Nieuwsbulletin - nr 1. 9-4-2005
(nieuwe serie)
· Een samenkomst in 'Willow
Creek' gemeente 'de Pijler' uit Lelystad
· Rick Warren stuurt opnieuw de christenen de
weg op van centrerend gebed (mystiek)
· Over de selectie van liederen voor de
Opwekkingsbundel
· De Nieuwe Bijbelvertaling (De NBV)
· Een avond van vriendschap met de Mormonen
· Nieuwe artikelen en linken - recent geplaatst
· Tenslotte nog dit: houd moed
Recent, 16 januari
2005, is via de 'Zendtijd voor de Kerken' een dienst van Evangelische kerk de
Pijler uit Lelystad uitgezonden. Deze gemeente werkt volgens de Willow Creek filosofie en
methoden. Een broeder wees me er op dat dit een kans was om uit de eerste hand
kennis te nemen van de gang van zaken. Ik heb de videoband van de dienst
bekeken. Het was erger dan ik had verwacht.
Vooral de inhoud van
de preek was ronduit schokkend. Het thema was "Hoe kan ik leren om mijzelf
lief te hebben". Dat is een populair thema uit de hedendaagse psychologie,
maar dit onderwerp zult u tevergeefs in de bijbel zoeken.
De enige keer dat in
de preek een gedeelte uit de bijbel werd voorgelezen of geciteerd was bij de
start. De spreker las de zogenaamde som der wet op. Eén van de schriftgeleerden
vroeg de Here Jezus wat het eerste gebod van de wet
is. "Jezus antwoordde: Het eerste is … gij zult de Here
uw God liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw
verstand en uit geheel uw kracht. Het tweede is dit: Gij zult uw naaste
liefhebben als uzelf." (Marcus
12:29-31). Naar aanleiding van
deze tekst merkte de spreker terecht op dat Jezus er blijkbaar vanuit ging dat
de mensen zichzelf al liefhebben. Immers in de tekst staan slechts twee
geboden. Het eerste is: heb God lief. Het tweede is: heb je naaste lief. Er
staat geen derde gebod om jezelf lief te hebben. Maar let op wat de spreker
vervolgens deed. Hij zei dat de mensen in de tijd van Jezus zichzelf blijkbaar
wel liefhadden, maar tegenwoordig, zo stelde hij, is dat niet meer zo. De
maatschappij waarin wij leven is volgens hem veel gecompliceerder en
veeleisender dan in de tijd toen Jezus op aarde was. En daarom is het nu
anders. Nu, zo beweerde hij, houden de mensen niet meer van zichzelf en daarom
ging hij toch spreken over "Hoe kan ik leren om mijzelf lief te
hebben".
Schokkend is de
brutaliteit waarmee de spreker het woord van God opzij schoof. Het staat er wel
niet maar ik ga het toch verkondigen. Volgens het woord van God is het niet
nodig om de mensen te leren zichzelf lief te hebben want Jezus ging er vanuit
dat iedereen dat al doet, maar toch ga ik er over spreken. Het argument dat
onze maatschappij zoveel veeleisender is dan in de tijd van Jezus is een
vijgenblad dat moet verbergen dat men liever een humanistische psychologische
boodschap brengt dan het woord van God. De tijd waarin Jezus leefde was in
sommige opzichten veel zwaarder dan de hedendaagse maatschappij. De
maatschappij was toen veel harder, geen sociale voorzieningen, een bezet land,
tollenaars die het volk uitpersten, geen medische zorg zoals wij die kennen,
veel vroegtijdig overlijden zoals onze maatschappij dat tot een eind in de
vorige eeuw ook nog kende, etc.
In de prediking ontbraken
de naam van Jezus, het kruis, de zonde, het evangelie.
Deze gemeente kreeg
een kans om via de TV vele duizenden mensen te bereiken, maar men vond het niet
nodig om het bijbelse evangelie door te geven.
