeenteleden, trad J. Reiling
terug als rector van het seminarium. Van de drie docenten in vast
dienstverband bleef alleen O.H. de Vries over. Hij volgde Reiling
op als rector. Maar deze wisseling van onderwijzend personeel had weinig
effect. Want de nieuwe rector O.H. de Vries stond in feite achter de
inzichten van J. Reiling over het gezag van de
Bijbel. Ik citeer O.H. de
Vries: “Wat veranderde er daarna in het onderwijs van het Seminarium? Het
antwoord is in zeker opzicht onthutsend en onthullend: relatief weinig! De
personele wisseling was ingrijpend. Maar toen deze storm was geluwd, bleek
theologisch het meeste nog overeind te staan. Het samenwerkingsverband met de
Universiteit van Utrecht bleef gehandhaafd. … Het onderwijsprogramma ging
niet op de schop. Er kwamen geen andere boeken.(7) ” 2. De situatie op dit moment op de eigen
opleiding van de Unie baptisten De samenwerking met de
theologische faculteit van de Universiteit van Utrecht is inmiddels vervangen
door samenwerking met de theologische faculteit van de Vrije Universiteit in
Amsterdam. Opnieuw een door vrijzinnigen gedomineerde faculteit. Aanstaande
predikanten krijgen daar les, aangevuld met lessen door de eigen docenten van
het Baptisten Seminarium. Na het conflict in de
jaren tachtig is het Baptisten Seminarium verder gegaan op de vrijzinnige weg
die het onder J. Reiling was ingeslagen. Dat is nog
steeds de situatie. Een illustratie daarvan
is de huidige docent H. Bakker. Hij heeft een hoofdstuk geschreven in de
bundel “En God zag dat het goed was. (8) ”. Zijn
bijdrage heeft als titel “Wat is de aard van de zonde in evolutionair
perspectief? (9) ” De schrijvers van de
verschillende hoofdstukken van de bundel verdedigen, op een enkeling na,
allemaal de stelling dat evolutie en de Bijbel elkaar niet tegenspreken. Henk
Bakker ondersteunt dit ook met zijn artikel. De Bijbel stelt dat de
dood het gevolg is van de zonde. De dood is pas de wereld binnengekomen door
de eerste zonde van Adam en Eva, toen werd de mens sterfelijk en de gehele
schepping vergankelijk. Dat is in strijd met de evolutietheorie. Die stelt
dat de dood er vanaf het begin al was. De dood speelt immers in de
evolutietheorie een cruciale rol. Zonder dood is er geen natuurlijke selectie
en zonder natuurlijke selectie is er geen evolutie. Henk Bakker lost in zijn
artikel deze tegenspraak tussen de Bijbel en de evolutietheorie op door de
uitleg van de Bijbel aan te passen. Hij beweert dat de Bijbel helemaal geen
duidelijk oorzakelijk verband legt tussen de zonde en de dood. De
voorbije tweeduizend jaar hebben de
christenen dit wel in de Bijbel gelezen, maar zij hebben, zo stelt Bakker, de
Bijbel op dat punt al die tijd verkeerd begrepen. Henk Bakker doet in zijn
artikel uit de doeken hoe het “werkelijk” zit. Laten we nog eens lezen
wat de Bijbel over het verband tussen zonde en dood zegt. De dood is de door God
bepaalde straf op de zonde. Tegen Adam had God
gezegd: Als je van de boom der kennis van goed en kwaad eet, dan zul
je sterven. “En de HEERE God gebood de mens: Van
alle bomen van de hof mag u vrij eten, maar van de boom van de kennis van
goed en kwaad, daarvan mag u niet eten, want op de dag dat u daarvan eet,
zult u zeker sterven.” (Genesis 2:16,17) Hoezo geen direct oorzakelijk verband tussen zonde en sterven, tussen zonde en dood? Paulus zegt dat door één mens de
zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood. “Daarom, zoals door één man de zonde in de
wereld is gekomen, en door de zonde de dood, en zo de dood over alle mensen
is gekomen, ...” (Romeinen 5:12). Door één man, door Adam, is de zonde de wereld
binnengekomen en door de zonde de dood. Het ene is het gevolg van het andere.
In Romeinen 6:23 staat dat het loon, dat de opbrengst, dat de verdienste van
de zonde de dood is. “Want het loon van
de zonde is de dood” (Romeinen 6:23).
En toch stelt Bakker in
zijn boek dat het oorzakelijke verband tussen zonde en dood helemaal niet zo
duidelijk in de Bijbel staat. Ik citeer uit zijn artikel: “Het is ondoenlijk om – in de Bijbel -
oorzakelijke verbanden aan te wijzen en precies te weten hoe de dood in de
wereld kwam en wat de zonde en de wet er mee te maken hebben. Die
aanwijzingen zijn er niet.(10) ” Dit is verbijsterend.
