een
nieuwe weg naar de mens van nu
Wat
is het verband tussen de Alpha-cursus en de “Toronto” beweging?
Door
Patrick Tschui, vertaald door L. de Jongh
4e
Aangevulde uitgave november 2000 (Duits)
Vertaalde
uitgave november 2001
Inhoud:
1. Wat is de Alpha-cursus?
2. Waarom is de cursus zo aantrekkelijk?
3. Voor wie is de Alpha-cursus bedoeld?
9. Een andere tactiek van de duivel: Verleiding
10.
Slotwoord
Appendix:
Kan men de cursus ondanks zijn tekortkoming toch gebruiken?
Bronvermelding
Duitse uitgave
Kritische
uiteenzettingen m.b.t. de Alpha-cursus
Kranten-
en tijdschriftenartikelen (pro en contra)
1. Wat is de Alpha-cursus?
In
de laatste jaren is de Alpha-cursus als veruit de meest succesvolle evangelisatiemethode
bekend geworden. De cursus wordt reeds in 100 landen in de meest verschillende
gemeenten en kerken, ook in de rooms-katholieke kerk, in gevangenissen en
universiteiten gebruikt. Men kan dus zeker van een nieuwe beweging (of golf)
spreken die andere landen en denominaties in haar greep heeft.
De
Alpha-cursus is ongeveer 20 jaar geleden ontstaan in de Anglicaanse “Holy Trinity Brompton Church” (wordt
verder als HTBC afgekort), in Londen.
Nicky Gumbel, voorganger in die
gemeente, ontwikkelde de oorspronkelijke basis van deze introductiecursus in
het christelijke geloof verder tot de huidige vorm.
De
Alpha-cursus wordt in Nederland uitgegeven door de “Hervormde Bond voor Inwendige
Zending” (IZB) (voor volwassenen). Youth Alpha is een uitgave van Stichting
Youth for Christ Nederland. De cursus wordt in heel wat kerken en vrije
groeperingen ingevoerd.
De
14 lessen van de Alpha-cursus worden in ongeveer 10-12 weken behandeld. Een
cursusavond begint normaliter met een gemeenschappelijke maaltijd. Daarna
volgt een inleiding, over het onderwerp. Dit kan ook een videopresentatie
zijn, waarin Nicky Gumbel het bewuste onderwerp behandelt. Daarna gaat men
uiteen in kleine groepen, om over het gehoorde van gedachten te wisselen.
Een
belangrijk onderdeel van de cursus is een gezamenlijk weekend over het onderwerp
“de Heilige Geest”, (wbd -werkboek deelnemers- pag. 47). Dikwijls wordt
er dan ook een genezing- of vervullingsavond belegd. Het einde van de cursus
wordt gevierd met een feest met vrienden en bekenden van de deelnemers, die zo
voor de volgende Alpha-cursus uitgenodigd worden.
De
Alpha-cursus en de bijbehorende informatie zijn intussen in tenminste 27 talen
vertaald. Het bekendste is het boek “Een
kwestie van leven” van Nicky Gumbel. Van dezelfde schrijver komt de “Handleiding” als leidraad voor cursusleiders
en het “Werkboek” voor deelnemers
aan de Alpha-cursus, met getuigenissen en tips. Voor de jeugd bestaat een eigen
“Youth Alpha” cursus met een eigen
handleiding en werkboek. In het Engels is er bovendien een “Alpha-cursus Kookboek”,
posters, plakplaatjes en T-shirts.
De
gemeenten, die een Alpha-cursus willen beginnen, staat een doordacht plan met
al het nodige materiaal ter beschikking. Advies
en scholing alsmede voor bepaalde kerken en regio’s bekwame Alpha-adviseurs worden ter beschikking
gesteld. Daarnaast zijn er speciale “Alpha-scholingsconferenties”
die zeer aanbevolen worden, en die het opstarten van een “Alpha-cursus” regelen.
Inhoudelijk beperkt de
Alpha-cursus zich volgens Nicky Gumbel in dat “waarin alle grote denominaties
en tradities overeenstemmen”, (ekvl -Een kwestie van leven- pag. 132).
Daarbij
draagt Alpha in zijn universele opvatting er nog toe bij, de barrière tussen gemeenten
en denominaties af te breken. Plotseling trekken Christenen van verschillende
overtuigingen met elkaar op. Alpha blijft Alpha, of het nu door Rooms-katholieken,
Baptisten, Hervormden of Gereformeerden aangeboden wordt. Aldus ontstaat een
missionaire coalitie, die tradities en dogma’s niet verzwijgt, maar omwille
van het gemeenschappelijke getuigenis deze tijdens de cursus opzij zet. (ekvl
pag. 123; 241).
Aan
de cursusorganisatoren wordt weliswaar een zekere flexibiliteit toegestaan, om
aanpassingen aan te brengen, dit “echter slechts onder voorwaarde dat de wezenlijke
elementen, het principe en de identiteit van de cursus behouden blijft”
(Leitfaden pag. 221). Daarin wordt duidelijk benadrukt, dat de inhoud van
de cursus op het totale materiaal van het boek “Een kwestie van leven”
gebaseerd dient te zijn. (“Alpha Copyright statement” van 28-6-1999)
2. Waarom is de cursus zo
aantrekkelijk?
Waarom
wordt deze cursus in steeds meer gemeenten ingevoerd? Het moeten vooral de volgende
drie oorzaken zijn:
a) “Alpha functioneert!”
Dat
schijnt het hoofdargument te zijn van hen die deze cursus gebruiken.
“Toen
ik voor de eerste keer bij een Alpha conferentie was, dacht ik: Of Nicky Gumbel
speldt ons allen wat op de mouw, of het is werkelijk zo, dat mensen op
wonderbaarlijke manier veranderen. Na de achtste bijeenkomst kan ik zeggen:
het functioneert werkelijk.” (Dominik Reifler, Pfarrer Winterthur-Seen in de
uitnodigingsprospectus voor de Zwitserse Alpha conferentie 1999)
“Alpha
brengt bij zijn medewerkers innerlijke bezieling, bij zoekende mensen openheid
voor Jezus teweeg. Een groeiend aantal gemeenten in Nederland staat voor deze
geniale introductiecursus open.” Nederland is voor adviseurs in vijf regio’s
verdeeld (Alpha News aug-nov. 2000).
Dit
is de geest van onze tijd. Als iets succes heeft, moet het goed zijn. Wanneer
de mensen naar de kerk komen, dan moet het toch van God zijn. Wie vraagt zich
nog af, wat Gods Woord er over zegt?
b) “Alpha is actueel!”
De
manier, waarop in de Alpha-cursus het evangelie wordt doorgegeven, is actueel
en houdt rekening met onze culturele omstandigheden.
“In
de Alpha-cursus zijn voor mij op een juiste ideale manier de belangrijkste
principes van de postmoderne evangelisatie verenigd.” (Florian Bätsch, Kingdom
Ministries, Einladingsprospekt, s.o.)
c) “De Alpha-cursus is niet confronterend”
“Door
het eenvoudige, niet verkrampte geloofsleven zoals Jezus dit voorleefde,
ontstaan natuurlijke, ongecompliceerde betrekkingen tot vrienden en buren. In
zo’n atmosfeer is het gemakkelijk een relatie met God te zoeken. Alpha lijkt
mij de ideale hulp daarbij te zijn.”. (Heinz Strupler, Leiter IGW. Prospekt,
s.o.)
Er
wordt benadrukt, dat mensen het evangelie op een aansprekende, niet
confronterende manier kunnen leren kennen. Door de gezamenlijke maaltijd, de
openheid voor vragen en ingeweven anekdotes wordt een ontspannen sfeer
gecreëerd, (zogenaamde “Alpha–grappen”
staan de cursusleider ter beschikking). De deelnemers moeten zich prettig
voelen. In het boek “Leitfaden” wordt zelfs aanbevolen, de Bijbels wat opzij te
leggen, zodat de gasten niet afgeschrikt worden (pag. 189; zie ook pag. 194).
“Tijdens het afscheidsfeest wordt geen tafelgebed uitgesproken, om de gasten
niet in verlegenheid te brengen” (pag. 70).
In
de hlcl -Nederlandse handleiding- pag. 13 staat letterlijk: ”Tijdens de
maaltijd is het spreken over God en geloof taboe”.
Gerald
Coates zegt zelfs: “De cursus geeft plezier en bedreigt niemand – precies zoals
onze Heer zelf!” (“Alpha News”, Febr. 1997, pag. 29;
geciteerd in “Falling short? The Alpha Course examined” Chris Hand, pag. 13).
Vergelijk
de woorden van Jezus Christus in: Matth. 10:28; 18:8-10; 25:46 Luk. 13:3-5.
En
vele andere bijbelplaatsen.
3. Voor wie is de Alpha-cursus
bedoeld?
De
Alpha-cursus wil de buitenstaanders met het evangelie bereiken. Opmerkelijk
genoeg zijn er echter slechts 3(!) van de 14 lessen voor deze doelgroep bestemd.
De onderwerpen van de resterende 11 lessen (waarom bijbellezen, hoe te bidden,
geestesgaven enz.) zijn toch hoofdzakelijk voor gelovigen bestemd. Hoe moeten
dan diegenen, die na de eerste 3 lessen nog niet wedergeboren zijn, deze
onderwerpen begrijpen? (1 Cor. 2:14). Worden ze niet enkel tot een
christelijke levensstijl geleid, in plaats van tot een nieuw leven?