"God houdt van je, God wil met je op weg gaan, God wil je helpen om van
jezelf te leren houden", was de boodschap.
In het artikel
"Bill Hybels en Rick Warren - het
marketingchristendom" (http://www.toetsalles.nl/htmldoc/churchgrowth.ha.htm
) wordt onder punt 3.4.2.4. vermeld dat Hybels grote
delen van de psychologische wereldbeschouwing vermengde met zijn boodschap. Dit
had de onderzoeker Pritchard ontdekt nadat hij een
jaar de gemeente van Hybels had bezocht. (Willow Creek Seeker Services, Grand
Rapids, Baker Books, 1996). De mensen van 'Evangelische' kerk de Pijler, zijn Hybels
daar in gevolgd. In deze dienst was het evangelie niet slechts vermengd met psycho-praatjes, het was er volledig door vervangen. Deze
aanpak heeft blijkbaar succes want er zaten zeer veel mensen met aandacht te
luisteren. Dit is een illustratie van 2 Tim. 4:3,4: "Want er komt een tijd
dat de mensen de gezonde leer niet meer zullen verdragen, maar omdat hun gehoor
verwend is, naar hun eigen begeerte, zich tal van leraren zullen bijeenhalen,
dat zij hun oor van de waarheid zullen afkeren en zich naar de verdichtsels
keren".
In de samenkomst
werd ook nog gedanst door een aantal jonge vrouwen. Het Nieuwe Testament en de
kerkgeschiedenis kennen dit gebruik niet. Evenmin als het Oude Testament, ook
daar kent men in de eredienst geen dans als een performance, als een
optreden, met aan de ene kant de dansers en aan de andere kant de toeschouwers.
Een andere
overweging is dat veel mannen een harde strijd te voeren hebben om zichzelf
innerlijk rein te houden (Hebr. 12:4). Het is zo gemakkelijk om te doen waar de
Here Jezus tegen waarschuwt "een ieder, die een
vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk met
haar gepleegd" (Matth. 5:28). Zelfs in de gemeente van Jezus Christus is
door de danspraktijken geen ontsnappen aan deze verzoeking. Ieder wordt
gedwongen om naar een aantal jonge vrouwen te kijken die op allerlei
manieren hun lichaam ten toon stellen. Het is moeilijk om niet cynisch te worden
over dit stuk heidendom dat in de gemeente is binnengedrongen. Je hart huilt
als je dit ziet. Voor een bijbelstudie over, en een
grondige bespreking van dansen in de gemeente, klik hier http://www.toetsalles.nl/htmldoc/dansen.htm.
Er werd verder een
soort videoclip gedraaid met een nummer van een gospelzangeres. Het lied was
geïnspireerd op Psalm 139. Dat God je kent en toch van je houdt. Uiteraard
werd, zoals in het 'alleen positief' christendom gebruikelijk is, het tweede
deel van de Psalm (139:19-22) met daarin uitspraken en gebeden die niet in het
'feel good' evangelie
passen volledig genegeerd.
Rick Warren stuurt opnieuw de gelovigen de
weg van de mystiek op
De organisatie van
Rick Warren promoot inmiddels openlijk de mystieke techniek van contemplatief
of centrerend gebed. De christenen wordt aangeraden om 'Navpress Discipleschip
Journal' te lezen'. In dit blad worden geregeld mystieke technieken,
waaronder het centrerend gebed, gepromoot.
De Engelstalige informatie is onder meer te vinden via de volgende link http://www.lighthousetrailsresearch.com/warren.htm.
Een Nederlandstalig artikel, geschreven door Rudy Brinkman, vindt u op de site van Bijbel Aktueel onder de link http://www.bijbelaktueel.org/artikelen/centrerend_gebed.doc
In het artikel
"Doelgericht leven - een toetsing"
is er op gewezen dat Warren zijn lezers de kant van de mystiek opstuurt, onder
meer door zijn positieve verwijzingen naar rooms-katholieke mystici. Verder
beveelt hij in het boek 'ademgebeden' aan (p. 307). Op het ritme van de
ademhaling wordt een kort gebed keer op keer herhaald.