Maar dat kun je verwachten bij hoogleraren die de inspiratie en de
onfeilbaarheid van de Bijbel verwerpen. Die hebben er veelal ook geen moeite
mee om de Bijbel op andere punten tegen te spreken of te verdraaien. 3. De ernst van zijn dwaling Door het verband tussen
zonde en dood weg te redeneren komt hij de theïstisch evolutionisten te hulp (11). Maar nog ernstiger is dat hij in zijn artikel de
Bijbelse leer over de zonde verdraait. Hij spreekt de duidelijke uitspraken
van de Schrift tegen. Dit laat zien hoe hij met de Schrift omgaat. Als hij
dat op dit punt doet, dan zal hij het ongetwijfeld ook op andere punten doen.
En dit is dan één van de
docenten van het eigen baptisten seminarium van de Unie baptisten. Hij is zo
bedorven in zijn denken dat hij de Bijbelse leer over de zonde niet meer
helder ziet. “Maar ik vrees dat, zoals
de slang met zijn sluwheid Eva verleid heeft, zo misschien ook uw gedachten bedorven worden, weg van de eenvoud die in Christus
is.” (2 Korinthe11:3) Wat voor predikanten
zullen van deze opleiding komen? Als ze les van dit soort leraren krijgen? 4. De ABC baptistengemeenten staan op het punt
een ernstige vergissing te begaan De ABC baptistengemeenten
zijn op het moment aan het fuseren met deze halfvrijzinnige Unie van
Baptistengemeenten (12) . En te verwachten is dat
straks mensen uit het midden van de ABC gemeenten naar het vrijzinnige
baptisten seminarium aan de VU zullen gaan. Daar zullen ze les krijgen van
mensen als Bakker. De ABC gemeenten zijn
van oorsprong allemaal evangelisch. Net als alle andere evangelische
christenen stonden de ABC gemeenten in hun begintijd allemaal achter de
inspiratie en onfeilbaarheid van de Bijbel. Nu verbinden deze gemeenten zich
met een opleiding die dit allemaal verwerpt. Dit komt neer op geestelijke
zelfmoord. + Vrije baptistengemeenten moeten oppassen Vrije
baptistengemeenten moeten waakzaam zijn bij de aanstelling van voorgangers.
Het gevaar bestaat dat ze aan het baptistenseminarium opgeleide predikanten
als voorgangers zullen aanstellen. Daarmee halen ze de vrijzinnigheid binnen.
Voor wat dat betekent, verwijs ik naar de bespreking van het artikel van Henk
Bakker. Mensen die de woordelijke inspiratie en de onfeilbaarheid van de
Bijbel verwerpen, gaan zo ‘flexibel’ met de Bijbel om dat ze de Bijbel
moeiteloos aanpassen aan de standpunten van de ongelovige wereld om hen heen.
Of het nu gaat om de vrouw in het ambt, homoseksualiteit, theïstische
evolutie, ongehuwd samen wonen, de leer over de zonde, de eeuwige straf,
enzovoort. Wees waakzaam Bij zijn afscheid van de oudsten van de
gemeente van Efeze zei Paulus ondermeer het volgende:
“Zie dan
toe op uzelf en op heel de kudde, te midden waarvan de Heilige Geest u tot
opzieners aangesteld heeft om de gemeente van God te weiden, die Hij
verkregen heeft door Zijn eigen bloed. Want dit weet ik: dat na mijn vertrek
wrede wolven bij u zullen binnenkomen, die de kudde niet sparen; en dat
uit uw eigen midden mannen zullen opstaan die de waarheid verdraaien om
de discipelen weg te trekken achter zich aan. Daarom: wees waakzaam …” (Handelingen 20:28-31) ------------------- (1)Voor uitleg over de inspiratie van de bijbel , klik op deze link: www.honderdbijbelstudies.nl/de-leer-over-de-bijbel/42-de-inspiratie-van-de-bijbel/ 2.
Voor uitleg over de onfeilbaarheid van de Bijbel, klik op deze link: www.honderdbijbelstudies.nl/de-leer-over-de-bijbel/43-de-onfeilbaarheid-van-de-bijbel/ 3.
J. Reiling, het gezag van
de Schrift, p. 148 4. J. Reiling, het gezag van de Schrift, p. 148 5. Olof H. de Vries, Gelovig gedoopt , 400 jaar baptisme,
150 jaar in Nederland, p. 269 6. Olof H. de
vries, Gelovig gedoopt, 400 jaar baptisme, 150 jaar
in Nederland, p. 270 7. Olof H. de
Vries, Gelovig gedoopt, 400 jaar baptisme, 150 jaar
in Nederland, p. 298 8. William den Boer, Rene Fransen en Rik Peels (Red), En
God zag de het goed was. Christelijk geloof en evolutie in 25 cruciale vragen.
9. Voor een bespreking van zijn artikel, zie
deze link www.toetsalles.nl/pdf/bakker1.pdf . 10.
William den Boer, Rene Fransen en Rik Peels (Red), En God
zag dat het goed was, p. 288. 11.
Waar hij zelf staat als het om theïstische evolutie gaat is uit het artikel niet met zekerheid op te
maken. 12.
Zie deze link https://www.abcgemeenten.nl/bestuurlijke-fusie-unie-en-abc-rond/
|