Ditzelfde
gevaar bestaat ook bij de helpers van kleine groepen, die volgens Gumbel niet
zondermeer al christen moeten zijn, zo ook daar, waar ongelovigen door het
naspreken van modelgebeden tot een christelijke levensstijl geleid worden
(ekvl pag. 58; hlcl pag. 31). Een “christelijk leven” en geloven in
Christus zijn echter twee totaal verschillende zaken.
De
cursus richt zich vooral op die mensen, die buitenkerkelijk zijn. (verg. Bill
Hybels en Willow Creek met hun “Concept voor buitenkerkelijken”). Nicky Gumbel
schijnt er van uit te gaan , dat in principe alle mensen in de kerken
(inclusief de rooms-katholieke kerk) gelovig zijn, want hij schrijft in zijn
boek “Een kwestie van leven” in de inleiding: “Bijna tweeduizend jaar na Zijn
geboorte (Here Jezus) heeft Hij een kleine twee miljard volgelingen, de universele kerk is immens groot. Volgens
de encyclopedie Britannica heeft zij 1,7 miljard leden…” (wkb pag. 51;
ekvl pag. 9; 231). De opmerking ontbreekt, dat de meeste kerkleden niet
uit God geboren zijn en daarom niet tot het “Volk van God” behoren.
In
zijn boek “Heisse Eisen angepackt” behandelt Gumbel de vraag “Wat te doen met
de mensen die nog nooit van Jezus gehoord hebben?” (pag. 35 ff).
Onder punt 5 schrijft hij daar: “John Stott heeft erop gewezen, dat er goede
bijbelse gronden zijn, voor groot optimisme”. Dan citeert hij Gen. 22:17
(Zal Ik u rijkelijk zegenen, en uw nageslacht zeer talrijk maken, als de
sterren des hemels en als het zand aan de oever der zee, en uw nageslacht zal
de poort zijner vijanden in bezit nemen.) en gaat verder met het citaat van
John Stott: Paulus [?] schijnt ons hier de verzekering te willen geven, dat
er veel meer mensen gered worden, dan dat er verloren zullen gaan, …” (pag. 37).
In
een artikel heeft John Stott nogal wat kritische opmerkingen geplaatst m.b.t.
de Alpha-cursus, hij kan zich in een aanzienlijk deel van de evangelisatiecursus
niet vinden. De hoofdstukken over de Heilige Geest, noemt hij eenzijdig, zelfs
onbijbels (Reformatorisch Dagblad 19 april 1997). Vergelijk echter Matth. 7:13-14;
Luk. 13:23-24; Opb. 3:4; …!
4. De invloed van “Toronto” op
de Alpha-cursus
Als
men een beweging onderzoekt, is het belangrijk ook haar oorsprong te onderzoeken
Jezus zegt in Matth. 7:17: “Zo brengt iedere goede boom goede vruchten
voort, maar de slechte boom brengt slechte vruchten voort”. Wanneer dus de
oorsprong van een beweging verkeerd is, zo kunnen haar vruchten dus ook niet
goed zijn.
De
Alpha-cursus vindt zijn oorsprong in een Anglicaanse kerk, die de “Toronto-zegen” hoog in het vaandel
heeft. Degene, die de “Toronto-zegen” in deze kerk bracht, was een man met de
naam Nicky Gumbel!
Hij
vertelt op een video, hoe hij door een vrouw, die juist uit Toronto teruggekomen
was, in 1994 deze “zegen” leerde kennen en in de HTBC bracht:
“Ellie
Mumfort vertelde ons wat ze in Toronto beleefd had. Het was duidelijk dat Ellie
vol vuur was om voor ons allen te bidden… toen ze zei: “Nu zullen wij de Heilige
Geest uitnodigen om te komen”, en op dat ogenblik, dat ze dat gezegd had, werd
een van de aanwezigen letterlijk door de lucht geworpen en lag huilend en
lachend op de grond…, en maakte een geweldig spektakel… Ik ervoer de kracht van
de Geest op een wijze, zoals ik die in geen jaren beleefd had, alsof er een
sterke stroom door mijn lichaam ging… Een van de jongeren profeteerde. Hij lag
gewoon op de grond en profeteerde…” Na deze ervaring kwam Gumbel te laat op een
bijeenkomst in de HTBC. Toen men hem vroeg, om af te sluiten met gebed, bad
hij: “Dank U Heer voor alles wat U doet en wij bidden, dat U Uw Geest wilt zenden”.
Hij wilde juist Amen zeggen en de ruimte verlaten, toen de Geest over de daar
aanwezige mensen kwam. Een begon te lachen als een hyena… (engl. Alpha-Video III, les. 9, geciteerd in “Alpha: New Life or New
Lifestyle?”, pag. 4).
Dat
de mensen na de HTBC samenkomsten niet meer in staat zijn, zelf naar huis te
gaan, schijnt niet ongebruikelijk te zijn: “De HTBC neemt altijd een taxionderneming
in de arm, waarvan de chauffeurs weten, dat de gemeenteleden niet dronken
zijn, zoals het zich laat aanzien, en dat ze daarom in de taxi ook geen last
zullen veroorzaken”. (“Aan haar vruchten zult u ze kennen”, Dave Roberts).
Zo
worden dus de “Toronto fenomenen” ook in de Alpha-basis gepropageerd. In het
boek “Een kwestie van leven” van Nicky Gumbel zijn uitspraken te vinden als:
“Als mensen met de Geest vervuld worden, trillen ze dikwijls als een blad in de
wind” of “soms ondervinden mensen die met de Geest vervuld worden, een
lichamelijke warmte, bijvoorbeeld in hun handen of andere delen van hun
lichaam”. Iemand beschreef het eens als volgt, alsof “zijn hele lichaam
gloeide”. Iemand anders sprak over een “vloeibare hitte” “elektrische schokken
van liefde” (ekvl pag. 126).
In
het boek: “Ein Gott, der Leben verändert” vertellen mensen, hoe hun leven door
het deelnemen aan de Alpha-cursus veranderd werd. Lee Ducket schrijft: “Ik
voelde, hoe de Heilige Geest bij mijn voeten begon mijn gehele lichaam schoon
te wassen. Daarbij voelde ik een ongelooflijke vreugde en begon te lachen.
Daarna voelde ik me als herboren” (pag. 173). Ook op vele andere plaatsen
bevatten getuigenissen “Toronto-Fenomenen” b.v.: pag. 42; Alpha-cursus
achterovervallen, pag. 130 f; dronken zijn en lachen, pag. 147;
sidderen, stuiptrekken, lachen.
Volgens
Nicky Gumbel is het geen toeval, dat de “Toronto beweging” gelijktijdig met de
opkomst van de Alpha-cursus samenvalt. “Ik denk, dat deze twee samengaan”. (In het tijdschrift “Renewal” mei 1995,
pag. 15: geciteerd in “Alpha: New Life or New Lifestyle?”, pag. 5)
(De
Alpha-cursus wordt al bijna 20 jaar in nagenoeg dezelfde vorm aan de “Holy
Trinity Brompton Church” gegeven, maar eerst in samenhang met de “Toronto-zegen”
is Alpha over de gemeentegrenzen bekend geworden).
Het
gevaar is aanwezig, dat gelovigen, die de “Toronto - zegen” nog steeds hebben
afgewezen, zich nu niet meer zo duidelijk daartegen uitspreken, omdat zijn
(onveranderde valse!) leer nu onder de dekmantel
van “evangelisatie” verschijnt.
(Op
deze plaats wil ik de brochure “Toronto-Segen?
Heiliger Geist oder Irrgeist?” van Walter Trachsel, Trachsel-Verlag
Frutigen aanbevelen. Deze uitgave is bij Patrick Tschui gratis verkrijgbaar.)
5. Relatie tot de
rooms-katholieke kerk
De
Alpha-cursus wordt ook in de rooms-katholieke kerk gebruikt. Voor hen is er een
eigen Alpha-bureau in Den Haag. Voor Rooms-katholieken (speciaal voor priesters
en kerkelijke medewerkers), die onzeker zijn, of de Alpha-cursus voor hun kerk
wel geschikt is, heeft het rooms-katholieke Alpha-bureau een speciale brochure
samengesteld: “Alpha voor Rooms-katholieken, vragen en antwoorden” (uitgave
2000 uitgeverij Projektion J). Uit deze uitgave zijn de volgende citaten
afkomstig:
“Ofschoon
het een cursus met Anglicaanse achtergrond is, toont het Alfamateriaal tegenover de Rooms-katholieken een zeer
open instelling… De leer van “Alpha” wijst eerder de weg voor samenwerking
tussen kerken, dan dat ze rivaliteit oproept” (pag. 18) (ekvl pag. 239;
241).
Met
betrekking tot de sacramenten is de Alpha-cursus naar rooms-katholiek inzicht
onvolledig... Zij, die de cursus ontwikkeld hebben, erkennen de beperktheid
van ‘Alpha’ op dit gebied. Nicky Gumbel…
is van mening:
“Rooms-katholieken,
die “Alpha” als evangelisatie instrument gebruiken, mogen van de deelnemers
verwachten, dat ze verder gaan, om de
gehele rijkdom van het rooms-katholieke sacramentele leven te ontdekken”.