In plaats van over
'ademgebeden' spreekt men ook wel over contemplatief gebed, centrerend gebed of
repetitief gebed. Het is een techniek die bekend is uit de oosters-orthodoxe en
rooms-katholieke mystiek. Je neemt een woord of korte zin (b.v.
een gebed) en die ga je langzaam en aandachtig telkens weer herhalen totdat er
tenslotte dingen gaan gebeuren in je innerlijk. In feite is het niet anders dan
een techniek om jezelf te ontledigen die ook in het Hindoeïsme wordt gebruikt.
De woorden of zinnen die men daar gebruikt noemt men een mantra. Sommige
'christelijke' sites die het mystieke christendom propageren spreken openlijk
over 'gebedsmantra's.
Eén van de
rooms-katholieke mystici die Warren in Doelgericht
leven propageert is Henri Nouwen. Nouwen vertelt in één van zijn boeken dat hij door het
toepassen van repetitief gebed beelden kreeg op binnenkant van zijn hart.
Beelden van Jezus en Maria, maar ook van de Dalai Lama en van Ramakrishna. Nouwen vond het
allemaal even prachtig, hij
schrijft er enthousiast over (Henri Nouwen, Hier en nu, leven in de Geest, pp. 16,
81,82.) De Dalai Lama is de leider van
het door en door occulte lama boeddhisme uit Tibet. Ramakrishna
was de belangrijkste mysticus uit het India van de negentiende eeuw. Hij had
speciaal ervaringen met de moedergodin of Kali, ook wel de goddelijke moeder of
Shakti. Nouwen vond het mooi dat hij dit soort ervaringen kreeg,
hij was dan ook een 'interfaith' of 'inter-geloof' gelovige.
Hij was van mening dat de mensen via de mystieke technieken van alle
godsdiensten 'het goddelijke' bereiken.
Blijkbaar zijn dit
soort dingen geen belemmering voor Warren om Nouwen,
en dergelijke technieken, aan te bevelen.
(Voor informatie over Nouwen, http://www.toetsalles.nl/htmldoc/bio.nouwen.eigenst.htm )
Dezelfde mystieke technieken worden overigens ook in de gemeente van Bill Hybels gepromoot. (Zie het Engelstalige artikel 'no more Protestant' www.cephas-library.com/renovare_willow_creek.html )
Voor meer informatie
over de gevaren van, en het binnendringen van de mystiek in de evangelische
wereld, zie de link mystiek http://www.toetsalles.nl/mg.htm . Zie b.v. het artikel 'De bijbel over geloof, gevoel, ervaring
en mystiek', daar wordt het verschil uitgelegd tussen de bijbelse
spiritualiteit en de valse pseudo-christelijke
spiritualiteit.
Selectie van de liederen voor de
Opwekkingsbundel
In het Nederlands Dagblad van 12 maart stond een artikel over de Opwekkingsbundel. In het artikel worden de opmerkingen van verschillende christenen weergegeven. Eén van hen is Peter van Essen. Van Essen is lid van de selectiecommissie die jaarlijks de nieuwe liederen voor de bundel uitkiest. Hij legt uit waar bij de keuze van de liederen op wordt gelet. Eén van de dingen die hij zegt is dat nieuwe liederen moeten passen bij de pinkstertheologie, bij het gedachtegoed van de Pinksterbeweging. Hij vertelt dat de pinkstertheologie leidend is bij keuze van de liederen. (Het ND, 12 maart 2005, p.2, "De roze theologie van Opwekking")
Dit bevestigt waar
ik in eerdere artikelen herhaaldelijk op gewezen heb, namelijk dat via het
zingen van Opwekkingsliederen de pinkstersfeer en theologie in een gemeente
wordt binnengehaald. Het zingen van Opwekkingsliederen is een zeer belangrijke
invloed waardoor op de bijbelgerichte evangelische
gemeenten zijn veranderd in op ervaring gerichte charismatische gemeenten. Je
kunt de pinkstertheologie en beleving niet scheiden van de Opwekkingsbundel.