(pag. 22).
“Hebben
zich mensen eenmaal tot Christus bekeerd, dan ontstaat de wens naar meer – om
onderwijs te krijgen in de volheid van
de goddelijke openbaring (zoals ze b.v. in de Catechismus beschreven is)
en om ook bij het volledige sacramentele
leven van de kerk betrokken te worden” (pag. 19/20)
Dit
wordt bevestigd door een bericht uit een parochie in Engeland, waar reeds vijf
maal een Alpha-cursus gegeven is: “Specifieke rooms-katholieke thema’s, zoals
b.v. de leer van de sacramenten, kunnen na de cursus als verdieping toegevoegd
worden. Inderdaad wekte de Alpha-cursus in ons de wens op meer te weten. Thans
nemen enige mensen uit onze parochie aan een verdiepingscursus deel” (pag. 25).
“Wij
hopen, dat deze cursus mensen, die opnieuw tot geloof gekomen zijn, helpt, levende Rooms-katholieken te worden,
die zelfbewust hun gaven en talenten inzetten, om door de kerk aan het rijk van
God te bouwen” (pag. 24).
“Vele
Rooms-katholieken, die aan een Alpha-cursus deelnemen, beleven een vernieuwing
en verfrissing van hun geloof…” (pag. 33).
De
Alpha-cursus wordt ook door rooms-katholieke kardinalen en (aarts)-bisschoppen
aanbevolen. In het tijdschrift “Alpha-News International” (No. 1 aug-nov
1999, pag. 6f) spreekt kardinaal Keeler (VS) lovend over de positieve invloed
van de Alpha-cursus op de rooms-katholieke parochies. Mensen die daar een
Alpha-cursus bezochten, zijn vervolgens “bereid en begerig, meer over onze kerk
en sacramenten te leren”. De rooms-katholieke bisschop Ambrose Griffiths (Engeland)
bekent: “De Alpha-cursus… bevat niets,
dat de grond van de rooms-katholieke geloofsovertuiging tegenspreekt”
(“Alpha für Katholiken”, pag. 35).
Hoe
is dit mogelijk? Toch alleen daardoor, dat belangrijke delen van de bijbelse
boodschap afgezwakt of totaal weggelaten worden. Daarom ontdekt een opmerkzame
lezer op verschillende plaatsen uitdrukkingen uit de rooms-katholieke context.
Het woord “kerkdienst of samenkomst” wordt in een adem genoemd met “de Mis”
(ac, pag. 68). In de eerste Duitse oplage van de Alpha-cursus (1996, pag. 64)
werd het voorgestelde “zondaarsgebed” met “doopvernieuwing” gelijk gesteld.
(Daar overeenkomstig de rooms-katholieke leer mensen reeds bij de (kinder)doop
de Heilige Geest ontvangen, die later door een “beslissing” alleen maar vernieuwd
wordt. (Verg. Alpha für Katholiken, pag. 15).
In
de geschriften van Nicky Gumbel wordt over vele bekende Rooms-katholieken
positief gesproken, b.v. de paus,
zijn hofprediker Raniero Cantalamessa,
de naaste medewerker van de paus, de priester Tom Forrest, moeder Teresa en de tot de rooms-katholieke kerk bekeerde
Malcolm Muggeridge.
Op
het titelblad van “AlphaNews International” (no. 1 van aug-nov. 1999)
staat een grote foto van Raniero
Cantalamessa – de “hofprediker van de pauselijke huishouding” – en beveelt
een 7-delige videoserie aan, met lezingen, die hij op uitnodiging van het
Alfabureau zojuist gehouden had. De video’s (ook als audiocassettes
verkrijgbaar) dragen de titel ”Drink
from the Wells of the Church” (Drink uit de bronnen van de kerk) en zijn
voor het nadere onderwijs van de Rooms-katholieken na de Alpha-cursus bestemd.
In het voorjaar 2001 verwacht men ze in het Duits beschikbaar te hebben (Alpha
für Katholiken, pag. 13). Deze lezingen van Cantalamessa bevatten – zoals
uit de mond van een zo hoog geplaatste nauwelijks anders te verwachten is –
duidelijk de dwaalleer van de rooms-katholieke kerk (b.v. dat de Here Jezus
bij ieder misoffer opnieuw geofferd wordt, dat het priesterambt de bijzondere
macht heeft, het brood te veranderen in het echte lichaam van Jezus enz.)!
(Voor
de rol van Raniero Cantalamessa in het proces van toenadering van de charismatische
beweging tot Rome verwijs ik naar de brochure “Explo 97 en 2000”, die ook enige
citaten van Cantalamessa bevat, waarin hij zijn streng rooms-katholiek geloof
in Maria als moeder–Gods en middelares van het heil uiteenzet. Deze uitgave is
bij Patrick Tschui gratis verkrijgbaar.)
Volgens
Nicky Gumbel zijn de verschillen tussen Protestanten en Rooms-katholieken
“totaal onbelangrijk in vergelijking met de dingen, die ons verbinden… wij moeten
de mensen de vrijheid laten, om over bijzaken van mening te verschillen.” (Video III, Talk 8 geciteerd in “Alpha: New Life or New Lifestyle?”
E.McDonald
pag. 18)
De
rooms-katholieke kerk leert niet slechts in “bijzaken” iets anders, maar in de
fundamentele waarheden van de Schrift: de Persoon van de Here Jezus Christus,
zijn Offer, het Evangelie en de Weg tot Verlossing.
In
1547, tijdens het concilie van Trente,
werden er 33 stellingen (canones)
aangenomen tegen de leer van de Reformatie b.v.:
Stelling
12: Indien iemand beweert dat het geloof, waardoor wij gerechtvaardigd worden,
niets anders is dan een vertrouwen op de goddelijke barmhartigheid die ons de
zonde vergeeft omwille van Christus, of dat wij alleen door zulk een vertrouwen
gerechtvaardigd worden, die zij
vervloekt.
Uitspraken
van het concilie over de sacramenten, zijn b.v. de volgende:
Indien
iemand beweert dat de sacramenten alleen zijn ingesteld om het geloof te
voeden, die zij vervloekt.
Indien
iemand beweert dat de genade niet wordt meegedeeld door de sacramenten van de
nieuwe bedeling krachtens eigen werkzaamheid (ex opere operato), en dat
daartegenover slechts het geloof in de goddelijke belofte voldoende is voor het
verkrijgen van de genade, die zij
vervloekt.
De
Alpha-cursus is een denominatieoverstijgende, respectievelijk oecumenische
beweging. Het is daarom ook te begrijpen, dat in de Duitse uitgave van de
Alpha-cursus de oecumenische “Einheitübersetzung” van de Bijbel gebruikt wordt.
6. De Alpha-cursus is
charismatisch
Ofschoon
Nicky Gumbel in de ekvl pag. 239/241 schrijft, dat in de Alpha-cursus slechts
dat geleerd wordt “waarin alle grote denominaties en tradities overeenstemmen”,
behandelt hij in de “Alpha-cursus” en in de bijbehorende informatie uitvoerig
de bekende charismatische leer: de
doop met de Heilige Geest, die hij gelijk stelt met de vervulling van de
Heilige Geest, de gave van “spreken in tongen”, die dikwijls op de Geestes doop
volgt en de charismatische “gebedsdienst” (wbd hfdst.8).
Eén
doel van de Alpha-cursus is, dat mensen “met de Heilige Geest vervuld worden”
(wbd pd.31). De lessen 6, 7 en 8 (meestal vinden deze plaats tijdens het
gemeenschappelijke weekend) zijn totaal aan dit onderwerp gewijd. De Heilige
Geest wordt tijdens deze les uitdrukkelijk gebeden te komen en de deelnemers te
vervullen (wbd pag. 24-34; hlcl pag. 47-48 en diverse plaatsen in
ekvl).
Waarom
is dit verkeerd? In tegenstelling met Gumbel maakt de Bijbel onderscheid tussen
de “doop met (in) de Heilige Geest”
en de “vervulling met de Heilige Geest”.
Ware gelovigen hebben “de doop met of in de Heilige Geest” (Matth. 3:11)
al bij de wedergeboorte ontvangen (1 Cor. 12:13). Zij moeten de
Heilige Geest niet vragen te komen, omdat Hij al in hen woont (Rom. 8:9;
Ef. 1:13). Een andere zaak is de “vervulling met de Heilige Geest” (Hand.
7:55: 11:24), die afhankelijk is van onze gehoorzaamheid tegenover God. Het is
niet een eens en voor altijd bereikte toestand, zoals ons de opdracht in Ef. 5:18
laat zien.
Het
Nieuwe Testament roept ons nergens op, God te bidden, ons met de Heilige Geest
te vullen, (dikwijls wordt ook “de doop met vuur” (Matth. 3:11 zie boven)
met de “geestesdoop” gelijkgesteld. Men moet wel bedenken, dat “de doop met
vuur” met gericht en oordeel te maken heeft, Matth. 3:10 en 12.
Ook
voor ongelovigen is het gebed om “vervulling met de Heilige Geest” verkeerd.
Zij moeten opgeroepen worden, zich te bekeren. Pas dan kan de Heilige Geest in
hen wonen.
Zoals
in de charismatische beweging gebruikelijk is, wordt de gave van “tongen spreken” sterk benadrukt.
Weliswaar is zij “niet noodzakelijkerwijze een teken daarvan, dat iemand met de
Heilige Geest vervuld is” maar, er is geen reden, waarom iemand, die deze gave
hebben wil, “ze niet krijgen zou” (ekvl pag. 154; wbd pag. 33). Tijdens
het gebed om de komst van de Heilige Geest zal de leider de cursisten aanmoedigen,
“in een andere taal te spreken, niet je moedertaal of een andere taal, die je
al kent”. (ekvl pag.151). In het lesboek staat, men moet “met de Heilige Geest
samenwerken”, om de gave te ontvangen, volgens het boek is er tijd nodig om
deze gave te ontwikkelen, zoals het ook tijd kost om een andere taal te leren
(ekvl pag. 154).
De
gave van tongen verplaatst “ons in de nabijheid van God, om dat uit te drukken
wat we diep in onze geest ervaren, zonder de omweg[!] via onze moedertaal te
moeten nemen”. Een andere gave die men ontwikkelen kan, is volgens Gumbel de
gave van profetie. Ook het wederzijds opleggen van handen wordt als positief
beschouwd.
De charismatische
“gebedsdienst” neemt in de Alpha-cursus een belangrijke plaats in, “de
dienst des Geestes is een wezenlijk deel van de Alpha-cursus – zonder deze zou
het geen goede Alpha-cursus” zijn. In een “gebed voor anderen kan het daarom
gaan, dat zij met de Heilige Geest vervuld worden, een gave ontvangen (b.v. de
gave van het spreken in tongen) of genezen worden”. Aan de leiders en helpers
van de jeugdcursus wordt in een model voor die gebedsdienst voorgesteld b.v.:
“Bidt in een ontspannen omgeving … bemoedig de jongelui erin te geloven, dat er
nu wat gebeuren gaat. Lees een belofte van God uit de Bijbel voor, vertel ze
wat van uw eigen ervaring of, nog beter, laat een van de jeugd vertellen, wat
er met hem gebeurd is, nadat hij met de Heilige Geest vervuld werd… Bidt de Heilige
Geest om te komen. Heet Hem welkom, wanneer u merkt, dat Hij werkt…, bemerkt u,
dat God u iets zeggen wil? Misschien schenkt God u in de Geest op dit moment
een beeld… Blijf in verbinding, met degene die iets gemerkt hebben…” (hlcl pag. 34, 36; ya-hlcl - Youth Alpha handleiding - pag. 40-41;
ya-wb pag. 24-26).
Nauw
met de charismatische Pinksterbeweging is ook de zo genoemde “3e golf” (evangelisatie met
tekenen en wonderen) verbonden. Die leert, dat bij de verkondiging van het
evangelie ook tekenen en wonderen moeten optreden. Deze leer komt ook in de
Alpha-cursus tot uitdrukking: “De proclamatie van de goede Boodschap en de demonstratie,
het tonen van de macht Gods, gaan hand in hand”. Een tekening op deze bladzijde
laat een mens zien, die zijn krukken weggooit. Daarbij staat de tekst “Een
wonder trekt heel veel aandacht”. (wbd pag. 46)
Een
van de bekendste leiders van de “3e golf” was de inmiddels overleden John Wimber. Tijdens een bezoek aan de
“HTBC”, ontmoette hij ook de leiders van deze gemeente en sprak over
verschillende mensen een zogenaamd “woord van kennis” uit. Nicky Gumbel
beschrijft, hoe iemand van het “Wimber-team” om meer kracht voor hem bad: “Na
ongeveer 30 seconden ervoer ik de kracht van God op een manier, zoals ik die
nog nooit in mijn leven ervaren had. Het was alsof 10.000 Volt elektriciteit
door mijn lichaam stroomde…” (Gumbel, “Does God Heal Today?”
geluidscassette).
De
meeste boeken, die in de cursus aanbevolen worden zijn van Nicky Gumbel zelf,
van Bill Hybels en van charismatische schrijvers als b.v Jack Deere. Ook Yonggi Cho wordt door Gumbel in het
boek “Lebensatt” (pag. 26), als mede in “Erweckung heute” (pag. 83+195)
positief geciteerd.
In
les 10 (wbd) onder de titel “Hoe leidt God ons?” wordt weliswaar eerst de
“gehoorzaamheid tegenover het geschreven Woord” uitgesproken, dan echter volgen
de “goede gedachten, sterke indrukken,
gevoelens zoals profetie, dromen, visioenen/beelden, engelen en hoorbare
stemmen” als wegen, waarlangs God ons vandaag de dag leidt (wbd. pag. 41-42).
Velen ervaren dit (het spreken van God) als een indruk “hebben van” of “een diep innerlijk gevoel”.
Overeenkomstig
les 12 (“Geneest God ook vandaag nog?”) moeten “woorden van profetie” of (
“woorden van kennis”) ertoe bijdragen, genezing van God te verwachten. Deze bestaan
b.v. uit beelden (men ziet het
lichaamsdeel, dat God bij iemand genezen wil); parallel ervaren pijn (of “sympathie pijn: men voelt bij zichzelf
pijn op die plaats waar God die andere persoon genezen wil”) (ya-wb pag. 39
verg. wbd. pag. 49); horen of
zien van woorden of de indruk bepaalde woorden te moeten zeggen, die voor
de degene, die bidt geen enkele betekenis hebben. (Leitfaden 159). Ook
wanneer we niet allen de gave van genezing bezitten geldt de “opdracht te
genezen” ons allen.
Gedurende
lange tijd werd de Persoon en het werken
van de Heilige Geest binnen de kerken genegeerd. Volgens de cursus concentreerde
men zich vooral op God de Vader en de Zoon.
Het
is waar, dat de ware gemeente van Jezus door alle eeuwen heen zich op Vader en
de Zoon geconcentreerd heeft. Maar het is niet waar, dat dit verkeerd zou zijn,
want het is de opdracht van de Heilige Geest, Jezus Christus te verheerlijken.
Wij dienen de Vader en de Zoon te aanbidden. De Heilige Schrift zegt nergens,
dat we ook de Heilige Geest moeten aanbidden. De Heilige Geest heeft een zeer
belangrijke opgave, maar wil onze aandacht niet op Zichzelf, maar op de Here
Jezus richten. (Joh. 15:26; 16:14)
Terwijl
aan het begin van de cursus Jezus Christus in het middelpunt staat, neemt in
het verloop van de lessen steeds meer de Heilige Geest deze plaats in. Niet
meer de Here Jezus Christus en Zijn offerdood aan het kruis staan in het
middelpunt, maar de werkingen van de “Heilige Geest”. (Zo wordt het
gemeenschappelijke weekend daartoe gebruikt, de deelnemers in te voeren in ervaringen
met de “Heilige Geest”, in plaats van het evangelie uitvoeriger uit te leggen.
De oproep, de doop met de Heilige Geest te ontvangen, verdringt het bijbelse
bevel, boete te doen en in de Here Jezus Christus te geloven tot vergeving van
zonden).
(Binnen
het raam van deze brochure is er te weinig plaats, om uitvoerig op de valse
leer van de Charismatische beweging in te gaan. Voor hen, die zich over deze
beweging een beter beeld willen vormen, zijn daarop betrekking hebbende
brochures kosteloos te verkrijgen bij Patrick Tschui).
7. Het evangelie van God of het “evangelie
volgens Alpha”?
Hoe
staat het echter met het “evangelie”, dat in de eerste drie lessen van de
Alpha-cursus verkondigd wordt? Is het gelijk aan het evangelie, zoals we het in
de Bijbel vinden? Deze vraag is belangrijk, want de Apostel Paulus schrijft,
dat, wie een ander evangelie verkondigt vervloekt is. (Gal. 1:6-9).
Tegenwoordig
wordt vaak gevraagd, met welke methode wij het evangelie dienen te brengen.
Maar weten überhaupt nog alle gelovigen, wat de inhoud van het ware evangelie
is? In het boek Handelingen vinden we, wat die eerste Christenen en de
Apostelen na de opstanding van Jezus verkondigden of om het in het hedendaags taalgebruik
te zeggen: hoe zij “evangeliseerden”. (Ik wil u hierbij speciaal wijzen op de
redevoering die Paulus te Athene gehouden heeft Hand. 17). In de brief aan
de Romeinen vinden wij een uitvoerige leerstellige verhandeling van het
evangelie.
In
het navolgende wil ik proberen de wezenlijke inhoud van de
evangelieverkondiging uiteen te zetten, zoals dat vanuit de Schrift tot me
komt, en ik vraag de lezer, dit aan de hand van de Schrift ook te doen, Hand. 17:11.
De
evangelieboodschap in de Bijbel begint met de openbaring van het wezen van God.
Het gaat toch om het evangelie van God! (Rom. 1:1). Daartoe behoort Zijn
heerlijkheid (Rom. 1:20,23; Hebr. 12:21), Zijn Almacht en Heiligheid
(Opb. 4:8). Hij heeft de wereld geschapen en is ook de Schepper van de mensheid
(Gen. 1:27; Hand. 14:15; 17:24: Rom. 1:25). Alles is van Hem
afhankelijk en kan slechts dank zij Hem en Zijn Goedheid bestaan (Hand. 17:25;
Col. 1:17).