Als je de Opwekkingsbundel binnenlaat dan laat je ook de pinkstertheologie en
beleving binnen. In de Opwekkingsbundel is daarnaast ook nog een sterke
mystieke invloed te onderkennen.
Het is het goed
recht van de charismatische beweging om een bundel te maken die hun theologie
en geloofsbeleving uitdrukt. Het is echter onbegrijpelijk dat allerlei
evangelische gemeenten, en in toenemende mate zelfs orthodox reformatorische
gemeenten, het zingen van opwekkingsliederen hebben ingevoerd. In het hierboven
genoemde artikel uit het ND doet de laatste broeder, wiens mening wordt
weergeven, een pleidooi voor balans. Daar bedoelt hij mee dat er naast psalmen
en gezangen ook Opwekkingsliederen zouden moeten worden gezongen. Keer op keer
heeft de praktijk echter bewezen dat het binnenlaten van Opwekkingsliederen er
in bijna alle gevallen toe leidt dat alle andere liederen worden weggedrongen.
In de baptistengemeente in Middelburg is b.v. in de
jaren tachtig besloten om met het oog op de jeugd ook af en toe een
Opwekkingslied te zingen. Uiteindelijk liep het er op uit dat tenslotte alleen
nog Opwekkingsliederen werden gezongen.
En alles wat dat met zich mee brengt zoals 'zweefliederen', herhalen van
liederen en langdurig zingen (mantra effect), eenzijdige inhoud van de liederen,
etc. Gelukkig is dat later weer meer in evenwicht gekomen.
Via de volgende link
is meer informatie over dit onderwerp te vinden: http://www.toetsalles.nl/opwekkingbundel.htm
De Nieuwe Bijbelvertaling (de NBV) -deel 1
Helaas is het nodig
om te waarschuwen voor de Nieuwe Bijbel Vertaling.
De NBV is niet
geschikt om de NBG'51 vertaling te vervangen. Dat komt omdat de NBV veel te
vrij is vertaald, het is vaak niet meer dan een parafrase vertaling. Als je
werkelijk met zekerheid wilt weten wat er in de bijbel staat dan is een
parafrasevertaling nutteloos. Je weet immers bij een parafrase vertaling nooit
of je de letterlijke tekst van de bijbel voor je hebt of een (vrije)
interpretatie van de vertaler. Ik ben aan het vergelijken geweest en wat ik heb
gevonden is schokkend. Daar hoop ik later op in te gaan.
In het Nederlands Dagblad van 29-10-2004 stond een artikel van drs. G. van den Brink. Het artikel is een bespreking van de NBV. Ik citeer uit het artikel "De NBV is .. minder geschikt voor bijbelonderwijs dan de NBG'51 omdat de vertaling veel vrijer is". Zijn stelling is dat NBV in feite de opvolger is van de "Groot Nieuws Bijbel". De Groot Nieuws Bijbel is een Nederlandstalige parafrasevertaling. (Dit is de link naar het artikel: http://www.nd.nl/htm/dossier/nbv/artikelen/041029c.htm )
Een andere
schokkende zaak is dat er in vele van de inmiddels verkochte NBV bijbels inleidingen op de bijbelboeken
staan die ronduit schriftkritisch zijn. Voor informatie hierover verwijs ik
naar het artikel van drs. Karel van Berghem. Vele
evangelische en reformatorische gelovigen hebben deze bijbel gekocht en lezen
daar nu uit.