Maar
reeds de eerste mensen, Adam en Eva, keerden zich van God af en werden als gevolg
daarvan uit de Hof van Eden verdreven. De gevolgen van hun zonde waren en zijn
catastrofaal. De hele schepping werd in de zonde meegesleept (Gen. 3:14 ff).
Sindsdien is de mens zonder hoop en zonder God(loos) in deze wereld (Ef. 2:12).
De mens is onverstandig, verduisterd in zijn verstand (Rom. 1:21-22; Ef. 4:18;
Tit. 3:3), en dood in de zonden (Ef. 2:1‑3). Ieder mens heeft
gezondigd Rom. 3:9-18 en 23. De mens begaat evenwel niet slechts enkele
zonden (Mark. 7:21-23; Rom. 1:24-32: Gal. 5:19‑21), maar
zijn hele wezen wordt gekenmerkt door zonden en verdorvenheid (Gen. 6:5;
8:21; Jer. 17:19).
Omdat
God rechtvaardig en heilig is kan Hij de zonden niet ongestraft laten. Want
elke zonde is in de eerste plaats zonde tegen God (verg. 2 Sam. 12:13; Ps.
51:6). Zo staat ieder mens onder de toorn van God (Rom.1:18), die Hij beledigd
heeft en is op weg naar de eeuwige verdoemenis, naar de hel (Opb. 21:8). Hij
heeft verzoening met God nodig (2 Cor. 5:20)! Daarbij heeft hij geen
enkele mogelijkheid zichzelf te verlossen of om ook maar iets tot zijn redding
bij te dragen (Ef. 2:8-9). Geen “goede werken” kunnen hem in de ogen van God aangenaam
maken of hem redden (Rom. 3:20, 28; 4:4-5). Ook weet hij zelf niet, hoe hij tot
de levende God naderen of Hem aanbidden moet (Hand. 17:23, 27-29). Zo is hij
volledig op Gods genade aangewezen (Luk. 18:13).
God
echter erbarmde zich over de gevallen mensheid en zond de Here Jezus Christus
naar deze wereld (Joh. 3:16). Zoals de Vader is ook de Zoon van eeuwigheid,
maar omwille van ons werd Hij Mens (Joh. 1:14). Als zondeloos, rein en
volkomen Mens stierf Hij aan het kruis voor onze zonden. Hij is het Lam, dat
onze zonde en straf op Zich nam (Jes. 53; Joh. 1:29), omdat Hij Zijn bloed
vergoot. In Hem zijn we rechtvaardig voor God, wat wij op geen enkele andere
manier zouden kunnen worden (1 Cor. 1:30). Aan dit volkomen offer kan en
mag niets toegevoegd worden. Door Hem begrijpen we ook iets van de grote Liefde
van God (Rom. 5:8). Onze redding kostte de Vader niets minder dan de dood van
Zijn eigen Zoon.
Op
de derde dag stond de Here lichamelijk uit de dood op (1 Cor. 15:1-5) en
werd in de hemel opgenomen, van waar Hij terugkomen zal om de levenden en de
doden te oordelen (Hand. 1:11; 11:42: 17:31; 2 Thess.1:7-9).
Het
Woord van God roept de zondaar op, boete te doen en zich te bekeren (Hand. 3:19;
17:30; 20:21; 26:18,20). Hij moet zich van de verkeerde weg afkeren, (dat
betekent ook van zijn valse religieuze inzichten) (Hand. 14:15; 1 Thess. 1:9;
1 Petr. 2:25) en in de Zoon van God geloven als de enige hoop voor zijn
verlossing (Joh. 5:24; Hand. 16:31; en vele andere plaatsen). De door de Heilige
Geest overtuigde zondaar wordt ook opgeroepen, zich te laten dopen (Hand. 2:38).
(De
doop is een deel van de zendingsopdracht (Matth. 28:19) en behoort ook heden
nog tot de verkondiging van het evangelie (Hand. 10:47-48; 16:33; 22:16). Let
wel: Door de doop te ondergaan worden er geen zonden vergeven, zoals geleerd
wordt in de rooms-katholieke kerk).
Dit
is een korte, onvolledige samenvatting van het evangelie van God. Ik ben me
bewust, dat elke beschrijving, elke verkondiging van het evangelie slechts ten
dele geschieden kan. Het is niet mijn bedoeling, in plaats van de “4
geestelijke wetten” er 17 te maken. Ik wil er veeleer toe oproepen, tot de nieuwtestamentische
verkondiging terug te keren, zowel in de volgorde, als ook in het leggen van de
juiste accenten. Ook de niet geliefde waarheden moeten verkondigd worden, want
juist deze zijn belangrijk, om de zondaar daar te brengen, waar God hem Zijn
Liefde kan openbaren. Bestudeer de opbouw van de Romeinenbrief maar eens! Waar
wordt daar voor het eerst over de Liefde van God gesproken? Waar vindt men het
woord “Liefde” in Handelingen?
Wie
niet erkent, wie hij is en tegen wie Hij gezondigd heeft, zal niet in staat
zijn, het Offer tot zijn redding naar waarde te schatten.
Wat
betekent dit nu concreet voor de Alpha-cursus? Welke verkeerde accenten worden
er gelegd? Welke belangrijke waarheden worden weggelaten?
Het wezen van God en
van onze Here Jezus Christus
De
Alpha-cursus gaat uitvoerig daarop in, dat Jezus Christus God en Mens was
(vanzelfsprekend is Hij dat nog steeds!). Deze erkenning is voor ons heil
zonder meer noodzakelijk (vergelijk de “Ik Ben” van Joh.8:24 met de “Ik Ben”
van Ex. 3:14; 1 Joh. 4:2 en 3).
Overigens
bevat de Alpha-cursus evenwel relatief weinig onderricht over het wezen van
Jezus Christus, en nog minder over de Vader. Nauwelijks iets over het feit, dat
Hij de Schepper en Onderhouder van de mensheid is, over Zijn Almacht, Zijn Heerlijkheid…
Zijn Wezen wordt eenzijdig als Liefde voorgesteld. Ja God is Liefde, Hij is
evenwel ook Heilig en Rechtvaardig. In de cursus wordt benadrukt, dat Jezus een
Mens was zoals wij, echter niet, dat Hij in tegenstelling tot ons volledig
zondeloos was. (ekvl pag. 38).
De totale
verlorenheid van de mens
De
Alpha-cursus noemt weliswaar de zonden van de mens in de aanvang, maar zegt
niets over de zondigheid van de menselijke natuur. De mens zondigt niet alleen,
maar is geheel en al van de zonde doordrongen. Als ongelovige staat hij onder
de toorn van God (Joh. 3:36b; Rom. 1:24-28: zie ook Rom. 2:5-6). De totaal
verdorven uitgangspositie, waarin de mens verkeert, wordt niet in al zijn ernst
verkondigd, zoals de Bijbel dat doet. (ekvl.pag. 19). De Apostelen
confronteerden de mensen direct met hun zonden (Hand. 2:23,36; 3:14-15;
7:52-53; 14:15).
In
de Alphabijlagen wordt meer dan eens Jes. 59:2 aangehaald: “Maar uw ongerechtigheden
zijn het, die scheiding brengen tussen u en uw God, en uw zonden doen Zijn aangezicht
voor u verborgen zijn, zodat Hij niet hoort”. Dat is juist. Waarom laat men op
dit vers toch nooit vers 3 volgen dat de zonden concreet beschrijft. “Want uw
handen zijn met bloed bezoedeld en uw vingers met ongerechtigheid; uw lippen
spreken leugen, uw tong prevelt onrecht”?
“De
mens moet zich eerst in de ellende bevinden, voordat hij aanvangt een
geneesmiddel te zoeken; hij moet ziek zijn voordat hij een arts bezoekt, hij
moet
eerst in de gevangenis zitten voor hij om genade smeekt. Een zondaar zal eerst
terneergeslagen, ten einde raad, verdoemd, verworpen en vertwijfeld moeten zijn
over zichzelf, voordat hij naar een Redder zal gaan uitzien.” (Thomas Bolten,
ongeveer 1640, geciteerd in “Das grosse Erwachen”, factum Nr.2/98, Benedikt
Peters, pag. 29).
Jezus
Christus is niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars tot berouw
(Luk. 5:31-32; Matth. 18:11) Waar vindt dit in de Alpha-cursus plaats?
Het Offer van
Golgotha
Daar
rooms-katholieke mensen geleerd wordt, dat Jezus Christus tijdens elke mis opnieuw
voor de zonden geofferd wordt, moet men juist hen in alle duidelijkheid
verkondigen, dat het Offer van Golgotha eens
en voor altijd geschied is (Heb. 9:28; 10:10,14). De verlossing aan het
kruis is volbracht (Joh. 19:30).
Gumbel noemt dit feit weliswaar, maar dan in samenhang met het oudtestamentische
offeren (ekvl pag. 241). Terwijl hij in hetzelfde hoofdstuk het Heilig Avondmaal, hetwelk aan het
eenmalig offer van Jezus herinnert, met de communie
op een lijn zet, wekt hij daarmee bij de Rooms-katholieken de indruk, dat
hun mis ook iets bijbels is. Om de bijbelse boodschap klaar en duidelijk door
te geven, dient men deze van valse leringen duidelijk af te bakenen. Waar dit,
zoals in de Alpha-cursus, niet plaatsvindt, wordt de boodschap verwaterd.
Geloof en werken
Helaas
vindt in de “Alpha-cursus” geen discussie plaats over de wijdverbreide
mening, dat goede werken toch iets (of veel) aan de verlossing kunnen
bijdragen. De mens wordt echter niet door geloof plus goede werken plus de kerk
enz. gered, maar door het geloof aan de Here Jezus door genade alleen. Hij is
de enige weg tot redding (Joh. 14:6; Hand. 4:12; Rom. 1:16).
Het werk van de
Heilige Geest bij de bekering – de macht van het Woord van God
In
onze tijd leggen we al te gemakkelijk de nadruk op onze methoden en
mogelijkheden, en vergeten daarbij, dat het de Here is, “die om Zijn welbehagen
zowel het willen als het werken in u werkt” (Fil. 2:13; Rom. 1:26).
Het
geloof nu is “het bewijs der dingen, die men niet ziet” (Heb. 11:1). De soevereine
God, in de Persoon van de Heilige Geest, overtuigt op Zijn tijd van zonde
(zonde erkentenis), gerechtigheid en oordeel (Joh. 3:8; 16:8) en bewerkt door
Zijn Woord de wedergeboorte (Rom. 10:17; 1 Petr. 1:23-25). Want niet ons
spreken, maar Zijn Woord is “levend en krachtig en scherper dan enig
tweesnijdend zwaard” (Heb. 4:12). Het is ook het goede zaad (Luk .8:11; 1 Petr.
1:23) en “als een hamer, die een steenrots vermorzelt”. (Jer. 23:29).
Het
Woord van God moet het geweten van de zondaar treffen (Hand. 2:37), zodat hij
aan het evangelie zal gehoorzamen (Rom. 10:16; 2 Thess. 1:8).
Het eeuwige oordeel /
de hel
Met
uitzondering van de verwijzing, dat de ongelovige wegens zijn zonden van God gescheiden
is, zegt de “Alpha-cursus” niets over de eeuwige gevolgen. In het boekje “Jezus?!”
geeft Gumbel commentaar op Rom. 6:23: “Bedoeld wordt de geestelijk dood – voor
altijd van God afgesneden te zijn” (pag. 13). Dit is juist. Maar de gevolgen
zijn nog veel erger. De Bijbel spreekt van eeuwige pijniging, van vuur, dat
niet uitgeblust wordt,…
(zie
b.v. Matth. 13:42; Opb. 21:8).
Op God gerichte of op
de mens gerichte verkondiging?
Wie
dient er bij de evangelieverkondiging centraal te staan? God en Zijn eer (opdat
Zijn verlossingswerk groot gemaakt wordt!), of de mens met zijn behoeften? Het
antwoord op deze vraag maakt het doorslaggevende onderscheid tussen bijbelse
verkondiging en de Alpha-cursus (en bijna alle moderne evangelisatiemethoden).
Reeds
de 1e les van de Alpha-cursus maakt het duidelijk: Het christendom biedt oplossingen
voor de problemen en noden van de mens. Begint de brief aan de Romeinen ook met
deze accentuatie?!
Aan
de hand van 2 tabellen wil ik het verschil tussen deze twee soorten
verkondiging laten zien. (Ik maak hierbij gebruik van het boek “Tell the Truth”
van Will Metzger, IVP, 1984, speciaal op de bladzijden 32, 33 en 150).
Mens
– gerichte verkondiging God – gerichte verkondiging
Het
aanknopingspunt in een gesprek met een niet-christen is de liefde. God
heeft u lief. |
Het
aanknopingspunt in een gesprek met een niet-christen is de schepping. God
heeft u geschapen. |
De
liefde is Gods belangrijkste eigenschap. |
Heiligheid
is net zo’n belangrijke eigenschap van God als de liefde. |
De
mens zoekt naar God, maar het ontbreekt hem aan de juiste informatie. |
Daarom
dat de gezindheid van het vlees vijandschap is tegen God; (Rom. 8:7; verg. 1 Cor.2:14
met Leitfaden pag.133) |
De
mens heeft liefde, hulp en vriendschap nodig. |
Hij
heeft een nieuwe natuur (verstand wil en gevoel) nodig. Hij moet verlost en opnieuw
geboren worden. |
De
mens is ziel en onvolkomen. Hij maakt fouten. |
De
mens heeft een zondige natuur. Hij is dood in de zonde. |
God
is er, om ons te helpen. |
God
is er, om geëerd en verheerlijkt te worden. |
Christus
verlost ons van egoïsme en fouten. |
Hij
verlost ons van de zonden, om God te dienen (1 Thess. 1:9) |
Verstandelijk
stemmen we met de waarheden van het evangelie in à
Beslissing. |
Wij
reageren met onze gehele persoonlijkheid (verstand, wil en gevoel) à Bekering. |
Geappelleerd
wordt aan de gevoelens (verlangens) van de mens. |
De
waarheid wordt zó verkondigd, dat zij het geweten van de zondaar treft. |
Verlossing
door geloof alleen! Berouw en bekering worden in de verkondiging niet
genoemd. |
Verlost
door geloof alleen! Waar geloof gaat steeds met berouw gepaard. |
Aangaande de methoden
van de evangelieverkondiging:
Probeer
de mensen zover te brengen, dat zij het er mee eens zijn. Gebruik de eenvoudige
“stap voor stap” methoden. Breng de mensen ertoe, samen met u te bidden. |
Predik
het evangelie helder, overtuigend en in zijn totaliteit. Verklaar de
waarheden van het evangelie geduldig en steeds weer. Laat de Heilige Geest de
ruimte om de mensen op Zijn tijd te overtuigen (Joh. 3:8: 16:8). |
Kies
een zichtbaar teken uit, waardoor een geestelijke gebeurtenis bevestigd moet
worden: een beslissingskaart invullen, de hand opsteken, naar voren gaan, een
gebed nazeggen. |
Benadruk,
dat de pasbekeerde zich laat dopen. |
Ik
wil nog graag naar twee brochures over dit thema verwijzen: “Übergabegebet
oder biblische Bekehrung?” van David Cloud en “Wie sollen wir das
Evangelium verkündigen?” van Karst Ernst. Beide geschriften zijn kosteloos
bij Patrick Tschui te bestellen.
8. Getuigenissen van
“Alpha–bekeringen”
Wat
zijn de consequenties van de oppervlakkige evangelieverkondiging door de
Alpha-cursus? Ze worden reeds bij het lezen van de “Alpha-bekeringsgetuigenissen”
duidelijk, zoals ze bijvoorbeeld in het boek “Een kwestie van leven” te lezen
zijn. (Projektion J. 1997 samengesteld door Mark ElsdonDew. Daarvoor verschenen
bijna al deze getuigenissen in het tijdschrift van de “HTBC” onder de titel
“Getuigenissen over het werk van de Heilige Geest”).
Ik
ben bang, dat de meeste mensen, die in dit boek over hun leven vertellen, een
speciale ervaring of een zogenaamde “gave van de Heilige Geest” verwisseld
hebben met de bekering en daarom nog net zo verloren zijn als daarvoor. Bijna
niemand vertelt, hoe hij zich bewust werd van zijn zondige en verloren toestand
voor de Heilige God en in Jezus Christus zijn Here en Verlosser vond. Een
veranderd leven is niet zondermeer het gevolg van de wedergeboorte.
In
“Report” van Focusuisse staat vermeld, dat tijdens dit weekend “Het tot nog toe
gehoorde voor zeer veel deelnemers tot een levende ervaring” werd (4/96, pag.
15).
Opvallend
en typisch is het, dat de meeste mensen in hun getuigenissen vermelden, dat
hun leven sinds het gezamenlijke cursusweekend over de “Heilige Geest” veranderd
is. Dus niet na de lessen 2 en 3 over Jezus Christus en Zijn werk aan het
kruis. Niet de persoon Jezus Christus, niet Zijn verlossingswerk is voor hun
belangrijk geworden. Dit geeft toch wel te denken.
Als
voorbeeld mag een gedeelte uit het getuigenis van Nigel Skelsey volstaan, dat
in het boek “Der Alpha--Leitfaden” van Nicky Gumbel geplaatst is:
“Het
enige, wat mij [van een artikel over de Alpha-cursus] nog in mijn herinnering
is bijgebleven, was, dat de werking van de Heilige Geest zo ongelooflijk belangrijk
was. Diep in mijn binnenste wist ik, dat ik koste wat het kost Zijn Kracht in
mijn leven nodig had. Ik informeerde, waar zich deze gemeente bevond, en meldde
me voor de cursus en het weekend aan. Ik voelde me als een stervende, die op
een levensreddende operatie wachtte. Mij waren de aan de medische behandeling
voorafgaande weken [d.w.z. de eerste cursuslessen over Jezus Christus!] om het
even, ik zou en ik moest de operatiekamer in. Eindelijk kwam het weekend, waar
ik als een kind, dat op zijn verjaardag wacht, zo vurig naar verlangd had… [Op
zondagmorgen] zag ik het programma in en stelde vast, dat de derde bijeenkomst
(welke ik als de belangrijkste aangemerkt had) om half vijf ‘s middags zou
plaatsvinden. Ik sleepte me door de dag heen, als een marathonloper, de blik
strak op het begeerde doel gericht. Nooit zal ik deze laatste samenkomst
vergeten. Ik had het gevoel, alsof ik uit elkaar getrokken werd. … De prijs was
zo nabij, maar we schoten zo langzaam op! Letterlijk wilde ik uitroepen: Doe
het toch nu! Meteen! Ik kan het niet meer uithouden”. Ik overdrijf niet, als ik
zeg, dat ik helse kwellingen leed. En toen kwam God, en oh, “wat een
verlichting” (pag. 53-54).