Voor de deze en
andere artikelen over NBV, klik hier: http://www.toetsalles.nl/bijbelvertalingen.index.htm
Een avond van vriendschap met de Mormonen
De dialoog tussen
evangelische leiders en de sekte van de Mormonen is inmiddels op gang gekomen.
Belangrijke evangelische leiders hebben deelgenomen aan een bijeenkomst in de
het hoofdkwartier van de mormonen in Salt Lake City.
De Salt Lake City Tabernakel, de hoofdkerk van de
mormonen. Het doel van de avond was verbroedering en wederzijds begrip. Vandaar
het thema 'een avond van vriendschap'. De avond heeft plaatsgevonden 14
november 2004. Er is onder meer gesproken door Richard Mouw, de president van Fuller Theological Seminary. Een van zijn schokkende uitspraken is dat hij hoopte
dat velen in de evangelische gemeenschap deel zouden nemen aan de festiviteiten
rondom de herdenking van de 200 honderste geboorte
dag van de stichter van de Mormoonse 'kerk', Jopseph Smith.
Om één van Smith's vele bedriegerijen te noemen. Hij beweerde op een
gegeven moment een goddelijke openbaring te hebben gekregen waarin hem en
anderen mannen werd toegestaan om meerdere vrouwen te hebben waarna hij
enthousiast aan de slag ging, zelfs tieners werden bij zijn 'harem' gevoegd. In
het volgende nieuwsbulletin hoop ik nader op de dialoog tussen Evangelicals en Mormonen in te gaan. De sekte van de
Mormonen is in feite een onderdeel van de New Age
beweging. Ze geloven onder meer dat God eerst een mens was die op een andere
planeet woonde en dat God zijn eigen redding bewerkte.
De neo-evangelicals hebben in de vijftiger jaren van de vorige
eeuw de bijbelse opdracht tot afscheiding van valse
leer en valse leraars verworpen. Dit is één van de vele gevolgen van deze
verwerping van dit onderdeel van het woord van God. (Zie de studie over
de bijbelse opdracht tot afscheiding http://www.toetsalles.nl/wordbest/baslgem17.doc
)
Sommigen dingen moeten gebeuren. Ze
zijn aangekondigd in de bijbel.
"eerst moet de afval komen" (2 Thess. 2:3)
"Ziet toe, weest niet verontrust, want dat moet geschieden" (Matth. 24:6)
Daarom wees niet verontrust. Het
loopt bij God niet uit de hand.
"en hun woord zal voortwoekeren
als de kanker … en toch staat ongeschokt het hechte fundament Gods met dit
merk: De Here kent de zijnen, en Een ieder, die de
naam des Here noemt breke
met de ongerechtigheid" (2 Tim. 2:17,19)
"en de poorten der hel
zullen haar, dat is de gemeente, niet overweldigen" (Matth. 16:18)
Wat te doen?
"houd vast wat gij hebt
opdat niemand uw kroon neme" (Openbaring
3:11)
"houd u buiten het bereik
van de onheilige holle klanken" (1 Tim.
6:20)
"verkondig het woord, dring
er op aan, gelegen of ongelegen" (2 Tim. 4:2)
"blijft gij echter nuchter
onder alles, aanvaard het lijden, doe het werk van een evangelist, verricht uw
dienst ten volle" (2 Tim. 4:5)
"met de vermaning om tot het
uiterste te strijden voor het geloof dat eenmaal de heiligen overgeleverd is.
Want er zijn zekere mensen binnen geslopen" (Judas :3,4)
Jezus komt terug
"Nog een korte tijd en Hij
die komt zal er zijn" (Hebr. 10:37)
"Want het heil is ons nu
meer nabij dan toen wij tot het geloof kwamen" (Rom. 13:11)
O what a
day that shall be
When my
Jesus I shall see
Een
hartelijke groet,
Ary Geelhoed
Discernmentsite http://www.toetsalles.nl
Onderwijssite http://www.internetbijbelschool.nl