Denkt
u a.u.b. ook eens over het volgende citaat na: “Het weglaten van de moeilijke onderdelen”
van de Alpha-cursus [bedoeld zijn de lessen over de Heilige Geest] brengt vaak
krachteloze of in het geheel geen nieuwe Christenen voort. (Alpha--News, Schweiz, Nr.2/ Febr. 99, pag. 2).
Is
dit niet verbazingwekkend? Dat de verkondiging van de persoon van Jezus
Christus, van het Evangelie, dat Hij aan het kruis voor de zonden der wereld
gestorven is en de heenwijzing als enige weg tot onze redding krachteloze of
helemaal geen Christenen voortbrengt? (Dat de Heilige Geest de wedergeboorte
bewerkt, en vooraf de mensen van zonden, gerechtigheid en oordeel overtuigd,
ontken ik in geen geval, maar dat is iets anders, dan wat in de lessen over de
Heilige Geest geleerd wordt).
In
de “Alpha-Leitfaden” worden vijf getuigenissen van deelnemers genoemd, die
laten zien, hoe zij het weekend over de Heilige Geest beleefd hebben (pag.
154-155). Drie van deze voorbeelden geef ik hier weer:
-“
… de Heilige Geest vervulde de ruimte. Ik ervoer, dat God werkelijk bestaat,
daarom [!] heb ik Jezus uitgenodigd, in mijn leven te komen, …”
-“
… Ik voelde, hoe een witte doek mij schoonwaste. Daarna stroomde een helder
licht door me heen vanaf mijn taille, naar het bovenlichaam en door mijn hoofd
…”
-“
…Iemand, die aan het begin van de cursus nog aan de New Age-beweging
verbonden was, zei: “de verandering begon op zaterdagavond, toen de Geest me
van kop tot teen door elkaar schudde”.
Ook
in het “Alpha--News” (maart--juni 1998, pag. 7+13) zijn gelijkluidende
getuigenissen te vinden (geciteerd in “Making Alpha Waves”, W. Horsburgh).
Hoe
tekenend is de uitspraak van Nicky Gumbel (Leitfaden pag. 31), dat personen
uit de New Age--beweging “tijdens het gezamenlijke weekend … bekend terrein
betreden, als het erom gaat, door de Heilige Geest vervuld te worden”. Dit komt
omdat zij reeds op de hoogte waren met het zoeken naar ervaringen.
De
Here Jezus waarschuwde: Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal
ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders,
Die in de hemelen is. Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere!
hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en
in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u
nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt! Matth. 7:21-23.
9. Een andere tactiek van de
duivel: Verleiding
In
hoofdstuk 9 van de Alpha-cursus worden onder punt 2 “Wat zijn de tactieken van
de duivel?” enige bijbelse voorbeelden van de werken van satan genoemd. Maar zowel
op deze plaats als ook in de gehele Alpha-cursus ontbreekt iedere waarschuwing
tegen valse leringen, of bewegingen, terwijl verleiding een van de
gevaarlijkste methoden van satan in de eindtijd is
(Matth.24:4-5;
En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Ziet toe, dat u niemand verleide. Want
velen zullen komen onder Mijn Naam, zeggende: Ik ben de Christus; en zij zullen
velen verleiden).
(2 Thess. 2:3-4, 9,10; 1 Tim. 4:1; enz.).
Opmerkelijk
is ook, dat bij alle nadruk op de Geestesgaven de gave van “Onderscheiding der
Geesten” (1 Cor. 12:10) nergens in de cursus genoemd wordt!
Toch
spreekt de Alpha-cursus op (pag. 41) over de “noodzaak tot toetsing” van
“sterke indrukken” en gevoelens. Als bijbelplaats wordt aangegeven 1 Joh. 4:1
Geliefden, gelooft niet een iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit
God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld.
De
toetsingscriteria luiden dan evenwel als volgt (m.b.t. deze indrukken,
gevoelens):
Als
men zich evenwel reeds op gevoelens en indrukken wil verlaten, waarvoor ik dringend
zou willen waarschuwen, dan dient toch de centrale vraag te zijn: “Zijn zij in
overeenstemming met de uitspraken van de Bijbel”? (Hand. 17:11). Bovendien:
waarom moet het steeds om positieve, opbouwende indrukken gaan? Hoe staat het
met terechtwijzing, overtuiging van zonde, enz.?
Verleiding
geschiedt niet alleen daar, waar een valse leer verkondigd wordt, maar ook,
daar waar waarheden verzwegen worden. Een halve waarheid is erger dan een hele
leugen.
10. Slotwoord
In
de laatste jaren volgen nieuwe modellen en bewegingen, die de christelijke
gemeenten succes en groei beloven, elkaar steeds sneller op. Veel Christenen
menen, steeds weer op de nieuwste methoden aangewezen te zijn. Na Bill Hybels
en zijn concept wordt reeds een volgende aangeprezen. Men dient er daarbij
vanuit te gaan, dat zowel het model “Willow-Creek” als ook de Alpha-cursus uit
de grote wens ontstaan is, mensen voor Jezus te winnen. Om dit doel te
bereiken, moeten we ons niet aan de mensen en hun wensen aanpassen, maar
terugkeren tot de compromisloze verkondiging, zoals ze door de eerste Christenen
en door grote opwekkingspredikers gedaan werd. Hun methode was bijbels
gefundeerd en heeft zich eeuwen lang bewezen. Of hebben wij de bereidheid, in
deze wereld veracht te worden, verloren en zoeken in plaats daarvan de
erkenning van de wereld? Of kunnen wij de spot van de mensen, als wij ze op de
straat tot bekering oproepen niet meer verdragen? (Gal. 1:10; Luk. 6:26).
In
de Alpha-cursus geldt als regel, “bekritiseer nooit een andere denominatie,
een andere christelijke gemeente of andere leiders” (leidraad, pag. 147). De
Heilige Schrift roept ons echter op te beproeven (Hand. 17:11; 1 Thess.5:21),
voor de waarheid te strijden (Jud. 3b), ons van valse leringen en leraren af te
keren (Rom. 16:17; 2 Cor. 6:14-18) en openlijk daarvoor te waarschuwen (Ef.
5:11). Tot de bijbelse verkondiging behoort ook, de waarheid van de valse
leringen af te bakenen. Niemand kan de waarheid – en daarmee de Here Jezus
Christus! liefhebben, zonder zich van alles af te keren, wat HEM niet welgevallig
is (Ps. 97:10a; 2 Tim. 2:19).
Appendix: Kan men de cursus
ondanks zijn tekortkoming toch gebruiken?
Af
en toe vragen Christenen, die weten van de tekortkomingen van de Alpha-cursus
zich af, of men de cursus toch wel gebruiken kan, als men enkele delen weglaat
of verandert.
Dit
houd ik om de volgende redenen voor onmogelijk:
Daar
de cursus sterk van de valse leer van de “charismatische
beweging” doordrongen is, zouden op zijn minst de 5 lessen over de Heilige
Geest, genezing van zieken, de leiding van God, … (Les 6-8,10 en 12) weggelaten
of vervangen moeten worden. Maar ook andere lessen bevatten onbijbelse
“charismatische” leringen (les 11 en 12 de opdracht aan ons: tekenen en
wonderen (ook demonen uitdrijven) te praktiseren als onderdeel van de
evangelieverkondiging).
2) “De
drie hoofdstukken handelend over het evangelie zijn niet erg omvangrijk en
bevatten bovendien nog grote delen over apologatiek, wat op zichzelf prijzenswaardig
is, maar nog niet het evangelie is.” (Der “Alpha-Kurs” Steffen Denker, Sonderdruck
des Bibelbundes Nr. 0279, 2000).
Jammer
genoeg laten deze (krap) drie lessen een afgezwakt
evangelie zien, zoals ik in deze brochure geprobeerd heb aan te tonen. Ook
dit deel zal men dan moeten bewerken en uitbreiden.
Ook
wanneer men de Alpha-cursus in een veranderde vorm zou kunnen doorvoeren, zou
men dan nog die naam blijven gebruiken. En hoe moet men bij een veranderde
doorvoering met de totale bijlagen van de Alpha-cursus omgaan. Zal men deze
überhaupt nog kunnen gebruiken? Zo ja, dan krijgen de deelnemers de valse leer
en charismatische literatuuraanbevelingen direct in hun cursus materiaal, ook
als niet de gehele cursusinhoud geleerd wordt. Zo nee, dan riskeert men, dat
deelnemers, die het Alphamateriaal in een boekhandel vinden, dit zonder
bedenken kopen als aanvulling op de gelijknamige cursus. En hoe kan men dat
verantwoorden?
Bovendien
is een aanpassing van de cursus niet toegestaan volgens de richtlijnen van de
schrijver van deze cursus (zie de “Informatie van de Alpha-Copyright” in
“Leitfaden”, pag. 221-223!).
Ik
zie niet in, hoe men het gebruik van deze cursus bijbels rechtvaardigen kan. De
reden om hem toch te gebruiken zijn enkel menselijke:
Doch
ook voor hen, die de trouw aan Gods Woord belangrijker vinden dan die bovengenoemde
menselijke voordelen, is er goed studiemateriaal beschikbaar, waarop men zich
zeker verlaten kan.
Bronvermelding Duitse uitgave
-
“Der
Alpha-Kurs - Teilnehmerheft”, Projcktion J, Edition Alpha, überarbeitete
Neuauflage 2000
-
“Der
Alpha-Kurs - Trainingsheft für Leiter und Helfer”, Projektion J, Edition Alpha,
überarbeitete Neuauflage 2000
-
“Fragen
an das Leben: Eine praktische Einführung in den christlichen Glauben”, Nicky
Gumbel, Projektion J, Edition Alpha, Neuüberarbeitung 1999
-
“Der Alpha-Leitfaden”, Nicky Gumbel, Projektion J,
Edition Alpha, 1997
-
“Ein
Gott, der Leben verändert: Persönliche Geschichten von ungewöhnlichen Veränderungen
im Leben von Menschen”, zusammengestellt von Mark Elsdon-Dew, Projektion J,
Edition Alpha, 1997
-
“Heisse
Eisen angepackt”, Nicky Gumbel, Verlag C.M.Fliss, 1997
-
“Der
Alpha-Kurs Jugend - Teilnehmerheft”, Projektion J, Edition Alpha, 1998
-
“Der
Alpha-Kurs Jugend - Trainingsheft für Leiter und Helfer”, Projektion J, Edition
Alpha, 1998
-
“Herausfordernder Lebensstil”, Nicky Gumbel,
Projektion J, Edition Alpha, 1996
-
“Leben satt”, Nicky Gumbel, Projektion J, Edition
Alpha, 1998
-
“Erweckung heute”, Nicky Gumbel, Projektion J, 1999
-
“30 Tage”, Nicky Gumbel, Projektion J, Edition Alpha,
1999
-
“Der
Alpha-Kurs”, Einführungsvideo, 2000
-
“Alpha für Katholiken - Fragen und Antworten”,
Projektion J, Edition Alpha, 2000
-
“Does God heal today?” (Kassette). Nicky Gumbel, Alpha
Teaching Tape. HTB, 5.7.00
-
“Alpha for students - Trainig Manual”, Holy Trinity
Brompton, 2000
-
diverse
Ausgaben der “AlphaNews”
Kritische uiteenzettingen m.b.t. de Alpha-cursus
-
“Der
Alpha-Kurs”, Steffen Denker, Sonderdruck des Bibelbundes Nr. 0279. 2000
-
“Der
Alpha-Kurs” (Kassette), Steffen Denker, Bibelbund-Kongress, Mai 2000
-
“Falling short? The Alpha Course examined”, Chris
Hand, Day One Publ., 1998
-
“Alpha's
different gospel” (Kassette). Chris Hand, Ministry at the
Metropolitan Tabernacle, School of Theology 1998, London, 1998
-
“Alpha: New Life or New Lifestyle? - A biblical
assessment of the Alpha Course”, Elizabeth McDonald. St Matthew Publishing
Ltd.. 1996
-
“The .Alpha Course' - Should you attend or avoid?”. (Video),
Cecil Andrews, 2000 “Unmasked. . Nicky Gumbel and the Alpha course”. Neil
Richardson. CWM. 2000
Zeitungs- und Zeitschriftenartikel (pro und
kontra)
-
“The Alpha Couse – Final Answer or Fatal Attraction?”, G.
Richard Fisher, The Quarterly Journal”’ PFO, Oct-Dec 1998, S. 4-9
-
“The Words of the Alpha Couse”, “The Banner of Truth”,
Howard Davies, Issue 418, Juli 1998, S. 14-20
-
“The Alpha Manual”, Geoff Thomas, “Evangelical Times”,
Aug.96, S.7
-
“Questionening “Questions of life”, Jonathan Bayes,
Pastor Independent Free Church,
-
“Making Alpha Waves”, William Horsburgh, Pastor
Ryedale Evangelical Church
-
“The Alpha Course; Is it Bible-Based Or Hell-Inspired” (3
parts), Paul Fitton, Pastor Free Presbyterian Church of Ulster
-
“Is God sentimental?”(with special reference to the Alpha
Course), Chris Hand, “CRN Journal”, Autumn 1997, S. 13-15
-
“Alpha courses and Catholicism”, Roger Fay,
“Evangelical Times”, March 1998, S 13
-
“Alpha’s Different Gospel”, Chris Hand, “Sword &
Trowel”, No. 3/98, S. 18-23
-
“The Alpha collywobbles”, Andrew Bryant, Leserbrief,
“Evangelicals Now”, Aug. 98
-
“Alpha: Friendship still the key”, David Burke,
“Evangelicals Now”, Nov. 98, S. 1 + 2
-
“Alpha to The Rescue”, “Time”, 22. Nov. 1999, S. 27
-
“The magnet of Alpha”, Ruth Gledhill, “The Daily
Telegraph”
-
“What’s wrong with the Alpha Course?”, “Foundation”,
May-June 1999
-
“Le cours “Alpha”: un Evangile différent”, “La Bonne
Nouvelle”, No. 3/2000, S. 52-56
-
“Alpha renommé “Alphalive”(pour la Suisse), “La Bonne
Nouvelle”, No. 4/2000, S. 91
-
“Alpha Kurse ein neuer Weg zum Menschen von heute”, aus
“Report”, Focusuisse, 4/96, S. 14-16
-
”Nicky Gumbel, Alpha & die Innerschweiz”, VFG-Info”,
No. 4, Juni-Aug 1998, S. 8+9
-
”Alpha-Kurs”, Carsten Hartmann, “Family”, Nr. 1/99, S.
88-90
-
“Alpha in der Schweiz”, Brigitte Eggmann, “Christliches Zeugnis
heute”, Nr. 4/99, Campus für Christus, S. 36-39
-
“Ein Teenager: ,Dieser Kurs sollte nie mehr aufhören!’,
,Alphalive in Ziefen’ Chrischona Magazin, Nr. 10/2000, S. 26
-
“Glauben entspannt entdecken”, Ingrid Rubli, “idea
Magazin”, Nr. 2/99, S. 6+7
Die in dieser Broschüre erwähnten engl. Videos sind
inzwischen nicht mehr erhältlich. Sie wurden durch eine neue Videoserie
ersetzt.
Verantwoording
van de schrijver over het waarom van deze brochure
In een tijd, waarin het in West Europa
steeds moeilijker wordt, het evangelie te verkondigen, wint een nieuwe
evangelisatie-methode met de naam Alpha-cursus steeds meer aanhang. Volgens de
officiële opgave werden er in 1999 wereldwijd meer dan 14.000 cursussen
gegeven, met meer dan 570.000 deelnemers.(AlphaNews International, nr.22,
Aug–Nov 2000, pag.1).
In het tijdschrift “Report”
(uitgegeven door Focusuisse) verscheen in de herfst van 1996 een artikel met de
titel: “Alpha-cursus – een nieuwe weg naar de mens van nu”. Daar stond onder
andere in, dat ongeveer 80% van de cursus- deelnemers tot persoonlijk geloof
gekomen was (uitgave 4/96, pg. 14).
Mag men in het licht van deze getallen
wel kritiek op deze cursus hebben? Zijn deze getallen geen bewijs genoeg, dat
God hier aan het werk is?
Nu, juist het feit, dat zo veel mensen door deze cursus beïnvloed
worden, is grond genoeg, de inhoud eens nauwkeurig aan een onderzoek te
onderwerpen, Daarbij kan en mag alleen het Woord van God, de Bijbel, de
maatstaf, voor zo’n onderzoek zijn. Hand. 17:11
en Rom. 4:3.
“En
dezen waren edeler, dan die te Thessalonica waren, als die het woord ontvingen
met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen
alzo waren.” (Hand. 17:11) Want wat zegt de Schrift? En Abraham geloofde God,
en het is hem gerekend tot rechtvaardigheid. (Rom. 4:3)
De Bijbel wil, dat we onderzoeken: “En wordt
dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing van
uw denken, opdat gij moogt beproeven, welke de goede en welbehagelijke en volmaakte
wil van God zij”. (Rom. 12:2)
Patrick Tschui, Heuweidlistr.12, CH-8340 Hinwil Zwitserland
Tel. & Fax: 01/937 18 64
Een woord van de vertaler
Commentaar,
vragen en kritiek op deze brochure zijn welkom.
Vertaling
van deze brochure met toestemming van Patrick Tschui (waar nodig aan de
Nederlandse situatie aangepast en met toevoeging van een enkele persoonlijke
kanttekening) door:
L. de Jongh,
J. H. van Woldastraat 16,
8384 DC Wilhelminaoord.